Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kalleklovn »

Heisann!

Nå etter at jeg begynte med lappen har jeg spurt meg selv spørsmålet flere ganger; Hvorfor er MC-folk så hyggelige mot hverandre?

Etter min svært korte tid som mc-fører har jeg blitt svært overrasket.

Alle vinker og hilser, noe som er utrolig moro. Folk hjelper hverandre på en unik måte, både ved skriving på forum, treff og turer.

Hvordan har det seg at det er slik?

Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Ønsker veldig gjerne en liten diskusjon om emnet/temat da det er ganske så interessant.

Håper folk tar seg noe tid til å skrive hva de tenker om det :-)
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av thewiz »

Min oppfatning av det er at det fungerer som et samhold, akkurat som man er medlem av en klubb.

Jeg hilser på alle på to hjul, bortsett fra 16år gamle jenter på scootere, da de har virkelig ingen anelse hva det handler om.

Ser jeg en sykkel på siden av veien stopper jeg gjerne for å høre om alt er bra. :prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kjellv »

Det handler om et fellesskap, en synlig felles interesse.
Jeg tror ikke dette er så veldig unikt, det er vel slik i alle sammenhenger der folk møtes og tydelig ser at de har noe felles.
For mange år siden var det en periode jeg hadde flere amerikanske biler. Hilseplikten er akkurat den samme i Amcarmiljøet som blant oss som kjører MC.

Jeg hilser på de aller fleste på to hjul, også 16 årige jenter med scooter. Det må være trafikkmessige årsaker hvis jeg lar være, dvs at trafikksituasjonen i øyeblikket forlanger 100% fokus.
Jeg hilser på scooterjentene fordi de opplever de samme trafikkmessige utfordringer som oss, bare flere av dem. Vi har et fellesskap med disse, og jeg blir like provosert når jeg ser en trafikksituasjonen der f.eks en bilist skaper en potensielt farlig situasjon for en scooterfører. Jeg går da 100% inn i situasjonen som støttende part for scooteren, akkurat som jeg ville gjort om det var en annen MC.
Kanskje vil scooterjentene som opplever å bli hilst på føle seg litt mer inkludert/bli oppmerksomme på at det er et fellesskap her, og kanskje på et senere tidspunkt ønsker de å ta mc-lappen.
Men ja... Det kan jo hende hun har kjøpt scooteren sin hos meg og da, og derfor vil jeg hilse på henne :thumleft :knegg :jada:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av simpson »

Det er ganske vanlig i mange sammenhenger.
Båtfolk hilser, hjelper til, snakker båtliv med andre fremmede båtfolk.
Bobiler :-)å hilser på hverandre når de møtes etter veien.
Samme med Am car gutta.
Har vel med at det er likesinnede folk med en felled interesse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23205
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Mye er sagt allerede, men det er ett sted jeg velger og ikke hilse og det ser jeg mange andre ikke gjør også og det er når man kjører på fire felts E6 i 100/110 sone. Da føler jeg hilsing bare blir besvær siden jeg da pleier å ha hastigheter opp mot 130km/t og da går det såpass fort fra begge sider samt at vi er såpass langt fra hverandre at hilsing utgår som oftest fra min side. Det skaper også en ganske massiv luftmotstand som i verste fall kan få deg ut av balanse. :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Andreas »

Jeg pleier også å hilse på de fleste tohjulingene. Som nevnt lenger oppe her, så tenker jeg at han 16-åringen med lettsykkel sikkert synes det er morro at de med storsykkel hillser. I bestefall så er dette med på å gi han mersmak av tohjulslivet, og velger å fortsette gradene til tung motorsykkel :prf

De fleste jeg møter vinker og hilser, men ser en trend i at mange (langt fra alle) med amerikansk vinkeljern passerer med steinansikt inni halvhjelmen sin :mk Vet også folk som kun hilser på sykler med rund lykt :prop:

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Olav K »

Andreas skrev:
De fleste jeg møter vinker og hilser, men ser en trend i at mange (langt fra alle) med amerikansk vinkeljern passerer med steinansikt inni halvhjelmen sin :mk Vet også folk som kun hilser på sykler med rund lykt :prop:
vet du hvorfor det er sånn???
Vel, har du noengang prøvd å kjøre trillebåre med bare en hånd? :-k :P :p
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

Selv hilser jeg på alle som ferdes på 2 hjul. Skjønner ikke hvorfor en skal være for kul til å kunne hilse på mopeder eller scooter jenter! Ferdes du på 2 hjul får du hånden opp fra meg.

Selv om det var perioder jeg ga beng i å hilse på enkelte alpepass. Der var så mye sykler at jeg måtte stoppet opp skulle jeg ha hilst på alle :lol

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av freddy123 »

Jeg hilser på alle på 2 hjul unntatt scootere , men jeg som kjører amerikansk vinkeljern opplever at de hardbarka gutta på RR sykkler ikke alltid hilser tilbake .... Gjerne de som har full skinndress med knepucker wanna be rossi stil ...

Men det kan være mange årsaker til at man ikke får et hils tilbake , er ikke alltid det passer seg å vinke for min del heller .

Men som andre nevner mye lettere å kjøre igang litt tørrpreik om en felles interesse så er vel derfor det fort blir så sosialt og greit med sykkel :)

Jeg fikk mye oppmerksomhet igjennom Europa i sommer på min harley og flere kom bort og skulle spørre de obligatoriske tørrpreik spørsmåla som hvor mange hk , hvor mye koster den i landet ditt osv ... Men hyggelig stort sett :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23205
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hilser ikke på mopeder. I mitt hode så sier jeg på en måte "Bra! du har skjønt det!" når jeg hilser. Altså at det er noen som faktisk har lagt litt jobb og penger i det for å skaffe seg et førerkort samt kjøpt seg en sykkel. I mitt hode så er man da en ekte entusiast som passer beskrivelsen "Bra! Du har skjønt det!".

Mopedister er stort sett bare i veien og dem driter i sikkerhet. De fleste skaffer seg moped kun for å slippe og sykle/gå og når mopedtiden er over så kjører de fleste av dem bil. Da er man ikke noen ekte entusiast for min del. Jeg har hilst på en og annen Yamaha superduper R1 wannabe 50cc ved en feiltakelse, men har ikke fått noe hils tilbake, så dem skjønenr vel muligens poenget dem også, hehe.

Jeg skjønner godt at dem koser seg på to hjul, men så vidt jeg vet så kjører ikke mopedister turer for turen i seg selv. Altså blir mopeden stort sett brukt som rent fremkomstmiddel.

Dog hender det gang på gang at jeg slår fingertuppene i sideruten på bilen når jeg kjører når det passerer en motorsyklist :lol

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Elruts84 »

Interessant emne.

Jeg opplever MC miljøet spesielt bra, selv om det kanskje er slikt i flere andre miljøer. Grunnen er nok at jeg ikke har vært innenfor flere andre miljøer som båt, Amcar, osv osv.

- Hilsning på hverandre på veiene
- Treff hvor alle glir rett inn
- Forum, hvor alle som kan hjelper
- Har opplevd flere her på forumet som har hjulpet meg med tekniske, mekaniske utfordringer privat
- Samt treffer en flere på veien glir en rett inn.

Ta eksempel den siste langturen min fra Lindesnes - Nordkapp. Der satte jeg meg på en benk på en rasteplass for å spise. Alene.
Etter 15 min rullet 5 MCer inn av ulik sort. Vokse folk. Det var 6 ledige bord/benker, alle kom å satte seg med meg. De var engelske politifolk som var på samme tur som meg og mente at en måtte ikke sitte alene og spise. For meg var dette spesielt da jeg aldri har opplevd det før. Veldig kjekt.

Eller når en står å fyller drivstoff, med sykkelen pakket for langtur, så kommer det mc folk og spør hvor jeg er på vei og setter praten i gang.

Eller når en er på 1.mai vårsleppet, stopper på slutten for å samles så står du med en kaffe i hånda og snakker med 10 folk du aldri har snakket med før.

Eller når en MC står langs veien, stopper for å spørre om alt går bra, og i stedet for han nikker, går av tar deg i hånden og sier takk for at du stoppet. Utrolig snilt av deg.

Når flere politi motorsykler blir med på vårsleppet og det sosiale etterpå.

Eller når du skal på tur, og flere folk sier: Si ifra når du er der og der så kan vi ta en kaffe og en prat hvis du vil.

Opplever miljøet som trådstarter sier som veldig snille folk som backer hverandre opp på en unik måte. Her på forumet forteller folk om alt fra familietragedier, problemer i livet, mekaniske ting, turer, gleder, type sykler, erfaring ect.. Og alt blir tatt imot med en enorm positiv respons (Som oftest).

Men hvordan en oppfatter det er kanskje forskjellig fra person til person :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kalleklovn »

Veldig artig med god respons, som alltid. Ser at de fleste har hengt seg opp i det å slenge opp labben når man passerer en annen MC, men lite prat om hvorfor mc miljøet er spesielt. Selv har jeg lite peiling og tenkte derfor at det var moro å høre hva de med litt mer erfaring tenker. Selv syns jeg vinking er kjempestas :P :p
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Hansien »

Jeg vil ikke påstå at MC-miljøet er så veldig mye mer spesielt eller inkluderende enn andre miljø rundt enkelte type kjøretøy som bobil, amerikanere og så videre. Det faller vel litt naturlig til at når man deler en felles interesse så er det enklere å slå av en prat, det gir mer rom for å stoppe for å hjelpe andre med problemer i tillegg har man dette med hilseplikt som ikke er noe annet enn en koselig liten ting man kan gjøre for å føle et samhold selv om man kjører helt alene.

Men det er definitivt gøyalt å være en del av et slikt miljø, være seg det om det er på to hjul, rullende hus eller båt på fire hjul. :)
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23205
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

kalleklovn skrev:Veldig artig med god respons, som alltid. Ser at de fleste har hengt seg opp i det å slenge opp labben når man passerer en annen MC, men lite prat om hvorfor mc miljøet er spesielt. Selv har jeg lite peiling og tenkte derfor at det var moro å høre hva de med litt mer erfaring tenker. Selv syns jeg vinking er kjempestas :P :p
Som jeg nevnte så tror jeg vil hilser på hverandre fordi vi har en ganske opplagt felles interesse. Det koster litt svette og tårer samt penger for å kunen skaffe seg samt lovlig kjøre motorsykkel og de man møter på tung sykkel er derfor i mine øyne ekte entusiaster med en felles lidenskap og derfor så hilser man på hverandre. Akkurat som båtfolket, men føler MC miljøet er mer "ekte".

Når dte er sagt så er det noen ytterst få tung sykkel kjørere som ikke hilser. Stort sett eldre menn med gul vest sittende rett opp og ned på scooteren sin, eller en og annen gedigen BMW touring sykkel fører. men det hører med til sjeldenhetene. Føler jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg blir hilset på og ikke har mulighet til å hilse tilbake, men det gjelder nok alle da det blir vanskelig å hilse tilbake i noen tilfeller, men jeg prøver å nikke på hodet i det minste :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:Jeg hilser ikke på mopeder. I mitt hode så sier jeg på en måte "Bra! du har skjønt det!" når jeg hilser. Altså at det er noen som faktisk har lagt litt jobb og penger i det for å skaffe seg et førerkort samt kjøpt seg en sykkel. I mitt hode så er man da en ekte entusiast som passer beskrivelsen "Bra! Du har skjønt det!".

Mopedister er stort sett bare i veien og dem driter i sikkerhet. De fleste skaffer seg moped kun for å slippe og sykle/gå og når mopedtiden er over så kjører de fleste av dem bil. Da er man ikke noen ekte entusiast for min del. Jeg har hilst på en og annen Yamaha superduper R1 wannabe 50cc ved en feiltakelse, men har ikke fått noe hils tilbake, så dem skjønenr vel muligens poenget dem også, hehe.

Jeg skjønner godt at dem koser seg på to hjul, men så vidt jeg vet så kjører ikke mopedister turer for turen i seg selv. Altså blir mopeden stort sett brukt som rent fremkomstmiddel.

Dog hender det gang på gang at jeg slår fingertuppene i sideruten på bilen når jeg kjører når det passerer en motorsyklist :lol
Merkelig vinkling du har på dette Ove :-k
Jeg føler uansett alder og 2 hjul, fortjener å bli lagt merke til med den respekten vi har som ferdes på to hjul.
Samme som når små unger vil bort å klatre på sykkelen min eller prøvesitte. Da handler det om å vise hvem vi er og at alle er velkommen, liten eller stor.

Jeg vet forresten om mange som har fått lappen bare ved å møte opp på trafikk stasjonen (gamledager) også de som har fått både sykkel, lappen, og utstyr med rike foreldre :-k
Det forandrer ikke viktigheten med å hilse for meg.

Jeg hilser også konsekvent på biler eller andre trafikanter som gir plass, signaliserer farer osv.

Takk
Lykke til videre
Hallaien
God tur
Ser deg
Stilig sykkel
Et vink kan bety så mangt

Sakk ned (pumpe med hånden mot bakken)

Note4

Svar