Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Elruts84 »

Heisann

Jeg har lest litt på forumet her og er egentlig ikke ekstremt flink med motor og slikt.

Men har en 600 Fazer med det som kanskje blir kalt rekke 4er? Forgasser motor.

Så leser jeg flere plasser her på forumet at motorene koser seg med litt høyere turtall. At det er da momentet begynner. At det er da slike motorer liker seg best.

Jeg merker jo at motoren drar bedre når turtallet kommer litt opp. Og skal jeg gi litt ekstra på for å komme forbi, fort opp i fart så vet jeg hvor sykkelen tar godt tak.
Av en eller annen grunn har jeg en sånn diesel bil låsning i hodet mitt.Lavt turtall er greit liksom.

Er det slik at når en kjører med høyt turtall bare for at sykkelen tar bedre, at motoren har det bedre da? At da har motoren det slik den bør ha det i forhold til levetid osv osv.

Eller er det slik jeg kjører i dag at jeg legger den i et gir hvor jeg hører at motoren maler fint, men om jeg skulle dra på gassen så er det kanskje et stykke til før den virkelig drar godt på turtallet.
Føler det blir litt feil å gire ned for å få sykkelen på høyere turtall liksom.

Sikkert dumme spørsmål for dem med peiling dette men.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av gorbys »

Kommer litt an på, no har eg en1000cc v-twin med bra med skyv fra bunnen av, men på gs'n(rekke4) på landevegen luffer eg som regel avgårde men i by og bygd liker eg å ligge i området der eg har litt power tilgjengelig i tilfelle en må stikke av fort eller gjøre noe annet sprell.... Somregel en 3-4tusen rpm på sv'n og rundt 5tusen på gs'n... Variere litt fra sykkel til sykkel.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Elruts84 »

Ja. Det viser jo hvor turtallet gir best drag.

Men er det ikke slik med motorer at om vi ikke tyner dem så mye og kjører og putler med litt jevnt og lavt turtall, vil motorene ha en lengre levetid.
Har en høyt turtall med mer drag men også mer påkjenning på motoren, vil levetiden forkortes?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Juicebox »

Elruts84 skrev: Av en eller annen grunn har jeg en sånn diesel bil låsning i hodet mitt.Lavt turtall er greit liksom.
Er det greit med lavt turtall på diesel da? Føler de er ganske hakkete ved lavt turtall jeg...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev:
Elruts84 skrev: Av en eller annen grunn har jeg en sånn diesel bil låsning i hodet mitt.Lavt turtall er greit liksom.
Er det greit med lavt turtall på diesel da? Føler de er ganske hakkete ved lavt turtall jeg...
Han mener voksen diesel, type 2.4 liter femmer eller mer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Monstr »

Nå har jo vi samme sykkel Elruts, så kan jo prøve å komme med mine betraktninger :-)

En sykkel med rekkefirer, altså 4 sylindre som står på rekke ved siden av hverandre er jo ikke akkurat kjent for å ha moment i bunnregisteret. På våre sykler skjer det jo ingenting før du bikker 6500 omdreininger. Da våkner sykkelen til liv, og skyter fart som om den aldri skulle gjort annet! :-)

R4-syklene er laget for at man skal ha litt turtall på dem. Det er turtallsmaskiner, og de blir utrolig daukjørte etter hvert om man aldri drar de ut på girene.

Du merker det sikkert like godt som meg i bysentrum osv, at det er mye clutch og gassbruk for å holde deg gående i sakte fart. Her ser man stor forskjell på f.eks en V-twin (altså en V2er) som har mye mer moment på bunnregisteret. Her kan du ligge å cruise på lavt turtall i kø uten å måtte clutche og gasse hele tiden, fordi momentet er der på bunn, så du får akselrasjon og ikke kvelning sånn som våre.

Nei, våre Fazere er turtallsmaskiner som er laget for å ha litt turtall ved kjøring. Det er bare å være flink å bytte olje, så er det ingen problem å ha litt turtall på dem. Da holder de seg friske og fine, og du slipper å få en daukjørt sykkel som er full av sot. :-)

Høres ut som en V-twin eller R2 sykkel er noe som hadde passet din kjøring ypperlig! :-)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Monstr »

Elolz skrev:
Daniel V skrev:Her ser man stor forskjell på f.eks en V-twin (altså en V2er) som har mye mer moment på bunnregisteret. Her kan du ligge å cruise på lavt turtall i kø uten å måtte clutche og gasse hele tiden, fordi momentet er der på bunn, så du får akselrasjon og ikke kvelning sånn som våre.
Min erfaring er stikk motsatt. Det er mye verre å kjøre 2-sylindre i saktegående kø/bysentrum, og du må mye tidligere inn med klutsjen og bruke den mye mer. På CBR'en med 4-sylindre var dette en drøm i forhold, kunne nesten kjøre i gangfart på veldig lavt turtall og likevel slippe å bruke klutsjen. For bykjøring er 4-sylindre absolutt en stor fordel. Hadde aldri funnet på å kjøpe meg en 2-sylindret sykkel hvis den skulle brukes til bykjøring 90% av tiden. (Og dette sier jeg på tross av at jeg elsker 2-sylindre.) ;-)
Det spørs jo litt fra sykkel til sykkel, på hvordan de er drevet/giret, også på hva man mener med kø.

Jeg kjørte en 1100 bulldog i fjor, og den var helt super å ligge i kø med. Var jo så mye moment på bunn at man justerte litt med clutchen, og trengte jo nesten ikke gi gass i det hele tatt.

Missforstå meg rett, det jeg mener er at med firesylindret må du jo ha mye høyere turtall ved i gangkjøringer enn man må med en V-twin. Der har du jo moment på lavt turtall som gjør at du kan kjøre i gang på tomgang, noe man absolutt ikke har like lett for med en firesylindret. :-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av gorbys »

Kommer litt an på v-twin du kjører og. Eg er enig med elolz, men begge oss kjører sportstwin, intruderen eg hadde derimot trivdes veldig godt med å luffe rundt på tomgang å et par tusen omdreininger.

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av mekkern »

Daniel V skrev:
Elolz skrev:
Daniel V skrev:Her ser man stor forskjell på f.eks en V-twin (altså en V2er) som har mye mer moment på bunnregisteret. Her kan du ligge å cruise på lavt turtall i kø uten å måtte clutche og gasse hele tiden, fordi momentet er der på bunn, så du får akselrasjon og ikke kvelning sånn som våre.
Min erfaring er stikk motsatt. Det er mye verre å kjøre 2-sylindre i saktegående kø/bysentrum, og du må mye tidligere inn med klutsjen og bruke den mye mer. På CBR'en med 4-sylindre var dette en drøm i forhold, kunne nesten kjøre i gangfart på veldig lavt turtall og likevel slippe å bruke klutsjen. For bykjøring er 4-sylindre absolutt en stor fordel. Hadde aldri funnet på å kjøpe meg en 2-sylindret sykkel hvis den skulle brukes til bykjøring 90% av tiden. (Og dette sier jeg på tross av at jeg elsker 2-sylindre.) ;-)
Det spørs jo litt fra sykkel til sykkel, på hvordan de er drevet/giret, også på hva man mener med kø.

Jeg kjørte en 1100 bulldog i fjor, og den var helt super å ligge i kø med. Var jo så mye moment på bunn at man justerte litt med clutchen, og trengte jo nesten ikke gi gass i det hele tatt.

