Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

Jeg har testet noen sykler i det siste, med høye og lave vindskjermer, er det bare meg som ikke føler vindskjermer gjør så mye? Høye vindskjermer er bare plagsomt, fører til masse vindstøy, lave vindskjermer virker ikke så som gjør så mye? Er det jeg som gjør noe rart eller har misforstått noe her? Er det vind på hodet de skal hindre? Vind på brystet? Noe annet? (Jeg er 191).

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av thewiz »

Poenget er å deflektere vind. Hvordan dette fungerer i praksis på hver sykkel varierer i stor grad. En vindskjerm skal som regel deflektere vinden bort fra brystkasse / hodet.

Toven

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Toven »

Skjerme for vind... :-)å

ZZR-Erling

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av hakhap »

ZZR-Erling skrev:Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..

110 går fint men øver 130 så sliter iaf jeg å legger meg da ned på tanken, så bra jeg nå klarer dette.

Men vindskjerm er av navnet får skjerma mot vind :-k
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

Elolz skrev:Jeg er 184 høy. På de syklene jeg har hatt, har double-bubble vindskjerm hjulpet veldig på.
For hodet eller brystkassa?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

ZZR-Erling skrev:Kjør en nakensykkel i 110 noen timer..
Synes ikke en nakensykkel har så veldig mye mer vind enn feks min suzuki sv650, men den har riktignok en ganske pinglete vindkjerm. Er det noen av min høyde som har høye skjermer som ikke lager masse buldring i hjelmen? Er det bedre å bare gå for en lav skjerm?

Toven

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Toven »

For min nakne sv650 er bobiler/vogntog/kassebiler hjertelig velkomne til å ligge forran på e18 - for å få en pause fra vinden :P :p

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av ATWindsor »

Bare får å få litt kontekst, jeg spør ikke for å være morsom, men blir nok ny sykkel på meg ganske snart, og jeg lurer litt på om jeg skal drite helt i vindskjerm, ha en fra leverandøren, eller se etter noe tredjeparts-greier, og hva slags størrelse eventuelt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Snikkeren »

På KTM 1290 SA'en er det ganske stor vindskjerm. Når jeg har den i øverste posisjon er det fint lite vindstøy å snakke om. Jeg er da 175 cm høy. Men når det regner blåser heller ikke vannet så lett av visiret.

Setter jeg den i nederste posisjon blåser vannet lettere av visiret, men det er ørlite vindstøy også da. Men fremdeles mindre enn det beste jeg fikk til på TDM'en.

Når jeg kjørte på bane hadde jeg den konstant i nederste posisjon. Måtte jo ha minst mulig vindmotstand for best mulig fart da. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av RuneMC »

Originale braketter til vindskjermen på V-Strom'en gjorde at vindskjermen produserte mye turbulens som traff toppen av hjelmen, når farten beveger seg over 80 = støy.

Med Madstad braketter får jeg nå løftet skjermen opp og vinklet den noe bakover.
Det har to effekter - mer luft kommer inn ved nederste kant og flyter opp på baksiden av vindskjermen slik at det ikke blir et undertrykk der som produserer turbulens.
Mindre turbulens generelt. Vindskjermen var mer vertikal tidligere og det produserer også turbulens.

Nå har jeg en jevnere luftstrøm som har merkbart mindre turbulens, samtidig som den verner godt for vær og insekter.
Fortsatt ikke perfekt - det blir det nok aldri på MC - men merkbart mer behagelig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Haymaker »

Toven skrev:For min nakne sv650 er bobiler/vogntog/kassebiler hjertelig velkomne til å ligge forran på e18 - for å få en pause fra vinden :P :p
Uff. Det verste jeg vet er å ligge bak disse.
Det kastes jo sporadiske luftmasser som gjør meg ustabil.

Da foretrekker jeg en jevn strøm av vind :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må si meg litt enig med TS her. Jeg har ennå til gode å kjøre en sykkel med en 100% fungerende vindskjerm ut fra hva jeg krever av en vindskjerm. Men det skal også sies at jeg nok foretrekker å få vinden jevnt fordelt på kroppen (uten vindskjerm).
Hvis man er allergisk mot vind så er det vel kun de store GoldWing syklene etc. som man faktisk kan kjøre nærmest i regn uten å bli våt eller få vind i håret?

Jeg hadde en Cruiser som hadde en gedigen vindskjerm (les: husmorvindu) og selv om jeg ikke kjørte med denne så satt jeg den på den dagen jeg skulle levere sykkelen og joda, den funket mot vinden, men du store det røsket og reiv i sykkelen av turbulensen og passerte jeg en trailer så følte jeg nesten at vindskjermen skulle løsne og sykkelen bli kastet i grøfta. Bare en følelse, men dog. Jeg kjørte i regnet den dagen og det var ikke akkurat lett å se noe gjennom en gedigen vindskjerm dekket av regndråper når jeg også hadde visiret nede med regndråper på. Rett og slett en litt småskremmende opplevelse.

Vindskermen på Tracer fungerte heller ikke optimalt, selv om den var mye mindre. All vind traff toppen av hjelmen og jeg føltes nesten som jeg så dobbelt når jeg passerte 80km/t. Den sto også på det øverste hakket. Dog tok jeg meg ikke bryet med å justere den lenger ned for å prøve det.

Men slike små vindskjermer slik som feks. Street Triplen har funker bra. Forhindrer ikke at du får vind på deg, men det forhindrer vertfall i det miste at du får skitt og smuss in nsteder som er vanskelig å få ren i etterkant.

Nei... jeg foretrekker nakensykkel, enkelt og greit :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av cannon »

Vindskjerm (kåpeglass) og særlig doublebouble har til hensikt å forbedre aerodynamikk, samt sikkert litt komforthensyn for fører. Store høye pleksiglass på touringsykler er vel aller mest for komfort.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Originale braketter til vindskjermen på V-Strom'en gjorde at vindskjermen produserte mye turbulens som traff toppen av hjelmen, når farten beveger seg over 80 = støy.

Med Madstad braketter får jeg nå løftet skjermen opp og vinklet den noe bakover.
Det har to effekter - mer luft kommer inn ved nederste kant og flyter opp på baksiden av vindskjermen slik at det ikke blir et undertrykk der som produserer turbulens.
Mindre turbulens generelt. Vindskjermen var mer vertikal tidligere og det produserer også turbulens.

Nå har jeg en jevnere luftstrøm som har merkbart mindre turbulens, samtidig som den verner godt for vær og insekter.
Fortsatt ikke perfekt - det blir det nok aldri på MC - men merkbart mer behagelig.
"Originale braketter produserte mye turbulens" ... jeg er ikke overbevist om at det stemmer. Jeg byttet også til Madstad, og byttet mellom to skjermer levert av Suzuki. Det hjalp ikke.
Nå har jeg MRA Vario-screen. elns og Madstad, og har ikke antydning til turbulens eller annen vindstøy.
Har jo lest et sted at det er speilene som produserer turbulens, og eneste mulige løsning er å bytte disse.
Det viste seg å ikke stemme.
Andre påstår at det er den flagrete Gore-Texen som er synderen, og at skinn er løsningen.
For å vitenskapelig kunne forklare hva som skjer tror jeg man må være i vindtunnel.
Det er nok en haug med til dels ukjente og "tilfeldige" variabler som avgjør støynivået ... tror jeg.
Men i alle fall ... etter flere år med prøving er det endelig helt perfekt opp til 120-130.

Svar