Erik.H.M skrev:Snakka nettop med kompisen min, og han fikk beskjed av forhandleren at man skal holde seg under 6000 RPM de første 500km, og deretter skal man holde seg under 9000RPM til 1000km.
Fortsatt viktig å varme opp motoren :-)
Ser ut som det passer bra overens med følgende posting, som forholder seg til miles,
om det er samme motor:
"Hi I just bought a new yamaha yzf-r125
What is the best break in procedure
Manual says 6000rpm for the first 300miles
8000rph 300-600 miles
Normal use after that
Online says ride in hard "
Når jeg skulle kjøre inn 250R'en måtte jeg også ta stilling til dette med innkjøring.
Det er mange ulike synspunkt hva angår riktige og gale framgangsmåter.
Jeg valgte å holde meg til manualen. Den sa maks 4000 omdr./min. de første
800 km, deretter maks. 6000 omdr./min. inntil 1600 km.
Dette medførte maks 60 km/t de første 80 milene, men det gikk det og..
Det heter i manualen: "If the motorcycle is not used carefully during this period
, you may very well end up with a "broken down" instead of a "broken in" motorcycle after a few thousand kilometers".
Videre: "Run the engine for two or three minutes at idle speed to give the oil a change to work up into all the engine parts". "Do not race the engine while the transmission is in neutral".
Jeg husker at en bekjent neglisjerte innkjøringen på en Panther moped. Det var nok andre motorer i de dager, men uansett: Stempelringer var ujevnt slitte, og tilsynelatende nesten
nedslitte, før motoren hadde gått 100 mil. Han tok av sylinderen, og jeg så dette.
det gikk heller ikke lang tid før motoren trakk dårlig.
Det er mulig jeg ikke ville ha merket forskjell om jeg hadde kjørt inn 250'en på annen måte, men
250'en har per dags dato rullet 26992 km uten et eneste problem med motoren. Ventiler
ble sjekket på 24 000 km og var godt innenfor grensene.
Ville "holdt ut", og holdt meg til manualen, men vet at det er delte meninger hva angår innkjøringsmetoder.