KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Bjerknez »

KTM 1290 Super Adventure slår i mine øyne alle sykler i samme klasse langt ned i støvlene med tanke på utseendet. KTM synes jeg også har et "tøffere" og mer "rampete" preg over seg. Noe jeg liker... :thumleft
BMW'en er sikkert ikke dårlig den heller, men KTM'en hadde blitt mitt valg hvis en slik sykkeltype hadde stått på taptetet :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Avensis?????

Har du falt og slått deg? :knegg
Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien. :roll
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Avensis?????

Har du falt og slått deg? :knegg
Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien. :roll
Om du drar til Monte Carlo er vel Ferrari noe av det vanligste man treffer langs veiene. Den sammenligningen går jeg med på :lol
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Avensis?????

Har du falt og slått deg? :knegg
Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien. :roll
Om du drar til Monte Carlo er vel Ferrari noe av det vanligste man treffer langs veiene. Den sammenligningen går jeg med på :lol
Monte Carlos mc svar på en Ferrari :D greit nok :thumleft men er jo kjedelig å ha Ferrari når alle andre og har det. Og på samme måte som en Avrnsis er god på alt og et veldig fornuftig kjøp, så er den ikke best på noe ;-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:
poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:Største fordelen med KTM må vel være at de ikke er så utrolig vanlige. Hvis man liker å ha no spesiellt. En GS har jo blitt mcverdens svar på Toyota Avensis.

Men selv om jeg hater Toyota då hadde jeg nok tatt GS her, og da kun basert på utseende.
Avensis?????

Har du falt og slått deg? :knegg
Avensis er jo noe av det vanligste men treffer langs veiene. På samme måte som GS er den vanligste sykkelen man ser langs veien. :roll
Om du drar til Monte Carlo er vel Ferrari noe av det vanligste man treffer langs veiene. Den sammenligningen går jeg med på :lol
Monte Carlos mc svar på en Ferrari :D greit nok :thumleft men er jo kjedelig å ha Ferrari når alle andre og har det. Og på samme måte som en Avrnsis er god på alt og et veldig fornuftig kjøp, så er den ikke best på noe ;-)
Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev: Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.
Er selv spent på hvor diger 1290'en er, ja... :-k . Eneste reservasjonen, eller ankepunktet om man vil, som jeg har når det gjelder denne sykkelen.
Men har samtidig behov for en sykkel med en viss størrelse siden det blir mye kjøring med passasjer og bagasje.
Satser på KTM'en funker optimalt sånn sett.
Tror heller ikke at den kommer til å bli særlig sjelden å se langs norske veier på sikt. Antakelig ikke i år siden det ikke blir levert særlig mange i 2015. Men neste år vil jeg tro vi ser langt flere av den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Har ca. en halv km. med grusvei hjem der jeg bor.
Så hver gang jeg tar en tur med sykkelen blir det altså litt kjøring på grusvei... ;-)

Blir også noe kjøring på almenningsveier, men ikke mye. Til slikt formål fortrekker jeg helt annet maskineri, som f.eks. Husaberg, gjerne en av de største (510/560), som etter min erfaring er ideelle til formålet :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Jo lettere jo bedre... I terrenget. Men snakker vi om noenlunde greit vedlikeholdte grusveier så funker det helt utmerket med ADV-sykler på 1200 kubikk. Har ingen hemninger med å ta min 1200GS innover en grusvei, selv om jeg på ingen måter er voldsomt bekvem med å kjøre på det underlaget. Men når grusveien blir til en sti e.l. så lønner det seg med noe mindre og lettere. Den ultimate adventure-sykkelen er vel sånn sett en 1-2 sylindret sak på ca. 600 kubikk, med lav vekt, høy komfort og stor tank. Ingen har lagd noe som ligner siden KTM 640 Adventure gikk ut av produksjon for en del år siden. Det nærmeste du kommer av produksjonssykler i dag er vel Yamaha 660 Tenere (for tung) og KTM 690 Enduro (for liten tank og for dårlig komfort).

Greit å følge med i markedet, i tilfelle det skulle rable for meg. Da sier jeg opp jobben, sparker ut kjerringa, selger huset og kjører jorda rundt. Og det hadde jeg ikke gjort på en 1200GS :-k

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
I terrenget er en trail bike mer egnet ja. I lett terreng er de perfekte (som på bildet under). Pluss at de fungerer som touring og pendler sykler.
Capture.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
Viser til det jeg har merket med rødt i statet:
kjøring i terrenget er vel strengt tatt ikke lov her i landet, jfr. Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.
En annen diskusjon, jeg vet... :redface .

Grusveier med fast dekke og lite løsgrus? Helt greit. Stier og skikkelige steingutuer? Nei takk :[-( ...

Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev: Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
Kjør en slik vei med KTM'en. Tipper det blir en ganske anderledes opplevelse.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:Dere som har større adventure-sykler som dette, kjører dere mye på grusveier og sånn? Kan ikke så mye om denne sykkeltypen, så jeg har aldri helt skjønt meg på de, er det ikke greiere med noe lettere om man kjører i terrenget?
I terrenget er en trail bike mer egnet ja. I lett terreng er de perfekte (som på bildet under). Pluss at de fungerer som touring og pendler sykler.
Capture.JPG
Det der ser ikke ut som noe lett terreng! Ser jo ut som skikkelig gaupeterreng utenfor den veien der :) Veien så jo flott ut. Kan vel kjøre det aller meste på sånne veier. :prf
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev: Husker jeg kjørte opp til Dalsnibba da det var grusvei opp dit. Kjørte med Tiger 1050'en. Likte meg ikke spesielt godt i svingene med en god del rullegrus...
Kjør en slik vei med KTM'en. Tipper det blir en ganske anderledes opplevelse.
Har gjort det med Stelvio'en.
Og jada! kan bekrefte at den gjorde seg bedre på denslags underlag enn Tiger'n ;-)
KTM'en er kanskje enda bedre, for alt jeg vet :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:Ser poenget ditt. Man kjøper ikke GS for å ha noe unikt eller sjeldent. For min egen del gir jeg ganske blaffen i akkurat det aspektet - GS passer mine behov best av det som finnes akkurat nå. KTM 1290'en sikter seg mer mot GSA slik jeg ser det. For min del blir det for digert.
Jeg synes det er moro å ha noe som er litt spesielt. Men En 1200GS står nok øverst på ønskelisten hvis jeg tar skrittet over på den type sykkel.

Jeg prøvde meg litt på slike veier når jeg var på tur til Tyrkia og det gikk helt greit. Men hadde vært greit med litt høyere eksos slik at det hadde vært mindre skummelt å kvele den. Det bobla godt fra eksospotta når jeg kjørte over noen av disse elvene. Hadde og vært greit med litt større forhjul når jeg kjørte over ei elv i Tyrkia. Kom utenfor hjulsporene og der var det mye grove stein og kilte forhjulet ned imellom noen steiner og holdt på å kvele motoren. Klarte heldigvis å holde turtallet oppe så det gikk greit.

Bilde

Men selvsagt så hadde nok det vært bedre å kjøre disse veiene med en sykkel som er laget for sånt. I Tyrkia fikk jeg leke meg i fjellene på en Honda 250 og det var utrolig moro. Den lille saken fløy oppover fjellstiene
Bilde
Hadde vært skeptisk til å ta GTR'en ut på tur noen av de stedene vi kjørte den dagen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar