MC Utstyrs liste

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Mellomtung
Innlegg: 7
Registrert: 13 jan 2015, 15:17
Motorsykkelen din: Honda CB500FA 2015
Sted: Kristiansand

MC Utstyrs liste

Legg inn av Mellomtung »

Hei!

Er det noen der ute som kan bidra med nyttige ting man bør ha ved førstegangskjøp av sykkel? NYKJØP

Det er kun utstyr til selve sykkelen det er snakk om, ikke personlig verneutstyr som føreren selv går med.

Det jeg kommer på er:

FG godkjent lås
Veltebeskyttelse
Presenning
Topp koffert (eller sidekofferter? Forslag?).
ABS er vel standard om man kjøper nytt

Takker for bidrag til en guide for en godt utrustet og trygg sykkel! :thumleft
Mvh
Kristian

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av SuperMorten »

Det spørs jo selvsagt hvor i landet, og hva slags parkeringsmuligheter du har. For min egen del har jeg

Lås (nesten aldri brukt etter at jeg flyttet fra Oslo)
Presenning (nesten aldri brukt etter at jeg flyttet fra Oslo)
3 stk kofferter og ABS (er standard på sykkelen)

Jeg mener at jeg kjøpte bare første sykkelen helt alene, og så dukket behovet for ting og tang opp sånn litt etterhvert.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av mortenolb »

Varierer vel litt etter hvilken sykkel du skal ha også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av Bjerknez »

Her kommer en liste ut fra mine erfaringer:

1. Varmeholker!
2. Tankveske med easylock
3. Evt. baggasjesystem som faktisk SER bra ut.
4. Slipon (hvis stock lyden er litt kjedelig)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av MLeikarnes »

1. Toppkoffert
2. Varmehåndtak
3. Sigarettenner for lading
4. Tankveske
5. Hovedlykt som virker og ikke bare later som den lyser... (eldre japanske offroadere later som om de virker...)

Lås, presenning mm. Har jeg aldri tenkt på... Låste hjelmen i Salzburg, med en sykkellås, og det er den mest avanserte låsen jeg har hatt...

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av ojda »

Mellomtung skrev:Hei!

Er det noen der ute som kan bidra med nyttige ting man bør ha ved førstegangskjøp av sykkel? NYKJØP

Det er kun utstyr til selve sykkelen det er snakk om, ikke personlig verneutstyr som føreren selv går med.

Det jeg kommer på er:

FG godkjent lås
Veltebeskyttelse
Presenning
Topp koffert (eller sidekofferter? Forslag?).
ABS er vel standard om man kjøper nytt

Takker for bidrag til en guide for en godt utrustet og trygg sykkel! :thumleft
Har vel også endel med hvaslags type sykkel du skal ha, og hvilket bruksområde du ser for deg :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Mellomtung
Innlegg: 7
Registrert: 13 jan 2015, 15:17
Motorsykkelen din: Honda CB500FA 2015
Sted: Kristiansand

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av Mellomtung »

Hei

Ja, det har nok litt med type sykkel og bruksområde.

Med en sykkel beregnet for korte turer (kunne sikkert gjort et forsøk på langtur om flere ble med), så tenker jeg at som en ganske ny fører av sykkel; vil jeg beskytte meg mot velting.
I tillegg kan det være greit å ha 1 boks med plass til ekstra hjelm. Hvem vet, plutselig står det en flott blondine langs veien med tommelen pekende i min kjøreretning...
Boksen bør jo helst ikke se stygg ut med sykkelen.
Enda en ting er at jeg pendler litt mellom lillesand og kristiansand, har gjerne med meg en liten bag og en ryggsekk. Trenger sikkert ikke noe annet enn ett nett eller noe lignende for å feste dette på baksetet, da jeg vil bruke sykkelen til å komme meg frem og tilbake i sesongen.

Sykkellås er noe jeg uansett må ha, da forsikringen blir billigere om den er forsikringsgodkjent.¨
Mvh
Kristian

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av ojda »

Mellomtung skrev:Hei

Ja, det har nok litt med type sykkel og bruksområde.

Med en sykkel beregnet for korte turer (kunne sikkert gjort et forsøk på langtur om flere ble med), så tenker jeg at som en ganske ny fører av sykkel; vil jeg beskytte meg mot velting.
I tillegg kan det være greit å ha 1 boks med plass til ekstra hjelm. Hvem vet, plutselig står det en flott blondine langs veien med tommelen pekende i min kjøreretning...
Boksen bør jo helst ikke se stygg ut med sykkelen.
Enda en ting er at jeg pendler litt mellom lillesand og kristiansand, har gjerne med meg en liten bag og en ryggsekk. Trenger sikkert ikke noe annet enn ett nett eller noe lignende for å feste dette på baksetet, da jeg vil bruke sykkelen til å komme meg frem og tilbake i sesongen.

