Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av LordShaft »

Dette kommer jo også veldig an på hvilken sykkel du kjører :redface
Selv akser sykkelen min langt bedre i 5 gir enn en del andre sykler (lavere ccm)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Fjeldern »

Nå nevnte jo han at man IKKE skulle gire under forbikjøringen, verken opp eller ned, noe jeg synes er merkelig. Har man forhøyt turtall i forhold til der sykkel drar best, gir opp, og gir ned hvis du har for lavt turtall i forhold til der sykkelen drar best.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Juicebox »

Vet ikke om jeg har postet dette spørsmålet på riktig sted, og syns det og var unødvendig å starte en ny tråd, men her kommer det:

Er det noe lov om at passasjer ikke skal ha promille? Sier ikke at personen er møkkadritings, men at personen fortsatt er i forstand til å være seg selv men promillenivået bare er litt over grensen.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Trondgv »

Juicebox skrev:Vet ikke om jeg har postet dette spørsmålet på riktig sted, og syns det og var unødvendig å starte en ny tråd, men her kommer det:

Er det noe lov om at passasjer ikke skal ha promille? Sier ikke at personen er møkkadritings, men at personen fortsatt er i forstand til å være seg selv men promillenivået bare er litt over grensen.
Det et lov for passasjer, har selv blitt stoppet bakpå en slitt Suzuki gn125 etter 2øl, i minusgrader. Politiet sa det var lov men anbefalte det selvsagt ikke. :)

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av jhn »

Fjeldern skrev:Nå nevnte jo han at man IKKE skulle gire under forbikjøringen, verken opp eller ned, noe jeg synes er merkelig. Har man forhøyt turtall i forhold til der sykkel drar best, gir opp, og gir ned hvis du har for lavt turtall i forhold til der sykkelen drar best.
Det er kanskje litt fornuftig å være ferdig med giring før forbikjøringen ... minst mulig forstyrrelser.
Litt bomgiring kan jo selv de beste prestere.
Om man plutselig finner det nødvendig å gire midt under forbikjøringen, har man kanskje feilvurdert litt? ... eller en veeldig slapp sykkel

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Man er jo ikke ansvarlig fører av sykkelen så å sitte på når man er beruset ser jeg ingen ulovligheter med. Men det blir litt i gråsonen for hva JEG ville gjort vertfall. Hva om dem sovner og evt. ikke "henger med" i svingene? Men en person som har tatt ett par pils kunne jeg gjerne hatt med (sånn for å kjøre han/hun hjem etc. men IKKE uten hjelm, selv om det er hans/huns ansvar. Får være måte på.

Når det kommer til giring under forbikjøring er ikke dette noe jeg tenker så veldig på. Det går ganske automatisk og uten dramatikk.

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Dinob »

Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Tommas »

Liker å ligge klar med turtall omtrent der ting begynner å bli gøy, så kjøre forbi. Hender jeg slenger inn et gir når jeg flytter meg tilbake i høyre fil.

Ulempen med å gire seg oppover, er at warpdrive kommer fort... :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Liker å ligge klar med turtall omtrent der ting begynner å bli gøy, så kjøre forbi. Hender jeg slenger inn et gir når jeg flytter meg tilbake i høyre fil.

Ulempen med å gire seg oppover, er at warpdrive kommer fort... :prop:
Haha, er vanskelig å slippe rulla igjen når man først er i gang ja :lol

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av norse900 »

Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
Du trenger ikke ha noen som sitter på. Den du øvelseskjører med kan kjøre sin egen sykkel. Du skrev ikke noe om "L" ovenfor, men kravet er også at begge bruker gul vest (kjip gul "bil-vest" holder i massevis) med L på ryggen. En tydelig L skrevet med tusj er nok. Jeg vet ikke om L'en må være rød, men det skader nok sikkert ikke.

God tur!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av BMWilly »

Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
Står alt du trenger å vite her
http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-for ... otorsykkel
norse900 skrev:
Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
Du trenger ikke ha noen som sitter på. Den du øvelseskjører med kan kjøre sin egen sykkel. Du skrev ikke noe om "L" ovenfor, men kravet er også at begge bruker gul vest (kjip gul "bil-vest" holder i massevis) med L på ryggen. En tydelig L skrevet med tusj er nok. Jeg vet ikke om L'en må være rød, men det skader nok sikkert ikke.

God tur!

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Klasse A

Legg inn av Yamazero »

Hei folkens!

Jeg startet mc lappen (A) i fjor sommer (jeg hadde 8 timer), og har tenkt å fortsette igjen fra mai. Jeg syntes det var ikke så enkelt i fjor, men jeg lurer på hvor mange timer bruker man i gjennomsnittet på å ta lappen? Og hvor mye betaler man for den?

Klarer jeg å bli ferdig med alt innen slutten av juli?

PS: Begrenset adgang til å øvelseskjøre privat så må nok bruke kjøretimer hos kjøreskolen.

Takk;)
Sist redigert av AJ den 16 feb 2016, 18:10, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Slo sammen ditt innlegg med en annen tråd om tips, råd og erfaringer om kjøreopplæring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Klasse A

Legg inn av kjellv »

Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.

Yamazero
Innlegg: 29
Registrert: 12 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: -

Re: Klasse A

Legg inn av Yamazero »

kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Hei kjellv, takk for svar!

Jeg har B lappen ( hatt det i 14 år, og dessuten har jeg kompetansebevis for utrykningsfører).

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Klasse A

Legg inn av kjellv »

Yamazero skrev:
kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Hei kjellv, takk for svar!

Jeg har B lappen ( hatt det i 14 år, og dessuten har jeg kompetansebevis for utrykningsfører).
Dette ligger godt an til oppkjøring fort og gæli :thumleft

Svar