Toppboks, BMW vs Givi vs andre

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av ATWindsor »

Jeg driver å undersøker litt i forbindelse med innkjøp av ny sykkel. Ett av alternativene er BMW (r1200r), disse har et sett med toppboks og sidekofforter man kan kjøpe med. Men det er ganske dyrt (kanskje 10k for hele settet), og egentlig passer det ikke alt for bra til sykkelen heller, fargene er ikke spesielt like. I tillegg virker det som utvalget er ganske dårlig. Så i utgangspunktet er jeg ganske skeptisk.

På den andre siden, så har jeg et Givi-sett nå, og for å være helt ærlig er jeg ikke spesielt fornøyd. Nøkler som tåler lite, lekkasjer, sylindre som går i stykker, synes kvaliteten virker laber.

Så er det noen forskjell på disse "fabrikkvariantene" som gjør de bedre? Mindre ramme for montering eller noe liknende?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Jeg driver å undersøker litt i forbindelse med innkjøp av ny sykkel. Ett av alternativene er BMW (r1200r), disse har et sett med toppboks og sidekofforter man kan kjøpe med. Men det er ganske dyrt (kanskje 10k for hele settet), og egentlig passer det ikke alt for bra til sykkelen heller, fargene er ikke spesielt like. I tillegg virker det som utvalget er ganske dårlig. Så i utgangspunktet er jeg ganske skeptisk.

På den andre siden, så har jeg et Givi-sett nå, og for å være helt ærlig er jeg ikke spesielt fornøyd. Nøkler som tåler lite, lekkasjer, sylindre som går i stykker, synes kvaliteten virker laber.

Så er det noen forskjell på disse "fabrikkvariantene" som gjør de bedre? Mindre ramme for montering eller noe liknende?
Jeg kan ikke si noe om r1200r koffertene, men vario koffertene til gs er det ihvertfall god kvalitet på. Uten at det behøver å bety noe..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38004
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av AJ »

Givi lager bokser med lav vekt og god plass. Og bra utseende... Synes i hvert fall jeg... ;-) .
Men de kan virke litt slarkete her og der.
Til sammenligning synes jeg nok fortsatt at både TDM 900 og Tiger 1050 boksene virket mer solide og en annen divisjon rent kvalitetsmessig. Men så var de også tyngre og svelget unna mindre bagasje enn det Givi koffertene gjør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av ZZR-Erling »

Hadde Hepco Becker på K1200S, ikke toppkuffert, bare side, og de var bra, men festene til "rammene" var dårlig passform, hullene passet ikke helt med innfestingen.

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av Kimshans »

Har R1200R med originalkofferter. Jeg har ikke noen erfaring fra annen sykkel eller kofferter, så skal ikke uttale meg noe om forskjeller. Jeg har også relativt beskjeden erfaring med turbruk på sidekoffertene. Så svarer etter beste evne :-)

Jeg synes i grunn de passer ganske greit til sykkelen, utseendemessig. Det er lite som synes av festeanordning, når man ikke har på koffertene også. Så sidekoffertene er egentlig lite påmontert for min del, da jeg ikke har hatt bruk for dem. Og da ser man egentlig ikke noe til festeanordningene, slik som man gjerne gjør på en del andre sykler. Toppkofferten har jeg stort sett på hele tiden, og den er veldig kjekk. Har aldri opplevd at det kommer noe vann inn i denne ved regnevær, eller vasking av sykkel/koffert. Har samme nøkkel på koffert, som tenning/tank. Slik at jeg slipper unna med en nøkkel for alt.

Jeg har innervesker til alle, og det er veldig greit. De er som bag'er, og veldig enkle å ta med seg når man skal inn på hotellrommet.

Det jeg synes kan være en liten ulempe er at toppkofferten er litt liten. Jeg vil ikke at den skal være så mye større, men den er litt for akkurat til at jeg får plassert i hjelmen. Alt annet som skal ligge i kofferten sammen med hjelmen, må da få plass inne i hjelmen. Det er ikke noe plass i tillegg. Sidekoffertene har jeg brukt så lite, så skal ikke uttale meg veldig. Men de virker greie og solide. Ikke noe slark av noe slag, hverken på disse eller toppkoffert. De kan være kanskje litt tunge, men har ikke noen erfaring med hvor tunge kofferter er fra andre fabrikanter. Så dette er kanskje normalt. Men siden man har innerveskene, så går det greit da man ikke trenger å bære noe rundt på disse allikevel. Sykkelen blir også ganske bred med sidekoffertene, slik at jeg kommer fort bort i den ene av dem med foten, når jeg går av/på sykkelen. Slik at det er blitt litt merker i den ene av koffertene. Greit å tenke på, og kanskje legge på noe folie el.

Om man ikke trenger større plass enn det disse koffertene gir, eller finner noen som kan bruke samme festeanordninger, så hadde ihvertfall ikke jeg villet hatt noe annet på denne sykkelen. Min mening ihvertfall :-)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av ATWindsor »

Ser man i katalogen kan man få inntrykket av at boksene til 1200 RT er kompatible med festet på r1200r, noen som vet noe om dette? 1200RT har litt større bokser som alternativ.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av LordShaft »

Har du vurdert Kriega?

Bilde

http://www.kriega.com/tags/road" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av ojda »

Jeg snylter litt plass i denne tråden jeg, istedet for å lage en ny for et enkelt spørsmål :P :p

Spørsmål: Er det noen som vet om Kappa monteringssett kan brukes på Givi Wingrack.
Grunnet problemer med å finne Givi-sett til Yamaha XJ600-2002mod. :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Har du vurdert Kriega?


http://www.kriega.com/tags/road" onclick="window.open(this.href);return false;
Egentlig ikke, vet ikke så mye om hva som finnes, har bare erfaring med givi (fordi det fulgte med sykkelen når jeg kjøpte)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Toppboks, BMW vs Givi vs andre

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:Har du vurdert Kriega?


http://www.kriega.com/tags/road" onclick="window.open(this.href);return false;
Egentlig ikke, vet ikke så mye om hva som finnes, har bare erfaring med givi (fordi det fulgte med sykkelen når jeg kjøpte)
Fordelen med kriega er at det er bagger, som du kan "justere" størrelsen på i forhold til hvor mye innhold du har. Det er lett å feste både på tank og hekk.... Du kan bygge på i forskjellige kombinasjoner og kvaliteten er helt i toppen. De er helt vanntett og ser utrolig mye bedre ut på sykkelen en de formstive (er min mening)

ville tatt meg en titt på siden deres, gjerne søkt litt på youtube også å sett der.
Og det er universalt... skulle du bytte sykkel, trenger du ikke nye fester for å få de til å passe med ny bike. :thumleft

Svar