Sykkellås er noe jeg uansett må ha, da forsikringen blir billigere om den er forsikringsgodkjent.¨

Først av alt, har du ikke annet enn en hjelm å tilby bør du la blondina få stå ifred :[-X
Så slipper vi andre senere å måtte plukke opp en deprimert blondine med
skrubbsår og arr fra anklene til nesetippen :sorry
Men når det gjelder motorsykkelen er det slett ikke dumt med et sett motorværnbøyler
om det egner seg på sykkelen. Et bagasjebrett (gjerne av merket Givi Monokey) samt en toppboks.
Det er et merke som er kompatibelt med Givi, men som koster det halve. Kappa heter det.
Skal du på lengere turer å trenger å få med mer bagasje, kjøper du en sånn vantett skipssekk. Fåes bla på biltema størrelse opptil 60 liter å noen stropper, som festes bak på salen. Alt i alt en rimelig bagasjeløsning :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av Zadnez »

kjøp etter hvert som du får råd, det er ingenting man MÅ ha, ihvertfall ikke slipon :lol

topbag kan gjøre noe med balansepunktet på sykkelen din, jeg ville heller hatt sidevesker eller et slikt kriega system som Bjerknez har. En stor plastboble på tobben av sykkelen ser utrolig pendler-aktig ut :roll
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av detvarvondtdet »

Har egentlig ikke noe nytt å legge til utover det som er nevnt.

Men er det virkelig så mange som anser varmeholker som så viktig? Har aldri kjørt med varmeholker, så jeg har ingen erfaring med det.
Jeg har ikke fryst eller følt meg kald på hender/fingre en eneste gang. Mulig jeg har kjørehansker med super isolerende effekt, eller kanskje jeg bare er veldig varmblodig :) Har ikke savnet varmeholker noen gang.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av Flanker »

Varmeholker er en sånn greie som du ikke kan leve uten når du først har hatt det... Veldig greit å investere i, og ikke er det dyrt heller. Selvfølgelig kan man hyre på seg feite vinterhansker eller noe sånt, men normale hansker og varmeholker gir langt bedre følelse med kontrollene.

Veltebeskyttelse, ja... Kan være kjekt det, særlig på en sykkel med mye dyr og utsatt plast. FG-godkjent lås, ja ettersom du sparer på forsikringen med det. Presenning hadde ikke jeg stresset med, såfremt ikke sykkelen skal stå ute 24/7. Og en toppkoffert er utrolig praktisk å ha, særlig hvis du skal pendle med sykkelen.

Andre, rent kosemetiske modifikasjon som f.eks. slip-on, er slett ikke "må ha". Det er kjekt å ha, avhengig av egne preferanser. Min anbefaling, utenom varmeholker, lås og evt. veltebeskyttelse + toppboks: Legg pengene i skikkelig kjøreutstyr ;-)

Toven

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av Toven »

Flanker skrev: Legg pengene i skikkelig kjøreutstyr ;-)
:prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av SuperMorten »

detvarvondtdet skrev:Har egentlig ikke noe nytt å legge til utover det som er nevnt.

Men er det virkelig så mange som anser varmeholker som så viktig? Har aldri kjørt med varmeholker, så jeg har ingen erfaring med det.
Jeg har ikke fryst eller følt meg kald på hender/fingre en eneste gang. Mulig jeg har kjørehansker med super isolerende effekt, eller kanskje jeg bare er veldig varmblodig :) Har ikke savnet varmeholker noen gang.
Kjørte fra Vesterålen og sørover. Temperaturen var ikke over 5 grader for jeg var langt nede i Trøndelag. Prøv 12 timer i 5 pluss, våte hansker og 80+ km/t. Du hadde ønsket deg varmeholker du også :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Toven

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av Toven »

Bilde

Vanntette og vindtette, brukte over goretex hansker for å unngå våte hansker :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC Utstyrs liste

Legg inn av mortenolb »

Toven skrev:Bilde

Vanntette og vindtette, brukte over goretex hansker for å unngå våte hansker :prf
Det der ser awesome ut, men meget ugunstig for meg som har shorty hendler, haha.

Svar