Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av rayongracer »

Elolz skrev:Renset kjedet med parafin som jeg ble anbefalt her, og det så helt blankt og fint ut. Smørte med kjedespray, men et par dager etter så jeg at det var komt små rustflekker? Noe som har vært skjult under alt jeg fikk vekk da jeg renset kanskje? Er dette normalt eller?
Om du kjørte kjedet varmt slik at det var helt tørt etter rensing, og deretter smurte det inn burde ikke det bli noen rustflekker om sykkelen står tørt.

Altså

1 rengjør
2 kjør kjedet varmt og helt tørt
3 påfør olje

det har funket meget bra for meg.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kjellrf »

rayongracer skrev:Det er endel misforståelser ute å går med kjeder og smøring men jeg skal prøve å forklare slik min gamle mekaniker brant inn i hodet mitt. O ring betyr at det sitter o ringer som låser inn permanent smørefett i rullene til kjedet, altså den viktigste funksjonen kjedespray har er rustbeskyttelse, samt danne en film det er lett å holde ren fra skitt. Selve smøringen av rullene er tatt seg av allerede.

En bør smøre kjedet så ofte som en kan, minst hver 300 km eller 1 gang per uker hva som er lavest.
Vel, hvor ofte man må smøre, avhenger av hva du smører med. Som jeg skreiv før, har jeg kjørt 2000 km uten å måtte smøre på nytt, og det var fortsatt smøring på kjedet. Altså på rullene, som er kontaktflata mellom kjede og drev. Og når man kjører O-ringkjede, er det der slitasjen blir. Så, avhengig av smøremiddel, mener jeg personlig at å smøre minst hver 300 km kan være feil, og tildels totalt unødvendig. Dessuten unødvendig grisete, med påfølgende vasking. Min personlige favoritt er Motul sin kjedespray. Da slipper jeg å smøre hver 300 km. Så hvis den Castrol'en ikke holder lengre enn 300 km, ville jeg byttet merke.

Jeg ser på rullene om det mørkegrå belegget begynner å bli tynt/lysere i fargen. DA er det på tide å smøre. Ikke før.

Litt editering også: Det jeg har skrivi her, samsvarer med hvordan produsenten, altså Motul, sier det bør/kan smøres med deres spray.
Sist redigert av Kjellrf den 13 jun 2011, 23:21, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KawaSuki »

Trådstarter , spurte også om spray som var motstandsdyktig mot støv ! . :scratch
Jeg er ingen spesialist på kjedespray , men i Thailand , på Kawasakibutikken , kjøpte jeg en såkalt
" Keramisk " kjedespray . Denne skal være Støvavstøtende , står det på boksen .
Husker ikke merkenavnet , men Engelsk tekst ! , og den har en fryktelig blå farge . :\m/:
Noen med erfaring med keramisk spray ? . :-k


KawaSuki

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Tysnes »

MrErling skrev:
Kjellrf skrev:Jeg synes det er bortkasta arbe å vaske kjedet.

Da har du smørt for mye.
? :oh

.. der lurte du meg, ..nesten :lol
Her er litt arti' lesing om temaet.
http://www.bike.no/forum/thread.php?t=13324&p=1
He,he nesten like mange meninger som valg av motorolje . arti lesing JA :D

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Wheels »

Bruker sagkjedeolje blandet med noe outboard gearolje ( SAE 90 )

Sagkjedeolje er klebrig og holder seg stort sett der den skal være.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av LordShaft »

sagkjedeolje funker veldig bra, men vær forsiktig med hvor mye du bruker... Uansett olje vil det skvette en del bak på bakfelgen din... å dette er noe drit å drive å vaske vekk hver dag :sk?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Jalmar »

Det er mange gode tips her for de som vil bruke masse penger på kjedevedlikeholdet. Selv har jeg for lenge siden gått over til å gjøre slik mc-fabrikantene anbefaler, og med svært godt resultat. Renser med diesel og smører med girolje (SAE 90). Fort gjort, og billig.

Den viktigste grunnen til at man smører et o-ring kjede er at man skal bedre kjølingen av kjedet. Selve smøringen er ivaretatt av fettet innafor o-ringene. ;e

For å bevare o-ringene best mulig, bør man ligge langt unna white spirit til rens. Legg en o-ring i white spirit, så vil man fort se hva som skjer med den. Bruker man diesel tørker man ikke ut o-ringene, og man har et forholdsvis billig rensemiddel som man kan få tak i stort sett over alt.

Min erfaring med de forskjellige kjedesprayene er at de tiltrekker seg og holder på støv, sand og andre "slipemidler" som kjedet kommer i kontakt med. Dessuten blir det seigt og klinete rundt omkring på sykkelen. Med girolje blir det også søl hvis man er rundhåndet med påføringen, men dette sølet er enkelt å fjerne med ei fille. Dessuten koster jo girolja en brøkdel av hva kjedespray koster. Jeg kjøpte en liter girolje i forfjor, og den er enda halvfull. Tror jeg ga 98 kroner for den literen.

Så til mitt bruk foretrekker jeg girolje. Lett renhold, billig, enkelt å bruke, samler ikke sand o.l. ved gruskjøring og holder forholdsvis lenge mellom hver smøring. Jeg smører hver gang kjedet ser tørt ut, sånn ca. hver 750 km hvis jeg ikke har kjørt i regn. Da smører jeg oftere.

Hvor lenge kjedene holder med denne metoden vet jeg ikke enda, for jeg har ikke behøvd å skifte kjede på noen av syklene etter at jeg begynte med metoden. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:Det er mange gode tips her for de som vil bruke masse penger på kjedevedlikeholdet. Selv har jeg for lenge siden gått over til å gjøre slik mc-fabrikantene anbefaler, og med svært godt resultat. Renser med diesel og smører med girolje (SAE 90). Fort gjort, og billig.
Har jeg også begynt med i det siste. Bruker gearolje fra en liten kanne med tynt plastrør og påfører oljen dråpe for dråpe på kjedets innside i et tynt lag. Drar deretter over med en fille på innsiden og påfører også bittelitt på sidene av kjedet.
Kjedet ser mye penere ut (blankere og renere) med slik olje enn med kjedespray.

Girolje er bra. Men kanskje sagkjedeolje er enda bedre? Kan hende jeg prøver dette senere i sesongen.
Uansett er jeg vedlig godt fornøyd med å bruke olje på kjedet. Litt mer arbeid, men til en langt mindre kostnad.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har prøvd både gearolje, motorolje og sagkjedeolje på kjedet, og syns ikke det funka noe særlig. Det dro til seg minst like mye skitt som kjedespray, og ble masse søl på sykkern selv om jeg smurte forsiktig. Det virka som olja ble slynget fort av, og kjedet ble fort tørrt. Håpløst i regnvær, da vaskes det av med en gang.
På Banditen og Multistradan er det Scottoiler, det funker brukbart når du omsider får stillt den inn riktig.
Ellers bruker jeg nå kun Motuls kjedespray, den er "tørr" og samler lite skitt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Globe »

Jeg bruker nå MaxChain fra Royal Purple.
Vasker kjede og drev med diesel.

Har prøvd Shell sin = griseri ](*,)
Har prøvt Motorex = OK, men dyr, kjøpt hos Yamaha-forhandler

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Thruxton »

55-6, "verktøy på boks" må være den optimale kjederens. Den kan aldri skade o-ringene. Og den løser opp skiten i kjedet.
Etter noen minutter bruker jeg Biltema`s kjedebørste. Deretter tørker jeg rent med en klut.
Så er det bare å spraye på kjedefett / evt. pensle inn med gearolje.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37979
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av AJ »

Thruxton skrev:evt. pensle inn med gearolje.
Flere som har oppdaga eller allerede vet at gearolje egner seg bra på kjedet, ja... :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Kjellrf »

Vaske kjeden?

Bortkasta jobb. Blir like møkkete med en gang. Har annet å bruke tida på.
For 10-15 år siden og mer var det praktisk talt ingen som vaska kjedet.
Det var ihvertfall skjelden.

Nå ser det joggu ut som noen vasker før hver gang de tar på ny kjedesmøring. ](*,)

Har det gått sport i det?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av ejs »

Kjellrf skrev:Vaske kjeden?

Bortkasta jobb. Blir like møkkete med en gang. Har annet å bruke tida på.
For 10-15 år siden og mer var det praktisk talt ingen som vaska kjedet.
Det var ihvertfall skjelden.

Nå ser det joggu ut som noen vasker før hver gang de tar på ny kjedesmøring. ](*,)

Har det gått sport i det?
+1

Jeg tørket av kjedet og bakdrevet i fjor vinter.
;-)
If it ain't broke, I'll break it.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av ArcticTiger »

Det kunne vært interesant å høre hvor mange mil får dere ut av et kjede, dere som driver og skyller det med løsemidler som parafin, diesel, lampeolje eller whitespirit stadig vekk :-k

Svar