MC-veier i fare?
MC-veier i fare?
Tenkte jeg kunne ta en rask oversikt over noen gode (les: svingete) MC-veier som er på vei til å forsvinne.
De jeg vet om er:
Gamle Lierbakkene - fikk 3 stk 40-soner og fartsdumper med fotgjengeroverganger fordelt på 1 km strekning ifjor. Ødelegger totalt flyten i det som var en sammenhengende 60-sone. Jeg så vel ca 5 fotgjengere totalt i hele fjor. En ny utkjørsel er i ferd med å etableres midt i en av de fine svingene (boligtomt som klargjøres virker det som.
Sylling - Skaret - her har tydeligvis Toverud Pukk og Deponi etablert seg sånn ca midtveis. Blir vel trolig en god del tungtransport og kanskje nedsatt hastighet ifbm inn-/utkjøringen der. Rart det etableres deponi rett ved Holsfjorden som er drikkevanskilde.
Tofte, de fine svingene før Tofte, når en kommer fra Holmsbu - veien er i ferd med å rettes ut. I tillegg blir det sannsynlgivis flere strekninger med nedsatt hastighet pga boligbygging - og nedsatt hastighet der det finnes boliger fra før (nedsatt fra 80 til 70 en strekning etter Klokkarstua)
Grodalen i Røyken - svingene fra krysset Røykenveien/Slemmestadveien består nok, men det tillates at nye boligfelt får utkjøring rett rundt svinger, som gjør at det er sannsynlig med nedsatte fartsgrenser etterhvert.
Åros - Røyken - veien skal rettes ut og oppgraderes.
Nesodden - de flotte og bakkete svingene langs Fv156. Noterte meg mye hogst langs veien idag, så det betyr enten boligbygging eller retting av veien?
Flere som har sett lignende utvikling i sitt nabolag?
For meg så virker det som en trend som gjør at vi på sikt mister mange fine MC-veier
De jeg vet om er:
Gamle Lierbakkene - fikk 3 stk 40-soner og fartsdumper med fotgjengeroverganger fordelt på 1 km strekning ifjor. Ødelegger totalt flyten i det som var en sammenhengende 60-sone. Jeg så vel ca 5 fotgjengere totalt i hele fjor. En ny utkjørsel er i ferd med å etableres midt i en av de fine svingene (boligtomt som klargjøres virker det som.
Sylling - Skaret - her har tydeligvis Toverud Pukk og Deponi etablert seg sånn ca midtveis. Blir vel trolig en god del tungtransport og kanskje nedsatt hastighet ifbm inn-/utkjøringen der. Rart det etableres deponi rett ved Holsfjorden som er drikkevanskilde.
Tofte, de fine svingene før Tofte, når en kommer fra Holmsbu - veien er i ferd med å rettes ut. I tillegg blir det sannsynlgivis flere strekninger med nedsatt hastighet pga boligbygging - og nedsatt hastighet der det finnes boliger fra før (nedsatt fra 80 til 70 en strekning etter Klokkarstua)
Grodalen i Røyken - svingene fra krysset Røykenveien/Slemmestadveien består nok, men det tillates at nye boligfelt får utkjøring rett rundt svinger, som gjør at det er sannsynlig med nedsatte fartsgrenser etterhvert.
Åros - Røyken - veien skal rettes ut og oppgraderes.
Nesodden - de flotte og bakkete svingene langs Fv156. Noterte meg mye hogst langs veien idag, så det betyr enten boligbygging eller retting av veien?
Flere som har sett lignende utvikling i sitt nabolag?
For meg så virker det som en trend som gjør at vi på sikt mister mange fine MC-veier
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: MC-veier i fare?
Og samtidig gjøres det ikke en drit med rene transportårer der det er kø i rushet.RuneMC skrev:Tenkte jeg kunne ta en rask oversikt over noen gode (les: svingete) MC-veier som er på vei til å forsvinne.
De jeg vet om er:
Gamle Lierbakkene - fikk 3 stk 40-soner og fartsdumper med fotgjengeroverganger fordelt på 1 km strekning ifjor. Ødelegger totalt flyten i det som var en sammenhengende 60-sone. Jeg så vel ca 5 fotgjengere totalt i hele fjor. En ny utkjørsel er i ferd med å etableres midt i en av de fine svingene (boligtomt som klargjøres virker det som.
Sylling - Skaret - her har tydeligvis Toverud Pukk og Deponi etablert seg sånn ca midtveis. Blir vel trolig en god del tungtransport og kanskje nedsatt hastighet ifbm inn-/utkjøringen der. Rart det etableres deponi rett ved Holsfjorden som er drikkevanskilde.
Tofte, de fine svingene før Tofte, når en kommer fra Holmsbu - veien er i ferd med å rettes ut. I tillegg blir det sannsynlgivis flere strekninger med nedsatt hastighet pga boligbygging - og nedsatt hastighet der det finnes boliger fra før (nedsatt fra 80 til 70 en strekning etter Klokkarstua)
Grodalen i Røyken - svingene fra krysset Røykenveien/Slemmestadveien består nok, men det tillates at nye boligfelt får utkjøring rett rundt svinger, som gjør at det er sannsynlig med nedsatte fartsgrenser etterhvert.
Åros - Røyken - veien skal rettes ut og oppgraderes.
Nesodden - de flotte og bakkete svingene langs Fv156. Noterte meg mye hogst langs veien idag, så det betyr enten boligbygging eller retting av veien?
Flere som har sett lignende utvikling i sitt nabolag?
For meg så virker det som en trend som gjør at vi på sikt mister mange fine MC-veier
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: MC-veier i fare?
Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: MC-veier i fare?
*Nesten* ikke en drit da.ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: MC-veier i fare?
Joda, de bygger ny bro på E18ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
Re: MC-veier i fare?
E18 har vært mye utbygd de siste årene, samme med E6.ZZR-Erling skrev:Joda, de bygger ny bro på E18ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
Re: MC-veier i fare?
4-felts E6 og E18 er høyprioriterte strekkninger, så Harry handelen går fort unnaATWindsor skrev:E18 har vært mye utbygd de siste årene, samme med E6.ZZR-Erling skrev:Joda, de bygger ny bro på E18ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: MC-veier i fare?
Dette er jo i nærheten av der det bor mye folk, så dette må vi regne med, hogsten i bunnefjorsdbakkene er av andre årsaker en veien. Men det snakkes om å rette ut eller legge den om av naturlige årsaker, det er ofte stans pga klønete lastebiler uten kjetting om vinteren. Dessuten bor det nærmere 20 tusen mennesker her ute så det trengs å gjøres litt.
Dog vil jeg anbefale de aller fleste litt avhengig av hvor du bor på østlandet og tenke litt lengre øst eller vest av Oslofjorden. Det tar meg 30 minutter fra Nesodden så er jeg rimelig langt på bondelandet med fine veier over hele Akershus og Østfold. En av de fineste rutene jeg tar går til og med over svenskegrensen med taubåten ved Stora Le, forøvrig fint å kjøre innover fra Askim, ned mot Rakkestad og ta 124 ned til Aremarksjøen videre ned 21 og til fylkesvei 864 og inn til Nøssemark.
På andre siden er det jo flotte veier innover i Vestfold, inn mot Skrim Sauherradsfjella osv. Greia blir jo å komme seg vekk fra de stedene der det bor mye folk. Svarstad Siljan Skien osv er absolutt innafor en dagstur når du bor på Østlandet. Bor du i Oslo tar det deg 15 min før du er ute på landet ovenfor Lillestrøm og inn i indre Akershus, der kan du krysse rundt og dra deg ned til Østfold på innsiden eller opp mot Kongsvinger. Tror ikke vi behøver å bekymre oss riktig enda :)
Når det gjelder hva som er gjort de siste 20 åra kan man bare se på hva som har skjedd rundt Oslo, det er bygd ektremt mye de siste åra, jeg nevner Ringvei uten lyskryss, Svartdalstunellen, operatunellen, motorvei til Lillestrøm, Vålerengatunellen og Økerntunellen osv osv. Det investeres mye mer en det vi liker å tro...men problemet vårt er ikke de store veiene men heller vedlikeholdet på fylkesvei og kommunal vei. Forøvrig så er det ikke så mye bedre mange andre steder med lignende klima, kjører du i Alpene er det mange steder der man opplever at underlaget er like dårlig som her hjemme...det handler ikke bare om penger men om harde vintere og dårlig fundamentering siden disse veiene ikke er beregna for moderne trafikk i utgangspunktet
Dog vil jeg anbefale de aller fleste litt avhengig av hvor du bor på østlandet og tenke litt lengre øst eller vest av Oslofjorden. Det tar meg 30 minutter fra Nesodden så er jeg rimelig langt på bondelandet med fine veier over hele Akershus og Østfold. En av de fineste rutene jeg tar går til og med over svenskegrensen med taubåten ved Stora Le, forøvrig fint å kjøre innover fra Askim, ned mot Rakkestad og ta 124 ned til Aremarksjøen videre ned 21 og til fylkesvei 864 og inn til Nøssemark.
