Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av FJZZR »

Lampeolja er dyr, men den skader ihvertfall ikke o-ringene!

Smør kjedet umiddelbart etter rens for å unngå rust.

Bruk iallfall aldri høytrykk på kjedet, for da går det GALT! (Snakker av bitter erfaring)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av rogg »

Ja, det er bare å bruke lampolje, jeg brukte også disel. Lukter litt værre..
Lampolje er også fint å bruke i vaskevannet når du vasker bil/mc. Den blir blank og fin og vannet preller av som den er nypolert. Skal ikke mange dråpene til i vaskevannet.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av pelsen »

WD-40 funker også og lukter mye bedre
Perfekt for slappfisker: spraye på, vente litt og så blåse rent med trykkluft.
Blåser man mot en papp-plate slipper man å sprute kjedegørr overalt.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Tysnes »

bruker vanlig parafin , lukter en del ja .

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Snikkeren »

Jeg bruker selv lampeolje til å rense kjeden med. Litt dyrere enn vanlig parafin, men det er jo ikke store mengden som skal til. Jeg heller litt oppi en avskjært halvliterflaske, ca 1-1,5 dl, og dypper kjedekosten fra Biltema oppi den og børster reint. Tørker lett av med en fille, og smører igjen. Funker som bare det. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Renser aldri,bare sprayer på ny kjedeolje.
8) 8)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Tvinitla »

Bruker alltid parafinholdig lampeolje kjøpt i 4-liters dunker på EuroPris. Rimelig pris og funker fint.
Bruk aldri whitespirit, denne tørker ut O-ringene i kjedet og reduserer levetida. Når du bruker parafin / lampeolje må du være obs på at søl på dekkene gjør dei glatte til å begynne med, spesielt på våt vei.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Relax »

Er ikke lampeolje nesten bare renset parafin... dvs lukt og sot fri... Har brukt den til motorvask, bilvask og annet...

Å bruke parafin på oljelampene til kona...se DET blir visst ikke helt det samme.... Merkelig hvordan noen reagerer på nedsotede gardiner og svart os i taket :scratch ..
"Do the right thing"

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av FJZZR »

Når sant skal sies: Renser kjedet nesten aldri. Og får 40 - 50 000 km. ut av et kjede.

Bruker bare kjede spray. Helst Bel-Ray eller Silkolene.

Brukeravatar
AndreasM
Innlegg: 23
Registrert: 19 aug 2010, 12:59
Motorsykkelen din: Yamaha XT600E -00
Sted: Karasjok

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av AndreasM »

Snikkeren skrev:Jeg bruker selv lampeolje til å rense kjeden med. Litt dyrere enn vanlig parafin, men det er jo ikke store mengden som skal til. Jeg heller litt oppi en avskjært halvliterflaske, ca 1-1,5 dl, og dypper kjedekosten fra Biltema oppi den og børster reint. Tørker lett av med en fille, og smører igjen. Funker som bare det. :thumleft
Har selv brukt samme metode som Snikkeren, fungerer fint det . Men i løp av vinteren tar jeg av kjedet og "bader" og borster det i lampeolje (fra biltema) då kommer man åt å rengjøre drev bedre også ! :)

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av TrondA »

Som ivrig primusentusiast har jeg en del tanker og meninger om ulike parafinkvaliteter.
OK, det kan være forskjell på en primus og et motorsykkelkjede, men omtale av de ulike tungdestilatene går for det samme:
Diesel er tilsatt smøremidler for ventiler. Det gir lukt og giftige avgasser. Om dette også tørker ut O-ringene skal være usagt. Jeg vet bare at diesel brukes mye av kyndige kjørere. Bør kunne gå bra.
Vanlig fyringsparafin, gjerne av den kjente grønne typen, lukter mye i flytende tilstand. Den er ikke optimalt renset, men dette problemet er tilknyttet kjemisk sammensetning. Fysisk sett, hvordan dette fungerer som rensemiddel på et kjede, skal dette være et minimalt problem. Dette funker bra!
Lampeolje, nå begynner det... Lampeolje er IKKE renset parafin som mange tror. Lampeolje kan være enten nafta- eller petroleumsbasert. Dersom du har kjøpt naftabasert lampeolje, har du kjøpt et produkt som er i nær slekt med blyholdig bensin. Dette vil tørke ut O-ringer. Dersom dette likevel går bra de første 300 milene, kan dette ha to årsaker. Det er mest vanlig å lage lampeolje av petroleum, altså en parafinbase. For det andre vil all lampeolje rense effektivt.
Årsaken til at jeg likevel forakter Lampeolje som pesten er at dette ubestemte fludiumet har tilsatt en voks som skal holde lampeveken smidig. Denne voksen legger seg utenpå kjedet. Kjedesprayen kommer ikke til. O-ringer og sårbare ledd får ikke smøring.
Lampeolje renser og renholder kjedet, men du får ikke smurt det etterpå. HOLD DERE UNNA LAMPEOLJE!

Og hva gjør jeg selv;
Jeg kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter kjedet. Tar denne jobben to ganger i sesongen. Strålende fornøyd. Har kjørt 48.000 km på ett og samme drivverk.
D60 er et petroleumsdestilat som faktisk har like høy krakkeverdi som nafta, det er totalt renset og er krystallklart med tanke på karbonavleiringer. Anbefales til alle som fyrer parafinprimus og er kjempefint til kjeder.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av AJ »

TrondA skrev:Og hva gjør jeg selv;
Jeg kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter kjedet. Tar denne jobben to ganger i sesongen. Strålende fornøyd. Har kjørt 48.000 km på ett og samme drivverk.
D60 er et petroleumsdestilat som faktisk har like høy krakkeverdi som nafta, det er totalt renset og er krystallklart med tanke på karbonavleiringer. Anbefales til alle som fyrer parafinprimus og er kjempefint til kjeder.
Interessant lesning, helt klart! Er skeptisk til lampeolje jeg også, men har brukt vanlig parafin tidligere.
Men Shellol D60 høres fornuftig ut. Hvor får man tak i dette?

Og har du bilder av denne framgangsmåten: "kjører Shellol D60 gjennom en kjedeboks der innvendige børster omslutter skjedet" ?
Kunne være interessant å se hvordan dette gjøres...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av Tvinitla »

TrondA skrev:Lampeolje kan være enten nafta- eller petroleumsbasert. Dersom du har kjøpt naftabasert lampeolje, har du kjøpt et produkt som er i nær slekt med blyholdig bensin. Dette vil tørke ut O-ringer.
Ut fra dataarket på Shellsol D60, http://orion-chemicals.com/uploaded/Shellsol%20D60.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , er den naftabasert. I følge TrondA vil dette tørke ut O-ringene. :redface
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av mekkern »

vanlig parafin -enkelt greit og billig.ikke merket problemer på 30+år så nruker det til våren som vanlig.... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Parafinlampeolje som kjederens?

Legg inn av TrondA »

Den linken som Tvinitla viser til vurderes noe uklar og tvetydig. Jeg skjønner i alle fall ikke dette... D60 blir der beskrevet som et produkt basert på nafta, men bruker begrepet (petroleum) i parantes. Dette er åpenbart to forskjellige ting. Linken oppklarer en viktig sak, D60 er et tungdestillat. Vet at bensin (nafta) kan gjøres tungt, men carbontråden i molekylstrukturen forblir kort.

En link som beskriver D60 noe mer utfyllende er http://www.scdynamiccontent.shell.com/F ... ericas.pdf

Jeg har ikke til dags dato sett at D60 tørker ut O-ringer. Det er mulig at dette først og fremst handler om langsom fordamping - om det er nafta eller petroleumsbase blir da noe underordnet.

D60 selges i løsvekt på ulike drivstoffdepot til Shell. Renseboksen jeg bruker heter KettenMax Classic. http://www.kettenmax.com/index.php/cat/ ... 25d8980c69

Om dette blir mye plunder og heft; bruk vanlig fyringsparafin og tannbørste.... Diesel er fint, det og...

Svar