Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av mekkern »

satt litt på spissen:
Så kan vi jo forby Kjøtt og alkohol også-og all egentransport(inklusive tråsykkel) som ikke skjer med egne ben.

Farene er jo kjente.. og kan vi spare ETT liv er det da ikke værdt det??
samtidig trengs jo ikke så mye penger på vei-slipper bommer også :P :p

og alle kan sitte og se på statsgodkjente program som er samfunnsbyggende og ikke drive med antisosiale gjerninger-ei heller på nett. :[-X

kjenner jeg begynner å bli rimlig lei at andre skal mene hva jeg skal gjøre og like...

Hm...
tror jeg skal konvertere og bli muslim-satse på guds vilje og pakke inn kjærringa..

Insha'Allah og bånn gass.. :knegg

[video]http://www.youtube.com/watch?v=I-kL6GpCZiI[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Globe »

Hmmm....er røyker (ca. 20 pr dag) og har drevet med det i 30 år...isch! At det er skadelig er jeg jo fullstendig klar over, og inngår da i det eneste felles målet alle røykere har, nemlig et egentlig ønske om å slutte, basert på det man vet og forstår!

Jeg må si at jeg finner mange av disse historiene dere forteller som ganske så motiverende uten at jeg egentlig har vært "på jakt etter å bli motivert". Røyker, og tenker ikke så veldig ofte over helsefaren med det, skal jeg være ærlig! Har innlagte rutiner for røyk, bruker det som "belønning", avslapning, tidsfordriv og ellers "når det passer sånn". Så jeg er vel da en helt normal "røyker".

Joda, jeg har jo "slutta" et par ganger. En gang for å spare penger, funka ikke (noen år siden) og en gang etter å ha lest A.Carr "Endelig ikke-røyker". Det jeg husker jeg likte best ved boka, var de ganger det stod noe ala: "Nå som du har leste deg gjennom dette kapitlet, forslår jeg at du tar deg en pause med en sigarett" :-)

Ja, så var det en gang jeg var hos legen for å ta en allergitest (blodprøve), det hang plakater overalt inne på kontoret hennes: "Spør fastlegen din om røykeslutt". Det gjorde jeg, fikk en resept på noe ala "lykkepiller light". Jeg har aldri vært noen pillespiser (feber og vond i skallen går over, når kroppen får jobbet seg ferdig), så jeg ble meget skeptisk der jeg stod med en resept. Ble aldri til at jeg hentet ut pillene, så det ble heller ikke noe røykeslutt den gang!

Av helse, så er jeg vel generelt sett frisk og rask, enn så lenge. God almenntilstand, er i relativt god form (da alt er relativt) og har ellers få, til ingen andre vesentlig plager. Men, kjenner nå, både etter å ha lest mye av det dere har diskutert/skrevet/delt og fortalt, at det kanskje er på tide å ta tak i motivasjonsfaktorene, ta litt mer GREP og riste dette av seg! Være LITT mer aktiv for å opprettholde helsesituasjonen ved å kutte dette som så åpenbart ikke er et positivt bidrag til fortsatt hell og lykke, rent helsemessig! :scratch :-k :-k

..uannsett sett, takk for at dere deler...også innenfor dette tema :thumleft :prf

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel.. :notlistening

Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter". :lol
Men det er jo feigt. Det blir jo som å stikke hodet i sanden og late som om bakdelene med å bruke røyking som et nytelsesmiddel ikke er der. :D

Jeg mener jo at så lenge det ikke ble lagt klare føringer i innledningen av tråden, så må man kunne snakke om alt som omfattes av bruk av røyk og snus. Jeg husker min egen reaksjon da man begynte å komme med advarsler på røykpakkene. Det som står der er jo sant og jeg visste jo det fra før av, men man lot være å tenke og snakke om det, fordi vi synes det er ubehagelig.

For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel. Ikke snakker jeg OM røykere heller, men om farene med røyking. Og de farene er der som en del av "pakka".

Og da får man tåle at det snakkes om.

Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Tut & Kjør!

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperTenere »

Globe skrev:Hmmm....er røyker (ca. 20 pr dag) og har drevet med det i 30 år...isch! At det er skadelig er jeg jo fullstendig klar over, og inngår da i det eneste felles målet alle røykere har, nemlig et egentlig ønske om å slutte, basert på det man vet og forstår!

