Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av 929rr »

ATWindsor skrev:Dør flere i året av støy enn mobilbruk, antakelig også enn av promillekjøring, i tillegg er det kjipt om man får bot og må ha visning på sykkelen, slik at bare en liten risiko for å bli tatt antakelig har god effekt.
Har du glemt og ta medisinen din?
Eller har du bare en generell findlihet mot motorsykler.
Hva mer bør vi forby? Tog, fly, Trailere?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Det begynner å bli vanskelig ... samme tema diskuteres i flere tråder :-)å

Et sted sa jeg:
"Det koker nok ned til at vi har forskjellig syn på hvor greit det er å "plage" andre"

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av cevillan »

KTM oppgir at lyddemperen fra Akrapovic gir en effektøkning på 1,5 kW på Duke kontra Duke R. Økning fra 67 til 69 hester.

Men det er vel ikke lyddemperen som primært lager støy. Det er det fjerning av katalysator som gjør.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

929rr skrev:
ATWindsor skrev:Dør flere i året av støy enn mobilbruk, antakelig også enn av promillekjøring, i tillegg er det kjipt om man får bot og må ha visning på sykkelen, slik at bare en liten risiko for å bli tatt antakelig har god effekt.
Har du glemt og ta medisinen din?
Eller har du bare en generell findlihet mot motorsykler.
Hva mer bør vi forby? Tog, fly, Trailere?
Moden argumentasjon.

Jeg er imot at folk skal generer ekstra støy bare for å ha "grom lyd", når det er til plage for omgivelsene, det er helseskadelig, unødvendig, og gjør oss som motorsyklister til en mer upopulær, og dermed utsatt gruppe i samfunnet.

Har folk vanskelig for å finne saklige argument? Det kan virke sånn når enkelte insisterer på å overdrive ut i idioti, istedet for å forholde seg til det jeg skriver.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
929rr skrev:
ATWindsor skrev:Dør flere i året av støy enn mobilbruk, antakelig også enn av promillekjøring, i tillegg er det kjipt om man får bot og må ha visning på sykkelen, slik at bare en liten risiko for å bli tatt antakelig har god effekt.
Har du glemt og ta medisinen din?
Eller har du bare en generell findlihet mot motorsykler.
Hva mer bør vi forby? Tog, fly, Trailere?
Moden argumentasjon.

Jeg er imot at folk skal generer ekstra støy bare for å ha "grom lyd", når det er til plage for omgivelsene, det er helseskadelig, unødvendig, og gjør oss som motorsyklister til en mer upopulær, og dermed utsatt gruppe i samfunnet.

Har folk vanskelig for å finne saklige argument? Det kan virke sånn når enkelte insisterer på å overdrive ut i idioti, istedet for å forholde seg til det jeg skriver.
Jeg synes det å forby effektanlegg fordi de KAN overskride lovlig støy på visse turtallsomeråder pga noen mener det er dødelig for noe individer.
Om en sykkel har 90 db eller 95 db utgjør ingen forskjell.
Hvem kan dokumentere at en lovlig sykkel dreper færre med støyutslipp enn en med effektanlegg?
Dessuten er antall sykler og lengde på sesong så liten og kort at det utgjør minimal forskjell.
Nei, synes det er helt tullete at nytelse og glede ved sykkelkjøring skal kveles av noen idioter påstår at de tror at eksoslyd fra motorsykkel dreper.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev: Jeg synes det å forby effektanlegg fordi de KAN overskride lovlig støy på visse turtallsomeråder pga noen mener det er dødelig for noe individer.
Om en sykkel har 90 db eller 95 db utgjør ingen forskjell.
Hvem kan dokumentere at en lovlig sykkel dreper færre med støyutslipp enn en med effektanlegg?
Dessuten er antall sykler og lengde på sesong så liten og kort at det utgjør minimal forskjell.
Nei, synes det er helt tullete at nytelse og glede ved sykkelkjøring skal kveles av noen idioter påstår at de tror at eksoslyd fra motorsykkel dreper.
Effektanlegg som ikke øker lydtrykket fra sykkelen kan fint være lovlig.
Jo, det utgjør en forskjell
WHO med flere kan dokumentere det.
Du aner ingenting om hvor stor forskjell det gjør, du bare synser.
Om den eneste nytelsen og gleden du finner i motorsykkelkjøring er lyden, så har jeg noen gode ørepropper å anbefale som du kan ha på når du kjører.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mortenolb »

