Ingen interesse for langtur

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Ingen interesse for langtur

Legg inn av Reodor Felgen »

Det å kjøre mer enn 10-12 mil uavhengig av sykkeltype og vær tiltaler meg ikke i det hele tatt og med tanke på alle som har reist på langtur lurer jeg på om jeg er unormal eller om det finnes flere som meg?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Bjerknez »

Reodor Felgen skrev:Det å kjøre mer enn 10-12 mil uavhengig av sykkeltype og vær tiltaler meg ikke i det hele tatt og med tanke på alle som har reist på langtur lurer jeg på om jeg er unormal eller om det finnes flere som meg?
Jeg skal inrømme at det var mer spennende med turer det første året jeg hadde lappen, men i dag er jeg mer kresen. Før bare kjørte jeg på måfå hvor som helst, men i dag må jeg liksom ha en plan, mer eller mindre.

Men personlig så må jeg være i et visst "modus" før jeg drar ut på tur for å kose meg. Jeg bor ikke et slikt sted hvor flott natur er innenfor umiddelbar nærhet og veiene i nærområdet kan jeg utenat. Jeg må kjøre ganske langt for å utforske nytt beite og det har man jo ofte ikke alltid tid til. De mest innholdsrike turene jeg tar midt i uken foregår på kvelden. Jeg synes det er noe eget og ta seg en kjøretur like før solen går ned. Stille og rolig, lite med stressende bilister og man kan stoppe ett sted og få med seg solnedgangen etc. Tar med meg en termos med kaffe og slapper helt av. Det bør ikke være så langt, men kanskje 5-6 mil, Bare for å komem seg ut litt å "renset" tankene.

Lengre turer synes jeg også er artig, men blir man for mange så blir det fort mye pes synes jeg. Mye logistikk og mange man må ta hensyn til. Har funnet ut at en gruppe på 2-3 holder i massevis.

Men til spørsmålet ditt:
Jeg tror vi er forskjellige alle sammen. Jeg tror avslapping på langturer må læres. Jeg sliter litt selv til tider med å slappe skikkelig av. En side av meg vil nyte turen og gjør det stort sett også, men jo nærmere målet jeg kommer jo fortere vil jeg frem. Jeg misstrives ikke i det hele tatt, men får bare ikke helt roen. Det kommer nok av at jeg er ganske sosial og jeg kjeder meg fort når jeg er alene. Kjører jeg sammens med flere (opp til 2-3 stk.) med samme tempo som jeg også har en god dialog med så er jeg nok mer i mitt ess.

Kanskje du savner noen å kjøre sammens med? kanskje det er ting på hjemmebane som gjør at ikke du klarer å slappe av på tur?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av mortenolb »

Jeg er litt omvendt. Gidder ikke kjøre om det bare blir i nærområdet :p

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Olav K »

Jeg er i andre enden av skalaen, jeg kjører sjelden mindre enn 15-20 mil når jeg setter meg på min kjære Speedy og drar avsted. Å våkne tidlig, komme seg avgårde når sola renner og nyte morgensola er for meg ren terapi. Å vite at man kan/skal kjøre hele dagen, er rett ut helt magisk. At andre ikke har det på samme måte er helt greit for meg, vi har alle våre ønsker/behov og muligheter.
Hva er normalt? Alt jeg vet er at JEG ikke er det, iallefall.

Kos deg på MCen din, slik DU ønsker og bær heller over med oss andre :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Jarle »

Olav K skrev:Jeg er i andre enden av skalaen, jeg kjører sjelden mindre enn 15-20 mil når jeg setter meg på min kjære Speedy og drar avsted. Å våkne tidlig, komme seg avgårde når sola renner og nyte morgensola er for meg ren terapi. Å vite at man kan/skal kjøre hele dagen, er rett ut helt magisk. At andre ikke har det på samme måte er helt greit for meg, vi har alle våre ønsker/behov og muligheter.
Hva er normalt? Alt jeg vet er at JEG ikke er det, iallefall.

Kos deg på MCen din, slik DU ønsker og bær heller over med oss andre :prf
:thumleft :thumleft
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av ATWindsor »

Personlig synes jeg som oftest en ideell "tur" kun for kjøringens del er mellom 1-2 timer. Opp til 4 går greit som en lengre sak. Over 4 timer på en dag begynner å bære preg av noe man gjør fordi man må, ikke fordi man vil for min del.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Reodor Felgen »

ATWindsor skrev:Personlig synes jeg som oftest en ideell "tur" kun for kjøringens del er mellom 1-2 timer. Opp til 4 går greit som en lengre sak. Over 4 timer på en dag begynner å bære preg av noe man gjør fordi man må, ikke fordi man vil for min del.
Da er vi iallfall to med helt likt syn på det.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av LordShaft »

For min del handler det om frihetsfølelse og gleden av å oppleve steder på sykkel. Å kjøre småturer er noe jeg gjør for å temme kjøre lysten. Men det er helt klart de lange dagsturene som trigger meg mest. Hadde det bare vært billigere å overnatte her i Norge. Da skulle jeg lagt inn 2 dagers turer langt oftere.
Nå som jeg har fått et bedre redskap for turkjøring er det ikke umulig at det kan dukke opp både telt, liggeunderlag og et oppblåsbart leketøy :redface

Det jeg syns er litt interessant er å se bruksmønster også sammenligne det med holdninger eventuelt meninger om diverse aspekter rundt sykkelkjøring. Også at vi er så forskjellig, men likevell koser oss på 2 hjul

Note4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev:For min del handler det om frihetsfølelse og gleden av å oppleve steder på sykkel. Å kjøre småturer er noe jeg gjør for å temme kjøre lysten. Men det er helt klart de lange dagsturene som trigger meg mest. Hadde det bare vært billigere å overnatte her i Norge. Da skulle jeg lagt inn 2 dagers turer langt oftere.
Nå som jeg har fått et bedre redskap for turkjøring er det ikke umulig at det kan dukke opp både telt, liggeunderlag og et oppblåsbart leketøy :redface

Det jeg syns er litt interessant er å se bruksmønster også sammenligne det med holdninger eventuelt meninger om diverse aspekter rundt sykkelkjøring. Også at vi er så forskjellig, men likevell koser oss på 2 hjul



Note4
Tror vi to har det mye likt, på VÅR måte, Lordy.
Jeg planlegger/sikler på en real rundtur imorgen, litt usikker på om jeg skal kjøre en tur jeg "kan" og elsker, ELLER om jeg skal gå for noe helt nytt, som skal være veldig bra :-k :scratch
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:For min del handler det om frihetsfølelse og gleden av å oppleve steder på sykkel. Å kjøre småturer er noe jeg gjør for å temme kjøre lysten. Men det er helt klart de lange dagsturene som trigger meg mest. Hadde det bare vært billigere å overnatte her i Norge. Da skulle jeg lagt inn 2 dagers turer langt oftere.
Nå som jeg har fått et bedre redskap for turkjøring er det ikke umulig at det kan dukke opp både telt, liggeunderlag og et oppblåsbart leketøy :redface

Det jeg syns er litt interessant er å se bruksmønster også sammenligne det med holdninger eventuelt meninger om diverse aspekter rundt sykkelkjøring. Også at vi er så forskjellig, men likevell koser oss på 2 hjul

Note4
I min bok er det slik at en motorsyklist som kjører langt under 10.000km i året :-)å
bare ikke er ferdig utviklet enda :lol
Slapp av, det kommer med tid og "venner" :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av The Cowboy »

Reodor Felgen skrev:Det å kjøre mer enn 10-12 mil uavhengig av sykkeltype og vær tiltaler meg ikke i det hele tatt og med tanke på alle som har reist på langtur lurer jeg på om jeg er unormal eller om det finnes flere som meg?
Jeg er nok mer som deg for tiden..
Ikke helt den store på lange turer og slik..

Har hatt en langtur, fra Bergen og hjem.. Kan klart is jeg var passe sliten etter den turen ja! Og hadde det ikke hvert for at jeg la inn pauser og slappet av på turen, ville den tatt noe kortere tid.

Men med 15-20 min i Haugesund, nesten timen i Stavanger, 1.5 time i Vikeså, 10 min i Flekkefjord, 10 min i Søgne og siste strekk på nesten 2 timer i Grimstad (måtte innom pappa og.. Hehe), gjorde at det tok si tid.. Var forøvrig en fin tur, men så lang tur på den sykkelen var ikke noe behagelig..

Skal jeg på noe videre lengre turer må jeg nok få meg en med litt bedre sittestilling enn hva min gamle R sykkel kan gi.. hehe!

Greit jeg er ny på sykkel, men så langt så trives jeg godt med å suse rundt i mitt eget nærmiljø, med en og annen lengre tur i ny og ne, men ikke lenger enn at jeg kan komme hjem samme dag.. :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av cevillan »

Tror nok en stor andel av de som ikke trives på lengre turer en 1-2 timer sitter på feil sykkel.

