GSXR K6 600 Død startknapp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
kjonas85
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2015, 08:20
Motorsykkelen din: Din MC her

GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av kjonas85 »

Hei alle sammen :vs Ny bruker på forumet her, håper dere kan hjelpe meg litt på veien til å få løst problemet mitt.

Over natten så sluttet startknappen på min K6 GSXR600 å fungere. Når jeg vrir om kommer alle de normale lydene/lysene, men trykker jeg på startknappen starter ikke sykkelen, ikke en lyd engang. Eneste som skjer er at lysene går av når jeg holder inne knappen. Har sjekket sikring og batteri, begge i orden

Noen som har vært borti lignende problem?

Mvh
Kenneth J

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen hit :vs

Du har ikke tilfeldigvis kommet borti den røde "dødmannsknappen"...?
Fort gjort at det skjer... ;-)
kjonas85 skrev:Hei alle sammen :vs Ny bruker på forumet her, håper dere kan hjelpe meg litt på veien til å få løst problemet mitt.

Over natten så sluttet startknappen på min K6 GSXR600 å fungere. Når jeg vrir om kommer alle de normale lydene/lysene, men trykker jeg på startknappen starter ikke sykkelen, ikke en lyd engang. Eneste som skjer er at lysene går av når jeg holder inne knappen. Har sjekket sikring og batteri, begge i orden

Noen som har vært borti lignende problem?

Mvh
Kenneth J
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kjonas85
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2015, 08:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av kjonas85 »

Takk for det :-)

Glemte å skrive det, den røde knappen står i riktig posisjon og støtta er godt oppe under startforsøk, frykter det er noe elektrisk men har ikke så fryktelig mye peiling på sånt :scratch

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av Snikkeren »

Husker du å holde clutchen inne når du starter? Mener jeg måtte holde clutchen inne på Suzukien jeg hadde, selv om den sto i fri.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av TBI81 »

En annen klassiker er jo at bryteren for støtta/clutch tar kvelden (kan hotwires med en binders for å sjekke - men da må en huske på at en kan starte sykkelen i gir).

kjonas85
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2015, 08:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av kjonas85 »

Ja, det må jeg også gjøre for å starte. Kjører vanlig rutine før oppstart.

kjonas85
Innlegg: 4
Registrert: 06 mai 2015, 08:20
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av kjonas85 »

Bryteren for støtta er en mulighet, da jeg har hatt et problem at hvis støtta ikke er helt oppe så starter den ikke, skulle ikke mer enn en liten kjøretur til før den var bittelitt for langt nede til å få startet igjen, så det er blitt nærmest rutine å gi den et lite rapp før hver oppstart.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av LordShaft »

kjonas85 skrev:så det er blitt nærmest rutine å gi den et lite rapp før hver oppstart.
Har mye samme rutinene på kjerringa :redface

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av TBI81 »

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av DrGreve »

Finn ut hvilken kontakt ledningene fra støttebryteren går til og kortlutt de 2 ledningene med en tynn ledning mellom. Er det bryteren kan du da koble de 2 ledningene sammen nede ved bryteren :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av DrGreve »

Blir det for mye styr med å komme til kontakten (fjerne kåpedeler, etc) kan du skave av litt av isoleringen nederst på begge ledningene og legge en loop mellom de med en tynn ledning...
Husk å legge på elektriker/isoleringstape der du har skavet av når du er ferdig :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av Voksen »

Hei!
Hadde samme problem på min GSX600F.
Den ble plutselig død på starteren og vanskelig å skjønne at en bryter tar kvelden sånn plutselig uten å vakle først.
Skjedde ingenting når jeg trykket, dvs at lysene oppførte seg normalt.
En må jo skru av dekslene og demontere gassvirene for å komme til startbryteren som ligger nederst. Kortsluttet bryteren med nebbtang for å sjekke om starteren slo inn og det gjorde den. Bryteren er lett å demontere og litt pussing med stålull og vasking med rødsprit gjorde jobben.

Det kan også være startreleèt som er defekt. Det har jeg et ekstra av da jeg først trodde det som var problemet. Hvis det er det samme til din så vet du hvor du finner et.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av DrGreve »

Voksen skrev:Hei!
Hadde samme problem på min GSX600F.
Den ble plutselig død på starteren og vanskelig å skjønne at en bryter tar kvelden sånn plutselig uten å vakle først.
Skjedde ingenting når jeg trykket, dvs at lysene oppførte seg normalt.
En må jo skru av dekslene og demontere gassvirene for å komme til startbryteren som ligger nederst. Kortsluttet bryteren med nebbtang for å sjekke om starteren slo inn og det gjorde den. Bryteren er lett å demontere og litt pussing med stålull og vasking med rødsprit gjorde jobben.

Det kan også være startreleèt som er defekt. Det har jeg et ekstra av da jeg først trodde det som var problemet. Hvis det er det samme til din så vet du hvor du finner et.
Ja, det kan være noe annet som er feil, men hvis han looper ledningene, så får han sjekket om det faktisk er støttebryteren som krangler.
Det enkleste er jo å bruke et multimeter og sette den på diodemåling. Det skal være kontakt gjennom bryteren når støtta er oppe.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av Juicebox »

Det samme skjedde med min gamle k6 gixxer også. Tok den ut av vinterlagringen og den ville ikke starte selv om "alt" var i orden. Det viste seg at bryteren til clutchen hang seg fast, altså sensoren bak clutchhendelen som registrerer om clutchen er inne eller ute. Bare smurte den med bittelitt olje. Håper det hjelper!

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: GSXR K6 600 Død startknapp

Legg inn av Espen Klev »

Om det er støttebryter skal den likevel starte i fri. Sjekk clutchbryter, vært borti at disse ikke aktiveres skikkelig, eller har tatt kvelden. Mange sykler som ikke starter verken i fri eller i gir uten å holde inne clutchen.

Svar