Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lyka »

Lauri skrev: 13 jul 2023, 16:57 Teoritentamen.no er mye brukt både til bil, mc og tyngre kjøretøy. Utfordringen for den som bare bruker nettstedet og ikke leser teoribøker på forhånd er at du etter mange nettprøver klarer å svare rett (du simpelthen pugger hva som er rett svar til akkurat dét spørsmålet) men du kan ikke teorien bak.

Å lese teori er viktig og du er mye bedre rustet når spørsmålene kommer (bare spør de som studerer…) men guuud så kjedelig; derfor er teoritentamen.no en kjappis til bestått.
Ja, jeg kommer nok til å lese gjennom boka og bruke testene også, så er jeg sikker på at jeg ikke bare har lært ett svar på et spørsmål. Dette med mc er helt nytt for meg så jeg vil sette meg inn i det så godt jeg kan.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av FredrikE24 »

Lauri skrev: 13 jul 2023, 16:57 Teoritentamen.no er mye brukt både til bil, mc og tyngre kjøretøy. Utfordringen for den som bare bruker nettstedet og ikke leser teoribøker på forhånd er at du etter mange nettprøver klarer å svare rett (du simpelthen pugger hva som er rett svar til akkurat dét spørsmålet) men du kan ikke teorien bak.

Å lese teori er viktig og du er mye bedre rustet når spørsmålene kommer (bare spør de som studerer…) men guuud så kjedelig; derfor er teoritentamen.no en kjappis til bestått.
Derfor mener jeg det er «passivt». Man sitter bare og trykker til man er sikker på at man har sjans til å bestå. Jeg leste boka én gang og besto. Tror det tok meg et par timer å pløye gjennom. Raskt og effektivt!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lauri »

FredrikE24 skrev: 13 jul 2023, 21:55
Lauri skrev: 13 jul 2023, 16:57 Teoritentamen.no er mye brukt både til bil, mc og tyngre kjøretøy. Utfordringen for den som bare bruker nettstedet og ikke leser teoribøker på forhånd er at du etter mange nettprøver klarer å svare rett (du simpelthen pugger hva som er rett svar til akkurat dét spørsmålet) men du kan ikke teorien bak.

Å lese teori er viktig og du er mye bedre rustet når spørsmålene kommer (bare spør de som studerer…) men guuud så kjedelig; derfor er teoritentamen.no en kjappis til bestått.
Derfor mener jeg det er «passivt». Man sitter bare og trykker til man er sikker på at man har sjans til å bestå. Jeg leste boka én gang og besto. Tror det tok meg et par timer å pløye gjennom. Raskt og effektivt!
Jepp - enig med deg og du. Mange «skryter» av å ha bestått teoriprøven etter å ha gønnet på med teoritentamen.no. De har svart innenfor SVVs krav og bestått, men var det flaks? Teoribøkene presenterer, diskuterer og gir dermed en helt annen ballast når dagen for teorieksamen kommer.

Så skal det sies at teoritentamen.no også har flust med bakgrunnsmateriale (= teori). Teoritentamen.no er lagt opp slik at dersom du gjør mye feil innenfor et emneområde, så får du tips om hva du bør lese grundigere på. Mitt innsyn i dette viser at de færreste leser tilrådet teori; de gønner på med nye prøver inntil de er innenfor grensen for bestått.

Motorsykkelkjøring er i sin natur en risikosport: du er «usynlig», du er «sårbar» ved sammenstøt - og låser bakhjulet seg pga manglende vedlikehold av kjedet - så blir du et nummer i skadestatistikken. Teoribøkene problematiserer dette (også teoridelen i teoritentamen.no), mens spørsmålene du stilles på nettet er ikke like treffsikre.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av iris »

Lauri skrev: 13 jul 2023, 16:57 Teoritentamen.no er mye brukt både til bil, mc og tyngre kjøretøy. Utfordringen for den som bare bruker nettstedet og ikke leser teoribøker på forhånd er at du etter mange nettprøver klarer å svare rett (du simpelthen pugger hva som er rett svar til akkurat dét spørsmålet) men du kan ikke teorien bak.

Å lese teori er viktig og du er mye bedre rustet når spørsmålene kommer (bare spør de som studerer…) men guuud så kjedelig; derfor er teoritentamen.no en kjappis til bestått.
Jeg klarte 38/40 uten å lese fysisk teoribok. Leste den senere, da kjøreskolen hadde mange av dem. Var ikke noe særlig nytt i den. Teoritentamen har egentlig hele pensum i en e-bok som man leser først (jeg gjorde det veldig raskt, men man må ikke gjøre det). Det meste av informasjonen i pensum var selvforklarende og åpenbar for meg før jeg kjøpte tilgang :lol

Og om å "ta prøver til man får bestått"; jeg fikk det til etter pensum og ca 10 prøver hvor jeg leste gjennom pensum igjen på de spørsmålene jeg manglet kunnskap i - deretter tok jeg typ 30 og besto alle (fordi det var gøy :D). Tror det er den mest effektive metoden. Kunne sikkert kun ha betalt for 24 timer, ikke 7 dager.
vivaldi_JNYhswsRBS.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av BjørnSover »

Jeg leste boken og brukte teoritentamen.no. Likte teoritentamen veldig bra. Synes ikke den sto noe tilbake fra boken + du får repetert det du ikke kan godt nok.

Svar