I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Denne artikkelen er nok langt fra den eneste som reiser spørsmål om all denne nye teknologien er et uforbeholdent gode.
Kan det være slik at det jo bedre utstyrt den (halv)automatiske "hjelpemiddelsentralen" er, jo verre blir det med selvhjulpenheten. En egenskap som kan være avgjørende i situasjoner hvor nettopp teknologien svikter.
Tenkte dette kanskje kunne være et interessant tema på et forum som dette hvor. Ikke bare i forhold til motorsykler som utstyres stadig bedre med mange tiljublede tekniske løsninger. Til det beste for fører og passasjer. Selvfølgelig. Men som samtidig står i fare for å "frita" spesielt fører fra kognitive ferdigheter, som det kan blir vanskeligere å få "startet opp" igjen om teknikken svikter eller feiler faretruende.
Linken til artikkelen som gjorde at jeg fattet interesse er linket i første setning ovenfor, men gjentas her:
http://www.bbc.com/future/story/2014111 ... id-drivers" onclick="window.open(this.href);return false;
Så om temaet er interessant er det selvfølgelig bare å hive seg på og komme med meninger og synspunkter man har på saken :
(kort utdrag fra artikkelen)
Kan det være slik at det jo bedre utstyrt den (halv)automatiske "hjelpemiddelsentralen" er, jo verre blir det med selvhjulpenheten. En egenskap som kan være avgjørende i situasjoner hvor nettopp teknologien svikter.
Tenkte dette kanskje kunne være et interessant tema på et forum som dette hvor. Ikke bare i forhold til motorsykler som utstyres stadig bedre med mange tiljublede tekniske løsninger. Til det beste for fører og passasjer. Selvfølgelig. Men som samtidig står i fare for å "frita" spesielt fører fra kognitive ferdigheter, som det kan blir vanskeligere å få "startet opp" igjen om teknikken svikter eller feiler faretruende.
Linken til artikkelen som gjorde at jeg fattet interesse er linket i første setning ovenfor, men gjentas her:
http://www.bbc.com/future/story/2014111 ... id-drivers" onclick="window.open(this.href);return false;
Så om temaet er interessant er det selvfølgelig bare å hive seg på og komme med meninger og synspunkter man har på saken :
(kort utdrag fra artikkelen)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Orker ikke sette meg å lese på en lørdagskveld, men mener at det er bevist at teknologi er fordummende. Vi har jo alle hørt om han som bare fulgte GPSen og havna langt utpå jordet
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Så absolutt! Man har alt av informasjon tilgjengelig bare ved ett tastetrykk, kvifor skal me hugse på alt da? Ein må hugse på at hjerna, slik som mennesket er lat av natur, dersom noko kan "outsources" som det nevnes i artikkelen så gjer me det.
Ta for eksempel telefonummer, kor mange her kan fleire enn ti nummer utenatt? Ikkje eg iallefall, for eg trenger det ikkje, alt eg treng å gjer er å skrive ein bokstav eller to i navnet til den eg vil ha tak i så finn telefonen rett person.
Slik var det ikkje før når eg først fikk telefon der ein kunne sende og motta sms, ein såg berre nummeret fra avsender, ein kunne heller ikkje bla opp i kontakter for å finne mottaker, ein måtte hugse nummeret til den ein ville ha tak i. Så eg kunne jo nummera til alle vennene mine i hovudet. No kan eg knappt mitt eige
Ta for eksempel telefonummer, kor mange her kan fleire enn ti nummer utenatt? Ikkje eg iallefall, for eg trenger det ikkje, alt eg treng å gjer er å skrive ein bokstav eller to i navnet til den eg vil ha tak i så finn telefonen rett person.
Slik var det ikkje før når eg først fikk telefon der ein kunne sende og motta sms, ein såg berre nummeret fra avsender, ein kunne heller ikkje bla opp i kontakter for å finne mottaker, ein måtte hugse nummeret til den ein ville ha tak i. Så eg kunne jo nummera til alle vennene mine i hovudet. No kan eg knappt mitt eige
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Dette er et veldig interessant og relevant tema i dagens samfunn.
Eksempelet til gorbys er veldig bra. Det at menneske er "lat" av natur er jo noe av det som gjør at vi er så tilpasningsdyktig. Det å huske alt av informasjon, både nyttig og unyttig, er jo en sykdom; Kanners syndrom (Autisme). Det er selvfølgelig imponerende at noen klarer å huske 2000 telefon nr, men er det effektivt? Nyttig?
Jeg ønsker alt av teknologi og systemer som frigjør ressurser (hjernen) velkommen, så kan man istedet bruke kapasiteten på relevante og viktige prosesser (noe som selvfølgelig er subjektivt). Et flott eksempel er Sherlock Holmes og hans minnepalass hvor han konsekvent kun lagrer (husker) informasjon som er relevant for han. Dr. Watson syntes jo det var veldig underholdende at Sherlock Holmes ikke viste at jorden roterte rundt solen, det er jo noe alle vet. Men for Sherlock Holmes så var den kunnskapen totalt irrelevant for han og hans evne til å løse mysterier/krim-saker. Selv om dette er en fiktiv figur så høres det jo logisk ut - å ikke fylle hjernen med unødvendig informasjon.
Angående "Hva gjør man om teknologien bryter sammen". Hvis man tar ABS på motorsykkel som eksempel. ABS bremsene kan jo streike, og man må kjøre uten ABS i en gitt periode uten nevneverdig bremse-erfaring uten ABS. Jeg antar at ABS systemene som produseres i dag er relativt skuddsikre, og antar videre at sannsynligheten for at et ABS system svikter er lav. Det vil si at sannsynligheten for at ABS bremsene virker når du trenger de er høy. Videre så har vi data som tilsier at ABS bremser redder liv gjennom å bremse bedre enn en fører klarer i en panikksituasjon. Da blir valget lett for min del: Jeg velger å ha ABS på bakgrunn av sannsynlighet.
Eksempelet til gorbys er veldig bra. Det at menneske er "lat" av natur er jo noe av det som gjør at vi er så tilpasningsdyktig. Det å huske alt av informasjon, både nyttig og unyttig, er jo en sykdom; Kanners syndrom (Autisme). Det er selvfølgelig imponerende at noen klarer å huske 2000 telefon nr, men er det effektivt? Nyttig?
Jeg ønsker alt av teknologi og systemer som frigjør ressurser (hjernen) velkommen, så kan man istedet bruke kapasiteten på relevante og viktige prosesser (noe som selvfølgelig er subjektivt). Et flott eksempel er Sherlock Holmes og hans minnepalass hvor han konsekvent kun lagrer (husker) informasjon som er relevant for han. Dr. Watson syntes jo det var veldig underholdende at Sherlock Holmes ikke viste at jorden roterte rundt solen, det er jo noe alle vet. Men for Sherlock Holmes så var den kunnskapen totalt irrelevant for han og hans evne til å løse mysterier/krim-saker. Selv om dette er en fiktiv figur så høres det jo logisk ut - å ikke fylle hjernen med unødvendig informasjon.
Angående "Hva gjør man om teknologien bryter sammen". Hvis man tar ABS på motorsykkel som eksempel. ABS bremsene kan jo streike, og man må kjøre uten ABS i en gitt periode uten nevneverdig bremse-erfaring uten ABS. Jeg antar at ABS systemene som produseres i dag er relativt skuddsikre, og antar videre at sannsynligheten for at et ABS system svikter er lav. Det vil si at sannsynligheten for at ABS bremsene virker når du trenger de er høy. Videre så har vi data som tilsier at ABS bremser redder liv gjennom å bremse bedre enn en fører klarer i en panikksituasjon. Da blir valget lett for min del: Jeg velger å ha ABS på bakgrunn av sannsynlighet.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Problemet er jo at vi ikke fyller på i hodet med informasjon eller ting som er nyttig. Men vi fjerner ofte ting som kan ble sett som unyttig relativt ofte. Å dermed sitter igjen, dumme som brød. Der er folk i dag som ikke har peiling på enkle ting. Ja som å skifte dekk på en bil. Dette var ting å gjøremål jeg fikk inn med teskje når jeg var liten. I dag lærer vi hvordan en kjører bilen på et verksted eller lignende å får det gjort.
Note 4
Note 4
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Ble litt imponert forrige helg, da junior på 36 år ringer å lurer
på om jeg kan komme innom han å montere et støpsel på en ikkejordet ledning
Han hadde ikke greie på slikt Trodde disse barna brukte youtube til alt
på om jeg kan komme innom han å montere et støpsel på en ikkejordet ledning
Han hadde ikke greie på slikt Trodde disse barna brukte youtube til alt
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Han ringte nok sikkert for at gamlingen skulle føle seg nyttigojda skrev:Ble litt imponert forrige helg, da junior på 36 år ringer å lurer
på om jeg kan komme innom han å montere et støpsel på en ikkejordet ledning
Han hadde ikke greie på slikt Trodde disse barna brukte youtube til alt
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Hadde det enda vært så vell :-)åjhn skrev:Han ringte nok sikkert for at gamlingen skulle føle seg nyttigojda skrev:Ble litt imponert forrige helg, da junior på 36 år ringer å lurer
på om jeg kan komme innom han å montere et støpsel på en ikkejordet ledning
Han hadde ikke greie på slikt Trodde disse barna brukte youtube til alt
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
I Norge har antall trafikkdrepte sunket fra 560 i 1970 til rekordlave 154 mennesker i 2012, som var det laveste tallet siden 1950. Tatt i betraktning at antall biler og derved trafikken har økt kraftig er reduksjonen betydelig (fra Wikipedia). Denne reduksjonen skyldes nok ikke at vi har blitt bedre sjåfører... Når man gjør om en vei fra to-felt til fire-felt med midtdeler og alle dødsulykkene forsvinner over natten, har det ingenting med at vi plutselig har blitt så veldig mye bedre til å kjøre bil. Det skyldes selvfølgelig at vi har redusert og nesten tatt bort en risikofaktor. Det samme gjør tekniske nyvinninger som alle tre-bokstavsforkortelser på biler og mc'er som gjør den menneskelige faktoren/påvirkningen mindre. Og når man ser hvor idioter vi mennesker er i trafikken, er det etter mitt syn en god ting.AJ skrev:Så om temaet er interessant er det selvfølgelig bare å hive seg på og komme med meninger og synspunkter man har på saken :
Denne diskusjonen blir litt rar. Skal man for eksempel forby ABS og øke antall hardt skadde og drepte slik at folk blir bedre sjåfører og lærer å kjøre bil som før i tiden (da alt i følge noen var så mye bedre)? Eller skal vi akseptere et lavt antall hardt skadde og drepte og heller se gjennom fingrene med at ikke alle har "pumpebremse"-teknikk i ryggmargen?
Hvis du ikke kobler ut ABS, antispinn, airbag, navigasjon osv før du lar sønnen låne bilen, har du egentlig besvart punktet over.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Jeg oppfatter problemstillingen litt annerledes ... spørsmålet er vel om alskens hjelpemidler er utelukkende positivt, kanskje spesielt en datamaskin som jo fritar oss fra masse tankearbeid ... gjør denne fraværende tankeaktiviteten oss litt mindre smarte?cevillan skrev:
Denne diskusjonen blir litt rar. Skal man for eksempel forby ABS og øke antall hardt skadde og drepte slik at folk blir bedre sjåfører og lærer å kjøre bil som før i tiden (da alt i følge noen var så mye bedre)? Eller skal vi akseptere et lavt antall hardt skadde og drepte og heller se gjennom fingrene med at ikke alle har "pumpebremse"-teknikk i ryggmargen?
Ikke utenkelig, det er jo en kjent sak at hjernen, på lik linje med muskler, trenger trim for å fungere optimalt
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Jeg ser poenget, men jeg tror vi da må dele diskusjonen i to;jhn skrev:Jeg oppfatter problemstillingen litt annerledes ... spørsmålet er vel om alskens hjelpemidler er utelukkende positivt, kanskje spesielt en datamaskin som jo fritar oss fra masse tankearbeid ... gjør denne fraværende tankeaktiviteten oss litt mindre smarte?cevillan skrev:
Denne diskusjonen blir litt rar. Skal man for eksempel forby ABS og øke antall hardt skadde og drepte slik at folk blir bedre sjåfører og lærer å kjøre bil som før i tiden (da alt i følge noen var så mye bedre)? Eller skal vi akseptere et lavt antall hardt skadde og drepte og heller se gjennom fingrene med at ikke alle har "pumpebremse"-teknikk i ryggmargen?
Ikke utenkelig, det er jo en kjent sak at hjernen, på lik linje med muskler, trenger trim for å fungere optimalt
1) de hjelpemidlene som støtter/redder oss når vi allerede har dummet oss ut (ABS, traction, airbag, sikkerhetsbelte, automatiske nødbremsesystemer osv).
2) de hjelpemidlene som er ment å hjelpe oss ved normal kjøring (integrasjon av navigasjon, telefon og musikk, blindsonevarsling ved filskifte, ryggekamera, elektronisk begrensning av forhjulsløft på mc osv).
Jeg mener det blir litt meningsløst å diskutere punkt 1. Her gjelder mer av alt. Ulykkesstatistikken er jo klokkeklar på dette punktet.
Nå har ikke jeg lest artikkelen som det ble linket til, men utklippet var nok til at jeg synes det var en dårlig artikkel Men det er kanskje fordi GPS-eksempelet er veldig dårlig i mine øyne. Det må da være langt bedre å kunne konsentrere seg om den tekniske biten med kjøringen og bli forklart veien av en "soothing voice", enn å drive å rote med kart, kompass og utspørring av tilfeldig forbipasserende.
Er det da punkt 2 vi egentlig diskuterer?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Like før jeg leste første innlegg, leste jeg en artikkel om ca det samme, men den var mere generell, uten noen spesiell vinkling på kjøretøy og trafikk. Jeg hadde nok den artikkelen i hodet når jeg kommenterte.
Jeg ser vel egentlig ikke noe negativt med ABS o.l. Jeg tror ikke det gjør oss dummere ... bare litt dårligere til å kjøre "analoge" kjøretøy. Det er jo ferdigheter som strengt tatt ikke behøves i dag.
Jeg ser vel egentlig ikke noe negativt med ABS o.l. Jeg tror ikke det gjør oss dummere ... bare litt dårligere til å kjøre "analoge" kjøretøy. Det er jo ferdigheter som strengt tatt ikke behøves i dag.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Sv: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...
Menneskelig svikt er nok mer utbredt enn teknologisk svikt og derfor må jo teknologi være bra :-) (Dessuten er det jo levebrødet mitt)
Når det er sagt så lar jeg meg forundre over alt hva den teknologien skal hjelpe oss med. En bil med bakkekontroll f.eks.. Burde man egentlig kjøre bil om man ikke behersker å kjøre nedoverbakker?
Når det er sagt så lar jeg meg forundre over alt hva den teknologien skal hjelpe oss med. En bil med bakkekontroll f.eks.. Burde man egentlig kjøre bil om man ikke behersker å kjøre nedoverbakker?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Sv: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...
Menneskelig svikt er nok mer utbredt enn teknologisk svikt og derfor må jo teknologi være bra :-) (Dessuten er det jo levebrødet mitt)
Når det er sagt så lar jeg meg forundre over alt hva den teknologien skal hjelpe oss med. En bil med bakkekontroll f.eks.. Burde man egentlig kjøre bil om man ikke behersker å kjøre nedoverbakker?
Når det er sagt så lar jeg meg forundre over alt hva den teknologien skal hjelpe oss med. En bil med bakkekontroll f.eks.. Burde man egentlig kjøre bil om man ikke behersker å kjøre nedoverbakker?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: I fare for å bli "fordummende" teknologiavhengige...?
Vi har alle et valg ,,,på hvem og hvordan vi vil være...
Vil vi være en som er avhengig av, tilvendt til ,alle slags hjelpemiddel så kan vi gjøre det og vi må kanskje parkere om noen av hjelpemidlene en dag svikter, hvor andre kanskje kunne funnet en løsning og kjørt videre.
Vi har alle også et valg på hvor mye vi vil "trimme" hjernen, Om vi har hjelpemiddel som avlaster hjernen, kan vi alltids trimme den på en annen måte om vi vil
Vi har alltid et valg....
Som trafikant har vi også et ansvar om å kjøre forsvarlig... Har vi tilvendt oss noen hjelpemiddel, så vil det kanskje ikke være forsvarlig å kjøre uten.
Om spørsmålet på tråden egentlig er om befolkningen blir dummere og latere av for mye hjelpemiddel, så ja, jeg tror vi blir det .. fordi vi bare er noen enkle mennesker,,,,
Vil vi være en som er avhengig av, tilvendt til ,alle slags hjelpemiddel så kan vi gjøre det og vi må kanskje parkere om noen av hjelpemidlene en dag svikter, hvor andre kanskje kunne funnet en løsning og kjørt videre.
Vi har alle også et valg på hvor mye vi vil "trimme" hjernen, Om vi har hjelpemiddel som avlaster hjernen, kan vi alltids trimme den på en annen måte om vi vil
Vi har alltid et valg....
Som trafikant har vi også et ansvar om å kjøre forsvarlig... Har vi tilvendt oss noen hjelpemiddel, så vil det kanskje ikke være forsvarlig å kjøre uten.
Om spørsmålet på tråden egentlig er om befolkningen blir dummere og latere av for mye hjelpemiddel, så ja, jeg tror vi blir det .. fordi vi bare er noen enkle mennesker,,,,
"Do the right thing"