Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Det negative med effektpotter er lyden, det andre negative er at de har minimal innvirkning på effekten, og det tredje negative er at det koster penger.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

ATWindsor skrev:Det negative med effektpotter er lyden, det andre negative er at de har minimal innvirkning på effekten, og det tredje negative er at det koster penger.
Hver sin lyst ;-)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Juicebox »

ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Juicebox skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.
Og da forandrer du også effekten...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Juicebox »

ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.
Og da forandrer du også effekten...
Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av tagesk »

Juicebox skrev:Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre.
Nå vil vel et kjøretøy som bråker mer--unnskyld, har fetere lyd--oppleves å gå bedre rett og slett fordi men får et mye kraftigere sanselig inntrykk av fart jo mer lyd den lager.
Når det er flere faktorer inne i bildet kan man ikke lenger stole på sansene sine.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.
Og da forandrer du også effekten...
En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
Juicebox skrev:Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre.
Nå vil vel et kjøretøy som bråker mer--unnskyld, har fetere lyd--oppleves å gå bedre rett og slett fordi men får et mye kraftigere sanselig inntrykk av fart jo mer lyd den lager.
Når det er flere faktorer inne i bildet kan man ikke lenger stole på sansene sine.

[TaSK]
Enig. Man skal vel være ganske fintfølende for å merke et par % økning?
Derfor har man vel konstruert Dyno-benker o.l.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Juicebox »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.
Og da forandrer du også effekten...
En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Vel nå påstår jeg jo ingenting. Sier bare det jeg har hørt ang slipon, at trekkraften blir bedre. :-k

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Juicebox skrev:
jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Vel nå påstår jeg jo ingenting. Sier bare det jeg har hørt ang slipon, at trekkraften blir bedre. :-k
Nei nei, ikke du. Jeg leste det en gang, et eller annet sted. Jeg husker ikke hvor, men husker at jeg fant kilden troverdig.
Kanskje det stemmer ... kanskje ikke. Det var bare en liten og sær "opplysning" som det er frivillig å forholde seg til.

Har også hørt det om slip-on, men har liten tro, kan du si. Det irriterer omgivelsene, og fører til at du selv får større behov for øreplugger.
Bruk samme antall kroner på PC e.l, og du får mere valuta for penga .... det er i alle fall mitt tips.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Juicebox »

ATWindsor skrev:
Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.
:thumleft
Men da vet jeg det, visste det jo egentlig også, takk for forklaringen!
Skiftet jo til slipon på min gamle sykkel og kjente helt klart forandring. Men da var katen og potta i ett, og dermed ble katen og fjernet :P :p

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.
Og da forandrer du også effekten...
En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Hehehe.... en får ingen....jeg gjentar ingen verdens ting av en slip on potte, bortsett fra det estetiske. På eldre sykler uten katalysator fikk du mye bedre lyd. På nyere sykler med katalysator får du tilnærmet ingen økning av lyd. Lyden vil nok forandre seg, men den blir ikke noe høyere

Note4

Svar