Missforstå meg rett, det jeg mener er at med firesylindret må du jo ha mye høyere turtall ved i gangkjøringer enn man må med en V-twin. Der har du jo moment på lavt turtall som gjør at du kan kjøre i gang på tomgang, noe man absolutt ikke har like lett for med en firesylindret. :-)
Når du sammenligner 1000+ccm 2cyl med 600ccm r4 blir det helt gauda-spesielt når du har ytelse på r4`n som er høyere enn 1000+ 2 cyl.
dessuten protesterer 2 cyl mye mer på pådrag på lave turtall-spesielt hvis den er laget for litt ytelse.
Prøv en r4 1000+....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Monstr »

Nå brukte jeg jo bare Bulldogen som et eksempel. Den er det jo bare 65HK i, så det blir jo noe annet. Den mest relevante sykkelen å sammenlikne med er jo SV650. Grunnen til at jeg føler jeg kan dra litt sammenlikningsgrunn ut her er jo fordi jeg har samme sykkel som trådstarter, og vet hvor lite moment det er i bunn på disse :-) Trenger jo ikke sammenlikne med en 1000ccm V-twin når du kan sammenlikne med en SV650 f. eks.

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Reodor Felgen »

Min sykkel kjennes ut som en lett mc opp til 8000 rpm, derfra begynner det å løsne. Har bare godt av turtall.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Elruts84 »

Ja akkurat

Ja jeg merket godt på langturen jeg hadde nå nyilg. Hvor lite jeg måtte jobbe med gassen når jeg hadde godt driv og høyere turtall. Da var det som en drøm å kjøre.

Jeg føler liksom en motor slites mer når den går med høyere turtall. Men det er nok bare i skallen min.

Takk for info og synspunkter.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av tagesk »

La meg kaste lys på dette fra en annen side: Produsenten har med stor omhu plassert rødstreken der hvor motoren ikke tar skade av det. Det vil si: Før du når opp til rødstreken er motoren i fin form!
For de fleste av oss føles rødstreken som "den ytterste nakne ø", men slik er det altså ikke.
Rødstreken betyr ikke "her venter døden" men heller "hit er OK, men ikke lenger".

Om du har som mål å dra opp til rødstreken minst én gang per tur så vil du venne deg til lyden og følelsen.
Og da vil du efterhvert få høyere "gjennomsnittsturtall" (om du forstår hva jeg mener).

Da vil du har større glede av sykkelen din!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av Elruts84 »

tagesk skrev:La meg kaste lys på dette fra en annen side: Produsenten har med stor omhu plassert rødstreken der hvor motoren ikke tar skade av det. Det vil si: Før du når opp til rødstreken er motoren i fin form!
For de fleste av oss føles rødstreken som "den ytterste nakne ø", men slik er det altså ikke.
Rødstreken betyr ikke "her venter døden" men heller "hit er OK, men ikke lenger".

Om du har som mål å dra opp til rødstreken minst én gang per tur så vil du venne deg til lyden og følelsen.
Og da vil du efterhvert få høyere "gjennomsnittsturtall" (om du forstår hva jeg mener).

Da vil du har større glede av sykkelen din!

[TaSK]
Aha. Da er jeg med. Det er nok jeg som tenker feil. For høyt turtall mer slitasje står i mitt hode. Men det er nok bedre og få brukt turtallet litt mer og bli vant med det. Ble egentlig det på turen jeg nylig hadde. Da fartsgrensen bikket noe over snittet i norge :roll

Merker at den napper til for å være en 600ccm. Når turtallet er litt høyere. Mer en nok for meg (da jeg ikke har har prøvd en 1200ccm) :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.

Legg inn av simpson »

Elruts84 skrev:Ja akkurat

Ja jeg merket godt på langturen jeg hadde nå nyilg. Hvor lite jeg måtte jobbe med gassen når jeg hadde godt driv og høyere turtall. Da var det som en drøm å kjøre.

Jeg føler liksom en motor slites mer når den går med høyere turtall. Men det er nok bare i skallen min.

Takk for info og synspunkter.

Elruts
Kjører Ducati, V-Twin som må ha turtall for å trives.
Under 3300 hoster og harker en som en gammel sjømann.
Over det går den som en drøm uten å nøle.
Kjørte 70 mil i 200+ fra Nederland til Danmark og lå på ca 6000 omdr og motoren bare brumma og koste seg.

Svar