HJELP MED valg av YZF

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
petterpaulsen
Innlegg: 2
Registrert: 29 nov 2014, 21:38
Motorsykkelen din: ingen men vil ha yzf

HJELP MED valg av YZF

Legg inn av petterpaulsen »

Jeg lurer på litt info om r125 yzf, hva er normalt km på en 2009 eller 2010 model. Har sett noen til 35k som har gått 17xxxkm. Er det langt eller er det helt normalt. Hvis jeg skal kjøpe meg YZF noen tips til potte?
Sist redigert av petterpaulsen den 29 nov 2014, 23:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: HJELP MED valg av YZF

Legg inn av kjellv »

petterpaulsen skrev:Jeg lurer på litt info om yzf, hva er normalt km på en 2009 eller 2010 model. Har sett noen til 35k som har gått 17xxxkm. Er det langt eller er det helt normalt. Hvis jeg skal kjøpe meg YZF noen tips til potte?
Jeg antar du mener Yamaha YZF-R125 ettersom du har sett en til 35000 som har gått 17000.
YZF kan være så mangt. Av de årsklasser du spør etter er det også R6 (600cc) og R1 (1000cc) Det har også kommet en ny for 2015 på 320cc som kalles R3.

17000 på 4 år er nok ganske normalt. Dette er i snitt under 5000 km i året.
På en slik sykkel vil jeg anbefale deg å være nøye med sjekk av servicebok. Finnes ikke den så bør selger ha en veldig god forklaring på hvorfor, og en god dokumentasjon på hva som er gjort av service. Det er dessverre svært vanlig at servicer ikke blir fulgt opp, og at det derfor kan føles fornuftig å "miste" serviceboka.
Disse skal ha oljeskift hver 3000 km, og hovedservice hver 6000 km.

petterpaulsen
Innlegg: 2
Registrert: 29 nov 2014, 21:38
Motorsykkelen din: ingen men vil ha yzf

Re: HJELP MED valg av YZF

Legg inn av petterpaulsen »

Takk :) Mente r125 :) I annonsen står det ikke noe om servicen (er dette normalt ? eller burde det stå om servicene?)
.Det står at han aldri har hatt problemer med sykkelen.
Hvor mye koster service?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: HJELP MED valg av YZF

Legg inn av kjellv »

petterpaulsen skrev:Takk :) Mente r125 :) I annonsen står det ikke noe om servicen (er dette normalt ? eller burde det stå om servicene?)
.Det står at han aldri har hatt problemer med sykkelen.
Hvor mye koster service?
Det er ikke alltid dette står i annonsen, i hvert fall hvis serviceintervallene ikke er fulgt.
På disse småmotorene er det bare 1 liter olje, og denne oljen smører både motor, clutch og gir. Overskrider man serviceintervallene betydelig fører det til større slitasje enn normalt. Det som ofte også skjer er at oljenivået også synker hvis man ikke følger med, og kanskje ikke blir etterfyllt.
Motorhavari på en slik koster fort 20 lapper, så dette er viktig.
En 3000 km service koster rundt 1000 kr hvis du gjør det på et verksted. Hovedservicen ved hver 6000 km med ventilkontroll koster rundt 3000 kr.
Dette må du bare ta kontakt med selgeren og spørre om.

Svar