Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:Hei har glatt spart over en halv time på 3km fordi jeg har kjørt mc og kunnet snike meg gjennom køene her i Vestfold mange ganger og blant annet spart over 10minutter fra kanalbrua til dag og natt stasjon(SHELL) i Tønsberg og sånn jeg ser det er det bare å spare tid i en stresset hverdag.
Men her snakker vi vel om hvis man kjører bil?

Jeg er klar over at man kan spare en del tid hvis man kjører MC og dessuten så er det allment godtatt (mer eller mindre) og "snike" med en MC.
Da er du på feil forum når du snakker om bil :vs
Er vel TS som nevner dette i første innlegg...?

Er vel heller du som befinner deg i feil tråd kanskje? :lol
var ment som en spøk da og da får jeg finne på noe annet,
som å kjøre fra deg med automat hehe
Skjønte det :thumleft

Usikker på hva du mener, men hvis du mener du skal kjøre fra meg med bil så tror jeg de fleste i Norge klarer dette da jeg kjører en VW UP!
Tror den bruker tett oppunder 20sek. fra 0-100km/t (en godværsdag, med hjemlengsel og nedoverbakke) :lol

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av cevillan »

Ikke for å kuppe tråden, men hva med å omformulere spørsmålet litt;

Hvordan reagerer bilene på MC-snikene?

Før jeg ble MC-fører selv reagerte jeg aldri negativt på at en mc lanesplittet forbi eller kjørte forbi på venstresiden på en-felts vei. Jeg pleide også da å legge meg ut til kanten for å hjelpe ham forbi eller bare gi ham bedre overblikk.

Etter en lang sesong på tung mc ser jeg at min måte å tenke på er unntaket. Flere ganger har jeg lane-splittet, hatt øyekontakt med personen i bilen jeg er i ferd med å ta igjen, samtidig som denne legger seg mer og mer mot min side, og ser ut til å ville skvise meg. Han legger seg helt på stripen og hindrer meg i å lanesplitte videre. Hele tiden har vi øyekontakt, så han er fullstendig klar over hva han gjør. Utelukkende menn i 50-årene, som sikkert er ivrige bilsnikere selv og i mitt stille sinn tenker jeg at dette er en svært bitter fyr.

Hvordan opplever dere samspillet?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Bjerknez »

cevillan skrev:Ikke for å kuppe tråden, men hva med å omformulere spørsmålet litt;

Hvordan reagerer bilene på MC-snikene?

Før jeg ble MC-fører selv reagerte jeg aldri negativt på at en mc lanesplittet forbi eller kjørte forbi på venstresiden på en-felts vei. Jeg pleide også da å legge meg ut til kanten for å hjelpe ham forbi eller bare gi ham bedre overblikk.

Etter en lang sesong på tung mc ser jeg at min måte å tenke på er unntaket. Flere ganger har jeg lane-splittet, hatt øyekontakt med personen i bilen jeg er i ferd med å ta igjen, samtidig som denne legger seg mer og mer mot min side, og ser ut til å ville skvise meg. Han legger seg helt på stripen og hindrer meg i å lanesplitte videre. Hele tiden har vi øyekontakt, så han er fullstendig klar over hva han gjør. Utelukkende menn i 50-årene, som sikkert er ivrige bilsnikere selv og i mitt stille sinn tenker jeg at dette er en svært bitter fyr.

Hvordan opplever dere samspillet?
Jeg har aldri opplevd det du sier der som motorsyklist. Joda, noen velger å ikke vike/svinge unna, men har aldri opplevd og bli "skviset" med vilje. De aller fleste bilister synes jeg er veldig omtenksomme akkurat på den biten.

Kanskje jeg bare har vært heldig... men det værste med bilister er når dem ikke overholder vikeplikten sin. Der er dem jaggu meg sløve. Men det går jo ikek akkurat under kategorien "sniking" i den forstand.

Jeg kjører/kjørte daglig i kø hjem fra jobben og til dags dato har jeg aldri opplevd at bilister har sperret veibanen for meg med vilje...

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev:
cevillan skrev:Ikke for å kuppe tråden, men hva med å omformulere spørsmålet litt;

Hvordan reagerer bilene på MC-snikene?

Før jeg ble MC-fører selv reagerte jeg aldri negativt på at en mc lanesplittet forbi eller kjørte forbi på venstresiden på en-felts vei. Jeg pleide også da å legge meg ut til kanten for å hjelpe ham forbi eller bare gi ham bedre overblikk.

Etter en lang sesong på tung mc ser jeg at min måte å tenke på er unntaket. Flere ganger har jeg lane-splittet, hatt øyekontakt med personen i bilen jeg er i ferd med å ta igjen, samtidig som denne legger seg mer og mer mot min side, og ser ut til å ville skvise meg. Han legger seg helt på stripen og hindrer meg i å lanesplitte videre. Hele tiden har vi øyekontakt, så han er fullstendig klar over hva han gjør. Utelukkende menn i 50-årene, som sikkert er ivrige bilsnikere selv og i mitt stille sinn tenker jeg at dette er en svært bitter fyr.

Hvordan opplever dere samspillet?
Jeg har aldri opplevd det du sier der som motorsyklist. Joda, noen velger å ikke vike/svinge unna, men har aldri opplevd og bli "skviset" med vilje. De aller fleste bilister synes jeg er veldig omtenksomme akkurat på den biten.

Kanskje jeg bare har vært heldig... men det værste med bilister er når dem ikke overholder vikeplikten sin. Der er dem jaggu meg sløve. Men det går jo ikek akkurat under kategorien "sniking" i den forstand.

Jeg kjører/kjørte daglig i kø hjem fra jobben og til dags dato har jeg aldri opplevd at bilister har sperret veibanen for meg med vilje...

Dette er nok et ekstremt eksempel, men har hendt meg ofte i stillestående kø. Poenget mitt er at jeg har inntrykk av at vi mc'er blir sett på som snikere, ikke som noen som faktisk skaper mindre kø og mer flyt (vi kunne jo tatt bilen vi også og forverret alt ytterligere), og man møter lite forståelse for at vi ikke står i køen som alle andre.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:
cevillan skrev:Ikke for å kuppe tråden, men hva med å omformulere spørsmålet litt;

Hvordan reagerer bilene på MC-snikene?

Før jeg ble MC-fører selv reagerte jeg aldri negativt på at en mc lanesplittet forbi eller kjørte forbi på venstresiden på en-felts vei. Jeg pleide også da å legge meg ut til kanten for å hjelpe ham forbi eller bare gi ham bedre overblikk.

Etter en lang sesong på tung mc ser jeg at min måte å tenke på er unntaket. Flere ganger har jeg lane-splittet, hatt øyekontakt med personen i bilen jeg er i ferd med å ta igjen, samtidig som denne legger seg mer og mer mot min side, og ser ut til å ville skvise meg. Han legger seg helt på stripen og hindrer meg i å lanesplitte videre. Hele tiden har vi øyekontakt, så han er fullstendig klar over hva han gjør. Utelukkende menn i 50-årene, som sikkert er ivrige bilsnikere selv og i mitt stille sinn tenker jeg at dette er en svært bitter fyr.

Hvordan opplever dere samspillet?
Jeg har aldri opplevd det du sier der som motorsyklist. Joda, noen velger å ikke vike/svinge unna, men har aldri opplevd og bli "skviset" med vilje. De aller fleste bilister synes jeg er veldig omtenksomme akkurat på den biten.

Kanskje jeg bare har vært heldig... men det værste med bilister er når dem ikke overholder vikeplikten sin. Der er dem jaggu meg sløve. Men det går jo ikek akkurat under kategorien "sniking" i den forstand.

Jeg kjører/kjørte daglig i kø hjem fra jobben og til dags dato har jeg aldri opplevd at bilister har sperret veibanen for meg med vilje...
Samme her. Aldri opplevd noe av den sorten overhodet. Enten så blir jeg ingorert eller så blir det viket plass, men aldri skviset ut.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av Cutless »

Blitt aktivt "ignorert" et par ganger på E6'n i morgen rushet på vei inn til Oslo. Men der er jo veien så bred at det åpner seg en gigantisk luke på motsatt side av bilen så blokkeringene så langt har vært lite effektiv.

Det som er litt skummelt med at 99% av bilistene er hjelpsomme er jo at den ene jæveln som går inn for å blokkere med vilje kan komme veldig overraskende på. Viktig å være kritisk når man lanesplitter selv om de fleste hjelper deg frem.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av 45316 »

Jeg har opplevd aktiv sperringer en del ganger, til og med fram og tilbake mellom kjørefeltene. I det jeg har kommet meg forbi har det både blitt tutet, vist finger, osv. Dog er de fleste av sperrerne de som prater/fikler med tlf og ikke har fått med seg at jeg er der.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av JohnnyTh »

Det er veldig sjeldent jeg har opplevd å bli sperret i saktegående tett trafikk. Tvert imot så opplever jeg vanligvis det motsatte og bilene hjelper meg frem med å legge seg ut til siden.
Nå har det riktig nok hendt at jeg har truffet bilister som aktivt prøver å blokkere meg. Det som da er greit er at det som regel kjører flott bil og er mer redd for riper i bilen sin enn det jeg er for sykkelen.
I Tyskland har jeg truffet på et par stykker wanabe polizei som skal hindre meg i å snike i køen. Det er jo tross alt ulovlig i Tyskland. Men etter jeg fikk gul og sort jakke så har det blitt mye færre av disse. Kanskje de i speilet tror jeg er en av polizei kollegaene deres.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan reagerer du på bilsnikere?

Legg inn av SuperMorten »

Har aldri opplevd at noen blokkerer meg med vilje. Om det er refleksvesten/evt jakke med mye gult på, som JohnnyTh nevner, eller om det er noe annet, vet jeg ikke, men de som ser meg, flytter seg hvis det er mulig.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar