Dårlig demper på dragstar 1100
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 22 aug 2012, 06:54
- Motorsykkelen din: Yamaha dragstar xvs 1100
Dårlig demper på dragstar 1100
Hei har en xvs dragstar 1100 som er grusom myk på fjæringen. Hva kan jeg gjøre med dette?. Jeg har allerede justert opp demperen på maks. Kan jeg bytte ut til en kraftigere fjær og kan demperen være ødelagt? rimelig dyrt for ny demper 7500 kr. Hjelp mottas med takk..
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Dårlig demper på dragstar 1100
Ny fjær på godt sliten originaldemper blir fort dyrt og dårlig. Min anbefaling er en Wilbers-demper fra http://www.maartensimport.no. Jeg betalte 5000 kroner for en modell med hydraulisk forspenningsjustering + justerbar returdemping, og har ikke angret et sekund. Maarten stiller deg en haug med spørsmål om vekt, belastning, kjørestil, type veier du kjører på etc. og setter sammen en demperløsning utifra dine spesifikasjoner. Så du får en sykkel som er tilpasset nettopp deg.raymondoen skrev:Hei har en xvs dragstar 1100 som er grusom myk på fjæringen. Hva kan jeg gjøre med dette?. Jeg har allerede justert opp demperen på maks. Kan jeg bytte ut til en kraftigere fjær og kan demperen være ødelagt? rimelig dyrt for ny demper 7500 kr. Hjelp mottas med takk..
Nå vet jeg ikke om XVS har mono- eller doble dempere. I siste tilfelle vil prisen bli endel høyere enn 5000, men sett utifra at sykkelen blir bedre enn ny mener jeg fortsatt det er verd det.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dårlig demper på dragstar 1100
La meg først ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, raymondoen
Dessverre er det sånn at mange originaldempere ikke holder helt mål. Yamaha har, så vidt jeg vet, i hvert fall hatt noen modeller opp gjennom årene med svake dempere.
Så det er ikke sikkert demperen på din sykkel er defekt, men at den rett og slett bare er sånn. Dvs. altfor myk og underdimensjonert i forhold til aktiv kjøring.
Bakdemperen på min nåværende sykkel, Triumph Tiger 1050, virket å være grei og god nok forsåvidt til solokjøring, men med passasjer og bagasje falt den igjennom. Ble veldig myk og ustabil både ved demping på ujevn vei (bl.a. upresis returdemping), i svinger og ikke minst ved harde aksellerasjoner og kraftige nedbremsinger ("logrende" oppførsel...).
Etter at jeg bytta til Nitron Sport ble ting atskillig bedre. Lettere å justere (uten bruk av verktøy) også siden jeg valgte å gå for hydraulisk forspenningsjustering, som Xring nevnte.
Dessverre er det sånn at mange originaldempere ikke holder helt mål. Yamaha har, så vidt jeg vet, i hvert fall hatt noen modeller opp gjennom årene med svake dempere.
Så det er ikke sikkert demperen på din sykkel er defekt, men at den rett og slett bare er sånn. Dvs. altfor myk og underdimensjonert i forhold til aktiv kjøring.
Bakdemperen på min nåværende sykkel, Triumph Tiger 1050, virket å være grei og god nok forsåvidt til solokjøring, men med passasjer og bagasje falt den igjennom. Ble veldig myk og ustabil både ved demping på ujevn vei (bl.a. upresis returdemping), i svinger og ikke minst ved harde aksellerasjoner og kraftige nedbremsinger ("logrende" oppførsel...).
Etter at jeg bytta til Nitron Sport ble ting atskillig bedre. Lettere å justere (uten bruk av verktøy) også siden jeg valgte å gå for hydraulisk forspenningsjustering, som Xring nevnte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dårlig demper på dragstar 1100
"mange" cruisere har slappe dempere/fjærer-men de er heller ikke beregnet for "aktiv" kjørestil..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 22 aug 2012, 06:54
- Motorsykkelen din: Yamaha dragstar xvs 1100
Re: Dårlig demper på dragstar 1100
takk for svar. Har bestemt meg for og prøve en demper fra maartens import med hydraulisk styring. Dyrt men håper det blir bra.
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Dårlig demper på dragstar 1100
Tar opp denne tråden igjen. Hvordan ble resultatet av denne demperen?
Jeg snakket med Yamaha på Vinterbro, og de kunne fortelle at de ikke hadde vært borti klager på demperene på Dragstar. Han sa at de er jo beregnet for lange turer med både passasjer og bagasje, så de skulle jo være sterke. Men hvor mye utgjør egentlig justeringen fra max til min?
Jeg snakket med Yamaha på Vinterbro, og de kunne fortelle at de ikke hadde vært borti klager på demperene på Dragstar. Han sa at de er jo beregnet for lange turer med både passasjer og bagasje, så de skulle jo være sterke. Men hvor mye utgjør egentlig justeringen fra max til min?