Det virker hvertfall som andre på forumet her har gjenoppdaget mc-kjøring på nirvana-nivå med sykkelbytte... :P :p

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av 929rr »

Jeg koser meg på syklen eten det er kort eller langt. Morsomt med småture på godt kjente veier, eller dagsturer på 60- 70 mil.
Litt ole brumm egentlig, ja takk begge deler.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av Flanker »

For min del har dette hele tiden hatt sammenheng med hvilken sykkel jeg har hatt... Alle har de forskjellige karakter. Min første kjøpte jeg før lappen var i boks. Min semiungdoms drøm, Honda VFR 800 (98 mod, ikke V-TEC tull). Kjøpt on looks alone, og ikke kompatibel med min kropp i det hele tatt. Jeg kjørte til jobb, og ut over det var turer på mer enn en time rene torturen for ræv og rygg. Men jeg lærte mye av å kjøre den.

Neste sykkel var Suzuki V-Strom 650. Ja, ikke bare byttet jeg segment. Jeg nedgraderte kubikk og hester også! På denne økte aksjonsradiusen, og lengre turene med overnatting dukket opp. Rett og slett fordi sykkelen var mer behagelig å kjøre, og passet norske småveier langt bedre enn VFR. Helt annen opplevelse på to hjul enn VFR. En mer behagelig sykkel vakte også fruens interesse for å sitte på, og alle sykkelens svakheter vekket min interesse for funksjonelle modifikasjoner. Det ble lagt noen tusen i den sykkelen for å forbedre den. Men den forble billig på alle måter, og med passasjer opplevdes den som undermotorisert.

Etter et drøyt år ble den byttet ut med BMWs R1200GS. Samme årsmodell (2006) og høyere km. stand, til en langt høyere pris. Og det var det verdt! Den traktoren har jeg fortsatt og den er sulten på mil! En times tur nå kjennes for lite ut, og tilfredsstiller ikke kjørekløen. Jeg vil mer, helst minst 25 mil før jeg begynner å bli fornøyd, hvis vi snakker dagstur.

Fortsatt blir jeg litt mo i knærne når jeg ser en rød 98-00 VFR og hører lyden av V4'en med girdrevne kammer gjennom en åpen potte. Men jeg fant fort ut at sykkel for min del handlet om kjøreglede og opplevelser, ikke om å ha den peneste sykkelen med den feteste lyden. Mulig min erfaring er "sær", men jeg tror bl.a. LordShaft kan skrive under på at hvilken sykkel man velger vesentlig påvirker kjørekåthet, distanse, veivalg og opplevelse. Så får hver enkelt gjøre sine avveininger på det området :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ingen interesse for langtur

Legg inn av LordShaft »

Olav K skrev:
LordShaft skrev:For min del handler det om frihetsfølelse og gleden av å oppleve steder på sykkel. Å kjøre småturer er noe jeg gjør for å temme kjøre lysten. Men det er helt klart de lange dagsturene som trigger meg mest. Hadde det bare vært billigere å overnatte her i Norge. Da skulle jeg lagt inn 2 dagers turer langt oftere.
Nå som jeg har fått et bedre redskap for turkjøring er det ikke umulig at det kan dukke opp både telt, liggeunderlag og et oppblåsbart leketøy :redface

Det jeg syns er litt interessant er å se bruksmønster også sammenligne det med holdninger eventuelt meninger om diverse aspekter rundt sykkelkjøring. Også at vi er så forskjellig, men likevell koser oss på 2 hjul



Note4
Tror vi to har det mye likt, på VÅR måte, Lordy.
Jeg planlegger/sikler på en real rundtur imorgen, litt usikker på om jeg skal kjøre en tur jeg "kan" og elsker, ELLER om jeg skal gå for noe helt nytt, som skal være veldig bra :-k :scratch
Selv sitter jeg hjemme med poden, men når fruen kommer hjem fra jobb fredag har jeg hele helgen til kjøring. Sitter å skuler litt på værmeldingene. Det frister både med tur nordover og sørover :-k

Blir det dagstur du tenker eller enda lengre tur?

@cevilian
Jeg klarte helt fint å kjøre lengre turer på R sykkel også. Det er ikke nødvendigvis feil sykkelvalg. Men når en har kjørt i samme segment i veldig mange år, å plutselig går over på noe helt nytt er det klart at spenningen rundt kjøring tar seg opp igjen :thumleft også innser en fort at det går an å kose ræven av seg på noe annet en R sykkel også. For det går minst like bra, om ikke bedre på norske veier :thumleft

Note4

Svar