MC-støvler, det umulige valg?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Cutless »

Når jeg kjøpte mine første MC-støvler så fikk jeg ikke muligheten til å prøve de - kjempefeil som aldri kommer til å gjenta seg. Støvlene jeg har nå er ok etter jeg har fått inn en såle, men de sitter ikke perfekt. Forøvrig har de for lite beskyttelse etter min smak.

Dainese TRQ Gore Tex
Bilde

Så nå er jeg på leting etter nye støvler.

- Jeg må ha noe som holder vannet ute, aller helst Gore Tex siden jeg kjører en del i regn.
- Jeg vil ha noe som gir god/ok/noe feedback fra bak-bremse etc.
- Jeg vil ha spenner.
- Jeg vil ha mulighet til god justering rundt leggen.
- Jeg vil ha en støvel som har medium til smal såle.
- Jeg vil ha noe som beskytter godt mot vriding av ankel og støt.
- Jeg vil ha en støvel som går godt opp på leggen.


En racing-offroad-adventure-supermoto støvel med andre ord - er det for mye å be om? ... :sorry


Her er de jeg har sett på så langt, med kommentarer. Det er hovedsaklig to kategorier - Adventure og racing.

Alpinestars Toucan - Gore Tex- 3499 kr
Kommentar: Jeg prøvde de hos Alf Graarud i går i min størrelse som er 43. Sålen var for bred, og tåboksen for stor. Det var også mye plass rundt leggen og helen. Pga ingen spenne øverst på støvelen så fikk jeg ikke strammet den rundt leggen. Uaktuelt å kjøpe støvel som ikke holder helen godt på plass igjen. De hadde ikke en størrelse mindre, så fikk ikke muligheten til å prøve det.

Bilde

TCX X-desert - Gore Tex - 3299 kr
Kommentar: Ikke prøvd disse, men basert på "reviews" så er også disse ganske brede, men kanskje et hint smalere enn Toucan. Tåboksen sin profil er høyere, som gjør det vanskeligere å gire sammenlignet med Toucan. Denne har slankere profil sett forfra enn Toucan (og Sidi Adventure som vi kommer til) så den er ikke like klumpete som de to andre. Mistenker at denne er stivere enn Toucan og Adventure siden den ikke har noen hengsler rundt anklene. Den har en spenne rundt leggen som gjør at jeg trolig får god passform rundt leggen.

Bilde

Sidi Adventures - Gore tex - 3499 kr

Kommentar: Prøvde disse når jeg var i USA. De hadde en mye bedre passform enn Toucan, og var mer fleksibel. Men pga størrelsen på tåboks+såle så mistenker jeg at også disse er vanskelig å gire med. Denne har i likhet med Toucan kun borrelås og begrenset justering i legg, så da blir det trolig litt romslig rundt leggen når jeg kun har den tynne skinnbuksa nedi.

Bilde

Sidi Mag 1 - 3000 kr

Kommentar: Ikke vanntett... I utgangspunktet en deal-breaker, men har alt av beskyttelse jeg ser etter og spenne/justerings-systemet virker veldig bra. Skulle være mulig å få denne til å sitte godt klistret på foten. De er også lette, samt går godt opp på leggen (høyde). Regner med de har vesentlig bedre "feeling" enn de tre støvlene over. Sidi er kjent for å være noe smal samt små i størrelsen. Mistenker at de vil passe føttene mine veldig godt.

Bilde

Bilde

Kommentar: Ikke vanntett, men vannavisende - det er vell bedre enn ingenting? Dette er en utfordrer, nesten ikke hørt om merket en gang - men vet de er store på cross-støvler. Jeg liker designet veldig godt. Spenne funksjonen rundt leggen er perfekt for meg. De har akkurat den beskyttelsen jeg er ute etter. "Grip" panelet på innsiden virker også som en god ide. Negativt fra reviews er at den har en noe tynn såle - med andre ord så gir den for mye feedback... Trolig ikke best komfor på lange turer.

Bilde


Det er altså de støvlene jeg ser på nå, men ikke la dere lure - jeg er like langt fra å bestemme meg som før jeg begynte å gjøre research. Alt av tips og tilbakemeldinger på de jeg har funnet tas imot med stor takk. Jeg trenger virkelig hjelp her !