Jeg må si at jeg finner mange av disse historiene dere forteller som ganske så motiverende uten at jeg egentlig har vært "på jakt etter å bli motivert". Røyker, og tenker ikke så veldig ofte over helsefaren med det, skal jeg være ærlig! Har innlagte rutiner for røyk, bruker det som "belønning", avslapning, tidsfordriv og ellers "når det passer sånn". Så jeg er vel da en helt normal "røyker".

Joda, jeg har jo "slutta" et par ganger. En gang for å spare penger, funka ikke (noen år siden) og en gang etter å ha lest A.Carr "Endelig ikke-røyker". Det jeg husker jeg likte best ved boka, var de ganger det stod noe ala: "Nå som du har leste deg gjennom dette kapitlet, forslår jeg at du tar deg en pause med en sigarett" :-)

Ja, så var det en gang jeg var hos legen for å ta en allergitest (blodprøve), det hang plakater overalt inne på kontoret hennes: "Spør fastlegen din om røykeslutt". Det gjorde jeg, fikk en resept på noe ala "lykkepiller light". Jeg har aldri vært noen pillespiser (feber og vond i skallen går over, når kroppen får jobbet seg ferdig), så jeg ble meget skeptisk der jeg stod med en resept. Ble aldri til at jeg hentet ut pillene, så det ble heller ikke noe røykeslutt den gang!

Av helse, så er jeg vel generelt sett frisk og rask, enn så lenge. God almenntilstand, er i relativt god form (da alt er relativt) og har ellers få, til ingen andre vesentlig plager. Men, kjenner nå, både etter å ha lest mye av det dere har diskutert/skrevet/delt og fortalt, at det kanskje er på tide å ta tak i motivasjonsfaktorene, ta litt mer GREP og riste dette av seg! Være LITT mer aktiv for å opprettholde helsesituasjonen ved å kutte dette som så åpenbart ikke er et positivt bidrag til fortsatt hell og lykke, rent helsemessig! :scratch :-k :-k

..uannsett sett, takk for at dere deler...også innenfor dette tema :thumleft :prf

Min røykehistorie er omtrent lik din....ca 20 om dagen i ca 25 år...noen mislykka slutteforsøk opp gjennom årene. Jeg vil gjerne dele min "solskinnshistorie" (selv om det høres ut som enkelte her inne synes litt synd i meg som har slutta...), hvir vi da holder kolsen uttafor. Dagens røykesluttepiller er utviklet spesifikt til formålet, i motsetning til de som var før. De var, som du sier, lykkepiller light, da de var utviklet mot depresjoner og man oppdaget at de hadde som bivirkning at røykesuget avtok. Jeg har heller ikke mye til overs for medikamenter, tipper jeg har brukt like mye hele mitt liv som mange andre bruker på en måned. Men jeg fikk altså anbefalt Champix, som de heter. Tenkte at det var verdt et forsøk. Etter "oppskriften" skal man ta piller og fortsette å røyke de tre første ukene av "kuren". Jeg merket såpass nedgang i suget at jeg bestemte meg for å stumpe siste røyk etter to uker. På første resept for man piller for fire ukers bruk, og kan få til fire uker til. Jeg brukte pillene i kun 1 uke etter siste røyk.
Så for meg var dette en skikkelig tryllekur! Man må selvsagt ville og være innstilt på å slutte, men pillene hjalp meg veldig med selve suget.
Jeg synes man skylder seg selv å prøve ALLE metoder dersom man ønsker å slutte. Det verste som kan skje er jo at man røyker som før...å da er ingen skade skjedd...;) Lykke til!:)

Siden jeg sluttet.....
har jeg ikke støttet Tiedemann med 70.000 kroner...
har jeg ikke røyka 16 500 sigaretter
ikke svidd hull i ei eneste skjorte
ikke fått panikk en eneste gang fordi jeg har mista lighteren
ikke hatt neglesprett på tærn av å stå ute i all slags vær
+ + +

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel.. :notlistening

Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter". :lol
For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.

Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?
Nikotin er på lik linje som koffein, ett stimulrende middel som er avhenighetsskapende men skaper på ingen måte rus.
Sånne påstander blir rett og slett for dumt i enn sånn diskusjon.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av dag-zzr »

Ja da. :knegg Jeg er klar over at jeg har en trassig og tverr holdning til personer som sikkert i beste mening påpeker dumskapen i å røyke.
La gå at jeg gambler med helsa mi. :eh Det er sikkert frykten for å bli feit. Eller ennå verre- begynne å drikke rødvin :-k Som gjør at jeg krampaktig holder fast på sigaretten :yeyeye Leser i tidligere poster at man sparer mange penger på å slutte å røyke :sk? Gevinsten brukes på luksus (MC) mat og alkohol. Er det så forbannå lurt da :scratch
Jeg har spart sååå mye på å kutte i alkoholen (å spise sunn mat :prf )at jeg har kjøpt alt det jeg ikke trenger. Men slutter jeg å røyke kan jeg kansje kjøpe BRANNBIL :-)å

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av ArcticTiger »

dag-zzr skrev:Ja da. :knegg Jeg er klar over at jeg har en trassig og tverr holdning til personer som sikkert i beste mening påpeker dumskapen i å røyke.
La gå at jeg gambler med helsa mi. :eh Det er sikkert frykten for å bli feit. Eller ennå verre- begynne å drikke rødvin :-k Som gjør at jeg krampaktig holder fast på sigaretten :yeyeye Leser i tidligere poster at man sparer mange penger på å slutte å røyke :sk? Gevinsten brukes på luksus (MC) mat og alkohol. Er det så forbannå lurt da :scratch
Jeg har spart sååå mye på å kutte i alkoholen (å spise sunn mat :prf )at jeg har kjøpt alt det jeg ikke trenger. Men slutter jeg å røyke kan jeg kansje kjøpe BRANNBIL :-)å
:thumleft Jeg har en 1974 INTERNATIONAL BRANNBIL stående her på gården, kr. 10.000,- i handa så ern din :yeyeye :knegg
Ække mange røykpakkene det :-k

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Duville »

dag-zzr skrev:Ja da. :knegg Jeg er klar over at jeg har en trassig og tverr holdning til personer som sikkert i beste mening påpeker dumskapen i å røyke.
La gå at jeg gambler med helsa mi. :eh Det er sikkert frykten for å bli feit. Eller ennå verre- begynne å drikke rødvin :-k Som gjør at jeg krampaktig holder fast på sigaretten :yeyeye Leser i tidligere poster at man sparer mange penger på å slutte å røyke :sk? Gevinsten brukes på luksus (MC) mat og alkohol. Er det så forbannå lurt da :scratch
Jeg har spart sååå mye på å kutte i alkoholen (å spise sunn mat :prf )at jeg har kjøpt alt det jeg ikke trenger. Men slutter jeg å røyke kan jeg kansje kjøpe BRANNBIL :-)å
Nå er vi jo en del som har "snakket" direkte til deg som en respons på dine heftige uttalelser men du trenger jo ikke ta alt til deg dersom du ikke ønsker det.... svarer du må du jo regne med at det blir diskusjon.... Trassig og tverr er du jo det vet vi ( :vs setter inn ett lite smilefjes her så du ser at det er godt ment). At vi påpeker dumskapen i å røyke må du nok regne med siden det er med rette - røyk er uten tvil farlig hvis du påføres en av sykdommene som er nevnt. Får du ikke noen av sykdommene så har du bare røykt ett spennende liv :knegg .

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel.. :notlistening

Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter". :lol
For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.

Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?
Nikotin er på lik linje som koffein, ett stimulrende middel som er avhenighetsskapende men skaper på ingen måte rus.
Sånne påstander blir rett og slett for dumt i enn sånn diskusjon.
"Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør blant annet adrenalin, som gir en svakt 'spent' virkning på brukeren. Nikotin frigjør også dopamin, som gir en euforisk følelse og er grunnen til at nikotin er avhengighetsskapende".

Nikotin klassifiseres som et rusmiddel.

"Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet, dvs. såkalte psykoaktive eller berusende stoffer, med en viss avhengighetsskapende effekt. Slike midler brukes til alt fra bedøvelse, for sin stimulerende effekt, eller for rekreasjon og nytelse."

Derfor brukes jo ord her i debatten som "nytelsesmiddel" om røyk/tobakk. Man snakker om "avhengighet".

Så jo, tobakk regnes som et rusmiddel. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
simpson skrev:
jonnykr skrev:
tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel.. :notlistening

Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter". :lol
For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.

Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?
Nikotin er på lik linje som koffein, ett stimulrende middel som er avhenighetsskapende men skaper på ingen måte rus.
Sånne påstander blir rett og slett for dumt i enn sånn diskusjon.
"Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør blant annet adrenalin, som gir en svakt 'spent' virkning på brukeren. Nikotin frigjør også dopamin, som gir en euforisk følelse og er grunnen til at nikotin er avhengighetsskapende".

Nikotin klassifiseres som et rusmiddel.

"Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet, dvs. såkalte psykoaktive eller berusende stoffer, med en viss avhengighetsskapende effekt. Slike midler brukes til alt fra bedøvelse, for sin stimulerende effekt, eller for rekreasjon og nytelse."

Derfor brukes jo ord her i debatten som "nytelsesmiddel" om røyk/tobakk. Man snakker om "avhengighet".

Så jo, tobakk regnes som et rusmiddel. :D
Akkurat samme effekt på hjernen har også sjokolade, sukker, trening osv, men det er ikke rusmidler.
Alt dette går under stimulerende middel siden de frigjør endorfiner, adrenalin osv. Det er kroppens eget dop.
Rusmiddler virker direkte inn på forskjellge deler av hjernen, det er noe du selv tilfører kroppen, ikke noen kroppen skaper selv som følge av noe du inntar og kan ikke sammenlignes med noe av det andre.
At det er avheninghetsskapende har absolutt ingenting med at det er ett rusmiddel å gjøre.
Hvis du hadde bltt ruset av tobakk hadde dette jo så absolutt vært forbudt i nesten alle situasjoner i det dagelige, bilkjøring, jobb osv.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av ArcticTiger »

Det er ikke bare tobakk, alkohol og narkotika som er livsfarlig. Også vi ikke-røykere lever i livsfare, om vi er så dumme at vi smaker litt på blande-vannet :8-[ :
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10956256" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av simpson »

ArcticTiger skrev:Det er ikke bare tobakk, alkohol og narkotika som er livsfarlig. Også vi ikke-røykere lever i livsfare, om vi er så dumme at vi smaker litt på blande-vannet :8-[ :
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10956256" onclick="window.open(this.href);return false;
Får droppe blandevannet og heller drikke reint da.......men det blir jo galt det også.
Nei det skal ikke være lett.

Godtvoksen

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg tenker at røyking såvel som MC-kjøring er begge en kalkulert risiko.... :-)å

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
simpson skrev:
jonnykr skrev:
tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel.. :notlistening

Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter". :lol
For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.

Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?
Nikotin er på lik linje som koffein, ett stimulrende middel som er avhenighetsskapende men skaper på ingen måte rus.
Sånne påstander blir rett og slett for dumt i enn sånn diskusjon.
"Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør blant annet adrenalin, som gir en svakt 'spent' virkning på brukeren. Nikotin frigjør også dopamin, som gir en euforisk følelse og er grunnen til at nikotin er avhengighetsskapende".

Nikotin klassifiseres som et rusmiddel.

"Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet, dvs. såkalte psykoaktive eller berusende stoffer, med en viss avhengighetsskapende effekt. Slike midler brukes til alt fra bedøvelse, for sin stimulerende effekt, eller for rekreasjon og nytelse."

Derfor brukes jo ord her i debatten som "nytelsesmiddel" om røyk/tobakk. Man snakker om "avhengighet".

Så jo, tobakk regnes som et rusmiddel. :D
Akkurat samme effekt på hjernen har også sjokolade, sukker, trening osv, men det er ikke rusmidler.
Alt dette går under stimulerende middel siden de frigjør endorfiner, adrenalin osv. Det er kroppens eget dop.
Rusmiddler virker direkte inn på forskjellge deler av hjernen, det er noe du selv tilfører kroppen, ikke noen kroppen skaper selv som følge av noe du inntar og kan ikke sammenlignes med noe av det andre.
At det er avheninghetsskapende har absolutt ingenting med at det er ett rusmiddel å gjøre.
Hvis du hadde bltt ruset av tobakk hadde dette jo så absolutt vært forbudt i nesten alle situasjoner i det dagelige, bilkjøring, jobb osv.
Selvfølgelig har at det er avhengighetsskapende ALT med at det klassifiseres som et rusmiddel å gjøre. Og det erda ikke jeg som finner på dette, nikotin klassifiseres som et rusmiddel.

Og da hjelper det svært lite hva du måtte mene om saken.

"Nikotin er i alle former, er ekstremt avhengighetsskapende og særdeles vanskelig å slutte med.
Det virker på samme sted i hjernen som kokain og heroin, og regnes av "avhengighetseksperter" å være minst like vanskelig å slutte med som heroin og kokain. Faktisk. Det er klassifisert som et narkotisk stoff i WHO."
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

Her er noen korte fakta om røyking og helseskader og det er skremmende lesing:

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sid ... -royk.aspx
Tut & Kjør!

Svar