Takk for det!45316 skrev:Veldig bra! Morsomt å følge deg!
Sent from my iPhone using Tapatalk
1988 Yamaha Vmax
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 1988 Yamaha Vmax
Jeg har ikke fletta peiling på og skru overhodet, men jeg synes av en eller annen merkelig grunn at det er artig å følge med på andre som kan dette.
Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben
Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Man lærer ved å gjøre, og begynner man i det små er det utrolig hva man får til etterhvert. Man får erfaring med tid og stunder, og da blir ting lettere og lettere å finne ut av.Bjerknez skrev:Jeg har ikke fletta peiling på og skru overhodet, men jeg synes av en eller annen merkelig grunn at det er artig å følge med på andre som kan dette.
Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben
Skal forsøke å ta med så mye av prosjektet som mulig :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 1988 Yamaha Vmax
Demonterte en saks en gang (to deler) og fikk den aldri sammen igjen.Alf Torp skrev:Man lærer ved å gjøre, og begynner man i det små er det utrolig hva man får til etterhvert. Man får erfaring med tid og stunder, og da blir ting lettere og lettere å finne ut av.Bjerknez skrev:Jeg har ikke fletta peiling på og skru overhodet, men jeg synes av en eller annen merkelig grunn at det er artig å følge med på andre som kan dette.
Håper du viser oss resten av prosjektet også, for det er regelrett ondskapsfullt og bare vise halve jobben
Skal forsøke å ta med så mye av prosjektet som mulig :)
Godt å høre
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Litt fremgang igjen i dag, ettersom nye deler dukket opp.
Overhalte clutch slavesylinderen:
Monterte nye vanngjennomføringshylser i toppene:
I tillegg ble clutch slaven montert på motoren, primærdekselet festet og girvelger montert. Oljefilter er også satt på plass og ledningene til alt på motoren ligger forhåpentligvis der de skal.
Nå skal jeg avgårde og kjøpe mer lakk, så blir det opplakkering av diverse motordeksel m.m. i løpet av en dag eller to.
Overhalte clutch slavesylinderen:
Monterte nye vanngjennomføringshylser i toppene:
I tillegg ble clutch slaven montert på motoren, primærdekselet festet og girvelger montert. Oljefilter er også satt på plass og ledningene til alt på motoren ligger forhåpentligvis der de skal.
Nå skal jeg avgårde og kjøpe mer lakk, så blir det opplakkering av diverse motordeksel m.m. i løpet av en dag eller to.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Litt sliping og lakkjobb på clutch- og svinghjulsdeksel før, under og etter:
Den skarpøyde vil se at dekselet over er til clutchen og at dette er til svinghjulet:
...men siden alt så like ille ut og måtte slipes, stålbørstes og poleres på samme måte er det vel ikke mye vits i å vise begge.
La litt lakk på vannrøret fra vannpumpe til termostat, og termostathuset også:
I morgen eller muligens i helgen skal clutchen ut, slik at jeg kommer til oljepumpeakslingen så jeg kan kjøre opp oljetrykket på motoren mens jeg har den i motorbukken. Batteridrill er flotte greier. Grei måte å sørge for at det er olje der det trengs før man starter opp.
Den skarpøyde vil se at dekselet over er til clutchen og at dette er til svinghjulet:
...men siden alt så like ille ut og måtte slipes, stålbørstes og poleres på samme måte er det vel ikke mye vits i å vise begge.
La litt lakk på vannrøret fra vannpumpe til termostat, og termostathuset også:
I morgen eller muligens i helgen skal clutchen ut, slik at jeg kommer til oljepumpeakslingen så jeg kan kjøre opp oljetrykket på motoren mens jeg har den i motorbukken. Batteridrill er flotte greier. Grei måte å sørge for at det er olje der det trengs før man starter opp.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Re: 1988 Yamaha Vmax
Veldig bra jobba!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7084
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: 1988 Yamaha Vmax
Hmm, begynner å ligne noe, ja.
Hva slags lakk bruker du, og bruker du den rett på aluminiumen ?
Hva slags lakk bruker du, og bruker du den rett på aluminiumen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Jeg bruker 2k polyuretanlakk (Biltema sin fungerer forbausende bra og gir godt resultat), og om det er rett på alu`en varierer litt ettersom hvor utsatt delene blir, men som regel bruker jeg syregrunning eller annen heftegrunning først.Jompa skrev:Hmm, begynner å ligne noe, ja.
Hva slags lakk bruker du, og bruker du den rett på aluminiumen ?
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Ble gjort litt igjen i dag:
Vi tager ett stk. sidedeksel, stygt som nøkken:
Går på med dødsforakt, stålbørste og grovrengjører aka. "negerkuse"... (politisk korrekt, vettu...)
Deretter en liten innsats med slipepapir 240, 400, 800:
Til slutt, polering med poleringspasta, sisalskiver og Autosol:
Fortsatt noen slipestriper igjen, så jeg går en ny runde med slip og polering ved anledning. Stripene er primært fra negerk....øh, grovrengjøreren. Å ta seg litt bedre tid med 120 slipepapir er å anbefale istedenfor. Hvis du ikke helt bevisst er ute etter å skaffe deg litt ekstra arbeid, da.
Vi tager ett stk. sidedeksel, stygt som nøkken:
Går på med dødsforakt, stålbørste og grovrengjører aka. "negerkuse"... (politisk korrekt, vettu...)
Deretter en liten innsats med slipepapir 240, 400, 800:
Til slutt, polering med poleringspasta, sisalskiver og Autosol:
Fortsatt noen slipestriper igjen, så jeg går en ny runde med slip og polering ved anledning. Stripene er primært fra negerk....øh, grovrengjøreren. Å ta seg litt bedre tid med 120 slipepapir er å anbefale istedenfor. Hvis du ikke helt bevisst er ute etter å skaffe deg litt ekstra arbeid, da.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Nytt rykk:
Da jeg startet i morges så det slik ut:
Litt rengjøring og klargjøring så var det på tide å prøve å få inn motoren:
Neeeeeesten:
Trangt som bare fy, men motorfesteboltene på plass! :
Å få på kardangen og hjul gikk greit, så da var sykkelen rullbar for første gang på ca. et år:
Nå begynner vi å ane konturene av en Vmax:
Da jeg startet i morges så det slik ut:
Litt rengjøring og klargjøring så var det på tide å prøve å få inn motoren:
Neeeeeesten:
Trangt som bare fy, men motorfesteboltene på plass! :
Å få på kardangen og hjul gikk greit, så da var sykkelen rullbar for første gang på ca. et år:
Nå begynner vi å ane konturene av en Vmax:
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Re: 1988 Yamaha Vmax
Det nærmer seg nå!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: 1988 Yamaha Vmax
Rett og slett imponerende.... Håper jeg får muligheten til å realisere "bygge" drømmene mine selv. Hadde jeg bare hatt 50.000,- i diverse utstyr og verktøy... samt stor mannegarasje jeg kunne skru uavbrutt med Return på platespelaren
Nok en gang, takk for at du deler. Artig å følge med.
Nok en gang, takk for at du deler. Artig å følge med.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: 1988 Yamaha Vmax
Mycket bra Godt å se en ordentlig mekketråd også Begynner å bli lengre og lengre imellom de virker det som...