Ang. høy km.stand:Tore L skrev: Dere som eventuelt har eller har eid disse to alternativene, når begynner det å bli høy km stand, hvor går smerte grensen for hva som er fornuftig å kjøpe, skal jo helst kjøre noen km selv også.
Er ikke så lett å prøvekjøre i disse tider, så det er fint med noen synspunkter fra dere.
Dette tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye om. Særlig ikke på sykler med kjent servicehistorikk. Moderne MC-motorer tåler lange kjøelengder.
Selv byttet jeg inn min Yamaha TDM 900 rett før 60000 kjørte km og påtraff ny eier et par år senere med sykkelen som fortsatt ikke bar preg av å være sliten. Den brukte heller ikke motorolje, noe jeg for øvrig enda har til gode å oppleve på noen av syklene jeg har hatt. Alle syklene har runde 40000 km og mange påstår at TDM motoren, Guzzi og KTM V-2'erne først når sitt motomessige momentum ved 50000 km.
Dermed ikke sagt at det går utfor bakke deretter.
Neida, de fleste holder fint godt og vel 50000 til. Hvis de holdes godt vedlike med olje og filterskift og oppfølging av recalls som forekommer fra tid til annen. Som f.eks. Stelvio'en jeg hadde hvor ventilsystemet var såkalt flat tappets basert og som førte til at unormal høy slitasje der det det etter kort tid ville bli kritisk med tanke på mulig motorhavari.
Ingen recall mens jeg hadde sykkelen, men fikk byttet til roller tappets basert system i forbindelse med salget av sykkelen gjennom den lokal Guzzi forhandleren.
Dermed fikk ny eier nyte godt av en "ny" motor selv om den hadde gått nesten 50000 km.
Mener å ha hørt at Moto Guzzi senere har krøpet til korset og utstedt en recall for flere modeller med motoren som hadde denne svakheten tkil et godt stykke ut i produksjonsåret 2012. Sykkelen jeg hadde var blant de siste med flat tappets, faktisk...
Motortekniske recalls som den jeg har nevnt her forekommer heldigvis sjelden og det betyr at motorsykkelmotorer generelt er veldig solide.
Til syklene du vurderer:
disse har jeg ingen erfaring med, men BMW's firesylindrede MC-motorer kan jeg aldri huske å ha hørt noe negativt om. Så her tror jeg det skal mye tyil for å tråkke feil, nær sagt uavhengig av kjørelengde.
Blir på samme måte med bunnsolide Yamaha FJR 1300 og helt sikkert en god del andre modeller også.