Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av hakhap »

Siden vi leste om og etterpå så at Lordy byttet sykkel for bla ikke bli fra kjørt i hårnålsvinger så lurer jeg på hva som er så moro med disse?

Har ennå ikke prøvd meg på noen virkelige hårnålsvinger med Tuonoen, men kjørte Trollstigen med Shadowen i nok så langsom tempo.

Er det her traktor folket finner sin glede for det er hva disse er bygget for? eller har jeg bare ikke sett lyset ennå?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Toven

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Toven »

Syntes hårnåler er kjedelige, og spesielt nedover noe drit. Svakere hårnåler sånn at man kan ha mer fart kan jo være moro

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Bare for å få klarhet i en ting med en gang! Det var ikke hårnaler alene som gjorde at jeg byttet sykkel!! :[-X
At jeg ble så jævlig frakjørt i hårnåler var en av flere grunner som fikk meg til å innse at traktor var et langt bedre egnet kjøretøy en jeg har gitt det kreditt for tidligere.

Hva som gjør at jeg liker hårnåler (langt bedre nå) er at du kan virkelig leke med kreftene i sykkelen på en helt annen måte, samt legge sykkelen å få godt med utfordringer på veien uten å måtte ofre liv og lemmer i forsøket.

Hårnåler er noe drit å kjøre på R sykkel, spesielt nedover.... For du henger så sinnsykt på styret og det er vanskelig å få kontroll gjennom svingen (føler jeg) men prøv å kjør samme svinger på et bedre egnet kjøretøy. Du får en langt artigere opplevelse :thumleft :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av hakhap »

LordShaft skrev:Bare for å få klarhet i en ting med en gang! Det var ikke hårnaler alene som gjorde at jeg byttet sykkel!! :[-X
At jeg ble så jævlig frakjørt i hårnåler var en av flere grunner som fikk meg til å innse at traktor var et langt bedre egnet kjøretøy en jeg har gitt det kreditt for tidligere.

Hva som gjør at jeg liker hårnåler (langt bedre nå) er at du kan virkelig leke med kreftene i sykkelen på en helt annen måte, samt legge sykkelen å få godt med utfordringer på veien uten å måtte ofre liv og lemmer i forsøket.

Hårnåler er noe drit å kjøre på R sykkel, spesielt nedover.... For du henger så sinnsykt på styret og det er vanskelig å få kontroll gjennom svingen (føler jeg) men prøv å kjør samme svinger på et bedre egnet kjøretøy. Du får en langt artigere opplevelse :thumleft :thumleft
Litt kunstnerlig frihet i min 1 post :redface

Men hva er det som er så moro med disse hårnålsvingene?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Det er vel noe av det som er mest utfordrende å kjøre (i mine øyner) på landeveien.

Måten du timer svingen, plassering, fart, gasspådrag, oppbremsing før sving, aks ut i og ut av sving. Nei det er rett å slett et eventyr når du mestrer det og har egnet redskap til å kjøre de.

Problemet i Norge er at vi har så forbanna få av de. At vi får kjørt de så sjeldent at en legger de raskt på hatlisten. For kan du ikke å kjøre hårnåler er det ganske kjipt å kjøre, samt at de ødelegger muligens ellers god flyt. Det er hvertfall min opplevelse.
Jeg er nok overbevist om at det er du som ikke har sett lyset enda :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av hakhap »

LordShaft skrev: Måten du timer svingen, plassering, fart, gasspådrag, oppbremsing før sving, aks ut i og ut av sving.
Skal ikke se bort fra at det er grunnen til at "alle" baner har noen få av disse svingene da det er kjøreteknisk utfodrende.
LordShaft skrev:
Jeg er nok overbevist om at det er du som ikke har sett lyset enda :thumleft
Fullt mulig det :redface
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Flanker »

Hårnålene i seg selv er nå en ting, og ja de er moro å kjøre når man får skikkelig flyt gjennom dem. Men de akkompagneres ofte av fantastisk landskap, og det gjør opplevelsen fullendt for min del. Liker dem, men skulle gjerne sett at det ble ryddet en del vegetasjon rundt de stedene vi har dem i hopetall her til lands. Ofte er det såpass overgrodd at man ikke har sikt og derfor må ta det overpent i tilfelle møtende trafikk i utgang av svingen.

Nei, ta med Tuono'en til nærmeste sted der du har min. 5 av dem på rad. Kjør opp og ned en 5-6 ganger og se om du ikke finner flyten. Brått begynner du å like det! :thumleft

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av detvarvondtdet »

Flanker skrev:Hårnålene i seg selv er nå en ting, og ja de er moro å kjøre når man får skikkelig flyt gjennom dem. Men de akkompagneres ofte av fantastisk landskap, og det gjør opplevelsen fullendt for min del. thumleft

Støttes.Det å kjøre hårnåler syntes jeg egentlig er litt kjedelig, men som du sier så finner man de ofte steder hvor man har en fantstisk utsikt eller landskap.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

Det er nok bare å innse LordShaft, du har beveget deg inn i en nisje
av motorsyklismen som sees på med tvil og littebitt frykt fra de store massene :[-X
Glem å overbevise tvilerne, det kreves meget sterke påvirkninger,
og et takknemmelig offer slik som degselv for å få til det :mk
Kos deg i svingene og glem resten :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Snikendeugle »

Med mindre man blir skikkelig dreven på å drifte inn i svinger (noe som står på listen over å lære seg), så tror jeg hårnålssvinger alltid vil være litt kjedelig for meg. Litt for sakte, for mye bremsing. Det som trekker det opp er vel at det ofte er fint landskap rundt disse hårnålsområdene.

Da er det bedre med en 4 meters bred vei med mange mange små svinger og høy fart :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

Ettersom Trollstigen er i sandkassa mi for å si det sånn, har jeg selvfølgelig besteget den med TDMen mange ganger. Tror det ble 8 ganger i fjor.
Hårnålsvingene er ikke spesielt morsomme, selv om TDMen var svært egnet til disse manøvrene. I Trollstigen er det helt andre høydepunkter. Jeg klarer ikke la være å bli imponert av det enorme ingeniørarbeidet som her er utført, i en tid med langt andre byggemetoder og verktøy enn det vi har. Stigfossbrua er vel verd en studie i seg selv, perfekt sammenbygget i hugd gråstein i et selvbærende bygg som også er fantastisk vakkert.
Trollstigen var opprinnelig en kløvsti. Altså en opparbeidet ferdselsåre mellom Romsdalen og Valldalen som var egnet for hest med bør på ryggen. En eller annen fikk den fantastiske ide at her kunne det bygges bilvei. Dette klarte de også, og veien ble åpnet i 1936 av kong Håkon VII. Veien er siden utbedret mange ganger, og er i dag langt bredere enn den opprinnelig var.
Jeg klarer ikke å la være å bli imponert! Tenk deg utfordringene de hadde med å forsere disse svingene med de bilene de hadde den gangen. Dette var for det meste amerikanske biler fra 30-tallet, med enkle og ustabile bremser. Svært ofte også blokkeringsfrie... Var de ikke blokkeringsfrie så ville de gjerne hugge og låse, i hvert fall på ett hjul. Mange av bilene var også små lastebiler, der lastekassen kunne være full av usikret gods, eller av gamle kjerringer og unger i alle aldre sittende på baken og luktet på dampen fra et underdimensjonert kjølesystem som kokte i bakkene.
Hårnålsvingene får en helt annen betydning med dette i tankene!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Olav K »

For meg....er det utfordringen med å få en fin flyt igjennom hårnålene som er det gøyale. Velge rett gear, rett fart og rett turtall igjennom svingen, gå på gass i rett øyeblikk.
Jeg er sikkert ikke veldig flink, men når det gikk opp for meg at det var like gøy nedover som oppover, følte jeg at en ny verden åpnet seg.
Trikset må være å øve øve øve.
Heldigvis har jeg bare 10 min å kjøre til en veistrekning med 7-8 hårnåler og andre flikkflakksvinger på ettpar km. :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:Det er nok bare å innse LordShaft, du har beveget deg inn i en nisje
av motorsyklismen som sees på med tvil og littebitt frykt fra de store massene :[-X
Glem å overbevise tvilerne, det kreves meget sterke påvirkninger,
og et takknemmelig offer slik som degselv for å få til det :mk
Kos deg i svingene og glem resten :thumleft
Den godeste Lorden vil måtte forklare seg en gang i uka i all fremtid, akkurat som oss andre.
Folk som ikke vet vil alltid sitte på hjørnet med sine knepukker og pukkeryggl å idiotforklare ditt sykkelvalg ... og gi deg tyn fordi du kjører på asfalt.
Det har vi jo sett i utallige diskusjoner, både her inne og på andre forum.

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Tonys »

Få hårnålsvinger?
Er ikke alle rundkjøringer det da :D
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
ojda skrev:Det er nok bare å innse LordShaft, du har beveget deg inn i en nisje
av motorsyklismen som sees på med tvil og littebitt frykt fra de store massene :[-X
Glem å overbevise tvilerne, det kreves meget sterke påvirkninger,
og et takknemmelig offer slik som degselv for å få til det :mk
Kos deg i svingene og glem resten :thumleft
Den godeste Lorden vil måtte forklare seg en gang i uka i all fremtid, akkurat som oss andre.
Folk som ikke vet vil alltid sitte på hjørnet med sine knepukker og pukkeryggl å idiotforklare ditt sykkelvalg ... og gi deg tyn fordi du kjører på asfalt.
Det har vi jo sett i utallige diskusjoner, både her inne og på andre forum.

:thumleft Vi får trøste han om det blir for gæli :buddies:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar