Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Drylube er som regel bare PTFE eller grafitt i et løsemiddel, så når du har sprayet på vil løsemiddelet fordampe av og smurningen henge igjen som en tørr film
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er riktig, drylube blir en slags litt melkegrå hinne utenpå.
Det er både fordeler og ulemper med forskjellig type kjedesmøring.
Jeg tror egentlig hva som bør brukes når vil kunne variere noe etter type vei og regnforhold.
At olje i de fleste tilfellene er det som smører best, men så er det også det som griser til mest, både på felg og ved drevet fremme. Men på tørr grusvei hvor man har en konstant strøm av "potetmel" fra forhjulet som også vil treffe kjedet, så tenker jeg drylube er bedre for å ikke gjøre om oljen til slipepasta.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Myshild »

Nybegynnespørsmål...

Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)

Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5298
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Selv bruker jeg parafin eller lampeolje når jeg vasker kjede, i noen tilfeller bruker jeg gamle filler for å vaske kjede. Har også vanlig malekost og en børste for mc som børster tre sider av kjede samtidig som brukes ved behov sammen med vaskebalje, sykkel og gulv beskyttes med filler og papp. Bruker kjedespray som er klar, kryper godt og hefter godt. Har også noen ganger fuktet kjede med gearolje som forumbruker @mekkern bruker eller anbefalte.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5298
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Må legge til att jeg ønsker å se kjede ser vel smurt og fuktig ut under kjøring. Ser det tørt ut er det på tide å ta en ny runde som beskrevet over. Sykkel står bestandig på senterstøtte og hjulet roteres til hele kjede er vasket og smurt. Har ikke erfaring med kjedespray du bruker.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
"Toppen av kjedet"... Mener du da yttersiden av kjedet eller innsiden?

Her et bilde for å illustrere hvor jeg mener du bør påføre kjedesprayen - innsiden av kjedet slik at sprayen trenger godt inn i kjedeleddene fra innsiden:
kjedspraypåføring.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Nybegynnespørsmål...

Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)

Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Høres ut som om kjedesprayen er enten "strong" eller "Dry lube", da glinser den ikke akkurat.
Mulig det er PTFE i den og da blir det sånn.
De har forskjellige egenskaper hva gjelder vedheft under forskjellige vei og værforhold, enten for tørr asfalt eller regnvær, grusvei, offroad.

Uansett, kjør motorsykkelen til kjede blir helt tørt og varmt etter at du har renset det (eller før du skal smøre), da trenger smøringen bedre inn ved O/X-ringene (der det skal).

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Myshild »

AJ skrev: 29 aug 2023, 10:25
Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
"Toppen av kjedet"... Mener du da yttersiden av kjedet eller innsiden?

Her et bilde for å illustrere hvor jeg mener du bør påføre kjedesprayen - innsiden av kjedet slik at sprayen trenger godt inn i kjedeleddene fra innsiden:

kjedspraypåføring.JPG
Ja, hehe, innsiden av kjedet mener jeg da ja. 😁

Toppen....hehehe..

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5298
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Sist redigert av dypen den 29 aug 2023, 13:41, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av JoeHugin »

Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Nybegynnespørsmål...

Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)

Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Jeg liker å ta en dyprens iblant. Kjedet på Banditen min var helt sort av skitt og gammel smøring, og den vanlige kjedebørsten var IKKE nok.

Jeg brukte da SurfexHD (en avfetting fra Bilt Hamber i konsentrat) som jeg blandet ut til 5% med vann, en tannbørste, mikrofiberklut og vann til slutt for å vaske bort avfettingen. Mye billigere enn bremserens (som ikke tar det fettet så bra, iallefall ikke på luben jeg bruker), mye billigere enn kjederens, og antagelig litt sunnere for kroppen å utsettes for enn mye aerosol.

(Fant bare ett bilde før jeg begynte)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 29 aug 2023, 12:35 Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Du må også ha smøring mellom leddet og bøssingene som ruller mot kjedet-disse har ikke smøring fra innersiden av o/x ringene.
Vasker forøvrig ikke kjedet men tørker av det en gang i mellom med en microfiberklut med gearolje på.PDoileren har gjort jobben så langt godt.
Skiftet dekk nå og har ikke justert kjedet fra forrige dekkskift og justerte heller ikke noe nå når jeg monterte nytt dekk.
Kjedet er forøvrig et 530"fb" kjede som biltema solgte i sin tid.det og drevene har nå rullet over 50000km.
Nå skal det ha nok en uke i Alpene/autobahn på bånn gass.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 31 aug 2023, 18:02 Kjedet er forøvrig et 530"fb" kjede som biltema solgte i sin tid.det og drevene har nå rullet over 50000km.
Da har du ganske sikkert et tsjekkiskprodusert CZ kjede, som jeg fant ut at Biltema hadde i sitt sortiment for i hvert et par år siden.
Jeg kjører også på CZ kjede på min KTM, som den ble levert med som ny. Er på mitt andre CZ kjede nå med 77K på telleren.
Smøres kontinuerlig med Tutoro Automatic Chainoiler.

Må si jeg er veldig fornøyd med CZ kjedene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5298
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 31 aug 2023, 18:02
dypen skrev: 29 aug 2023, 12:35 Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Du må også ha smøring mellom leddet og bøssingene som ruller mot kjedet-disse har ikke smøring fra innersiden av o/x ringene.
Vasker forøvrig ikke kjedet men tørker av det en gang i mellom med en microfiberklut med gearolje på.PDoileren har gjort jobben så langt godt.
Skiftet dekk nå og har ikke justert kjedet fra forrige dekkskift og justerte heller ikke noe nå når jeg monterte nytt dekk.
Kjedet er forøvrig et 530"fb" kjede som biltema solgte i sin tid.det og drevene har nå rullet over 50000km.
Nå skal det ha nok en uke i Alpene/autobahn på bånn gass.
Hvis ikke kjedet er veldig møkkete noe det skjelden er så sprayer jeg parafin på en fille og tørker / vasker kjede mens jeg roterer hjulet. Transalp kjede mitt var så møkkete så der brukte jeg balje med parafin og radiator pensel første gang for å vaske / børste det rent. Etter å ha tørket over tilslutt med tørr fille bruker jeg nå Fuchs Silkolene kjedespray over hele kjede. Har noen forskjellige kjedespray stående som jeg ikke husker navnet på men Fuchs har jeg brukt i flere år nå. Håper ikke dette blir veldig galt :) Legger ved bilde av kjede på KTM’n før kveldsturen i dag.
15D392D7-2283-4136-9738-585628CA0487.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SveinT »

Viffern94 skrev: 25 aug 2021, 16:46 Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg

Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro :thumleft
-------------------------------------------
Hei, her legger jeg inn en melding jeg fikk på e-post fra 24mx/xlmoto nylig,
til dere som kjører med et slikt kjede og som ikke har fått beskjed:
---
27. sep. 2023, 16:18 CEST

Hei,

Vi kontakter deg angående ditt kjøp av følgende artikkel Snell Powerlink X-ringkjede.

Vi har nylig blitt oppmerksomme på at et bestemt parti av disse produktene kan ha vært berørt av produksjonsfeil, noe som har ført til at enkelte brukere har opplevd uakseptable kvalitetsmangler, og vi tror at du er blant kjøperne av disse produktene.

Disse kvalitetsmanglene har blant annet ført til sprekkdannelser i leddene og i enkelte tilfeller til at kjedet har sviktet fullstendig (dvs. gått i stykker). Selv om dette bare har forekommet i en liten andel av de berørte produktene, kan det utgjøre en risiko for personskader og materielle skader, både for motorsyklisten og andre trafikanter.

Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du slutter å bruke dette produktet umiddelbart, spesielt hvis du oppdager sprekker eller deformasjoner i leddene. Du bør ikke bruke et kjøretøy der det ovennevnte kjedet er montert før kjedet er skiftet ut.

For å behandle refusjonen må du svare på denne e-posten. Som kompensasjon for ulempene vil vi også sende deg en rabattkode på 30 % på ditt neste kjøp som er gyldig frem til 31.10.2023. Denne koden kan kombineres med en annen rabattkode. Hvis du ønsker å bestille et nytt kjede, kan du gå til XLMOTO.no.

Vi dekker også* rimelige kostnader til utskifting av kjedet på et verksted, eller gir deg en fast kompensasjon på 500 kr hvis du ønsker å skifte kjedet selv. For å kreve erstatning for verkstedkostnader eller for å gjøre det selv, må du sende oss en kvittering fra det aktuelle verkstedet som bekrefter at arbeidet er utført, eller bilder som viser at det berørte kjedet er fjernet fra sykkelen. Etter at vi har godkjent kravet ditt, kan du kaste kjedet på et egnet gjenvinningsanlegg.

Hvis du har kjøpt kjedet til en annen, montert det på en annens motorsykkel eller ikke lenger eier motorsykkelen som kjedet er montert på, må du umiddelbart gi denne viktige informasjonen videre til den berørte eieren/føreren. Hvis du ennå ikke har montert kjedet, ber vi deg kontakte oss for å bekrefte at du vil sørge for at kjedet ikke blir brukt av andre.

Det kan hende vi må be om ytterligere betalingsinformasjon hvis vi ikke kan refundere via den opprinnelige betalingsmåten.

* Erstatningen dekker kostnadene ved å fjerne det berørte kjedet fra en motorsykkel der det er montert og erstatte det med et tilsvarende kjede, men omfatter ikke tilleggsarbeid, rengjøring eller lignende.

Hvis du har ytterligere spørsmål eller bekymringer, hjelper vi deg gjerne.

Med vennlig hilsen,

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Masterlink

Legg inn av Thunderace »

Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar