motor kill switch

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

motor kill switch

Legg inn av cosmogs »

Leste nettopp på Triumph-forumet at denne kun er ment å benyttes til nødstans, og ikke til å slå av motoren i daglig bruk.
Dette var helt nytt for meg, og jeg sjekket instruksjonsboken som bekrefter dette. Kan visst messe opp elektronikken om den brukes regelmessig, så motoren skal stenges med nøkkel. Må åpenbart legge til meg en ny vane.

Hmmmm....lærte ikke dette da jeg tok MC lappen i 1987, og eh...jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket instruksjonsboken for start og stopp prosedyrer.. :redface
Lærer så lenge man lever! ;-)
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Toven

Re: motor kill switch

Legg inn av Toven »

Vet ikke om det er noe fare med å stoppe vanlig med killswitchen men jeg bruker nøkkel ja :-)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: motor kill switch

Legg inn av DrGreve »

Honda har gjort det slik at man kan kranke motoren på starteren selv om kill switch er aktivert. Meget lettvindt for å få opp olje opp til toppene før man starter etter lengre stans..
Noe annet blir den ikke brukt til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: motor kill switch

Legg inn av mortenolb »

Vil det si at jeg burde legge om vanene mine? Trodde det i praksis var nøyaktig det samme som å vri nøkkelen eller slå ned støtta. Vri om nøkkelen er det eneste jeg aldri gjør :P

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: motor kill switch

Legg inn av norse900 »

+1 :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: motor kill switch

Legg inn av ojda »

Jeg har i allefall lagt om stopp-rituale ettr at jeg ervervet min første Explorer :sk?
Det har vært en hissig diskusjon om det er skadelig eller ikke å bruke killswitch på Tigeren :[-X Gadd ikke følge med på dette etterhvert, men startet å bruke nøkkelen for sikkerhets skyld :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: motor kill switch

Legg inn av detvarvondtdet »

Har faktisk aldrig stoppet motor med kill switch.. Ikke en eneste gang.
Sitter nok godt igjen at kjørelæreren min messet om det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: motor kill switch

Legg inn av AJ »

detvarvondtdet skrev:Har faktisk aldrig stoppet motor med kill switch.. Ikke en eneste gang.
[snip]
Samme her.
Har alltid sett på denne som en 'dødmannsknapp', som kun skal brukes i nødstilfeller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: motor kill switch

Legg inn av Daniel_hoy »

Hva kan være problemet med å bruke stopp knappen? Hva blir ødelagt av å bryte en ledning?
Jeg har ikke andre måter å stoppe sykkelen på så her fortsetter jeg med stopp knappen :P :p

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: motor kill switch

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg bruker enten stopp knappen, støtta eller nøkkelen... På de fleste sykler er disse bryterene kun en lang rekke forriglinger i en lang krets. For eksempel støttebryter > stopp bryter > tenningsnøkkel > startknapp (og ofte clutch bryter eller frilampen) > startrelé
Er en av disse bryterene ikke innkoblet så vil du ikke kunne starte. På honda får du kjøre starteren, men den legger ikke inn coilene, da er det kun en liten endring i kretsen.
Så den har ingen annen funksjon enn noen av de andre forriglingene...
På nyere sykler går alt inn i hjernen og der tviler jeg på at de har funnet opp hjulet på nytt...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: motor kill switch

Legg inn av LordShaft »

Jeg er heller usikker på hvor skadelig det er å bruke kill switch'en, men hvor vanskelig er det å stoppe sykkelen med nøkkelen? :eh :-k Hvordan stopper du bilen din når du har parkert? kveler du den på giret?

:scratch :scratch

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: motor kill switch

Legg inn av Daniel_hoy »

Det er veldig vanskelig å stoppe min sykkel med nøkkelen siden den ikke har tenningslås originalt. Og om jeg hadde ettermontert tenningslås så hadde den blitt koblet inn på samme ledning som går til stopp bryteren. Så akkurat samme funksjon.

På bilen bruker jeg somregel hovedstømbryteren :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: motor kill switch

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Jeg er heller usikker på hvor skadelig det er å bruke kill switch'en, men hvor vanskelig er det å stoppe sykkelen med nøkkelen? :eh :-k Hvordan stopper du bilen din når du har parkert? kveler du den på giret?

:scratch :scratch
Har i praksis killswitch i bilen. Stapper "nøkkelen" i et høl og trykker den inn for å starte/stoppe :knegg

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: motor kill switch

Legg inn av ejs »

mortenolb skrev:
LordShaft skrev:Jeg er heller usikker på hvor skadelig det er å bruke kill switch'en, men hvor vanskelig er det å stoppe sykkelen med nøkkelen? :eh :-k Hvordan stopper du bilen din når du har parkert? kveler du den på giret?

:scratch :scratch
Har i praksis killswitch i bilen. Stapper "nøkkelen" i et høl og trykker den inn for å starte/stoppe :knegg
:[-X
Nesten det samme i min bil.
Har nøkkelen i lomma. Vribryter forå starte og stoppe.
Bruker nøkkelen på Guzzien. :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: motor kill switch

Legg inn av Flanker »

Aldri før hørt at det skal være skadelig å bruke killswitch. Men jeg bruker nå uansett nøkkelen, med noen få unntak. Skal jeg parkere i gir, enten på en ferge eller enn oppoverbakke, så synes jeg det er mer praktisk med bryteren. For så å skru av tenningen.

Svar