Moped

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:Kjenner ikke til hvordan denne moppen er moddet, lite info fra forrige eier.
Turtallet gikk lett i rødt med gammel sylinder, nå gjør den ikke det så lett,testet kun ved rusing. Eksosen ryker finere, ubrent olje, spytter ikke olje lenger. Ellers oppfører den seg som før, høyt turtall for å løse den, høyt turtall ved kjøring.

Da er den sikkert alt borret. At den er nærmest kraftløs under 7000omdr er som sagt normalt med effektanlegg.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Betyr dette at dersom jeg monterer original eksos uten andre endringer på trimmingen vil vi kunne få en sykkel som har kraft nok til å holde farten i motebakker ?
Er ikke ute etter en"raser", en sykkel som holder tritt med køen og ikke lager kø da farten synker til gangfart i oppoverbakkene....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:Betyr dette at dersom jeg monterer original eksos uten andre endringer på trimmingen vil vi kunne få en sykkel som har kraft nok til å holde farten i motebakker ?
Er ikke ute etter en"raser", en sykkel som holder tritt med køen og ikke lager kø da farten synker til gangfart i oppoverbakkene....

Den vil bli sterkere på lave turtall med original eksos Ja. Men at den går dårlig i oppoverbakker nå må vel skyldes at dere ikke holder turtallet oppe ? Den skal jo gå bedre oppover med effektanlegg. Det er bare snakk om å bruke turtallet. Du må litt ned i dysestr hvis du bytter til originalt eksosanlegg. Ca 115 dyse med uplombert originalanlegg.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Dette ble litt pinlig :sorry

Tidlig søndag morgen valgte jeg å ta en prøvetur for å teste ut moppen, sjekke at ting fungerte.
Som rune75 skriver turtall ruler. Over 7000 dro den godt avgårde. Etter noen km måtte jeg stoppe for fotgjenger.
Resultat at sykkelen døde, ville ikke starte på el start, andre gir og trillet moppen igang. Gikk fint og dro bra på høyt turtall. Vel hjemme i garasjen lot jeg den kjøle seg ned, ville fortsatt ikke starte på el start. Målte kompen, ca 5 KPa.
Demonterte sylinder og avslørte skjæring igjen :[-(
Ser da at jeg ikke har fulgt med i timen, montert stempel 180 gr. feil. Åpningene på stempelfjærene kommer da midt på eksosporten, ikkje bra....
Nytt kit bestilt, litt større boring denne gang, ønsker mer moment ved lavere turtall. Demontert originalpotten og fjernet det jeg tror er plomberingen. Tenker å montere dette på med ny sylinder for å få en litt mindre hissig lyd av potta.
Er dette en grei løsning eller er jeg ute og kjører nu ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Link til sylinderen ? Finnes veldig mange effektklasser i 70cc, som jeg går utifra at du har bestilt ?

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Rune75 skrev:Link til sylinderen ? Finnes veldig mange effektklasser i 70cc, som jeg går utifra at du har bestilt ?
http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... ts_id=1051" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Ja den vil funke godt med originalpotta. Dere vil få en mye mere kjørbar moped. Husk å starte med litt stor dyse og heller bytt til mindre hvis det ikke funker. Du bør helst ha prøvd en dyse som er for stor og helle dyse nedover til den går reint igjen.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Hvor stor dyse bør vi begynner med ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

Jeg vil tippe rundt 140 er greit å starte på. Hvis du har tenkt å prøve effektpotta på 70cc sylinderen så må du opp rundt 10nr på dysa iforhold til hva som funker med originalpotta.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Rune75 skrev:Jeg vil tippe rundt 140 er greit å starte på. Hvis du har tenkt å prøve effektpotta på 70cc sylinderen så må du opp rundt 10nr på dysa iforhold til hva som funker med originalpotta.

Demontert forgasseren i dag, stod 130 dyse her. Satte inn den største jeg har, 135.
Holder ellers med å gå gjennom moppen, ser her at selv med sin korte levetid (2011 mod) er denne nesten skrudd ihjel.
Den som har mekket på denne har ikke hatt ikke hatt mye peiling :[-X
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:
Holder ellers med å gå gjennom moppen, ser her at selv med sin korte levetid (2011 mod) er denne nesten skrudd ihjel.
Den som har mekket på denne har ikke hatt ikke hatt mye peiling :[-X
Sånn er det med 90% av brukte girmopeder. Di ungene skrur så inn i helv...e på ting som fungerer fra før. Og det ser ofte ut som det er brukt en sprengt skiftnøkkel eller en sliten rørleggertang på alle boltene. Helt forferdelig.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Rune75 skrev: Sånn er det med 90% av brukte girmopeder. Di ungene skrur så inn i helv...e på ting som fungerer fra før. Og det ser ofte ut som det er brukt en sprengt skiftnøkkel eller en sliten rørleggertang på alle boltene. Helt forferdelig.
Jeg kan bare svare for meg selv, har gjort dumme ting selv og lært av det. Problemet er å huske disse erfaringen etter som tiden går.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Da er moppen skrudd sammen igjen.
Denne gangen kom alt på rett plass.
Satt på original potte.
Som sist kjørte med ekstern tank og fet oljeblanding, ryker noe inni h...
Koble til original tank, justere for høy tomgang, kjøre alt varmt igjen.
Liten prøvetur, enorm forskjell, drar mye bedre ved lave turtall :D
Vil bruke tid på innkjøring før jeg begynner på turtall sperren, ønsker en sykkel som drar bra, men ikke noen racer.
Etter å ha ryddet opp etter mekkingen, lagd plass til en bil oppdager jeg at det lekker bensin fra moppen.
Virker som om det er dreneringen i bunn av forgasser som ikke holder tett, så mer skruing er i gjære.....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Moped

Legg inn av Rune75 »

bm skrev:Da er moppen skrudd sammen igjen.
Denne gangen kom alt på rett plass.
Satt på original potte.
Som sist kjørte med ekstern tank og fet oljeblanding, ryker noe inni h...
Koble til original tank, justere for høy tomgang, kjøre alt varmt igjen.
Liten prøvetur, enorm forskjell, drar mye bedre ved lave turtall :D
Vil bruke tid på innkjøring før jeg begynner på turtall sperren, ønsker en sykkel som drar bra, men ikke noen racer.
Etter å ha ryddet opp etter mekkingen, lagd plass til en bil oppdager jeg at det lekker bensin fra moppen.
Virker som om det er dreneringen i bunn av forgasser som ikke holder tett, så mer skruing er i gjære.....

Så bra ! Du kan prøve å skru skruen til dreneringen ut og inn noen ganger. Kanske den holder tett da. Hvis ikke du alt har prøvd da.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Moped

Legg inn av bm »

Første prøvetur, surt, kaldt og vått.
Moppen drar bra fra under 5', men har en tendens til å fuske mellom 5 og 6' omdreininger :scratch

Tok den ikke helt ut på turtall enda, nålen viste 74 km.t. ved 8' omdr.
Ser ut til at turtallssperren må settes til maks 6' omdr. for å ikke overskride 50 km.t.
Eller bør jeg heller gire om drevene?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Svar