MT-125 innkjøring?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

MT-125 innkjøring?

Legg inn av JohnnyTh »

Vi har fått vår første prøvetur på jentungens MT. Hun har til og med fått kjørt litt selv på et hendig lukket område.

På et skjema jeg fikk med kontrakten står det at kjøper er innformert om innkjøring, men det ble jeg aldri. Hvordan er det med innkjøring av noe sånt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: MT-125 innkjøring?

Legg inn av Rost »

Heisann,

har aldri eid en slik, men ble nysgjerrig så googlet litt. Står om dette i kap 5-3 i owners manual :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MT-125 innkjøring?

Legg inn av JohnnyTh »

Rost skrev:Heisann,

har aldri eid en slik, men ble nysgjerrig så googlet litt. Står om dette i kap 5-3 i owners manual :)

Haha takk for hjelpen. Den helvetes owners manualen min er på svensk og jeg fant det ikke. Jeg hater å lese svensk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: MT-125 innkjøring?

Legg inn av Erik.H.M »

Fant dette på innkjøring til Yamaha yzf r125, som jeg vet har samme motor som MT'n :-)
Jeg har også en kompis med yzf. Kan spørre han hvordan han kjørte inn sin.

"Det viktigste du gjør nå er å ta det rooolig inntil den er driftsvarm (ca 20 minutter) før du belaster den mer enn strengt nødvendig. Når den er varm, kan du også gi full gass, men da over kortere perioder. Bruk motorbremsen! For innkjøringens del er det vesentlig at den faktisk får endel belastning (men altså først når den er varm!), både i form av at du gasser, men og at du bremser på gir. Begge deler over hele turtallsregisteret. Hold deg et stykke unna rødgrensen, IKKE dra den over!
Dernest er det oljeskift. Ikke vent for lenge med de 2 første oljeskiftene. Bedre med ett oljeskift "for mye" enn ett for lite. Innkjøring er du ferdig med på nokså kort tid, iallfall på 1000KM.
Vesentlig at du IKKE bruker fullsyntetisk olje under innkjøringen. Du skal bruke mineralsk, gjerne egen innkjøringsolje (mineralsk olje med tilsetninger som zink, med mer). Ikke så mange fabrikanter skriver noe om dette med oljen, men det er noe som bør gjøres på alle motorer, for å få best mulig levetid/ytelse.
Når du nå har vært i 100KM/t, så forstår jeg deg at du alt har kjørt endel. Du er derfor allerede foretatt den viktigste delen av innkjøringen, nemlig de første få timene."

kort sagt. Ta det rolig de første 50-100milene. Ikke dra den over rødlinja, varier turtallet, men husk å varm den godt opp først. Oljeskift er også veldig viktig.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MT-125 innkjøring?

Legg inn av JohnnyTh »

Har ikke vært over 90km/t og bare kjørt 20 km.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: MT-125 innkjøring?

Legg inn av Erik.H.M »

Snakka nettop med kompisen min, og han fikk beskjed av forhandleren at man skal holde seg under 6000 RPM de første 500km, og deretter skal man holde seg under 9000RPM til 1000km.
Fortsatt viktig å varme opp motoren :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MT-125 innkjøring?

Legg inn av gsx750_80 »

Erik.H.M skrev:Snakka nettop med kompisen min, og han fikk beskjed av forhandleren at man skal holde seg under 6000 RPM de første 500km, og deretter skal man holde seg under 9000RPM til 1000km.
Fortsatt viktig å varme opp motoren :-)
Ser ut som det passer bra overens med følgende posting, som forholder seg til miles,
om det er samme motor:

"Hi I just bought a new yamaha yzf-r125
What is the best break in procedure
Manual says 6000rpm for the first 300miles
8000rph 300-600 miles
Normal use after that

Online says ride in hard "

Når jeg skulle kjøre inn 250R'en måtte jeg også ta stilling til dette med innkjøring.
Det er mange ulike synspunkt hva angår riktige og gale framgangsmåter.

Jeg valgte å holde meg til manualen. Den sa maks 4000 omdr./min. de første
800 km, deretter maks. 6000 omdr./min. inntil 1600 km.

Dette medførte maks 60 km/t de første 80 milene, men det gikk det og..

Det heter i manualen: "If the motorcycle is not used carefully during this period
, you may very well end up with a "broken down" instead of a "broken in" motorcycle after a few thousand kilometers".

Videre: "Run the engine for two or three minutes at idle speed to give the oil a change to work up into all the engine parts". "Do not race the engine while the transmission is in neutral".

Jeg husker at en bekjent neglisjerte innkjøringen på en Panther moped. Det var nok andre motorer i de dager, men uansett: Stempelringer var ujevnt slitte, og tilsynelatende nesten
nedslitte, før motoren hadde gått 100 mil. Han tok av sylinderen, og jeg så dette.
det gikk heller ikke lang tid før motoren trakk dårlig.

Det er mulig jeg ikke ville ha merket forskjell om jeg hadde kjørt inn 250'en på annen måte, men
250'en har per dags dato rullet 26992 km uten et eneste problem med motoren. Ventiler
ble sjekket på 24 000 km og var godt innenfor grensene.

Ville "holdt ut", og holdt meg til manualen, men vet at det er delte meninger hva angår innkjøringsmetoder.

Svar