Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkeltips

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkeltips

Legg inn av Fjeldern »

Nå som det er 2015, og det nærmer seg kjapt den tida hvor jeg kan gå over til en "ordentlig" sykkel. Jeg har vel vært inne å tittet støtt og stadig på finn siden jeg hadde lettsykkel, og driver da så klart å titter litt nå au. Og siden jeg da først har blitt medlem av forumet her, så kunne jeg da like godt høre litt her også!

Det jeg lurer på da er hvordan sykler folk har erfaring med, eller hva dem anbefaler?
Eller om dere bare har lyst til å fortelle om den sykkelen dem har nå.

Selv faller jeg litt mot R-sykler, eller ihvertfall noe med litt R preg. Men siden min far har vært så snill å sagt at han gjerne kunne betalt halvparten av sykkelen HVIS det er en sykkel han kan bruke også, så blir det for helling mot en del andre sykler. Han har rygg og nakke problemer, og R-sykler er da uaktuelt. Han vil helst ha en litt mer oppreist sitte stilling, og selv om han syntes min CBR500R var helt grei, så kunne han tenkt seg en som man sitter enda litt mer oppreist, ut ifra sånn jeg skjønte han.

Kort info:
Han har mange år hvor han har kjøpt motorsykler, og jobbet både som selger av dem, og med import fra Tyskland som et enmannsforetak. (Noe som gjør at det lett kan taes inn en sykkel fra da f.eks. Tyskland)
Jeg har i løpet av en sesong og 2 måneder kjørt 16 000 KM eller noe rundt der, og har da som sagt kjørt en CBR500R, og før det har jeg kjørt en CBR125R. Så kan si at jeg er svært fornøyd med Honda hittil, og det er jo tross alt det jeg har erfaring fra. Aldri vært på noen lengre turer enn 5 timer, men det regner jeg endrer seg enten til sommeren eller muligens neste sommer.

Så for å se på litt mer sporty tour sykler så har jeg sett litt på VFR800F, selv om den kanskje blir litt i stiveste laget, prismessig, med ca 145k ny. Ellers har jeg sett at VFR1200F ligger ute for mindre enn det en ny VFR800F koster i Tyskland (med avgifter), som da også kunne vært svært aktuelt. Men det er da 2010 modell, ikke at det har så stort å si. Fint med de nye avgiftsendringene!
Pappa har da importert flere VFR tidligere, som han husker som bra sykler. Og han er forsåvidt grunnen til at det har blitt Honda på meg tidligere også, så går vel litt i arv det greiene der.

Og hvor lett er det å få prøvekjørt forskjellige sykler? Og er det noen arrangementer eller noe som gir muligheten til å prøve flere forskjellige på kort tid?


Er det noen her som har noen forslag til andre sykler, eller erfaring med disse så tar jeg gjerne i mot! Trenger da altså ikke være begrenset til det jeg har skrevet her, og tar gjerne i mot informasjon og tips om alt bortsett fra choppere egentlig. Eneste kravet vil vel være et det er en sykkel som går en del fortere enn min CBR500R med sine 48 hester.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Banditmannen »

Hei.
I følge denne siden: http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har både VFR800F og VFR1200F mer foroverlent sittestilling enn CBR500R. :-k
Bilde
Bilde
Bilde

F.eks Honda CBF1000F vil være noe mer oppreist enn den du har nå.
Bilde
Vet ikke hvor høy du er, så bildene er med mine 181 cm.
Sist redigert av Banditmannen den 13 jan 2015, 12:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

VFR1200 er en god sykkel på mangen måter. Har ikke prøvd den med automat. Det eg reagerte på var at den føltest veldig tam under 5000odm og måtte piskest endel og holdest opp i turtall får å få den til å gå skikelig. Det er tross alt en 1200cc med 173hk? så når eg sier tam så er det med tanke på motor størelsen. Men di fleste eg har snakket med likte motoren. Det er helt sikkert noke elektronisk begrensninger som stryper den litt og kan sikkert fiksest lett.
Sittestillingen var veldig fin og den var overaskende lett i knappe svinger. Mye kritik av tank størelsen og forbruket men eg personlig synest ikke det er noe å henge seg oppi vist en sterkt vurderer den.
VFR800 er et veldig trygt kjøp. Solid og god kvalitet og en V4 motor som har mye fans. Er god på alt best på ingenting. Men muligens litt skarp sittestilling for din fa?

Et annent alternativ er Kawasaki Z1000SX, er forenklet sagt en streetfighter med kåpe. Den har mer opprest sittestilling en va Z1000 streefighteren har og mer komfortable sal. Ville tru at du finner en til under prisen av en VFR1200.
Det kan hende at det er den som er best alternativ etter det du beskriver.
Suzuki har og sleppt en konkurent til Z1000SX som heter GSX-S1000F og den har 160hk, 18 mer en Z1000SX men mulig at den blir over dit budsjett vist eg forstår deg riktig.

Suzuki GSXF 1250 er et alternativ med en meget god motor som drar som f... fra bunn uten at den følest skremendes og den er ikke redd for å bli kastet inni svinger.
Triumph Sprint ST 1050 skal etter det mangen sier vere VFR killer og var den sportstoureren som var nermest R klassen og den er no byttet ut mot GT1050.
Yamaha har FZ1 med en "nedtunet" R1 motor og den skal vere mye mer sportslige kjøreegenskaper en GSXF1250, men får litt kritik for at den er top effekt fokusert og at en må oppi 7000odm for å få den til å gå.

Når det er snakk om kvalitet så er det stort sett bra det som har komt ut fra mc produsenter siden sent 1990 tidlig 2000.
Mit personlige valg etter det du skriver ville ha vert Z1000SX eller GSX-S1000F. Selv om eg ikke har fåt sett tester eller prøvd GSX-S1000F

ZZR-Erling

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av ZZR-Erling »

Min kone sier at beste sykkelen for hennes rygg, er GSXR1000..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av mortenolb »

Jeg ville definitivt tatt med Yamaha MT-09 Tracer i vurderingen!

Angående prøvekjøring så kommer det vel litt an på hvor du bor. Kawasaki pleier å ta med seg sykler rundt på vår og høst på såkalt roadshow. Bor du i nærheten av Drammen så har Monsterbike prøvekjøring av forskjellige sykler av merkene de fører på samme tid. Altså som regel en gang på våren og en gang mot høsten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med mortenolb her.

Ut fra Trådstarters krav så tipper jeg en MT09 Tracer vil være et godt valg. Man sitter langt mer oppreist enn man gjør på VFR800F og på de fleste andre sykler. Faktisk sitter man nesten praktisk talt i 90 graders vinkel med ryggen. Dette tror jeg er en morsom sykkel til prisen og den koster heller ikke all verden tror jeg.

Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

Elolz skrev:Høres ut som VFR800 er et perfekt valg egentlig, da får du sportslig utseende og halvparten dekket av din far, samt V4-lyd. Hva med å importere en brukt 2002-2009 fra Tyskland? Samme generasjon alle de årene, ufattelig mye finere enn nyere generasjonen. Ihvertfall det jeg ville gjort i din situasjon ;-)
Importere en eldre en er jo selvfølgelig like greit det. Har bare sett på prisene på de eldre VFR modellene for ei stønn sida ifjor, og da bare i Norge. Da lå de (den?) som ikke var så veldig langt unna det en ny kosta. Selv synes jeg den nye generasjonen er fin å se på den også, så utseendet mellom de fra 2002 og utover er for meg ganske hipp som happ
Banditmannen skrev:Hei.
I følge denne siden: http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

F.eks Honda CBF1000F vil være noe mer oppreist enn den du har nå.
Vet ikke hvor høy du er, så bildene er med mine 181 cm.
181 stemmer ganske bra det. Er ihvertfall 8 år, om ikke lengre sida han har sitti på en VFR, så kan nok hende det er hukomelsen hans som husker den litt annerledes enn den er.
Tror jeg må huske på den siden der!

KawaJens skrev:VFR1200 er en god sykkel på mangen måter. Har ikke prøvd den med automat. Det eg reagerte på var at den føltest veldig tam under 5000odm og måtte piskest endel og holdest opp i turtall får å få den til å gå skikelig. Det er tross alt en 1200cc med 173hk? så når eg sier tam så er det med tanke på motor størelsen. Men di fleste eg har snakket med likte motoren. Det er helt sikkert noke elektronisk begrensninger som stryper den litt og kan sikkert fiksest lett.
Sittestillingen var veldig fin og den var overaskende lett i knappe svinger. Mye kritik av tank størelsen og forbruket men eg personlig synest ikke det er noe å henge seg oppi vist en sterkt vurderer den.
VFR800 er et veldig trygt kjøp. Solid og god kvalitet og en V4 motor som har mye fans. Er god på alt best på ingenting. Men muligens litt skarp sittestilling for din fa?

Et annent alternativ er Kawasaki Z1000SX, er forenklet sagt en streetfighter med kåpe. Den har mer opprest sittestilling en va Z1000 streefighteren har og mer komfortable sal. Ville tru at du finner en til under prisen av en VFR1200.
Det kan hende at det er den som er best alternativ etter det du beskriver.
Suzuki har og sleppt en konkurent til Z1000SX som heter GSX-S1000F og den har 160hk, 18 mer en Z1000SX men mulig at den blir over dit budsjett vist eg forstår deg riktig.

Suzuki GSXF 1250 er et alternativ med en meget god motor som drar som f... fra bunn uten at den følest skremendes og den er ikke redd for å bli kastet inni svinger.
Triumph Sprint ST 1050 skal etter det mangen sier vere VFR killer og var den sportstoureren som var nermest R klassen og den er no byttet ut mot GT1050.
Yamaha har FZ1 med en "nedtunet" R1 motor og den skal vere mye mer sportslige kjøreegenskaper en GSXF1250, men får litt kritik for at den er top effekt fokusert og at en må oppi 7000odm for å få den til å gå.

Når det er snakk om kvalitet så er det stort sett bra det som har komt ut fra mc produsenter siden sent 1990 tidlig 2000.
Mit personlige valg etter det du skriver ville ha vert Z1000SX eller GSX-S1000F. Selv om eg ikke har fåt sett tester eller prøvd GSX-S1000F
Hvordan sittestilling som blir for mye for han, må han vel finne ut av selv, men kunne godt tenkt meg både VFR1200 og VFR800 hvis han au er med på det.
Like utseendet på kawazakien, så den må jeg se mer på!
Suzuki GSX-S1000F, utifra det jeg fant var nok litt på den dyre sida ja. Men sånn bir det vel når det ikke finnes noe annet enn nytt ute av den. Hadde muligens vært et alternativ hvis det ikke var for at jeg har begynt på fagskolen. Hadde helt glemt for fattig man var som student ja!
GZXF var et annet alternativ som jeg ikke har sett på, men som jeg noterer meg.
Hadde ikke tenkt på merket Triumph i det hele tatt faktisk. Ser det er en sykkel ute på finn, ellers finnes det vel flere på mobile.de tenkker jeg.
Yamaha FZ1 er enda en sykkel jeg skal notere meg.
ZZR-Erling skrev:Min kone sier at beste sykkelen for hennes rygg, er GSXR1000..
Ja, flere jeg har sett påstå at dem klarer rsykkler bedre enn vanlig sykler. Hadde farsjan hatt den oppfattninga så hadde ting vært lettere!
mortenolb skrev:Jeg ville definitivt tatt med Yamaha MT-09 Tracer i vurderingen!

Angående prøvekjøring så kommer det vel litt an på hvor du bor. Kawasaki pleier å ta med seg sykler rundt på vår og høst på såkalt roadshow. Bor du i nærheten av Drammen så har Monsterbike prøvekjøring av forskjellige sykler av merkene de fører på samme tid. Altså som regel en gang på våren og en gang mot høsten.
Enda en sykkel som jeg skal notere meg.


Må si det er mange bra forslag her. Og det er veeeldig mange pene sykkler å velge i...

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av TBI81 »

Fart rundt på demodager og prøv så mange som mulig! :thumleft

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

TBI81 skrev:Fart rundt på demodager og prøv så mange som mulig! :thumleft
Hvordan er dem hvis jeg for eksempel skulle prøvd en sykkel før jeg faktisk fikk tunglappen i boks, men f.eks. har kurset alt som trengs imellom A2 og A?
Kan se for meg at det både kan være et problem, eller helt greit

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av TBI81 »

Fjeldern skrev:
TBI81 skrev:Fart rundt på demodager og prøv så mange som mulig! :thumleft
Hvordan er dem hvis jeg for eksempel skulle prøvd en sykkel før jeg faktisk fikk tunglappen i boks, men f.eks. har kurset alt som trengs imellom A2 og A?
Kan se for meg at det både kan være et problem, eller helt greit
Det vil vel være et problem med mer enn prøvesitting uten lappen ja.. Blir vel fort en "first you merry, then you statoil" ..

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Fjeldern »

TBI81 skrev:
Fjeldern skrev:
TBI81 skrev:Fart rundt på demodager og prøv så mange som mulig! :thumleft
Hvordan er dem hvis jeg for eksempel skulle prøvd en sykkel før jeg faktisk fikk tunglappen i boks, men f.eks. har kurset alt som trengs imellom A2 og A?
Kan se for meg at det både kan være et problem, eller helt greit
Det vil vel være et problem med mer enn prøvesitting uten lappen ja.. Blir vel fort en "first you merry, then you statoil" ..
Det som er irriterende med A2 reglene, med tanke på at til og med oppkjøringen man tar er på en tungsykkel, som man må kunne beherske på egenhånd, for så å ikke få lov til å bruke lignende motorsykler igjen etterpå.

Hvis det da ikke er noen som har demo dager ute i september, så lover det dårlig med prøvekjøringer på noen demodager. Så fremst jeg ikke får svar på emailen jeg får fra statens om at 2 års regelen gjelder årsnummer, eller at det er litt slingringsmon, som en halv sesong eller noe i den duren.
Jaja, får se hvordan det blir.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

Demo dager og roadshow er som oftest i april/mai.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

Fjeldern skrev:Det som er irriterende med A2 reglene, med tanke på at til og med oppkjøringen man tar er på en tungsykkel, som man må kunne beherske på egenhånd, for så å ikke få lov til å bruke lignende motorsykler igjen etterpå.
Jeg tror nok det kan være greit å få litt erfaring før man klinker til med en blodekte R-sykkel, for med tung lappen så kan man jo kjøre hva som helst og i mine øyne er det litt idioti og slippe ferske MC førere i ung alder ut på tngt maskineri. Jeg er jo ganske fersk selv, men jeg valgte en cruiser som første sykkel. Jeg tror faktisk ikke det var så dumt, for den gikk mer enn bra nok for meg og jeg var vant til relativt friske biler etc.

Jeg kjørte med denne en sesong og tilegnet meg litt erfaring på godt og vondt før jeg kjøpte meg en litt mer spenstig sykkel. Føler at det var en fornuftig avgjørelse for min del.

Men MT09 Tracer tror jeg du bør se nærmere på. Flott sykkel med godt drag for en lav pris og man sitter veldig oppreist på denne.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av KawaJens »

No har no han tross alt 2 års erfaring med mc når han får tung lappen og et eller mer med lettsykkel lappen. Altså ikke blodfersk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overgang fra A2 til A i løpet av sommeren - Tungsykkelti

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:No har no han tross alt 2 års erfaring med mc når han får tung lappen og et eller mer med lettsykkel lappen. Altså ikke blodfersk.
Det har du helt rett i KawaJens. Da tar jeg tilbake det jeg sa :thumleft

Svar