ATWindsor skrev:
mortenolb skrev:Herregud. Jeg vil se kilde til dokumentasjon på at folk dør av støy fra motorsykkel.
http://www.euro.who.int/en/health-topic ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det svært grundig gått igjennom grunnlaget for helseplager fra støy fra samferdsel i europa, om du ikke gidder å lese hele, så angir den hvor mange flere som får forskjellige plager, og resultatet er at i norge dør omlag 100 personer årlig på grunn av støy.
Står nøyaktig ikke en dritt om motorsykkel der.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

mortenolb skrev:
ATWindsor skrev:
mortenolb skrev:Herregud. Jeg vil se kilde til dokumentasjon på at folk dør av støy fra motorsykkel.
http://www.euro.who.int/en/health-topic ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det svært grundig gått igjennom grunnlaget for helseplager fra støy fra samferdsel i europa, om du ikke gidder å lese hele, så angir den hvor mange flere som får forskjellige plager, og resultatet er at i norge dør omlag 100 personer årlig på grunn av støy.
Står nøyaktig ikke en dritt om motorsykkel der.
Prøver du å være morsom? Eller er liksom argumentet ditt at motorsykler har en lydkarakteristikk som er så magisk at den ikke gir støyplager, i motsetning til alle biler, lastebiler, tog og fly?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

mortenolb skrev:
ATWindsor skrev:
mortenolb skrev:Herregud. Jeg vil se kilde til dokumentasjon på at folk dør av støy fra motorsykkel.
http://www.euro.who.int/en/health-topic ... -in-europe" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det svært grundig gått igjennom grunnlaget for helseplager fra støy fra samferdsel i europa, om du ikke gidder å lese hele, så angir den hvor mange flere som får forskjellige plager, og resultatet er at i norge dør omlag 100 personer årlig på grunn av støy.
Står nøyaktig ikke en dritt om motorsykkel der.
Det er jo ikke noe fasit det du kommer med.
Forskere tror osv.
Dessuten er ikke støy dødelig, de dør av helt andre ting.
Men enkelte TROR at støy KAN være med som en utløsende faktor som igjen KAN forårsake dødelighet.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev: Det er jo ikke noe fasit det du kommer med.
Forskere tror osv.
Dessuten er ikke støy dødelig, de dør av helt andre ting.
Men enkelte TROR at støy KAN være med som en utløsende faktor som igjen KAN forårsake dødelighet.
Det er uendelig bedre enn påstandene du bare trekker ut av ræva.
Forskere har basert på hundretusenvis av mennesker og grundige analyser kommet fram til dette ja.
Spørs vel hva du legger i "Ikke dødelig", det er "Ikke dødelig" på samme måte som en nervegass ikke dreper deg, du klarer bare ikke å puste, og du dør av oksygenmangel.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev: Det er jo ikke noe fasit det du kommer med.
Forskere tror osv.
Dessuten er ikke støy dødelig, de dør av helt andre ting.
Men enkelte TROR at støy KAN være med som en utløsende faktor som igjen KAN forårsake dødelighet.
Det er uendelig bedre enn påstandene du bare trekker ut av ræva.
Forskere har basert på hundretusenvis av mennesker og grundige analyser kommet fram til dette ja.
Spørs vel hva du legger i "Ikke dødelig", det er "Ikke dødelig" på samme måte som en nervegass ikke dreper deg, du klarer bare ikke å puste, og du dør av oksygenmangel.
Dette er påstander. Ingenting annet.
Finnes kun ett fåtall forskere som mener dette. Dessuten gjelde det folk som har helt andre alvorlige lidelser.
Hva er støy?
Jeg våknet kl 4-5 hver morgen av fuglekvitter som støyer sånn at jeg må opp å lukke
vinduet for å få sove. Det er støy. Hørt om noen som stryker med av fuglekvitter?
Jeg hører sjøen buldre i dagevis etter ett uvær og opplever det som støy.
Dødelig? Neppe, fordi jeg er frisk.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
simpson skrev: Det er jo ikke noe fasit det du kommer med.
Forskere tror osv.
Dessuten er ikke støy dødelig, de dør av helt andre ting.
Men enkelte TROR at støy KAN være med som en utløsende faktor som igjen KAN forårsake dødelighet.
Det er uendelig bedre enn påstandene du bare trekker ut av ræva.
Forskere har basert på hundretusenvis av mennesker og grundige analyser kommet fram til dette ja.
Spørs vel hva du legger i "Ikke dødelig", det er "Ikke dødelig" på samme måte som en nervegass ikke dreper deg, du klarer bare ikke å puste, og du dør av oksygenmangel.
Dette er påstander. Ingenting annet.
Finnes kun ett fåtall forskere som mener dette. Dessuten gjelde det folk som har helt andre alvorlige lidelser.
Hva er støy?
Jeg våknet kl 4-5 hver morgen av fuglekvitter som støyer sånn at jeg må opp å lukke
vinduet for å få sove. Det er støy. Hørt om noen som stryker med av fuglekvitter?
Jeg hører sjøen buldre i dagevis etter ett uvær og opplever det som støy.
Dødelig? Neppe, fordi jeg er frisk.
Nei, det er ikke bare en påstand, det er godt underbygd av forskning.
Nei, det er ikke noe fåtall, mere du bare trekker ut av ræva, og nei, det gjelder ikke bare folk som har andre alvorlige lidelser.
Støy er definert som uønsket lyd.

Er det hobbyen din å bare spy ut påstander uten dekning om temaer du ikke kan noe om? Isåfall bør du slutte, det stiller deg ikke i noe godt lys.

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av 929rr »

ATWindsor skrev:
Moden argumentasjon.

Jeg er imot at folk skal generer ekstra støy bare for å ha "grom lyd", når det er til plage for omgivelsene, det er helseskadelig, unødvendig, og gjør oss som motorsyklister til en mer upopulær, og dermed utsatt gruppe i samfunnet.

Har folk vanskelig for å finne saklige argument? Det kan virke sånn når enkelte insisterer på å overdrive ut i idioti, istedet for å forholde seg til det jeg skriver.
Helt greit at du mener at unødig støy er et onde, men for meg blir det rimlig håpløst med den raporten du trekker inn, det er en raport skrevet om vedvarende støy fra mange kilder. Til bruk for og planlegge infrastruktur slik at en får støkilder vekk fra bostedsområder.

Å trekke dette inn i en debatt om slippons på sykkler, å insinuere at dette bidrar til noens premature død, tror jeg at du skjønner ikke helt holder vann.

Jeg kunne forhold meg saklig til det du skriver vis du ikke hade fremstått så ekstremistisk og fundamental i dinne meninger, argumentasjonen har jeg svært vansklig for og oppfatte som særlig moden. Faktaoplysningene dine er tatt helt ut av sammenheng. Derfor blir det naturlig og svare i sammme infantile tone som deg.
Jeg for min del liker og høre på sykkellyd, Her forleden var jeg på kjørekurs med senjor mc, og lyden avat alle syklene startet opp samtidig var en nesten orgasmisk nytelse for min del. Altså lyd betyr forskjellige ting for folk, i forskjellige kontekster.
Hvorvidt en har slippon eller orginal eksos har lite å bety, men hvordan en kjører betyr nok endel mer. Det er feks ganske stor forskjell på og puttre forsiktig gjennom byen nattestid, med slippon, mot og dra turtallet skikklig opp i samme situasjon med orginalannleg.
En oppfordring til og vise hensyn kunne jeg stilt meg bak, men sjikane av folk som har et annleg som gir litt mer grom lyd blir for meg bare teit

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev:
ATWindsor skrev:
simpson skrev: Det er jo ikke noe fasit det du kommer med.
Forskere tror osv.
Dessuten er ikke støy dødelig, de dør av helt andre ting.
Men enkelte TROR at støy KAN være med som en utløsende faktor som igjen KAN forårsake dødelighet.
Det er uendelig bedre enn påstandene du bare trekker ut av ræva.
Forskere har basert på hundretusenvis av mennesker og grundige analyser kommet fram til dette ja.
Spørs vel hva du legger i "Ikke dødelig", det er "Ikke dødelig" på samme måte som en nervegass ikke dreper deg, du klarer bare ikke å puste, og du dør av oksygenmangel.
Dette er påstander. Ingenting annet.
Finnes kun ett fåtall forskere som mener dette. Dessuten gjelde det folk som har helt andre alvorlige lidelser.
Hva er støy?
Jeg våknet kl 4-5 hver morgen av fuglekvitter som støyer sånn at jeg må opp å lukke
vinduet for å få sove. Det er støy. Hørt om noen som stryker med av fuglekvitter?
Jeg hører sjøen buldre i dagevis etter ett uvær og opplever det som støy.
Dødelig? Neppe, fordi jeg er frisk.
Nei, det er ikke bare en påstand, det er godt underbygd av forskning.
Nei, det er ikke noe fåtall, mere du bare trekker ut av ræva, og nei, det gjelder ikke bare folk som har andre alvorlige lidelser.
Støy er definert som uønsket lyd.

Er det hobbyen din å bare spy ut påstander uten dekning om temaer du ikke kan noe om? Isåfall bør du slutte, det stiller deg ikke i noe godt lys.
Haha, du er jammen meg en skøyer du.
Når det gjelder å trekker meninger ut av ræva eller komme med påstander du ikke kan noen om eller har kunnskap om, så jeg læregutten i forhold til deg.
Det har du bevist i mange diskusjoner.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

929rr skrev:
ATWindsor skrev:
Moden argumentasjon.

Jeg er imot at folk skal generer ekstra støy bare for å ha "grom lyd", når det er til plage for omgivelsene, det er helseskadelig, unødvendig, og gjør oss som motorsyklister til en mer upopulær, og dermed utsatt gruppe i samfunnet.

Har folk vanskelig for å finne saklige argument? Det kan virke sånn når enkelte insisterer på å overdrive ut i idioti, istedet for å forholde seg til det jeg skriver.
Helt greit at du mener at unødig støy er et onde, men for meg blir det rimlig håpløst med den raporten du trekker inn, det er en raport skrevet om vedvarende støy fra mange kilder. Til bruk for og planlegge infrastruktur slik at en får støkilder vekk fra bostedsområder.

Å trekke dette inn i en debatt om slippons på sykkler, å insinuere at dette bidrar til noens premature død, tror jeg at du skjønner ikke helt holder vann.

Jeg kunne forhold meg saklig til det du skriver vis du ikke hade fremstått så ekstremistisk og fundamental i dinne meninger, argumentasjonen har jeg svært vansklig for og oppfatte som særlig moden. Faktaoplysningene dine er tatt helt ut av sammenheng. Derfor blir det naturlig og svare i sammme infantile tone som deg.
Jeg for min del liker og høre på sykkellyd, Her forleden var jeg på kjørekurs med senjor mc, og lyden avat alle syklene startet opp samtidig var en nesten orgasmisk nytelse for min del. Altså lyd betyr forskjellige ting for folk, i forskjellige kontekster.
Hvorvidt en har slippon eller orginal eksos har lite å bety, men hvordan en kjører betyr nok endel mer. Det er feks ganske stor forskjell på og puttre forsiktig gjennom byen nattestid, med slippon, mot og dra turtallet skikklig opp i samme situasjon med orginalannleg.
En oppfordring til og vise hensyn kunne jeg stilt meg bak, men sjikane av folk som har et annleg som gir litt mer grom lyd blir for meg bare teit
Ja, det er vedvarende støy fra mange kilder, og det er godt underbygd at det summen av all støyen som teller, jo mere støy hvert enkelt kjøretøy gir fra seg, jo større blir summen. Og jo større summen er, jo flere dør, det er ikke noe verre enn dette.

Jasså, ekstremistisk og fundamental faktisk, hva med å påpeke eksakt hva du mener er ekstremt, og hva som er umodent? Ganske drøye påstander fra noen som argumenterer som deg i sitt første innlegg i tråden. Kom med konkrete eksempler på hva du mener.

Og hvor kommer "sjikane" inn i bildet? Er du en av disse som ikke tåler at andre motsier deg uten å klage over "sjikane", "mobbing" og "ytringsfrihet"? Pek på konkret hva du mener er sjikanerende.

Mange voldsomme påstander, liten dekning for påstandene.

Svar