Valg av tung MC...

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Intruder »

Bjerknez skrev:Er det forresten noen her som har noen erfaring med Yamaha XVS 1300 Midnight Star?

Denne så jo skikkelig snasen ut da..
Dessuten så var forsikringen latterlig billig på denne og prisen var heller ikke ille.

Men et spørsmål:
Hvorfor har dem bare tatt ut rundt 75hk'er av en 1300cc når man får hele 140hk'er+ ut av en 600cc?
Må da være MYE å gå på her, og dessuten så ligger vel avgiften til staten i kubikkstørrelsen og ikke hestekreftene?

Er det motorer som rett og slett er overdimensjonerte og varer lenger?
Antall hestekrefter tror jeg blant annet har litt med dreiemoment å gjøre , samt sikkert en del annet !! :scratch :-k

Kan noen gi et bedre svar ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av knutk »

Intruder skrev: Antall hestekrefter tror jeg blant annet har litt med dreiemoment å gjøre , samt sikkert en del annet !! :scratch :-k
Det har du helt rett i.

Når man kjører en motor i benk måles dreiemoment og motorens turtall. Hestekreftene blir ikke målt, de blir kalkulert.

Formelen er: (Nm x Rpm)/7120 = Hk

For å finne motorens maks effekt må man måle gjennom hele turtalsregister og man konstuerer en Hk kurve basert på dreiemoment og turtall.

Således er det ikke problem å få opp Hk så lenge motor er turtalsvillig.

Hvordan dette slår ut i praksis kan jo illustreres med sykler jeg kjenner til, dvs BMW.

I Frankrike har man en grense på maks 100Hk på MC, uansett...
BMW bygde K1200RS både som 100HK og 130HK.
Man skulle tro at 100 HK utgaven ble en ordentlig lathans, men når man da prøvde dem og sammenlignet opplevdes det ikke slik.
100Hk versjonen hadde litt trangere innsugstrakter, (som er en fordel ved lavere turtall). Således ble 100HK versjonen liggende over 130 HK modellen i dreiemoment opp til 6000 rpm. Over 6K begynte man å merke det trangere innsuget, og 100HK ble også satt opp med lavere maks RPM.

Men så lenge man holdt motor under 6K dvs i praksis under 160 km/t hadde 100HK sykkelen mere drag en 130 HK.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:

La oss sammenligne følgende scenario:

Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.

Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.

Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?

Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av knutk »

Bjerknez skrev:Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:

La oss sammenligne følgende scenario:

Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.

Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.

Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?

Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.
CBR vil nok komme først til B fordi man drar motoren opp til 10 12k og henter ut effekten.

Men MC dreier seg ikke om å komme frem, det dreier seg om å være underveis.
De to nevnte modellene vil gi to helt ulike kjørestiler og opplevelser.

VT 750 kan du daffe rundt med i 3-4k rpm, og når du gir på har den drag å tilby.

CBR vil måtte ligge i 7-8K RPM for å gi samme skyv i bakhjulet.
Således koker valget av sykkel ned til personlig preferanse. Liker man å ligge på med høyt turtall og gire ofte er CBR tingen. Man får en sykkel som går friskt, men må jobbe med motoren hele tiden for å holde turtall oppe.
Vil man bare daffe avgårde i roen og freden vil VT sin motor gi en mye mer avslappet kjørestil. Den drar godt også om turtallet faller litt, så man foretar kanskje bare 1/3 så mange girskift på VT i forhold til CBR.

Koker ned til "hver sin lyst"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

knutk skrev:
Bjerknez skrev:Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:

La oss sammenligne følgende scenario:

Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.

Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.

Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?

Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.
CBR vil nok komme først til B fordi man drar motoren opp til 10 12k og henter ut effekten.

Men MC dreier seg ikke om å komme frem, det dreier seg om å være underveis.
De to nevnte modellene vil gi to helt ulike kjørestiler og opplevelser.

VT 750 kan du daffe rundt med i 3-4k rpm, og når du gir på har den drag å tilby.

CBR vil måtte ligge i 7-8K RPM for å gi samme skyv i bakhjulet.
Således koker valget av sykkel ned til personlig preferanse. Liker man å ligge på med høyt turtall og gire ofte er CBR tingen. Man får en sykkel som går friskt, men må jobbe med motoren hele tiden for å holde turtall oppe.
Vil man bare daffe avgårde i roen og freden vil VT sin motor gi en mye mer avslappet kjørestil. Den drar godt også om turtallet faller litt, så man foretar kanskje bare 1/3 så mange girskift på VT i forhold til CBR.

Koker ned til "hver sin lyst"
I see :)

Men hvis MC kun handler om å "være underveis" så blir vel uansett de fleste sykler overkill, hehe.
Det handler nok litt om fart og morro også tenker jeg, og kanskje aller helst mest det. vertfall for alle som kjører racing sykler etc.

Men men... nok om den saken :)

Tror jeg har forelsket meg litt i Yamaha XVS 1300A Midnight Star jeg.... :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1442
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:Bare sån for å sjekke om jeg har forstått dette:

La oss sammenligne følgende scenario:

Honda VT 750:
Effekt: 46/5500 hk/omdr.
Dreiemoment: 65/3500 Nm/omdr.

Honda CBR 600RR:
Effekt: 120/13500 hk/omdr.
Dreiemoment: 66/11250 Nm/omdr.

Vil dette si at det er tilnermet like godt drag i disse syklene, men at CBR'en "vinner" forde den har et mye større turtallsområde?

Med "vinner" så mener jeg førstemann fra A-B.

"Dreiemoment brukes til å akselrere, hestekrefter bruker til toppfart"

Det jeg leser av ditt scenario er:
VT 750 har maks dreiemoment, dvs trekker på sitt beste , ved allerede 3500 RPM
Den andre må opp i 11250 RPM for å få samme dreiemoment.
Følgelig kan du mer ruslekjøre med VT750 og ha kraften ( dreimomentet) der ,.,,mens den andre må du holde på høyere turtall ( gire mer ) for at den ikke skal bli daff.
Jeg foretrekker maks dreiemoment ved lavere turtall for det er mer behagelig, avslappende "cruiser stil"..og man har krefter til å kjøre 2 på, ta motbakker osv uten å gire så mye..
Så er det selvsagt de som liker det mer sporty osv og vil ha det andre;)

CBR er raskere fra A-B , ja ..i de aller fleste situasjoner.. ( den er IKKE daff!!)
"Do the right thing"

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av knutk »

Relax skrev: CBR er raskere fra A-B , ja ..i de aller fleste situasjoner.. ( den er IKKE daff!!)
Neida. CBR er en fin sykkel, og den er ingen kø-skaper :knegg .

Men om du ligger i 2k rpm i 6gir og drar på skjer der ikke så mye. Skal du dra på da MÅ du gir ned 2-3 hakk.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av RuneMC »

Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).

At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...

Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag :lol

Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).

At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...

Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag :lol

Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Hehe, joda, jeg skjønner disse grafene. Problemet var bare at jeg ikke skjønte hvorfor dem ikke har klart å få fler hester ut av en feks. 1300cc kontra en 600cc. Men det har da altså med turtallsområde å gjøre?

Store motorer regner jeg med har større "innmat" som skal forflytte seg og dette reduserer kanskje muligheten for at ting går like fort rundt som i en mindre motor med lettere "innmat"

Litt enkel tankegang her, men håper dere skjønner hva jeg mener, hehe.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1442
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:
RuneMC skrev:Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).

At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...

Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag :lol

Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Hehe, joda, jeg skjønner disse grafene. Problemet var bare at jeg ikke skjønte hvorfor dem ikke har klart å få fler hester ut av en feks. 1300cc kontra en 600cc. Men det har da altså med turtallsområde å gjøre?

Store motorer regner jeg med har større "innmat" som skal forflytte seg og dette reduserer kanskje muligheten for at ting går like fort rundt som i en mindre motor med lettere "innmat"

Litt enkel tankegang her, men håper dere skjønner hva jeg mener, hehe.

Du er absolutt inne på noe ..
En motor med lettere innmat kommer rasker opp i turtall,og det er på høyt turtall at hestekrefter finnes....så for kappkjøring ovs... ;-)
En kompis drev aktivt med banekjøring, og han sa at "jobben" hans var å holde turtallet hele tiden over 9000 RPM. Så fort det dalte noe under dette, så tapte han for mye krefter.



Det er også slik at noe av dette går på smak og behag , på kompresjonsforhold osv stil, osv. En cruiser skal ha cruiser lyd,,,
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
Bjerknez skrev:
RuneMC skrev:Generelt best med mye dreiemoment langt ned i turtallet - det gir best komfort når det gjelder kjøring i vanlig trafikk. (Populært kalt godt bånndrag).

At dreiemoment og hestekrefter kommer langt opp i turtallet betyr at du må ha mye turtall for å få ut kreftene. På lavt turtall kan disse syklene være ganske svake, så motoren stopper f.eks. lett om du ikke gir litt gass for å få turtall fra stillestående. De kan også være giret og designet sånn at trivsels-hastigheten ligger en del over norske fartsgrenser...

Kommer an på hva du foretrekker og hva som er bruksområdet. Er det viktig å kunne ha heftig akselerasjon i Autobahn-hastigheter for å parkere Audi'en som kjører fort - ja, så er R-sykkel et greit valg. Er det viktig å kjenne at kreftene er der omtrent fra tomgang og kunne dra fra 20-åringen med Porsche Cayenne'n som står ved siden av deg og venter på grønt lys på Smestad, så velger du den som har mye bånndrag :lol

Skal du sammenligne motorer er det best å se på dreiemoment- og hk-grafer (dvs som viser dette som funksjon av turtall) - mange motorer klarer å tilby gode kompromisser som gjør at de har et bredt turtallsområde der de ligger ganske nærme maks-effekten. Motsatt kan det være motorer som har grafer med en spiss effekt-topp, da må man passe på å gire hele tiden slik at turtallet er mest mulig nært dette (hvis man vil ha maks effekt da).
Hehe, joda, jeg skjønner disse grafene. Problemet var bare at jeg ikke skjønte hvorfor dem ikke har klart å få fler hester ut av en feks. 1300cc kontra en 600cc. Men det har da altså med turtallsområde å gjøre?

