Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gjorde det på tidligere sykler FØR, nå er det sensorer i hue å ræva og en PC på to hjul på mange nye/nyere sykler inkludert min egen.
Jeg vet at det å "frikjøre" bakhjulet på nye sykler kan gi feilmeldinger, om det vil skje på min har jeg ikke lyst å finne ut av.
Gidder ikke å bruke tid å ressurser på og måtte dra til forhandler for sjekk og reset fordi jeg ikke gidder å dreie på hjulet ved vask eller smøring.
På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 14:40 Gjorde det på tidligere sykler FØR, nå er det sensorer i hue å ræva og en PC på to hjul på mange nye/nyere sykler inkludert min egen.
Jeg vet at det å "frikjøre" bakhjulet på nye sykler kan gi feilmeldinger, om det vil skje på min har jeg ikke lyst å finne ut av.
Gidder ikke å bruke tid å ressurser på og måtte dra til forhandler for sjekk og reset fordi jeg ikke gidder å dreie på hjulet ved vask eller smøring.
På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Når ikke en BMW S1000R hadde noen problemer med dette så tror jeg vel det skal gå bra med andre sykler også?

Det blir jo det samme som å dra en burnout egentlig. Er bare bakhjulet som går rundt da også. Ser ikke for meg at man må på versketd etter en burnout på en måte?

I hvilken situasjon er det dem har tenkt at dette skulle være farlig? Altså dem som evt. fant opp denne sensoren som forbyr dette?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 14:44
Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 14:40 Gjorde det på tidligere sykler FØR, nå er det sensorer i hue å ræva og en PC på to hjul på mange nye/nyere sykler inkludert min egen.
Jeg vet at det å "frikjøre" bakhjulet på nye sykler kan gi feilmeldinger, om det vil skje på min har jeg ikke lyst å finne ut av.
Gidder ikke å bruke tid å ressurser på og måtte dra til forhandler for sjekk og reset fordi jeg ikke gidder å dreie på hjulet ved vask eller smøring.
På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Når ikke en BMW S1000R hadde noen problemer med dette så tror jeg vel det skal gå bra med andre sykler også?

Det blir jo det samme som å dra en burnout egentlig. Er bare bakhjulet som går rundt da også. Ser ikke for meg at man må på versketd etter en burnout på en måte?

I hvilken situasjon er det dem har tenkt at dette skulle være farlig? Altså dem som evt. fant opp denne sensoren som forbyr dette?
Fordi jeg vet om en som opplevde nettopp dette, og vedlagt er det også et utklipp fra tilfeldig manual til mc på nettet..
Apropo "burnout", da har man vel i så fall fått skrudd av antispin for å i det hele tatt få til noe burnout, hvis ikke så er den programvaren i så fall ganske lobo om den lar bakhjulet gå med såpass hastighet når forhjulet ikke roterer.
Alt kommer an på softwaren, på min sykkel er det også G-sensor/Gyro, så der er det antagelig ikke et problem fordi den har mer enn nok info til å skjønne at den står i ro da det vil komme frem fra ulike sensorer. Men jeg vet som sagt det finnes sykler som ikke skjønner hva som skjer og gir feilkode.
utklipp.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg ser det finnes det ingen logikk i hvorfor dette skal være farlig. Altså hvorfor en slik sperre er lagt inn.

Jeg forstå hvis sensoren samtidig med at bakhjulet går også måler vinkelen på sykkelen er feil (langt nede). Dette kan være en velt.

Jeg forstår også hvis begge hjulene går fort rundt (når man kjører) og fremhjulet plutselig stopper opp mens bakhjulet går. Det kan jo være en frontkolisjon etc.

Den notisen du la inn over kan jo bare safety informasjon og de ter greit nok. Men at man må levere sykkelen på verksted for å slete en feilkode grunnet dette er for meg veldig rart.

Hvilken sykkel var det snakk om?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D
sitat.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 15:27 Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D

sitat.png
Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå :)

Da fikk jeg svaret jeg lurte på. Da er det nettopp en eller flere sensorer som skal "beskytte" ABS sensoren. Høre litt logisk ut. Dette igjen gjør at man da ikke kan kjøre på bakhjulet og eller dra en burnout.

Dog er dette en ganske dum greie synes jeg. Hvorfor er det farlig om ABS sensoren evt. ikke skulle virke når hjulet ikke går rundt og sidestøtten er på?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 15:32
Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 15:27 Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D

sitat.png
Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå :)

Da fikk jeg svaret jeg lurte på. Da er det nettopp en eller flere sensorer som skal "beskytte" ABS sensoren. Høre litt logisk ut. Dette igjen gjør at man da ikke kan kjøre på bakhjulet og eller dra en burnout.

Dog er dette en ganske dum greie synes jeg. Hvorfor er det farlig om ABS sensoren evt. ikke skulle virke når hjulet ikke går rundt?
Alt kommer helt an på hvilke/hvor mange sensorer man har og programvaren. Hadde det f. eks. vært sensor på midstøtte slik som på sidestøtte så hadde vel saken vært klar. Men det er det jo ikke vanligvis annet enn på sidestøtta som stopper motoren når man setter mc´n i gir.
Da må det være andre input som må til for å fastslå sikkert hva som faktisk skjer før programvaren kan skille på dette, bryter i setet f. eks. som også vil kunne fortelle om noen har ræva på setet. Tror ikke det er vanlig på mc, vi har jo ikke sikkerhetsbelter :D
Biler deaktiverer temporært systemer som antikollisjon, dynamisk cruisecontrol, driveassist osv. om det er snø eller skit på radaren/kamera osv. fordi de ikke har nok input til å garantere at systemet kan stoles på, blir vel litt i samme gata.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Eller ikke ha Yamaha.
På min Indian 2019-Euro4 med hele tec-pakka og leansensitive abs er dette ingen problem-ei heller om jeg går gjennom gearene med gass.
Får feilmelding på abs siden den ikke ruller med begge hjul men dette er borte når jeg starter neste gang og sykkelen ruller med begge hjul.
Tror heller ikke abs er "aktivert" før sykkelen har rullet/sjekket noen meter at det er samsvar med data-Ellers skulle tracktioncontroll også slått inn.Kan burne også sååå.... :roll
Kan faktisk kjøre sykkelen i benk uten problemer også-full pupp på alle gear.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Domino skrev: 20 jan 2023, 18:24 Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.
Ja, det er både fordeler og bakdeler med begge deler slik jeg ser det.
For min del så savner jeg kosen med å skru/gjøre alt vedlikehold og rep. selv etter at jeg kjøpte ny med 5 år garanti sist år.
Da er man stuck med garantiservicer, jeg monterte tilleggsutstyr selv på den nye men så er det jo stopp.

Sikkerheten er jo unektelig noe bedre på en sykkel av nyere dato med de hjelpemidlene man har.
Tenker da på ABS/ABS Pro, antiskrens/antispinn, bremsehjelp osv. samt mest sannsynlig bedre kjøreegenskaper.

Eldre sykler så slipper man som oftest unna med en lavere kost pr. år, om man har en mc i god stand som man steller pent med.
Verditapet er jo da vesentlig lavere enn en ny og man kan slippe å bruke penger på tvungne servicer pga. at garantien er ute for lengst og om man er kyndig nok til å skru selv.

Jeg savnet egentlig ikke noe når jeg hadde sykler uten alt dette, men nå da jeg har det så setter jeg pris på det.
Kjøreprogrammene gjør at sykkelen endrer egenskaper etter behovene og oppfører seg ganske forskjellig.
Og utstyr som cruisekontroll på lengre turer for å hvile høyrehånda + varme i holker på kalde fjelloverganger eller start/slutt av sesongen, navigasjon uten å dra på ekstra dings osv. setter jeg pris på.
Og ikke minst de nevnte sikkerhetsfunksjonene i tilfelle man trenger de, elg eller uforutsette situasjoner som trenger nødbrems/unnamanøver.
Sistnevnte var egentlig den største grunnen til at jeg kjøpte ny sykkel, det kan utgjøre at man får marginene på sin side i en slik hendelse.

Føler litt behov for å kjøpe et restaureringsobjekt som sykkel nr 2 for å ha skrukosen, men har litt for mye kjøretøy og annet her som fyller opp garasje og gårdsplass fra før.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 15:49
Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 15:32
Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 15:27 Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D

sitat.png
Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå :)

Da fikk jeg svaret jeg lurte på. Da er det nettopp en eller flere sensorer som skal "beskytte" ABS sensoren. Høre litt logisk ut. Dette igjen gjør at man da ikke kan kjøre på bakhjulet og eller dra en burnout.

Dog er dette en ganske dum greie synes jeg. Hvorfor er det farlig om ABS sensoren evt. ikke skulle virke når hjulet ikke går rundt?
Alt kommer helt an på hvilke/hvor mange sensorer man har og programvaren. Hadde det f. eks. vært sensor på midstøtte slik som på sidestøtte så hadde vel saken vært klar. Men det er det jo ikke vanligvis annet enn på sidestøtta som stopper motoren når man setter mc´n i gir.
Da må det være andre input som må til for å fastslå sikkert hva som faktisk skjer før programvaren kan skille på dette, bryter i setet f. eks. som også vil kunne fortelle om noen har ræva på setet. Tror ikke det er vanlig på mc, vi har jo ikke sikkerhetsbelter :D
Biler deaktiverer temporært systemer som antikollisjon, dynamisk cruisecontrol, driveassist osv. om det er snø eller skit på radaren/kamera osv. fordi de ikke har nok input til å garantere at systemet kan stoles på, blir vel litt i samme gata.
Det jeg mener her er at elektronikken eller sensorene i Hondaen er programert på en "dum" måte. Er jo tullete og måtte levere sykkelen på verksted fordi dem dem programmerte dem på en slik måte at dette var et alvorlig problem. Når støtten er nede (der er det sensor) og bakhjulet står stille (der er det nok også sensor) mens bakhjulet går rundt, så burde ikke dette kvalifisere til noen alvorlig feil.

Men ingeniørene på Honda ble kanskje ikke valgt fra øverste hylle?

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Duke944 »

Domino: Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.
Enig, enig. Å skru sjøl er bevisstgjøring. Nye sykler med all slags hjelpemidler i huet og røven kan og bør redde mang en kritisk situasjon. Bra. Likevel mener jeg at det til en viss grad sløver sikkerhetstenkinga: Det går bra liksom, sykkelen fikser det meste. Det går utover kjøreteknikken. Jeg har opplevd nestenulykker fordi jeg har glemt å slå av ABS'n ved gruskjøring. Men redda meg på "gammal" kunskap.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Duke944 skrev: 21 jan 2023, 10:04 Domino: Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.
Enig, enig. Å skru sjøl er bevisstgjøring. Nye sykler med all slags hjelpemidler i huet og røven kan og bør redde mang en kritisk situasjon. Bra. Likevel mener jeg at det til en viss grad sløver sikkerhetstenkinga: Det går bra liksom, sykkelen fikser det meste. Det går utover kjøreteknikken. Jeg har opplevd nestenulykker fordi jeg har glemt å slå av ABS'n ved gruskjøring. Men redda meg på "gammal" kunskap.
Jeg er enig i at det å ha ha basis kunnskaper i bunn som vet hvordan det er å føre et kjøretøy uten alskens hjelpemidler på glatta eller ellers er så absolutt en god egenskap å ha.

Når det er sagt, så er ikke jeg noen motstander av hjelpemidler av den grunn. Men jeg vil ikke at hjelpemidlene skal hjelpe meg "for mye" ved å gripe inn når dem ikke trengs.

For at sykkelen skal forstå NÅR jeg FAKTISK trenger hjelp og ikke så kreves det at hjelpesystemene programmeres på en skikkelig måte. Å det er det vi snakker om her.

Jeg anntar at denne Hondaen det er snakk om som man må levere på verksted for å fjerne en feilkode etter at man har kjørt bakhjulet rundt med motorkraft mens støtta var nede og bakhjul heiset opp er programmert på en "dum" måte.

Her burde ingeniørene lagt in at ved stillestående fremhjul og støtte nede (evt. frambrems inne) ,se bort fra og sende en feilkode.

Det er jo åpenbart at ABS feil ikke er til noe fare når fremhjulet står stille, støtten er nede og bakhjulet går rundt.

Når man lager slike ting så er det mange scenarioer man må legge til grunn, og spesielt med tanke på en feilkode som man må på verksted for å slette.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 04:56 Det jeg mener her er at elektronikken eller sensorene i Hondaen er programert på en "dum" måte. Er jo tullete og måtte levere sykkelen på verksted fordi dem dem programmerte dem på en slik måte at dette var et alvorlig problem. Når støtten er nede (der er det sensor) og bakhjulet står stille (der er det nok også sensor) mens bakhjulet går rundt, så burde ikke dette kvalifisere til noen alvorlig feil.

Men ingeniørene på Honda ble kanskje ikke valgt fra øverste hylle?
Litt logisk brist i denne vel @Bjerknez , dersom sidestøtten er nede vil jo motoren stoppe når man setter den i gir.
Det er vel normalt kun sidestøtten som har sensor, lite poeng å ha det på midstøtta for man sliter vel med å kjøre av gårde med støtta ute når hjulet står i lufta :D
Så sidestøtta sin sensor er ikke til noe hjelp i denne sammenhengen med kjedesmøring hvor man ønsker å kjøre hjulet rundt vha. motoren, er støtta nede går ikke motoren uansett så fremt man ikke kortslutter bryteren med vilje.

Hele poenget med ABS, Antispinn og Traction er jo at rotasjon/rotasjonshastighet måles og sammenlignes mellom hjulene.
Så skal elektronikken hjelpe til ved å endre rett hjuls hastighet for å eliminere/utbedre problemet.
For at programvaren skal klare å skille på reell kjøring og slik "tørrkjøring" på midstøtte eller paddock, så må den få nok input til å klare å skille dette fra hverandre. Bakhjulets sensor er jo egentlig triggeren i denne sammenheng, så den er jo ikke til hjelp. I mitt hode da så bør det være minst to faktorer, f. eks. at dersom man hadde hatt sensor på midstøtte + forhjul står stille= OK
Sensor i sete og ingen sitter på den, forhjul står stille= OK
G-sensor/gyro som sier at sykkelen ikke er i bevegelse, forhjul står stille= OK

Sensor på midstøtte eller i sete på en mc er vel ikke vanlig, derfor kan vel det utelukkes som inputs i denne sammenhengen.
G-sensor/gyro som jeg har på min vil kunne løse det, alt annet vil vel være å stride i mot systemenes logikk/virkemåte uten å klare å skille ut at bakhjulet står i lufta med vilje.
At bakhjulet roterer og forhjulet står stille er sånn sett et signal på at noe er feil i følge både antispinn og ABS når dette ikke kan korrigeres.
Eks. ABS ville her ha sluppet opp på fremhjulets bremsekraft for å få det til å rotere like fort som bakhjulet, det vil ikke hjelpe her fordi sykkelen faktisk står stille, i reelle tilfeller under kjøring ville det ha løst problemet.

Så jeg klarer å se at dette er ikke så enkelt som man kanskje skulle tro, så fremt man ikke har sistnevnte sensorer/input til programvaren som tilsier at sykkelen ikke kjøres og at de systemene kan "deaktivere" seg og sine alarmklokker.
Har man mulighet til å skru de av før man "tørrkjører" bakhjulet så er det jo også greit.
Jeg kan i Enduro Pro modus skru på/av eller i hvilke grad/terskler disse forskjellige systemene skal funke.

Også beslektet: i følge TØI så reduserte ABS MC ulykker med personskade med rund 30% og leser man avsnittet "Blokkerende hjul og underbremsing" så sier det ganske mye om at førerstøttesystemer har mer å si enn man kanskje tror, selv på en tohjuling.
https://www.tshandbok.no/del-2/4-kjoere ... torsykler/
Artikkelen er fra 2016, så det er vel kanskje enda bedre i dag 6-7 år senere hvor det også er mer ABS Pro (med gyro) på veiene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.

Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.

Svar