Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort..

Legg inn av alexsl »

Hei!

SKulle til biltilsynet å vise sykkelen min i dag, men fikk da beskjed om at eg manglet en del av vognkortet(ja, vet at dette burde eg jo sjekket), men så er spørsmålet, hva gjør eg nå?

Var ikke eg som importerte sykkelen og gav kunn fullmakt til registrere sykkelen på meg.. Og det viser seg nå at eg mangler skjemaet: NA-0221 “Melding til avgiftsberegning og registrering”.

Skal ringe å forhøre meg med tollvesenet i morgen, men lurte på om dere har noen tips. Er ganske oppgitt nå, spesielt siden dette kommer til å ta VELDIG lang tid og eg absolutt kunne trengt sykkelen på veien nå :roll

Mvh

Alex

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av Kawagutten »

Går ut ifra at den som tok inn sykkelen ikke var innom tolla for da hadde han fått de papirene.
Tollvesenet tar kopi av de papirene som en har med.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av alexsl »

Kawagutten skrev:Går ut ifra at den som tok inn sykkelen ikke var innom tolla for da hadde han fått de papirene.
Tollvesenet tar kopi av de papirene som en har med.
Jo, han må ha vert innom tollen for eg sitter her med kvitteringen, men ikke skjemaet...

alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av alexsl »

Ringte akkurat til KGH Customs og fikk de til å sende meg registreringskortet, viste seg at det fremdeles lå der.. Håper det ordner seg da!

Men står fremdeles igjen med et spørsmål, hvordan får eg evt. tak i en ny del 1 av det tyske vognkortet?

Har ringt rundt nå, men blir fremdeles ikke så veldig klok på dette :eh

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av Kawagutten »

alexsl skrev:Ringte akkurat til KGH Customs og fikk de til å sende meg registreringskortet, viste seg at det fremdeles lå der.. Håper det ordner seg da!

Men står fremdeles igjen med et spørsmål, hvordan får eg evt. tak i en ny del 1 av det tyske vognkortet?

Har ringt rundt nå, men blir fremdeles ikke så veldig klok på dette :eh

Sammen med tollkort(melding til avgiftsberegning og registrering) burde du ha forenklet utgave av innførselsdeklarasjon ved inførsel av motorkjøretøy samt vognkort(del 1 og 2), kjøpskontrakt og kvitering på betalt moms hvis du har betalt importør for det så du får få tilsendt alle papirer og se hva som følger med.

Har du fått vognkort del 2 ?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av alexsl »

Kawagutten skrev:
alexsl skrev:Ringte akkurat til KGH Customs og fikk de til å sende meg registreringskortet, viste seg at det fremdeles lå der.. Håper det ordner seg da!

Men står fremdeles igjen med et spørsmål, hvordan får eg evt. tak i en ny del 1 av det tyske vognkortet?

Har ringt rundt nå, men blir fremdeles ikke så veldig klok på dette :eh

Sammen med tollkort(melding til avgiftsberegning og registrering) burde du ha forenklet utgave av innførselsdeklarasjon ved inførsel av motorkjøretøy samt vognkort(del 1 og 2), kjøpskontrakt og kvitering på betalt moms hvis du har betalt importør for det så du får få tilsendt alle papirer og se hva som følger med.

Har du fått vognkort del 2 ?
Har ikke fått noe tollkort, er det som er problemet.. Men har kvittering på at moms er betalt, samt kjøpskontrakt osv.

Har vognkort del 2, ja, men fikk beskjed hos biltilsynet at eg måtte ha begge deler. Hjalp heller ikke at eg hadde kopi av del 1. Dette måtte være det orginale vognkortet.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av DrGreve »

Jeg håper selvfølgelig at alt ordner seg og at du får sykkelen registrert, men du eller importøren har brutt den viktigste regelen ved privatimport. Begge vognkortene SKAL følge papirene for å sikre at du ikke i etterkant står ansvarlig for eventuelle heftelser i kjøretøyet som importeres. I Tyskland holder kreditor hardt på sin del til lån, krav etc. er oppgjort.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av alexsl »

Ja, dette her var en dårlig deal.. Får håpe eg får fikset opp i det! Blir vel ikke sykkel før til neste år..

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av DrGreve »

Det jeg stusser litt over er at du sitter på del 2, som kreditorene bruker å sitte på, mens eieren beholder del 1. Hadde det vært noe rart så skulle del 2 vært fraværende..?
Uansett, håper det ordner seg
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av alexsl »

DrGreve skrev:Det jeg stusser litt over er at du sitter på del 2, som kreditorene bruker å sitte på, mens eieren beholder del 1. Hadde det vært noe rart så skulle del 2 vært fraværende..?
Uansett, håper det ordner seg
Ja, så eg lurer på om vognkortet har "forsvunnet" i hele prosessen.. Er i kontakt med Tuv nå for å se om eg kan få utstedt et nytt ett. Er dessverre ikke så lett å vite hvor en skal henvende seg.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av Kawagutten »

alexsl skrev:
DrGreve skrev:Det jeg stusser litt over er at du sitter på del 2, som kreditorene bruker å sitte på, mens eieren beholder del 1. Hadde det vært noe rart så skulle del 2 vært fraværende..?
Uansett, håper det ordner seg
Ja, så eg lurer på om vognkortet har "forsvunnet" i hele prosessen.. Er i kontakt med Tuv nå for å se om eg kan få utstedt et nytt ett. Er dessverre ikke så lett å vite hvor en skal henvende seg.
Kontakt selger for kan være at sykkelen var registrert og selger trenger da vognkort for å avregistrere den før han kan sende vognkortet til deg eller høre om importør fikk det med og bare rotet det vekk.
Et kontroll organ i Tyskland heter FSP=Fahrzeug-Sicherheitsprufung Buro Hannover,tlf:0511/82079970 + landskode først.

Når du ringte importør,spesifiserte de hvilke papirer de hadde der?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

alexsl
Innlegg: 10
Registrert: 11 mai 2015, 22:28
Motorsykkelen din: Honda Cbr1000rr

Re: Importert sykkel fra Tyskland - Mistet Del 1 av vognkort

Legg inn av alexsl »

Kawagutten skrev:
Kontakt selger for kan være at sykkelen var registrert og selger trenger da vognkort for å avregistrere den før han kan sende vognkortet til deg eller høre om importør fikk det med og bare rotet det vekk.
Et kontroll organ i Tyskland heter FSP=Fahrzeug-Sicherheitsprufung Buro Hannover,tlf:0511/82079970 + landskode først.

Når du ringte importør,spesifiserte de hvilke papirer de hadde der?
Fikk heldigvis kontakt med selger, viser seg at han ikke hadde sendt med del 1.. Han skulle sende denne i posten til meg. Snakket igjen med de på biltilsynet og de sa det skulle gå helt fint å registrere sykkelen uten del 1. Får bare stole på det, selv om det virker som de ikke bli helt enige med seg selv.

Tusen takk for telefonnummeret! Har leitet som en gal, men sliter litt med tysken.

Svar