Pruting på ny MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Pruting på ny MC?

Legg inn av ATWindsor »

På bil har jeg inntrykk av at man kan få en rabatt på kanskje 5-10% om man pruter, hvordan er det med motorsykler, kan man forvente det samme, eller er det stort sett veil pris?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Bjerknez »

Litt synsing fra min side, men jeg har dårlig er faring med tanke på pruting på helt ny mc fra forhandler. Dog kan man sikkert få litt rabatt på ekstrautstyr og andre tjenester muligens, men selve prisen på motorsykkelen tror jeg er vanskelig å prute på da fortjenesten er ganske liten i forhold til beløpet.

Det ligger også mye jobb i klargjøring etc samt tiden som blir brukt pr kunde pr salg. Alt må jo regnes inn.

Men der de drar inn penger er nok kanskje ettermarkedet med tanke på verkstedbesøk, reparasjoner bestilling av ekstrautstyr samt salg av kjøreklær etc.

En bil er en nødvendighet for de fleste, mens motorsykkel stort sett er en hobby. Det gjør at konkurransen er større i bilindustrien og ofte går en forhandler lenger for å selge en bil for åmer eller mindre sikre seg en kunde en stund fremover.

Vertfall slik jeg tenker om saken...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Jompa »

Ikke enig med Bjerknez.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.

Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Maabren
Innlegg: 13
Registrert: 22 mai 2014, 01:02
Motorsykkelen din: Tempo
Sted: Vestlandet

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Maabren »

Av egen erfaring er det vanskelig å prute i starten av sesongen. Men når juli månad nærmer seg slutten er det lettare å få avslag, eventuellt få med kjøreutstyr, "givi-sett" osv i prisen eller med lite påslag. Det lønner seg å høre litt rundt, veiledande pris er bare akkurat det og tilbud kan man få sjølv i starten av sesongen.

Har man eit godt kundeforhold får man ofte rabatt både på ny-kjøp, service osv.
1 stk overalt-mc; Suzuki DR 800S Big 1990, desverre noko redusert

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Ikke enig med Bjerknez.
Prut i vei, enten kan forhandleren gi litt mere rabatt og tjene litt istedetfor ingenting,
eller ha is i magen og vente på neste kunde som kanskje vil betale høyere pris.
Særlig på slutten av sesongen kan det lønne seg å prute, for det koster en god del å ha en
overligger stående på lager, som kanskje må selges til kraftig redusert pris neste år.

Egen erfaring ?
Næ, pruter nesten aldri.
Jeg sier ikke at man ikke skal prute, men jeg sier at jeg erfarer at man ikke kommer så langt med å prute på sykkelen alene. Altså en fabrikkny sykkel. Ikke en overlogger. Her har man jo litt prutningsmonn muligens.

Det er lov til å prøve seg, for all del og jeg har prøvd meg selv, men det føles litt kleint å prute på noe som man vanskelig kan argumentere prutingen med. Har sykkelen en defekt, eller er en overligger etc. Så er det helt innafor, men ofte tror jeg forhandler slår to fluer i en smekk og gir deg heller halv pris på service eller noe. Da blir kanskje den totale fortjenesten like god da det er mer avanse vedrørende service kostnaden. Tror jeg...

Man pryter jo som oftest ikke i klesbutikker eller på vinmonopolet etc. heller. Hvorfor gjør jeg/vi ikke det?

Jeg er ikke i mot pruting, men generelt sett så mener jeg at grunnen til å prute bør være mer eller mindre berettiget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Geiroe »

Enig med resten, det er kanskje mer vanlig og få god pris på utstyr, f.eks. kofferter eller kjøreutstyr, eller/og service. På den måten kan selger "gi" deg det uten avanse, og beholde fortjenesten på sykkelen. Sent i sesongen gir de vel litt mer enn på starten, slik er det vel, de skal jo ha inntekt de også. Selger vel ikke mange sykler på vinteren. God pris på evt. innbytte er jo også en måte å gjøre det på.
Har ikke kjøpt ny på mange år, så vet vel ikke hvordan det er idag.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Jompa »

Prisfastsettelsen på mc er vel i prinsippet lik den bilimportør og forhandler bruker.
I prisen ligger frakt, registrering, klargjøring, reklamasjonskostnader og innkjøp fra importør.
Pluss endel som forhandleren må ha i fortjeneste for å prøve å dekke egne kostnader som lønn, husleie m.m.
Hvor stor margin mc-forhandlere beregner seg aner jeg ikke, men et helt vanlig prinsipp i all handel
er at fort inn fort ut lønner seg bedre enn å samle på "hyllevarmere".
En sykkel som står utstilt i butikk koster faktisk noen tusenlapper for forhandleren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av ojda »

De marginene mc-forhandlerne gråter så sårt over at de lever med tror jeg akurat hva jeg vil om :[-(
Forrige sykke jeg kjøpte ny, innrømmet forhandler et avslag på 9000 kr kun ved fårespørsel om hva han
kunne senke seg til, uten innbytte :prf
På toppen av det fik jeg 15% på alt utstyr utenom elektronikk.
Dette var Mc-nyhet, årets modell og dessuten helt på starten av sessongen :thumleft
Ved bytte denne gangen hadde jeg innbyttesykkel, og lot prutingen være :-k
Fullstendig klar over at det bare hadde igjenspeilet seg i innbytteprisen :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av detvarvondtdet »

Som flere har nevnt over her, så tror jeg det største prutemonnet ligger på ting som utstyr, service, vinterlagring etc.

Egentlig samme erfaring jeg har på bilpruting. Var mest å hente på utstyr/tillegg.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av mortenolb »

Jeg har ikke evnen til å prute, så aldri prøvd :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av LordShaft »

Har ikke evnen? Er noe i veien med deg gutt? Når noen forespeiler deg en pris. Spør du fint, er det beste prisen du kan gi meg?

Note4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av mortenolb »

Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe :lol

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av ATWindsor »

Personlig synes jeg pruting er en uting jeg også, men det betyr ikke at jeg ikke gjør det om det er mulig.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av LordShaft »

Jeg skjønner ikke hvorfor slike ting oppfattes som frekt? Spør en på en hyggelig måte er vel ikke dette noe mer frekt enn noe annet :-k
Men jeg er fullstendig innforstått med at vi ikke har noe kultur for pruting i Norge. Å derfor kan føles uvant.

Når jeg sjekker inn på hotell i Norge spør jeg alltid i resepsjonen om hva er den beste prisen du kan gi meg uten å miste jobben.
Skal jeg handle sykkel spør jeg alltid om dette er beste prisen han kan gi. Jeg skal jo tross alt legge igjen noen kroner der, samt ta en del servicer osv. Å en får jo hvertfall ingen ting hvis en ikke spør :thumleft

Note4

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av ATWindsor »

Synes ikke pruting er frekt, jeg er bare prinsipielt imot, fordi det tar tid, gjør det vanskeligere å sammenlikne priser og det er en forskjellbehandling, som må tas inn på at man selger til andre for en høyere pris, eller større påslag i utgangspunktet. Mye bedre med fast rabatt for alle om man kjøper for en viss sum eller liknende. Heldigvis er det lite som er prutbart i borge.

Svar