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Tommas »

Mye fine støvler, men for min del er 100% vanntett et krav. Ikke noe mer irriterende en våte føtter på tur.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Tobben84 »

Har disse jeg:

http://www.revzilla.com/product/alpines ... t-wp-boots" onclick="window.open(this.href);return false;

De er dyre, men enormt gode. De er ikke så stive som de mest bøsne av adventure skoene. Jeg vurderte selv rene mx-boots, men de er håpløse å spasere med, og i tillegg passer de dårlige til bremsene og girvelgeren til de fleste gatesykler. Scoutene er også greie da du får kevlar dongeri utenpå skoene hvis du trenger det, det tror jeg du vil få problemer med på de største adventure skoa. Perfekt kompromiss spør du meg, og skikkelig varme og tørre pga goretex.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Cutless »

Tommas skrev:Mye fine støvler, men for min del er 100% vanntett et krav. Ikke noe mer irriterende en våte føtter på tur.
De jeg har nå har holdt meg tørre gjennom 5 timer med regn, så jeg vet ikke hvor irriterende det er med våte føtter - men går utifra at det setter en demper på opplevelsen ja..

Har du noen tips på vanntette støvler som du tror jeg kan like?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Cutless »

Tobben84 skrev:Har disse jeg:

http://www.revzilla.com/product/alpines ... t-wp-boots" onclick="window.open(this.href);return false;

De er dyre, men enormt gode. De er ikke så stive som de mest bøsne av adventure skoene. Jeg vurderte selv rene mx-boots, men de er håpløse å spasere med, og i tillegg passer de dårlige til bremsene og girvelgeren til de fleste gatesykler. Scoutene er også greie da du får kevlar dongeri utenpå skoene hvis du trenger det, det tror jeg du vil få problemer med på de største adventure skoa. Perfekt kompromiss spør du meg, og skikkelig varme og tørre pga goretex.
Kommer nok kun til å kjøre med buksa inni støvlene, men de Scoutene var stilige. Leste reviews nå, og det ser ut som Scoutene er bred i sålen, men takker for tipset.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Anaxim »

Jeg har hørt mange lovord om BMWs touringstøvler. Har ikke brukt dem selv, men har tenkt å prøve dem neste gang.

Toven

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Toven »

Ekke interessert i TR-course out WP støvlene mine da? Tror jeg må gå ned enten en eller to størrelser :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Cutless »

Toven skrev:Ekke interessert i TR-course out WP støvlene mine da? Tror jeg må gå ned enten en eller to størrelser :lol
Flere som har kjøpt for stort da altså :P :p

Toven

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Toven »

Cutless skrev:
Toven skrev:Ekke interessert i TR-course out WP støvlene mine da? Tror jeg må gå ned enten en eller to størrelser :lol
Flere som har kjøpt for stort da altså :P :p
haha :-)å Ja jeg tror det, var litt kjapp på avtrekkern når jeg kjøpte de. Jeg tror Speed har begynt å selge Dainese så må få tatt meg en tur innom for å prøve 41-42.
43 som jeg kjøpte er hakket for store altså :sk?

Kani
Innlegg: 46
Registrert: 17 feb 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM 1190R 2016

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Kani »

Cutless skrev: Så nå er jeg på leting etter nye støvler.
Jeg satt og så litt på denne:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1HW1LQsPO1M#t=25[/video]

Her er nettsiden: http://www.revzilla.com/best-waterproof ... 2014-guide

Kanskje kan det være til hjelp.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har veldig gode erfaringer med TCX, fantastiske sko som passer min fot perfekt. Har også hørt veldig mye bra om SIDI! men har ikke prøvd disse selv. Jeg skal kjøpe nye sko denne sesongen, å jeg blir å gå for TCX igjen :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Cutless »

Takk for tipset Kani, jeg skal sjekke ut den videoen.

Lordi, hvilke type føtter har du når det kommer til bredde - brede troll-føtter eller normalt-smale?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av LordShaft »

Smale lange føtter på denne kroppen. :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Tommas »

Dessverre ikke noen gode tips. Et par skikkelig gode støvler står på lista over ting jeg trenger.

De jeg har nå er trange (jeg har store og brede føtter), og i tillegg har de begynt å lekke. Man får igjen for å bruke 900 kroner på støvler.
Derav min irritasjon over støvler som ikke er vanntette :-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av SuperMorten »

Har BMW Allround. En vanntett og grei støvel. Ikke mer å si. Når man ikke irriterer seg over noe, må det vel være greit?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar