Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

Eg vurderer ein todelt skinndress siden eg ikkje blir komfortabel i tekstil. Også vil eg ha noko som passer ein sportsykkel og.
Tekstiljakken eg har no har for høg krage, så den dytter hjelmen min ned og nakken blir jævla sliten av å holde imot. Buksa gir ikkje noko forankring heller. Sklir overalt.
Men korleis er dei typiske alpinestars/dainese-type dressene å kjøyre med i norsk klima? Eg tenker da spesielt på vår og seinhaust.
Blir det ikkje kaldt? Tåler dei ei regnbyge eller må regndressen på med ein gong?

Eg hadde før ein skinndress fra tyske Büse med goretex membran og den var jævla god men var meir touringorientert, vart litt mykje stoff bak knea og når knevinkelen var sopass som på sv'n. Men den var jo vanntett da så sånn sett var den genial.

Toven

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av Toven »

Min A* GP plus R jakke har noe luftgjennomstrømming, som gjør det litt kaldt nå på starten, hadde klim aggressor og en fleece under. Dette løste seg da jeg tok vindjakka på utsia, men har bestilt Pertex Microlight overdel/underdel til å ha under jakka/buksa. Disse funker som en vindblokkerer og er ultratynne :prf

Tåler vel en lita skur, men jeg kjører stort sett ikke om det er fare for regn. Hvis det er tur så stopper jeg og drar på regndressen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av LordShaft »

Her kan kanskje jeg bidra litt... Jeg kjører ikke i annet enn skinn.

Den største forskjellen på hel og 2 delt dress er perforeringen. Altså, det er langt mere luftehull i en heldress, kontra en 2 delt dress. Jeg kjører stort sett med et lag ull under dressen, dette går helt fint, uten å være for kaldt ned mot 10 plussgrader. Under dette å det begynner å bli utrivelig :redface

Skinndress er vannavstøtende, men langt ifra vanntett. Så små skurer preller av, men vedvarende regn gjør deg våt, og det vil ta tid å tørke igjen :twisted
Jeg er nettopp gått til innkjøp av slik tynn windstopper som jeg skal ha mellom ullundertøy og skinndressen. Blir spennende å se hvordan dette påvirker trivselen i lavere temperaturer.

Jeg har denne dressen
http://www.fc-moto.de/Alpinestars-Atem- ... ather-Suit" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er bare så utrolig mye bedre å kjøre sykkel i skinn, kontra tekstil. Du sitter mer i ett med sykkelen, og du "sklir" ikke rundt.
Har du en god skinndress som passer.... og en god regndress. så er du langt bedre stilt komfortmessig enn med tekstil :thumleft

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av ATWindsor »

Ganske enig med lordshaft, det er bedre å kjøre i, regnet preller av en liten stund, og det er kjølig å kjøre uten noe varmendene under når det er under kanskje 12-14 grader, med ullundertøy kan man strekke det lenger. Det blir også litt varmt om du står mye stille, på de varmeste sommerdagene bruker jeg en slags hønsenettingsjakke.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

Elolz skrev: Med tanke på krage er det ingen problemer med skinndresser, er ganske lav hals på de, så jeg leter faktisk etter en grei hals å kjøre med så jeg ikke får så mye trekk i nakken. Bestilte en fra NMCU til 50kr i sta, men den er sikkert bare sånn tynn buff. Sikkert greit til sommeren, men skulle hatt noe varmere nå om våren og om høsten med fleece og vindtett.
.
Var lav krage på den skinndressen eg hadde, så det gikk fint. Men den var alt for stor så den flagra jo over alt :P
Kan anbefale den kragen de selger på xlmoto, course windstopper eller noe sånt. Den er vindtett og har digg fleece på innsida. Funker som f no, funker bra til vintersport og. Ellers om året så bruker eg berre vanlig buff....

back on topic!

Kjøper ikkje noko perforert nei, såpass har eg bestemt meg for. Driter ikkje peng så har kun råd til ein dress, så det blir fra nett under 10pluss og oppover, altså vår/sommer/haust.
Ullundertøy har eg flust av sidan eg jobber i tungindustrien, får man plass til en tynn fleece eller noe under?
Prøvde en A* dress igår og den satt bra den men hadde ikkje plass til noko ekstra vil eg tru. Kanskje ein vest men hadde lite/ingenting å gå på på armene :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av LordShaft »

Jeg får plass til ull og en tynn fleece, men da er det trangt og ikke like mye bevegelsesfrihet som jeg ønsker. Det som er problemet med slike standard mål dresser er at de er stor en plass og trang en annen plass :redface

Selv kjører jeg med str 60 pga høyden min. Den er jævlig god plass i skrittet :redface og rundt magen, men rundt brystet og armene sitter den som ett skudd. I lårene også.
Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe dress fra Fc-moto.de om pengene er et tema. Jeg kjøpte derfra. Å sparte ca halvparten av hva det kostet i norge. Pluss at de har langt bedre utvalg.

Føltes dressen litt trang. prøv en størrelse større. Husk også at det er noen dresser som kan kombineres. Altså en str bukse og en str jakke :thumleft

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

Eg prøvde strl 54 og den satt som et skudd den. Prøvde den med en langermet t-shirt og skulle nok fått skvisa inn en tynn fleece men som du sier det hadde nok blitt litt stivt. Men sånn er det nå bare, kjøper ikkje for stort iallefall, den tabben har eg gjort før.
Den eine A* jakken eg prøvde hadde avtagbart innerfor så eg trur eg satser på noko slikt.

Har sett på div Alpinestars dresser, Revit, og nokon fra Dainese, på fc-moto. Liker utvalget der, de har rask frakt og trekker fra moms om du handler fra Norge :thumleft

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

Aha, det var ikke verst. Ser de ligger ute til over 6000 no.

Men disse buksene er vel beregnet for å ha inni støvlene? Må isåfall ha nye sko og da, fikk ikkje plass i mine støvler. Vanntette som er veien å gå da eller? Blir jo brukt på tur. Og det må da være kjedelig å drasse rundt på støveltrekk i tillegg til regndress tenker eg...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av LordShaft »

Jeg ville gått for goretex eller vanntette sko til dressen. Våte ben er ikke noe kult. De fleste dresser er konstruert for å ligge inni skoene ja

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Den er jævlig god plass i skrittet :redface :thumleft
Det er vel greit å ha litt slingringsmonn her kanskje... Du kjører jo tross alt en S1000RR :lol

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

goody! :thumleft da får man se hva det blir til når lønningsposen kommer :P

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

Lønner seg og holde et øye på finn gitt. :mk
Snappa opp en ubrukt alpinestars sp1 2delt skinndress OG Held støvler for den nette sum av 4 laken. Fra en som hadde planer om å ta lappen men som det aldri vart noe av. Synd for han, bra for meg :prf

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av Tobben84 »

gorbys skrev:Lønner seg og holde et øye på finn gitt. :mk
Snappa opp en ubrukt alpinestars sp1 2delt skinndress OG Held støvler for den nette sum av 4 laken. Fra en som hadde planer om å ta lappen men som det aldri vart noe av. Synd for han, bra for meg :prf
Har gjort noen kupp der inne gjennom årene jeg også. Er veldig mange som drømmer om å skaffe seg mc og kjøper en haug med utstyr som aldri har vært brukt....

Hørtes ut som en bra kombo og god pris, har vel nypris på over 10 lakser det der?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av mortenolb »

Faen, må begynne å følge med på Finn, skjønner jeg! Trenger hansker og støvler og slikt :-)å

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Erfaringer med skinndress(sport/race-type)

Legg inn av gorbys »

Tobben84 skrev: Har gjort noen kupp der inne gjennom årene jeg også. Er veldig mange som drømmer om å skaffe seg mc og kjøper en haug med utstyr som aldri har vært brukt....

Hørtes ut som en bra kombo og god pris, har vel nypris på over 10 lakser det der?
Nja, var vel ikke langt unna. Ser støvlene koster 2600 på magasi.net og dressen kosta vel sikkert en 6-8 tusen den og....
Satser på det blir bra.

Svar