Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Husqvarna 701 Supermoto 2022, en tann ned foran?

Legg inn av AJ »

Heisan Asch :vs !
Og velkommen med første innlegg :thumleft .

Ingen grunn til å be om unnskyldning. Nye innlegg er alltid velkomne her på MCsiden.no selv om tematikken som tas opp har vært oppe tidligere i andre tråder.

Når det er nevnt så kan det hende jeg slår sammen denne tråden med "Sprocket science" tråden her inne, som handler om det meste som har med kjede og drev og gjøre.

Så til det du tar opp: godt svar fra Snellingen, etter mitt skjønn.
Å gå ned på størrelsen på framdrevet vil alltid føre til raskere slitasje, noe mer og noe mindre avhengig av sykkel.
Selv fikk jeg byttet fra originaldrevet med 17 tenner til et med 16 da jeg byttet kjede og drev på min forrige KTM 1290. Merket nok litt endring i girforholdene, men ikke spesielt mye.
Og i hvert ikke såpass mye at jeg tok bryet med å gjøre det samme på min andre KTM 1290, den jeg har nå, da behovet for nye drev og kjede meldte seg for et par sesonger siden.

Den forrige 1290'en byttet jeg inn god tid før det var aktuelt med nytt bytte og vil derfor ikke mene så mye om hvor mye raskere slitasjen var på denne med 16 tanns framdrev.

Som hovedregel velger de aller fleste den mest lettvinte løsningen, nemlig å gå opp et par tenner eller mer på bakdrevet og får samme effekt som å sette på et framdrev med en tann mindre.

Det man må være klar over når man øker størrelsen på bakdrevet er at kjedet i verste fall kan bli for kort. Dvs. at det kan blir for stramt uten mulighet for å få den slakken kjedet skal ha.
Men på KTM og Husqvarna sykldene er det slik at avstandklossene på hver side av bakhjulet kan snus slik at riktig justering ikke blir noe problem.

På din Husqvarna regner jeg med at dette ikke er noe problem siden kjedeslakken er ganske romslig, om jeg ikke tar hedlt feil?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Tror nok jeg ville gått opp på bakdrevet hvis den er såpass "trang" forran som de antyder, 3 tenner+bak og ev et nytt kjede.
Men å teste -1 frontdrev for å se om det blir det du trenger, sliter ikke mye på gliderene.
kan jo hende at det ikke er nok til ditt bruk uansett, og det heller er 5-6 tenner mer bak som blir saken.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sizzzerb
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2021, 01:36
Motorsykkelen din: BMW1000RR/HARLEY DAVIDSON NightRod

Kjede pris idag? Verkstedpris på jobben med å bytte kjede

Legg inn av Sizzzerb »

Er det normalt å sette på kjede + stramme for 2800kr?Gammelt kjede er tatt av.
Det gjelder på en bmw s1000rr 2016

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Kjede pris idag???

Legg inn av xavi0n »

Er dette med prisen av nytt kjede eller kun arbeidspenger?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Sizzzerb
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2021, 01:36
Motorsykkelen din: BMW1000RR/HARLEY DAVIDSON NightRod

Re: Kjede pris idag???

Legg inn av Sizzzerb »

Arbeidspenger. Kjedet har jeg kjøpt selv.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Kjede pris idag???

Legg inn av xavi0n »

tilsvarer ca 2 timer arbeid det, litt høyt kanskje men på ingen måte urimelig
If you gonna be dumb you gotta be tough

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjede pris idag???

Legg inn av AJ »

Sizzzerb skrev: 09 jun 2022, 16:56 Er det normalt å sette på kjede + stramme for 2800kr?Gammelt kjede er tatt av.
Det gjelder på en bmw s1000rr 2016
Dette synes jeg var i dyreste laget.
Særlig hvis det er snakk om å kun bytte kjedet. Men de gamle drevene ble vel avmontert og erstattet med nye samtidig med kjedet, vil jeg tro?

Sist jeg fikk kjede og drev byttet for ganske nøyaktig to år siden, samtidig med dekkbytte på min KTM 1290 SA, betalte jeg litt over 900,- kr. i arbeidspenger. Dvs. at verkstedet beregnet at jobben tok sånn ca. 45 minutter.
Gjaldt kun jobben for å bytte kjede og drev - og selvfølgelig jobben med å ta av de gamle drevene og kjedet... Justering også inkludert, naturligvis.
Medbrakt kjede og drev, noe jeg nærmest fikk inntrykk av av verkstedet foretrakk...

Hva angår dekkbyttet var jobben inkludert i dekkprisen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sizzzerb
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2021, 01:36
Motorsykkelen din: BMW1000RR/HARLEY DAVIDSON NightRod

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Sizzzerb »

Kun arbeidspenga. Ikke drev. Syntes 2800 er drøyt. Tar ikke 2 timer å sette på et kjedet vell?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sizzzerb skrev: 09 jun 2022, 17:48 Kun arbeidspenga. Ikke drev. Syntes 2800 er drøyt. Tar ikke 2 timer å sette på et kjedet vell?
Slett ikke, etter min mening, for å svare på spørsmålet ditt.
Det gamle kuttes og trekkes av rimelig kjapt. Så skal det vel reingjøres litt slik at mekanikeren skal få rimelig greie arbeidsforhold. Og så skal det nye kjedes rulles på de eksisterende drevene, som fortsatt satt på sykkelen din, om jeg forstår det rett? Deretter klinking av kjedet og til slutt justering.
Dette tar ikke lang tid for en dreven mekaniker.

I mitt tilfelle med KTM'en ble begge de gamle drevene erstattet med nye i tillegg til å fjerne det gamle kjedet og montere et nytt og justere slakken i henhold til KTM spesifikasjonene.
Alt gjort på under en time og dermed også godt under tusenlappen i arbeidspenger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sizzzerb
Innlegg: 8
Registrert: 09 aug 2021, 01:36
Motorsykkelen din: BMW1000RR/HARLEY DAVIDSON NightRod

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Sizzzerb »

Det har jeg alt gjort selv. Og rengjort. Ja, kjeder settes på de gammle drev’a. Men dem er ikke gåe’n ennda. Masse igjen.

Hvor var det du gjorde det? AMD Oslo?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sizzzerb skrev: 09 jun 2022, 18:01 Det har jeg alt gjort selv. Og rengjort. Ja, kjeder settes på de gammle drev’a. Men dem er ikke gåe’n ennda. Masse igjen.

Hvor var det du gjorde det? AMD Oslo?
Jobben ble gjort på Hadeland MC og Fritid, som holder til ca. 15 minutters kjøring fra her jeg bor.
Langvarig kundeforhold så utelukker ikke at jeg fikk en god pris. Men tror ikke det siden jeg pleier å få god rabatt på dekkbyttene jeg får gjort samme sted.

Uansett god fastkundepris og kanskje i overkant gunstig tidsbruk på jobben, eller ikke; 2 timer for å ta av gammelt kjede og sette på det nye på eksisterende drev. Det er enkelt og greit :[-( i min bok.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Så lenge det kun er kjedebytte og egne deler så syns jeg det var veldig stivt. Er det ikke rundt/helt kjede så trenger man ikke å skru av bakhjulet heller, men må klinke. Er det rundt kjede må man riktig nok av med hjulet, men da slipper man jo å klinke....
Gjorde dette selv senest i fjor vår og det tar ikke lange stunden, hadde det vært inkl. skifte av drev så kunne jeg ha levd med den prisen selv om det også ville ha vært litt mye. Men det hender de bakdrevene sitter noe helt sinnsykt, ofte muttere i Titan og brukt Locktite - men disse skulle jo ikke av hos deg.

AJ Dekkbytte, kjede og drev for 900 kr., det er i andre enden av skalaen og er en veldig god pris!
Edit: ser nå at dekkomlegg var utenom/inkl. i dekkprisen, da er det litt annerledes men likevel en ganske god deal :D

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Hvis man regner at det er to timer så synes jeg ikke det er så gale.
Bare rengjøringen tar fort 30-40 min om det skal gjøres skikkelig.
En del mc verksteder har også et visst påslag ved bruk av spesialverktøy, som kjedepresse
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xses »

Hallais.
Litt som som jeg ikke har klart å få helt klarhet i.

Orginalt på sykkelen front :15 tenner, bak 45 tenner. 116 linker på kjedet,.

Det jeg har fått fra verksted er 15t forran og 47 tenner bak, kan jeg beholde 116 linker på kjedet. Eller må kjede være lenger. Har ikke helt skjønt disse kalkulatorene på nett.
Alt er nytt.

Gsx 750f '98 modell.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xses skrev: 12 jun 2022, 13:49 Hallais.
Litt som som jeg ikke har klart å få helt klarhet i.

Orginalt på sykkelen front :15 tenner, bak 45 tenner. 116 linker på kjedet,.

Det jeg har fått fra verksted er 15t forran og 47 tenner bak, kan jeg beholde 116 linker på kjedet. Eller må kjede være lenger. Har ikke helt skjønt disse kalkulatorene på nett.
Alt er nytt.

Gsx 750f '98 modell.
Usikker, men tror du må ha 118 kjede for at denne kombinasjonen skal gå på din sykkel. To tenner ekstra utover det som er originalt utgjør mer enn man tror på kjedelengden - tror jeg... :confused
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar