Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Statens Urimelige Vegvesen" ?""
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Flyvende klær.."
Bra det var sekken som var åpen, og ikke "smekken"...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Bjerknez
- Innlegg: 23065
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Flyvende klær.."
Kanskje ikke for deg, men dem som kjenner pungsvetten bak deg mener nok noe annet
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Flyvende klær.."
Jeg har dummet meg ut igjen
Jeg byttet selv kjede og drev for 3 år og 34000 kilometer siden og et par ting kan tyde på at noe gikk galt, nemlig mutteren og låseplaten til framdrevet. De falt nemlig av sykkelen da jeg trillet den ut av garasjen i dag tidlig. Selv om jeg brukte riktig moment og brettet låseplaten rundt mutteren på en side, har mutteren løsnet. Det er nok bretten rundt mutteren som har gitt mutteren muligheten til å løsne, for å så slå fram og tilbake noen få grader. Over 34000km har gjengene blitt gradvis slitt ned. Gjengen på akslingen ser derimot mye bedre ut og jeg lurer på hva som må til for å få sykkelen på veien igjen.
Løsninger som vurderes:
Edit: Gjengediameteren er nå målt til 19,50mm, så det er en del gjenger igjen.
Jeg byttet selv kjede og drev for 3 år og 34000 kilometer siden og et par ting kan tyde på at noe gikk galt, nemlig mutteren og låseplaten til framdrevet. De falt nemlig av sykkelen da jeg trillet den ut av garasjen i dag tidlig. Selv om jeg brukte riktig moment og brettet låseplaten rundt mutteren på en side, har mutteren løsnet. Det er nok bretten rundt mutteren som har gitt mutteren muligheten til å løsne, for å så slå fram og tilbake noen få grader. Over 34000km har gjengene blitt gradvis slitt ned. Gjengen på akslingen ser derimot mye bedre ut og jeg lurer på hva som må til for å få sykkelen på veien igjen.
Løsninger som vurderes:
- Ta den store jobben selv med å demontere motor og girkasse, og bytte akslingen og mutter . Ca. 4000 kr i deler + mange timer i garasjen Å få verkstedet til å gjøre må vel koste ganske mye
- Få verksted/kyndige til å gjenge opp akslingen og bruke en mindre mutter.
- Bare kjøpe ny mutter og skru den på med en god dose locktite
Edit: Gjengediameteren er nå målt til 19,50mm, så det er en del gjenger igjen.
Sist redigert av Fsva den 01 jul 2019, 11:11, redigert 1 gang totalt.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Bruke en gjengerenoverer , ny mutter hvis det trengs og loctite 243 eller lignende som du får av mutter igjen med vanlig verktøy. Trenger ikke ta på så mye loctite.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 784
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Hei
Kjedelig når noe slikt skjer.
Jeg hadde samme problemet på en sykkel jeg hadde tidligere. Akselen og sporene der drevet sitter var uskadet og drevet satt tight der.Skiftet til nytt drev , ny låseskive + låsemutter og satt inn med locktite på både drev + låsemutter. Holdt seg bra de følgende 12000 km jeg hadde mcen.
Mener du burde gjøre et forsøk på det samme. Ingen stor ekstrakostnad i deler. Og du slipper å ha mcen din på verksted hele sommeren.
Link til deler ( Uten helt å vite VIN nummeret på din sykkel )
https://no.fowlersparts.co.uk/manufactu ... vin-800262
https://no.fowlersparts.co.uk/parts/559 ... ansmission
Lykke til.
Kjedelig når noe slikt skjer.
Jeg hadde samme problemet på en sykkel jeg hadde tidligere. Akselen og sporene der drevet sitter var uskadet og drevet satt tight der.Skiftet til nytt drev , ny låseskive + låsemutter og satt inn med locktite på både drev + låsemutter. Holdt seg bra de følgende 12000 km jeg hadde mcen.
Mener du burde gjøre et forsøk på det samme. Ingen stor ekstrakostnad i deler. Og du slipper å ha mcen din på verksted hele sommeren.
Link til deler ( Uten helt å vite VIN nummeret på din sykkel )
https://no.fowlersparts.co.uk/manufactu ... vin-800262
https://no.fowlersparts.co.uk/parts/559 ... ansmission
Lykke til.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Takker for svar. Rådet ditt er i tråd med svaret til verkstedet. Ny mutter og skive kommer i neste uke og Tools har verktøy for oppfrisking av gjengene.Kawagutten skrev: ↑01 jul 2019, 11:09 Bruke en gjengerenoverer , ny mutter hvis det trengs og loctite 243 eller lignende som du får av mutter igjen med vanlig verktøy. Trenger ikke ta på så mye loctite.
https://www.tools.no/produkter/skjarend ... #v=2021896 :)
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Takk takk, gjengene på akselen er ikke så aller verst, så satser på å gjøre som deg. Når jeg plukket opp muttere og så at gjengene var 95% borte ble jeg litt redd, men heldigvis er akselen av hardere stål.Solo-rider skrev: ↑01 jul 2019, 12:58 Hei
Kjedelig når noe slikt skjer.
Jeg hadde samme problemet på en sykkel jeg hadde tidligere. Akselen og sporene der drevet sitter var uskadet og drevet satt tight der.Skiftet til nytt drev , ny låseskive + låsemutter og satt inn med locktite på både drev + låsemutter. Holdt seg bra de følgende 12000 km jeg hadde mcen.
Mener du burde gjøre et forsøk på det samme. Ingen stor ekstrakostnad i deler. Og du slipper å ha mcen din på verksted hele sommeren.
Link til deler ( Uten helt å vite VIN nummeret på din sykkel )
https://no.fowlersparts.co.uk/manufactu ... vin-800262
https://no.fowlersparts.co.uk/parts/559 ... ansmission
Lykke til.
Flott link, de hadde mye fint og jeg kunne sikkert bestilt derfra, men AGM gjorde det for meg.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Godt det ordner seg. TipperTools har både loctite og mutter på lager.Fsva skrev: ↑01 jul 2019, 13:01Takker for svar. Rådet ditt er i tråd med svaret til verkstedet. Ny mutter og skive kommer i neste uke og Tools har verktøy for oppfrisking av gjengene.Kawagutten skrev: ↑01 jul 2019, 11:09 Bruke en gjengerenoverer , ny mutter hvis det trengs og loctite 243 eller lignende som du får av mutter igjen med vanlig verktøy. Trenger ikke ta på så mye loctite.
https://www.tools.no/produkter/skjarend ... #v=2021896 :)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Sidenote, fowler parts er veldig flinke. Rask sending og god service. Har mye Aprilia deler som er fint for meg da det er lite utvalg her. Kan forøvrig nevne at da jeg skulle ha noen gummiforinger så tok de ca 120 kr stk mens forhandler her i landet skulle ha ca 380 kr stk, blir enorm forskjell dagen jeg skulle ha 5 stk. Begge var prisene var for oem.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675
Takk for tipset. Fowler skal ha 33 for mutteren og 97 kr for skive + frakt og fortolling. AGM tar også beskjedne 43kr for mutter og 130kr for skive og 99kr for frakt. Så i dette tilfellet er ikke forskjellen stor.45316 skrev: ↑01 jul 2019, 13:30 Sidenote, fowler parts er veldig flinke. Rask sending og god service. Har mye Aprilia deler som er fint for meg da det er lite utvalg her. Kan forøvrig nevne at da jeg skulle ha noen gummiforinger så tok de ca 120 kr stk mens forhandler her i landet skulle ha ca 380 kr stk, blir enorm forskjell dagen jeg skulle ha 5 stk. Begge var prisene var for oem.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Jeg hadde på sikt villet bytte akselen, men jeg tror nok også du kommer langt med å skarpe opp gjengene med egnet verktøy. Jeg har en spiss fil for denne typen jobb, men veldig tidkrevende å gjøre. Så kan være likegreit å skru på et «gjengesnitt» som frisker opp gjengene igjen. Ser at begynnelsen ser bra ut, noe som er viktig for å få snittet skikkelig i gang. Husk skjæreolje og ta bare litt av gangen. Ikke tving den innpå flere omdreininger av gangen. Ta en halv omdreining og rygg tilbake, fjern spon og pån igjen.
Jeg synes det er litt merkelig at dette har skjedd. Er lurt å velge riktig «leppe» på skiva som man bretter skikkelig ned mot mutteren. Jeg tar som regel og bretter ned to, en på hver side av mutteren. Så kan den hverken gå den ene eller andre veien.
Jeg synes det er litt merkelig at dette har skjedd. Er lurt å velge riktig «leppe» på skiva som man bretter skikkelig ned mot mutteren. Jeg tar som regel og bretter ned to, en på hver side av mutteren. Så kan den hverken gå den ene eller andre veien.