82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Badass
Innlegg: 1
Registrert: 28 apr 2015, 07:03
Motorsykkelen din: 82-Cafe gsx 750,90 sportster bobber

82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

Legg inn av Badass »

Hei
Har nettopp skaffet meg et cafe-projekt. Og har til en stadighet flatt batteri..
Målte på polene når sykkelen gikk,og da er jeg på 12,7..
Kjent feil på denne type sykkel? Hvor burde jeg begynne å se etter feil?
På forhånd takk :-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

Legg inn av gorbys »

Stator å regulator er kjente feil. Lader ikkje så mykje på tomgang, hold den på en 3-4000 rpm og mål ladespenning da, skal være høyere. Over 14 på 5000 meiner eg. Er det like dårlig da må du sjå etter feil i ladesystemet. Altså stater og regulator. Google gsresources og stator papers for full how-to. Men for å utelukke det enkleste først, det er ingenting som drar strøm når tenning er av?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

Legg inn av gsx750_80 »

Badass skrev:Hei
Har nettopp skaffet meg et cafe-projekt. Og har til en stadighet flatt batteri..
Målte på polene når sykkelen gikk,og da er jeg på 12,7..
Kjent feil på denne type sykkel? Hvor burde jeg begynne å se etter feil?
På forhånd takk :-)
Hei

Disse syklene er visstnok kjente for å ha feil i stator/regulator.
Selv har jeg en GSX 750 fra 1980, som hadde altfor høy ladespenning når motoren fikk
gå på noen tusen omdr./min. Tror spenningen lå på mellom 16 og 18 V et sted.

(Står om det i en annen tråd, med tittel:
"Ladespenning rundt 16 V - sannsynlig feil? (GSX 750 '80)" )

Jeg skiftet regulator, så var sykkelen OK. Et problem med for høy spenning er at dette kan ta knekken
på batteriet. Dersom dette ikke fungerer, kan det etter hva jeg har hørt, gå utover stator.
Dersom tidligere eier har hatt elektriske problemer, kan det hende at stator har fått seg en knekk, om
du har lav ladespenning.
Som det ble sagt; La den gå på noen tusen omdreininger på tomgang, og se om du da får passelig
ladespenning.

Lykke til. Krangnes motor har muligens brukte deler, om det skulle vise seg aktuelt. De skiftet
min, for en rimelig penge.
mvh

-gsx750_80

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: 82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

Legg inn av Hjallis »

Bytt ut den gamle reg med en ny type likeretter/reg elpack.no har liggende da er du kvitt mye gammel morro

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

Legg inn av cannon »

Feil på stator gir lavere eller ingen spenning inn til regulator/likeretter. Dette er ufarlig for regulator, men det resulterer i for lav ladespenning til batteriet og det tømmes.
Feil på regulator/likeretter kan medføre for lav eller for høy ladespenning. På min tidligere Honda var det feil på regulator og ladespenning gikk opp fra 14,3 til 16,5 volt. Batteriet kokte, ekspanderte og sprakk.
Det kan være en ide å koble til et voltmeter (for eksempel bilinstrument) permanent på sykler som er sårbare for denne typen feil. Koster en hundrelapp på BT.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: 82 mod Suzuki gsx 750 m ladeproblemer

Legg inn av FJZZR »

Tidlig 80 talls Suzuki har permanent magnet og tyristor regulering som skal spise opp overskuddet. Ulempen er at stator viklinger og regulator bli veldig varme, og der med utsatt for feil. Fordelen er at den lader som fy allerede på tomgang. Pass på at oljenivået i motor hele tiden er opp mot maks. Dette er med på å holde temp i generator litt lavere. Hvis du opplever at den gir altfor høy spenning, så kobler du vekk en fase og kjører videre! Ikke topp ladespenning, men jeg kjørte Europa på kryss og tvers med den løsningen.
Det går også an å montere en regulator på utsiden av den eksisterende. Kan bygges av tyristor, zenerdiode og litt småsnacks. Løsningen denne sykkelin har kalles crowbare kobling. Tyristoren må tåle minst 30 A.

Svar