Store motorer regner jeg med har større "innmat" som skal forflytte seg og dette reduserer kanskje muligheten for at ting går like fort rundt som i en mindre motor med lettere "innmat"

Litt enkel tankegang her, men håper dere skjønner hva jeg mener, hehe.

Du er absolutt inne på noe ..
En motor med lettere innmat kommer rasker opp i turtall,og det er på høyt turtall at hestekrefter finnes....så for kappkjøring ovs... ;-)
En kompis drev aktivt med banekjøring, og han sa at "jobben" hans var å holde turtallet hele tiden over 9000 RPM. Så fort det dalte noe under dette, så tapte han for mye krefter.



Det er også slik at noe av dette går på smak og behag , på kompresjonsforhold osv stil, osv. En cruiser skal ha cruiser lyd,,,
Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)

Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jeg skjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?

Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...

PS! Les det over med litt humor da :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1442
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Relax »

Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)

Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jeg skjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?

Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...

PS! Les det over med litt humor da :)

"Felles skjebne er felles trøst " ;-) :D

En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut ;)
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)

Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jeg
skjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?

Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...

PS! Les det over med litt humor da :)

"Felles skjebne er felles trøst " ;-) :D

En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut ;)
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
Båtfolk hilser ofte ja, men kanskje ikke like ofte som MC folk..?

Uansett så er jo så klart dette bare hyggelig :)

Til alle dere som møter meg på veien neste sommer og ikke ser meg hilse, så er jeg unskyldt. Jeg har mer enn nok med å beholde begge hendene der dem skal være til å begynne med :)

Når man først småsnakker litt....:
Noen som har kjennskap til en oppegående MC-klubb i mitt nærområde som ikke prakker på meg guds ord, eller driver med organisert kriminalitet?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1442
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:
Relax skrev:Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)

Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jeg
skjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?

Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...

PS! Les det over med litt humor da :)

"Felles skjebne er felles trøst " ;-) :D

En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut ;)
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
Båtfolk hilser ofte ja, men kanskje ikke like ofte som MC folk..?

Uansett så er jo så klart dette bare hyggelig :)

Til alle dere som møter meg på veien neste sommer og ikke ser meg hilse, så er jeg unskyldt. Jeg har mer enn nok med å beholde begge hendene der dem skal være til å begynne med :)

Når man først småsnakker litt....:
Noen som har kjennskap til en oppegående MC-klubb i mitt nærområde som ikke prakker på meg guds ord, eller driver med organisert kriminalitet?
Finnes noe sånt??? Du drømmer! :D :D

Der er jeg på jordet!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av tung MC...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
Bjerknez skrev:
Relax skrev:Bra jeg ikke er heeelt på jordet da :)

Men hvordan har det seg at de fleste MC-folkene hilser på hverandre egentlig? Ser ofte at det nermest er konkurranse med å få ut hånden først for å hilse når to sykkler møter hverandre. Jeg
skjønner jo at det er en sammholdgreie, men hvordan begynte egentlig dette?

Jeg har feks. fotografering som en lidenskap, men jeg hilser jo ikke på alle som går rundt med et fotoapparat...

PS! Les det over med litt humor da :)

"Felles skjebne er felles trøst " ;-) :D

En international greie det der.. Nedover europa ser du også at man "vinker " med høyrebeinet når de kjører forbi deg ...det kan jo se litt ..hmm..merkverdig ut ;)
Båtfolk , og kanskje campingvogn folk har noe av det samme,,snakker lett med hverandre, hjelper til osv. Kanskje det stammer fra den gang det ikke var så mange sykler som i dag, og man satte ennp mer pris på det om man møtte en ..
I en del settinger kan denne hilsingen være........overdrevet og kanskje falsk også,,,men du verden og mange trivelig folk jeg har snakket med på fergeleier, bensinstasjoner og andre steder rundt om i Norge og Europa pga denne utadvendte kulturen.Man prater mye letter med folk..og blir raskere pratet til / med om man kommer på sykkel, uansett hvor man stopper. Stort sett BARE hyggelig!
Båtfolk hilser ofte ja, men kanskje ikke like ofte som MC folk..?

Uansett så er jo så klart dette bare hyggelig :)

Til alle dere som møter meg på veien neste sommer og ikke ser meg hilse, så er jeg unskyldt. Jeg har mer enn nok med å beholde begge hendene der dem skal være til å begynne med :)

Når man først småsnakker litt....:
Noen som har kjennskap til en oppegående MC-klubb i mitt nærområde som ikke prakker på meg guds ord, eller driver med organisert kriminalitet?
Finnes noe sånt??? Du drømmer! :D :D

Der er jeg på jordet!
Hvis jeg MÅ velge mellom disse to alternativene så blir det nok kriminalitet, men da ville jeg nok heller startet min egen lille klubb tror jeg :)

Svar