Tysklandstur i påsken m/service?
Tysklandstur i påsken m/service?
Planlegger en tur til Tyskland i påsken. Har ti dager til disposisjon, så ser hvor langt jeg rekker. Saken er at jeg har en Yamaha FZ6 som har gått 38 000, og det er storservice på 40 000 med ventilsjekk osv. Dette kan jo fort bli dyrt i Norge. Snakket med min lokale forhandler, som regnet med at jeg må påregne rundt 7 000 for storservice med ventilsjekk. Muligens mer dersom ventilene må justeres. Er det noen som har erfaring med å ta større servicer i Tyskland/sentraleuropa? Er det mye å spare på dette, og er servicestandarden den samme som i Norge?
Lurer bare på om dette er verd bryet, eller om det er bedre å ta servicen i Norge før jeg drar, og nyte turen?
Sånn ellers tas turtips imot med takk. Kjører uten GPS, så må vel kjøpe en haug med kart på veien. Har hørt at Moseldalen skal være bra, men tar gjerne turen innom f.eks. Frankrike eller lenger syd. Antar at det fremdeles er snø i mange fjelloverganger på denne tiden?
Lurer bare på om dette er verd bryet, eller om det er bedre å ta servicen i Norge før jeg drar, og nyte turen?
Sånn ellers tas turtips imot med takk. Kjører uten GPS, så må vel kjøpe en haug med kart på veien. Har hørt at Moseldalen skal være bra, men tar gjerne turen innom f.eks. Frankrike eller lenger syd. Antar at det fremdeles er snø i mange fjelloverganger på denne tiden?
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Servise standeren er lik på euromodellene. us modellene kan ha litt andre intervall. men ventilsjekk på 40000 er lik. ka det koster i Tyskland vet eg dessverre ingen tiing om. har nett hatt ventilsjekk sjøl, og skiftet 3 shims(eksos). var litt i trangeste laget.Sigg79 skrev:Planlegger en tur til Tyskland i påsken. Har ti dager til disposisjon, så ser hvor langt jeg rekker. Saken er at jeg har en Yamaha FZ6 som har gått 38 000, og det er storservice på 40 000 med ventilsjekk osv. Dette kan jo fort bli dyrt i Norge. Snakket med min lokale forhandler, som regnet med at jeg må påregne rundt 7 000 for storservice med ventilsjekk. Muligens mer dersom ventilene må justeres. Er det noen som har erfaring med å ta større servicer i Tyskland/sentraleuropa? Er det mye å spare på dette, og er servicestandarden den samme som i Norge?
Lurer bare på om dette er verd bryet, eller om det er bedre å ta servicen i Norge før jeg drar, og nyte turen?
Sånn ellers tas turtips imot med takk. Kjører uten GPS, så må vel kjøpe en haug med kart på veien. Har hørt at Moseldalen skal være bra, men tar gjerne turen innom f.eks. Frankrike eller lenger syd. Antar at det fremdeles er snø i mange fjelloverganger på denne tiden?
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Gjorde du det selv, eller på verksted? Hvis du gjorde det på verksted, hvor mye kostet det?
Har vurdert å gjøre det selv, men "throttle bodies" (spjeldhus?) skal også justeres, og har ikke utstyret som trengs for å gjøre dette. Blir sikkert dyrt å kun gjøre dette på verksted, siden det også krever en del demontering og bør gjøres samtidig med ventilsjekk.
Har vurdert å gjøre det selv, men "throttle bodies" (spjeldhus?) skal også justeres, og har ikke utstyret som trengs for å gjøre dette. Blir sikkert dyrt å kun gjøre dette på verksted, siden det også krever en del demontering og bør gjøres samtidig med ventilsjekk.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Gjorde ventilsjekkingen sjøl. må du skifte shims må kamakslingen av. er en del arbeid, må av med tanken,luftfilterboksen,coiler,radiator med vifte ,deksel ved registerkjede osv. rimeligt trangt... å justere spjeldhus på verksted, er ikkje den største kostnaden.Sigg79 skrev:Gjorde du det selv, eller på verksted? Hvis du gjorde det på verksted, hvor mye kostet det?
Har vurdert å gjøre det selv, men "throttle bodies" (spjeldhus?) skal også justeres, og har ikke utstyret som trengs for å gjøre dette. Blir sikkert dyrt å kun gjøre dette på verksted, siden det også krever en del demontering og bør gjøres samtidig med ventilsjekk.
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Har lest en del om ventilsjekk på fz6-forum.com. Er det noe du vil anbefale å gjøre selv? Har tidligere tatt ut luftfilterboks osv. for skifte av clutchwire. Tror nok det skal gå greit, men virker bare veldig omfattende. Tok forresten av hele baksvingen, eksos og bakdemper i fjor vinter for skifte av kjede, så har jo skrudd litt på den før.
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Jeg hadde nok bare slengt den inn på service her hjemme, tatt kostnaden og kost meg på tur etterpå. Men dersom du er flink og liker å skru så kan en jo alltid gjøre det selv.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
ulempen på nyere sykler er att det er sykt trangt, så krever att du har en del verktøy. var en del banning når eg gjorde det, og eg har demontert og overhalt noen motorer. er du usikker, ville eg levert inn sykkelen. ikkje så komplisert å sjekke ventilene, og er di innen spec er jo alt ok. må du bytte shims, må du enten hoppe i det eller skru alt i sammen og så levere sykkelen på verksted.Sigg79 skrev:Har lest en del om ventilsjekk på fz6-forum.com. Er det noe du vil anbefale å gjøre selv? Har tidligere tatt ut luftfilterboks osv. for skifte av clutchwire. Tror nok det skal gå greit, men virker bare veldig omfattende. Tok forresten av hele baksvingen, eksos og bakdemper i fjor vinter for skifte av kjede, så har jo skrudd litt på den før.
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Nå vet jeg ikke hvordan det er på denne.
Men på XJ jeg hadde tidligere, var det bare å løfte på ventilen og putte inn shims.
Fikk lirket toppdekselet opp og ut av veien slik at jeg hadde en liten åpning å jobbe etter.
Men på XJ jeg hadde tidligere, var det bare å løfte på ventilen og putte inn shims.
Fikk lirket toppdekselet opp og ut av veien slik at jeg hadde en liten åpning å jobbe etter.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Jeg har tatt service flere ganger. Kvaliteten på arbeidet har alltid vært bra og prisen ca 50% av hjemme. NB! Det er ofte min 2 uker ventetid så bestill i god tid. Modell og Rihndalen er bra. Anbefaler og Schwartwald og Vosgues. Er nok mye stengt i Alpene såpass tidlig.
God tur :-)
Mvh
Werner
Sent from my iPhone using Tapatalk
God tur :-)
Mvh
Werner
Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Jeg hadde nok også tatt service hjemme hvis jeg har kun 10 dgr. De gromme passene åpner mai/juni.
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Endel Alpetur informasjon her:
http://www.alpentourer.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alpentourer.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Jeg har hørt at service i Danmark er billig.
I sommer fikk jeg byttet hjullager i Ålborg. Husker ikke hva jeg betalte, men det var veldig billig.
I sommer fikk jeg byttet hjullager i Ålborg. Husker ikke hva jeg betalte, men det var veldig billig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 95
- Registrert: 09 okt 2010, 08:24
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Hadde mc-tur i alpene påsken 2012. De høyepassene var stengt, men utrolig mange andre å ta av. Hvis du drar til området Canazei, så er de fleste rundt dette området opp og lengre sør. Vanvittig mange flotte småveier. Opplevde også at det stod at passet var stengt, men var snøfritt over allikevel. Påsken kommer sendt i år og i Italia så er f.eks. skjærtorsdag og langfredag vanlig arbeidsdag.
Jeg ville tatt Autozug til München. Avtalt service med merkeverksted der og så fartet videre sørover.
PS ! over Passo Giau (v/Cortina d´Ampezzo) var det minus 2, tørre veier og med den tørre luften, så føltes det mer som pluss 10.
Jeg ville tatt Autozug til München. Avtalt service med merkeverksted der og så fartet videre sørover.
PS ! over Passo Giau (v/Cortina d´Ampezzo) var det minus 2, tørre veier og med den tørre luften, så føltes det mer som pluss 10.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tysklandstur i påsken m/service?
Dette må undersøkes nærmere.JohnnyTh skrev:Jeg har hørt at service i Danmark er billig.
I sommer fikk jeg byttet hjullager i Ålborg. Husker ikke hva jeg betalte, men det var veldig billig.
Har leid sommerhus på Langeland i sommer og kan gjerne ta en Guzzi-service i Danmark :-).
Får søke litt og se hva som dukker opp av verskteder som kan Guzzi ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering