Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xses »

AJ skrev:
xses skrev: 12 jun 2022, 13:49 Hallais.
Litt som som jeg ikke har klart å få helt klarhet i.

Orginalt på sykkelen front :15 tenner, bak 45 tenner. 116 linker på kjedet,.

Det jeg har fått fra verksted er 15t forran og 47 tenner bak, kan jeg beholde 116 linker på kjedet. Eller må kjede være lenger. Har ikke helt skjønt disse kalkulatorene på nett.
Alt er nytt.

Gsx 750f '98 modell.
Usikker, men tror du må ha 118 kjede for at denne kombinasjonen skal gå på din sykkel. To tenner ekstra utover det som er originalt utgjør mer enn man tror på kjedelengden - tror jeg... :confused
Kjede er vel 120 tror jeg, finner vel ut av det når kjedet skal på. Sloss med kalipern bak for å skifte klosser nå... Noen små pinner som sitter fast....

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xses skrev: 12 jun 2022, 14:10 Sloss med kalipern bak for å skifte klosser nå... Noen små pinner som sitter fast....
I stedet for å slite med dette og kanskje i verste fall ødelegge noe, hvis det er noen risiko for at det kan skje, prøv Fluid Film.
Spray på og la det virke en stund og prøv. Om det ikke virker første gangen, så prøv igjen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xses »

AJ skrev:
xses skrev: 12 jun 2022, 14:10 Sloss med kalipern bak for å skifte klosser nå... Noen små pinner som sitter fast....
I stedet for å slite med dette og kanskje i verste fall ødelegge noe, hvis det er noen risiko for at det kan skje, prøv Fluid Film.
Spray på og la det virke en stund og prøv. Om det ikke virker første gangen, så prøv igjen.
Fluid film ble det ikke prøvd, men endel andre fluids... De på Ulf Øverby hadde vært borti detta før så det endt med borre..(ordna det sjøl). Fikk ut pinnene og har pusset bort ca 1mm.med rust i ene ende... Nå er der 98% og og tilbake på plass.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OBS! OBS!
Innlegget er best egnet for kjedesmørernerder og da spesielt de som har montert TUTORO Automatic Chainoiler :gk !


Jeg skulle sjekke om TUTORO oljesmøreren matet olje slik den skal, her om dagen. Noe jeg gjør fra tid til annen for å nettopp sjekke om oljen flyter som den skal.
Dette gjøres med en magnet som fulgte med på kjøpet og som man legger oppå lokket til oljesmøreren slik at loddet i smøreren trekkes opp og åpner opp for å la oljen renne uhindret ut i oljeslangen.
Fire omdreininger på skruen som styrer oljedryppfrekvensen og kanalen er åpen med magneten på lokket.

Fikk ikke sjekket dette der og da siden jeg ikke fant magneten. Lagt på et lurt sted, som vanlig... :roll .
Men Biltema har det meste, også slike magneter i en billig six-pack pakning, som viste seg å passe perfekt. På mer enn en måte, faktisk.

Funket helt som de skulle med å trekke til seg TUTORO loddet. Systemet funket som det skulle og som jeg hadde forventet.
Så kom jeg på ideen med at det kanskje kunne la seg gjøre å feste en slik på sykkelen slik at jeg for ettertiden slipper å leite etter en magnet jeg ikke finner.
Som tenkt så gjort.

Perfekt på 390'en og slett ikke så verst på 1290'en heller :crazy: .
Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka. Kan jo være at magnetene på syklene faller av under krevende forhold...

Uansett, en artig løsning, synes jeg selv, og skal bli interessant å se hvor lenge disse magnetene "klorer" seg fast... ;)

Nå skal det nevnes av magnetene brukes sjelden. Men går man tom for olje og må mate systemet på nytt så er det anbefalt å bruke magnet i stedet for f.eks. strips for å løfte smøreloddet. Nettopp for å unngå å komme i brerøring med den finjusterte smørermekanikken:
SAM_9093 1.JPG
SAM_9095 2.JPG
SAM_9095 3.JPG
SAM_9095 4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Lauri »

AJ skrev: 30 aug 2022, 17:48 OBS! OBS!.


Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka.



«Lommebok» - det er lenge siden jeg hørte det ordet 😁🤪 Nå går det i betalingskort og Vipps.

Men - gitt at du har et eller flere betalingskort i lommeboka og evt. andre kort - så vær klar over at magnet og kort er fy-fy; stikkordet er avmagnetisering. På den annen side: en banknabo hevder at dagens chip-teknologi tåler en støyt 👊 Kanskje er @AJ heldig?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Lauri skrev: 30 aug 2022, 19:10
AJ skrev: 30 aug 2022, 17:48 OBS! OBS!.


Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka.
«Lommebok» - det er lenge siden jeg hørte det ordet 😁🤪 Nå går det i betalingskort og Vipps.

Men - gitt at du har et eller flere betalingskort i lommeboka og evt. andre kort - så vær klar over at magnet og kort er fy-fy; stikkordet er avmagnetisering. På den annen side: en banknabo hevder at dagens chip-teknologi tåler en støyt 👊 Kanskje er @AJ heldig?
Godt adskilt så det tror jeg neppe er noe problem ;).
Joda, lommebok har man da fortsatt. Selv om den ikke alltid inneholder kontanter.
For meg haster det slett ikke med å avvikle ting man har holdt på med i en mannsalder, nemlig det å ha med seg en lommmebok med ting man tidvis har behov for. Derav også betalingskort...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Er det noe erfaring med smørefritt motorsykkel kjede … Hvor bra er det?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 03 sep 2022, 00:14 Er det noe erfaring med smørefritt motorsykkel kjede … Hvor bra er det?
BMW var vel høyt oppe på banen da de lanserte nyheten om et smørefritt kjede, som de hadde utviklet sammen med en italiensk kjedeprodusent, som jeg ikke husker navnet på i farten.
Men så viste det seg visstnok at det ikke var særlig smørefritt likevel... :-k

Så jeg vil tro det er svært begrenset erfaring der ute med smørefrie kjeder.

Dette gjelder jo fortsatt okkesom; metall mot metall krever smøring, spesielt under krevende og varierende forhold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

DIY Hjulstilling/kjedejusterings-verktøy

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg tegnet meg et enkelt verktøy for å bruke ved montering av hjul eller justering av kjedeslakk.
Laseren er et billig kalibrertbart lasersikte fra Kina til en 100-lapp inkl. frakt og mva.
Skrur dette på bakdrevet og stiller høyden på laseren til å treffe nært framdrevet, så blir det lett og justere korrekt.
Har et mekanisk ett fra før av og vet det finnes ferdige slike av et par grunntyper, men de koster gjerne en god tusenlapp.
Dette prosjektet kostet meg en 140-150 kr.

Kalibreres ved å skru det på f. eks. et vater og måle med skyvelær fra kanten med laseren pekende mot både nært lasersikte og i andre enden av vateret. Det er unbrako inne i siktet for kalibrering, noe man i utgangspunktet ikke trenger å gjøre annet enn første gang men greit å ta en kontroll nå og da.
20230103_165841.jpg
20230103_165909 (1).jpg
20230103_165832 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DIY Hjulstilling/kjedejusterings-verktøy

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 03 jan 2023, 22:24 Jeg tegnet meg et enkelt verktøy for å bruke ved montering av hjul eller justering av kjedeslakk.
Laseren er et billig kalibrertbart lasersikte fra Kina til en 100-lapp inkl. frakt og mva.
Skrur dette på bakdrevet og stiller høyden på laseren til å treffe nært framdrevet, så blir det lett og justere korrekt.
Bra "tegning" :) :thumleft !