På andre siden er det jo flotte veier innover i Vestfold, inn mot Skrim Sauherradsfjella osv. Greia blir jo å komme seg vekk fra de stedene der det bor mye folk. Svarstad Siljan Skien osv er absolutt innafor en dagstur når du bor på Østlandet. Bor du i Oslo tar det deg 15 min før du er ute på landet ovenfor Lillestrøm og inn i indre Akershus, der kan du krysse rundt og dra deg ned til Østfold på innsiden eller opp mot Kongsvinger. Tror ikke vi behøver å bekymre oss riktig enda :)
Når det gjelder hva som er gjort de siste 20 åra kan man bare se på hva som har skjedd rundt Oslo, det er bygd ektremt mye de siste åra, jeg nevner Ringvei uten lyskryss, Svartdalstunellen, operatunellen, motorvei til Lillestrøm, Vålerengatunellen og Økerntunellen osv osv. Det investeres mye mer en det vi liker å tro...men problemet vårt er ikke de store veiene men heller vedlikeholdet på fylkesvei og kommunal vei. Forøvrig så er det ikke så mye bedre mange andre steder med lignende klima, kjører du i Alpene er det mange steder der man opplever at underlaget er like dårlig som her hjemme...det handler ikke bare om penger men om harde vintere og dårlig fundamentering siden disse veiene ikke er beregna for moderne trafikk i utgangspunktet
Memento mori
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-veier i fare?
At MC-veiene blir borte er vel bare rett og rimelig ?
Bedre veier er blitt ett folkekrav de siste årene, selv på steder der det nesten ikke er trafikk.
Bedre veier er blitt ett folkekrav de siste årene, selv på steder der det nesten ikke er trafikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: MC-veier i fare?
Ja Jompa, flertallet rår jo, synd for oss når vi kjører mc, men jeg er nu egentlig ikke bekymret, ennu ihvertfall, med tanke på hvor jeg bor, og ellers stort sett ferdes med mc'n. Har jo herlige vestlandet, dog litt mange tuneller på noen av strekningene der borte, men slettes ikke alle!
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC-veier i fare?
Nei, det kommer til å være plenty av mc-veier lenge etter at både du og æ ligg under torva.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: MC-veier i fare?
Stort sett bare E merka veier som pyntes og rettes ut her i distriktet så da får de fine veiene være i fred. Er ganske privelegert mht. Mc veier så trenger strengt tatt bare å komme meg ned gårdsvegen før svingene venter..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: MC-veier i fare?
Her sørpå har det egentlig bare blitt bedre MC-veier da endel svingete grusveier nå har fått asfalt. Dette er veier som knytter daler og steder sammen slik at det blir flere rundløyper å velge imellom.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC-veier i fare?
Det burde være en selvfølge å bygge ut der det stadig er køer--men en får gjøre det lettvint sa slakteren og skaut grisen i rævva...poulet_cavalier skrev:*Nesten* ikke en drit da.ATWindsor skrev:Nei vel? Man kan si mye om veiene her til lands, men at det ikke gjøres en dritt på sentrale transportårer slik utbyggingen har vært de siste årene vitner ikke om et nyansert syn.
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;