Hey, jeg har en DT 125 fra 1982, på den så er både girpedalen og girstanga den sitter fast i veldig dårlige. Girpedalen, som sikkert alle dere vet, sitter fast i noen jenger slik at den ikke beveger seg fritt rundt på stanga, men disse jengene er ødelagte og girpedalen bare glir rundt til den kommer til en viss vinkel, da stopper den. Dette forårsaker at giringen går sakte fordi man må bruke så lang tid på å bevege pedalen hele veien til det pungtet at pedalen tar i stanga, slik at man får skiftet gir. Etter noen uker så ser det ut som om man må bevege den lengere og lengere opp å ned for å få giret.
For å få reparert dette så må man bytte hele stanga for å få satt på en ny girpedal (Man kan eventuelt sveise den fast, men jeg tror ikke det holder i lengden)
Så jeg lurte på: Er jeg nødt til å klyve hele motoren for å få den ut? eller holder det å bare løsne den og lirke den ut?
Her er noen bilder til hjelp:
Bilde av klutsjen:
Skjematisk bilde av girstanga osv:
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
Skjematisk bilde av girkassa:
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
Skjematisk bilde av gir og lignende:
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
Bytting av gir stang spørsmål.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Sted: Elverum
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Alternativt kan du jo bore hull i girpedal og gjennom aksling. Bruk en gjennomgående bolt eller en spennstift. Det er da en slags enkel nødreparasjon. Brukte det på en kawa 100 jeg hadde en gang i tida.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Blir det brukbart i lengden? Du tror ikke ut i fra de bildene at jeg må klyve motoren om jeg skal skifte stanga?
-
OnlineJompa
- Moderator
- Innlegg: 7012
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Lag et bredere hakk i pedalen der den klemmer over gearakselen, så får du strammet den bedre fast, og bor et hull og gjør som BMWilly foreslo.
Da må det holde.
Skal akslingen byttes må du kløve motoren.
Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
Da må det holde.
Skal akslingen byttes må du kløve motoren.
Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Ganske sikker på at du bare trenger av med clutch huset/korga og deretter av med et/noen klipps så kan akslingen trekkes ut gjennom motoren på høyere side.
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Det bildet ser ikke jeg. Er jeg passe svaksynt eller forveksler du med kickakslingen kanskje ?Jompa skrev:
Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
-
OnlineJompa
- Moderator
- Innlegg: 7012
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Skal ikke uttale meg om synet ditt, sjøl er jeg mer enn passe svaksynt.Rune75 skrev:Det bildet ser ikke jeg. Er jeg passe svaksynt eller forveksler du med kickakslingen kanskje ?Jompa skrev:
Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
Nei, gearakslingen er på andre sida av motorn.
Nissen kunne vel for f.... tatt bilde av riktig aksling
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Sted: Finnmark
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Tok bilde av riktig aksling, det på bildet er kickaksling, slik at dere kunne se klutsjen, og kanskje danne et bilde om det går ant å trekke gearakslinga ut den veien.
Gearakslinga er i dårlig stand, har ikke bilde av den. Jeg har en reservemotor jeg har beslyttet å fikle litt på for og se om det går å trekke den ut på den siden. Om det går så gjør jeg det samme på den som er på selve sykkelen.
Om det ikke går, så gjør jeg som BMW sa, eller kanskje sveise den.
Så takk for tipsene
Gearakslinga er i dårlig stand, har ikke bilde av den. Jeg har en reservemotor jeg har beslyttet å fikle litt på for og se om det går å trekke den ut på den siden. Om det går så gjør jeg det samme på den som er på selve sykkelen.
Om det ikke går, så gjør jeg som BMW sa, eller kanskje sveise den.
Så takk for tipsene
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Uten å ha sjekket sortimentet så har Loctite mange bra produkter. Jeg har "limt" aluminium i girkasse med et spesiallaget Loctite-produkt. Det holder enda. Ikke umulig de har et egnet stoff som du kan ha mellom pedal og aksling.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Normalt må du klyve motor for å få ut skifteakslingen. Den er vanligvis låst av med en låseskive for ikke å forsvinne ut av motoren. I tillegg ligger skiftegaffel(er) tredd over.
På enkelte motorer er det mulig å snu sykkelen på hodet og gå inn via bunnen for å nå girkassen. Om det er mulig på din aner jeg ikke.
Hvis girkassen funker slik den skal og problemet kun er kranslåsingen av pedalen på akslingen, ville jeg vurdert andre løsninger, slik som å borre en bolt gjennom pedal og akslingen...
På enkelte motorer er det mulig å snu sykkelen på hodet og gå inn via bunnen for å nå girkassen. Om det er mulig på din aner jeg ikke.
Hvis girkassen funker slik den skal og problemet kun er kranslåsingen av pedalen på akslingen, ville jeg vurdert andre løsninger, slik som å borre en bolt gjennom pedal og akslingen...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Bytting av gir stang spørsmål.
Mener du slipper å kløyve motor,den er låst med en segering.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++