Har selv en Profi Laser CAT lasermåler, som jeg har god nytte av ved sjekk og justering av kjede.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: DIY Hjulstilling/kjedejusterings-verktøy

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 03 jan 2023, 23:14
Gammelsmurfen skrev: 03 jan 2023, 22:24 Jeg tegnet meg et enkelt verktøy for å bruke ved montering av hjul eller justering av kjedeslakk.
Laseren er et billig kalibrertbart lasersikte fra Kina til en 100-lapp inkl. frakt og mva.
Skrur dette på bakdrevet og stiller høyden på laseren til å treffe nært framdrevet, så blir det lett og justere korrekt.
Bra "tegning" :) :thumleft !

Har selv en Profi Laser CAT lasermåler, som jeg har god nytte av ved sjekk og justering av kjede.
Ja, det er tegnet i et Autocad produkt, glemte å skrive at det er 3D-printet :D Filamentet som er brukt er semitransparent, så det syns for de som har litt kjennskap til 3D-printing. Tegnet et standard Picatinny rail (feste for våpensikte) i den øvre hengslede delen, så laseren bare kunne skrus rett på med sitt originale feste uten modding..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bestilte akkurat denne https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 04796792_3

Selvfølgelig kan man dekke til på flere måter eller skjære spor til kjede i en tom isboks.. men poenget er vel at denne festes/holdes sammen med sprayboksen så man får den andre hånden fri til å snurre bakhjulet.
På en moderne sykkel er det ikke nødvendigvis en god idé å sette den i gir på midtstøtta/paddock å kjøre hjulet med motordrift, fordi det kan gi feilkoder og sensorfeil pga. antispinn/traction osv. når forhjulet står stille og bakhjulet roterer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 19 jan 2023, 16:38 Bestilte akkurat denne https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 04796792_3

Selvfølgelig kan man dekke til på flere måter eller skjære spor til kjede i en tom isboks.. men poenget er vel at denne festes/holdes sammen med sprayboksen så man får den andre hånden fri til å snurre bakhjulet.
På en moderne sykkel er det ikke nødvendigvis en god idé å sette den i gir på midtstøtta/paddock å kjøre hjulet med motordrift, fordi det kan gi feilkoder og sensorfeil pga. antispinn/traction osv. når forhjulet står stille og bakhjulet roterer.
Smart 'analog' greie :prf .

Ellers kan jeg ikke la være å kommentere igjen nok en gang at jeg ikke skjønner hvorfor noen tar seg bryet med starte MC'en for å få bakhjulet til å snurre de få sekundene det tar å gjøre det samme 'analogt' med den ene hånda :scratch
:roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men hvis min sykkel står på midtstøtta med motoren i gang i fri, så går hjulet sakte rundt. Passe sakte til å spraye eller tørke, og ikke med så mye kraft at man risikerer skade.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Den gangen for lenge siden når jeg hadde noe som hette "kjede".... så hendte det jeg satt sykkelen i førstegir på tomgang og renset kjedet med en slik kjedebørste med masse parafin/WD40.

Jeg ser de potensielle farene her hvis man skal krisemaksimere og alle må få lov til å ta sine vurderinger rundt risiko, men jeg har nok gjort farligere ting i livet. Som feks. å faktisk kjøre sykkelen...

La oss si man glapp denne børsten og den hang med kjedet bakover. La oss også si at den ikke datt av kjedet men kom mellom kjedet og tannhjulene i drevet. Hva skjer da? Jeg kan ikke se de helt enorme skadene som kan skje her. Denne børsten fra AliExpress i sprø plastikk vil nok trig knekkes i to og vil nok neppe lage noe "bulk" i drevet. Om den hadde skadet kjedet så er vel ikke akkurat det en total ødeleggelse.

Skal man få hendene dratt inn i drevet når man holder på med dette så skal man jaggu meg være god mener jeg.

Men risken er selvsagt større for skader ved en slik måte enn når man snurrer hjulet for hånd.

Jeg er nemlig en av dem som liker at kjedet er HELT rent, og da krver det ofte veldig mange snurringer å hjulet med håndmakt. Ikke umulig, men akkurat nok slitsomt til at jeg fyrer opp sykkelen i stedet og sparer 10 minutter.

Så jeg er enig med Domino her. Det går ann å bruke hue. Det går som regel bra da.

Svar