Olje og bensin på hender?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Olje og bensin på hender?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hei, vet dere om det er farlig i lengden å få mye girolje, totaktsolje og bensin på fingrene? Har en onkel som har skrudd mye i sin tid, og han får ofte sår på fingrene, jeg kjenner også at det kan være en ekkel følelse etter noen timers skruing. Er det bare meg eller kan det faktisk være et problem?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av Flanker »

Det er vel neppe sunt i lengden, i tillegg til at det kan være vanskelig å få vasket skikkelig vekk etterpå... Den enkle løsningen er å bruke hansker. Engangshanskene kommer alltid frem når jeg skal håndtere olje og liknende svineri.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av gorbys »

Nei det er ikkje bra i lengden. Bruk hansker viss du skal borti oljer og bremsevæske og andre kjemikalier

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 497
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av MGR1 »

Bensin innholder benzene (derav navnet), som er kreftfremkallende. Bruk hansker og ikke pust inn dampen. Brukt motorolje innholder også rester av benzene samt dioksiner som har kjente skadevirkninger på arvestoffet. Unngå lengre kontakt med brukt olje. Ikke hell ut brukt olje i naturen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av gsx750_80 »

ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, vet dere om det er farlig i lengden å få mye girolje, totaktsolje og bensin på fingrene? Har en onkel som har skrudd mye i sin tid, og han får ofte sår på fingrene, jeg kjenner også at det kan være en ekkel følelse etter noen timers skruing. Er det bare meg eller kan det faktisk være et problem?
Ja, disse væskene inneholder mange giftige stoffer, som kan tas opp i kroppen gjennom huden og innånding, feks. Dersom hender ofte "marineres" i slike substanser er det gode sjanser for å få "uttelling" for dette i form
av sykdommer. Et par raske søk:

http://www.healthline.com/health/gasoline#Overview1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.atsdr.cdc.gov/PHS/PHS.asp?id=665&tid=123" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av kjellv »

Det er mange år siden vi trodde at huden var tett. Det er den jo ikke vet vi. Den suger til seg som en svamp, og kroppens indre organer gjør det beste den kan for å kvitte seg med giftstoffene.
Får du for eksempel bensin på hendene, vil det være mulig å påvise ved urinprøver i mange dager etterpå. Det er best å passe seg.
Gode engangshansker finnes, og ei 100pk er ikke engang dyr. Ikke er den hemmende i arbeid heller. Mekanikerne hos oss bruker slike nesten hele dagen.

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av Thimian »

Veldig greit å smøre inn hender med såkalt hanske på boks da...

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Ja takk for at jeg fikk litt mere informasjon om dette. Skal begynne å bruke hansker fra nå av, ønsker ikke noen komplikasjoner senere i livet...

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av Voksen »

Har en kompis som har skrudd veldig mye og uten å bruke gummihansker. Da han ble ca 30 da plagene slo inn for alvor. Han er nå ufør pga plagene som olje og bensin i hendene har gjordt.
Tåler bla ingenting av parafymelukt før han blir dårlig, og det medfører jo at det er vanskelig å være blandt folk. Fylle bensin går ikke. Er høysensitiv for veldig mye kunstige stoffer, og skruing er det absolutt slutt på.
På kjøretøyverkstedet der jeg jobber har flere begynt og alltid bruke hansker når de er i kontakt med olje.
Litt olje av og til går, men lurt og alltid bruke hansker.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av Gordon »

ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, vet dere om det er farlig i lengden å få mye girolje, totaktsolje og bensin på fingrene? Har en onkel som har skrudd mye i sin tid, og han får ofte sår på fingrene, jeg kjenner også at det kan være en ekkel følelse etter noen timers skruing. Er det bare meg eller kan det faktisk være et problem?

I en tidligere liv frem til 1974, jobbet jeg som mekanikker på allslags motorer, busser, lastebil, biler, og MCer. Det eneste som kunne har vært farlig som jeg hadde hørt om var "dermatitis" (vet ikke hva det heter på Norsk), og særling om du hadde sår på hendene hvor dette væske kunne infiserer. Jeg hadde hendene i både olje, parafin, diesel og bensin en god del av tiden. Etter slutt om dagen brukte jeg "swarfega" som fjernet det meste av møkk fra hendene men hendene var aldri 100% ren. Vi hadde ikke hansker på dette tidspunkt. Det tok en god stund etter jeg var ferdig som mekanikker at hendene ble ren igjen.
Gordon

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje og bensin på hender?

Legg inn av tagesk »

Bremsevæske er skumle greier. Trekker fint inn i huden og ødelegger så nyrene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar