Hva har du kjøpt i dag?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 31 mar 2026, 23:28 Det høres ikke veldig lurt ut. Tror ikke det er bra for lakken i lengden og parafin er vel ganske aggressivt mot plast og gummi.
Drøye 90K og jevnlig bruk av parafin som avfetting siden 2018 har i hvertfall ikke forringet hverken plast eller gummi på min KTM...

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Du får legge ut et bilde når du har vasket, så vi får se resultatet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Parafin er ikke det verste, fungerer ypperlig å vaske med, og det er litt «fett». Løser opp i mye. Så er det bare å vaske med såpe og vann etterpå.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

JohnnyTh skrev: 01 apr 2026, 00:00
AJ skrev: 31 mar 2026, 22:51 Interessant å lese hva @haakeik skriver om sine første GS erfaringer.
Som får meg til å tenke på mine egne erfaringer etter testkjøring av Triumph Tiger 1200 og Moto Guzzi V8 1200 da jeg skulle bytte ut min Triumph Tiger 1050 i sin tid.
Jeg fikk ingen særlig kontakt, for å si det slik, med Truimph'en etter todagerstestturen, men gjorde det definitivt med Moto Guzzi'en etter kun etter noen få hundre meter.
En ganske surrealistisk opplevelse.

Siden ble KTM 1290 SA og har siden ikke sett meg tilbake.
Men tar meg i å savne den karakteristiske og særegne Stelvio'en innimellom...
For meg var det motsatt. Første gangen jeg prøvde en 1250gs så føltes det som å ha et kvalitetsverktøy i hendene. En maskin som gjorde alt den skulle helt perfekt. Selvsagt var den ikke helt perfekt, den var ikke så rask som kawasakien jeg hadde og ikke så stabil i høye hastigheter. Men den gjorde jobben.
KTM fristet og, men etter at jeg satt på campingplassen i Seydisfjordur og så alt KTM som kom på bergingsbil så forsvant litt av den lysten.
Hva med alle BMW’er du (jeg) har sett på bergingsbil … :D Hva har vært de største feilene på de stor KTM’ene, tenker 1050, 1090, 1190 og 1290 … Jo, luftfilterboks på 1190 som ikke var helt som tenkt fra KTM da det passerte ikke godt filtrert luft inn i motor med påfølgende skade på motor. Hvor raskt dette oppsto … de som kjørte grus, sand var de første som fikk trøbbel.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

dypen skrev: 01 apr 2026, 22:12
JohnnyTh skrev: 01 apr 2026, 00:00
AJ skrev: 31 mar 2026, 22:51 Interessant å lese hva @haakeik skriver om sine første GS erfaringer.
Som får meg til å tenke på mine egne erfaringer etter testkjøring av Triumph Tiger 1200 og Moto Guzzi V8 1200 da jeg skulle bytte ut min Triumph Tiger 1050 i sin tid.
Jeg fikk ingen særlig kontakt, for å si det slik, med Truimph'en etter todagerstestturen, men gjorde det definitivt med Moto Guzzi'en etter kun etter noen få hundre meter.
En ganske surrealistisk opplevelse.

Siden ble KTM 1290 SA og har siden ikke sett meg tilbake.
Men tar meg i å savne den karakteristiske og særegne Stelvio'en innimellom...
For meg var det motsatt. Første gangen jeg prøvde en 1250gs så føltes det som å ha et kvalitetsverktøy i hendene. En maskin som gjorde alt den skulle helt perfekt. Selvsagt var den ikke helt perfekt, den var ikke så rask som kawasakien jeg hadde og ikke så stabil i høye hastigheter. Men den gjorde jobben.
KTM fristet og, men etter at jeg satt på campingplassen i Seydisfjordur og så alt KTM som kom på bergingsbil så forsvant litt av den lysten.
Hva med alle BMW’er du (jeg) har sett på bergingsbil … :D Hva har vært de største feilene på de stor KTM’ene, tenker 1050, 1090, 1190 og 1290 … Jo, luftfilterboks på 1190 som ikke var helt som tenkt fra KTM da det passerte ikke godt filtrert luft inn i motor med påfølgende skade på motor. Hvor raskt dette oppsto … de som kjørte grus, sand var de første som fikk trøbbel.
Har faktisk ikke sett så mange, men det må være tilfeldig. BMW hører man jo stadig om at det er problemer med og de er jo ganske mange.
Hva som var galt med alle på Island vet jeg ikke, men en av de var en 990 med ladeproblemer og en annen hadde brent clutchen. Resten vet jeg ikke.
Det var også en Honda som hadde tatt rotta på clutchen og fikk den fikset der. Veien inn til Askja er berømt for å ta livet av clutchen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ErikW
Motorsykkelen din: 2025 Triumph Tiger 900 Rally pro. Kawasaki Ninja 636

Legg inn av ErikW »

Etter 6 st GS uten en fail og heller aldri sett de på en redningsbil, hadde jeg glatt valgt det igjen. Ryggen trengte en lettere sykkel og testet 79 og 890 KTM, men for meg ble det karakterløst. Godt vi er forskhellige tenker jeg.

Så til parafin vasking. Har man virkelig så møkkete MC R at de trenger dette griseiet for å bli rene ?
Mine sykler er coatet og trenger bare en lett skumvask for å se ut som nye.
Kjedet vasker jeg i lampeolje med kontroll over hvor restene havner. :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 03 apr 2026, 22:46 Ryggen trengte en lettere sykkel og testet 79 og 890 KTM, men for meg ble det karakterløst. Godt vi er forskhellige tenker jeg.
Kanskje tiden er inne for å sjekke ut Moto Guzzi V7 og V85 TT :crazy: ?

ErikW

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 03 apr 2026, 22:57
ErikW skrev: 03 apr 2026, 22:46 Ryggen trengte en lettere sykkel og testet 79 og 890 KTM, men for meg ble det karakterløst. Godt vi er forskhellige tenker jeg.
Har vært på tanken med de begge, så de skal prøves en gang. Veldig nyskjerrig på motortypen. Litt synd V85 TT er såpass tung, men igjen så må jeg prøve disse en dag :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 03 apr 2026, 23:04
Har vært på tanken med de begge, så de skal prøves en gang. Veldig nyskjerrig på motortypen. Litt synd V85 TT er såpass tung, men igjen så må jeg prøve disse en dag :thumleft
Tyngden har ikke så mye å si så lenge de er letthåndterlige med lav sittehøyde uten at sittestillingen blir trang med for skarp kne- og hoftevinkel.

Royal Enfield kan jo være noe å snuse på også. Ingen lettvektere disse heller, men like letthåndterlige som Guzzi'ene.

Ellers har jo Kawasaki noen riktig fine 900 modeller som også bør sjekkes ut... ;)

ErikW

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 03 apr 2026, 23:21
ErikW skrev: 03 apr 2026, 23:04
Tyngden har ikke så mye å si så lenge de er letthåndterlige med lav sittehøyde uten at sittestillingen blir trang med for skarp kne- og hoftevinkel.

Royal Enfield kan jo være noe å snuse på også. Ingen lettvektere disse heller, men like letthåndterlige som Guzzi'ene.

Ellers har jo Kawasaki noen riktig fine 900 modeller som også bør sjekkes ut... ;)
Har jo kjøpt en rå kul ny Triumph 400XC, som er rigget med grøvre dekk nå TKC80. Montert myke vesker, bagasjebrett + øvre veltebøyler med tåkelyr inne i bøylen. En kul liten rakkar som må prøves ut først. Går som et skudd den :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 05 apr 2026, 17:08
AJ skrev: 03 apr 2026, 23:21

Har jo kjøpt en rå kul ny Triumph 400XC, som er rigget med grøvre dekk nå TKC80. Montert myke vesker, bagasjebrett + øvre veltebøyler med tåkelyr inne i bøylen. En kul liten rakkar som må prøves ut først. Går som et skudd den :thumleft
Har antakelig nevnt det før, men gjentar gjerne; disse fyrrige 400/450 kubikkerne overrasker, helt klart. Jeg hadde jo selv en KTM 390 Duke, som var mer enn sprek nok og skikkelig god å kjøre på såvel korte som lengre turer.
Savner denne lettkjørte og ikke minst letthåndterlige sykkelen rett som det er.

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Legg inn av haakeik »

Den Triumph'en så jo veldig morsom ut :thumleft

ErikW

Legg inn av ErikW »

haakeik skrev: 05 apr 2026, 22:22 Den Triumph'en så jo veldig morsom ut :thumleft

Ja det er en kuul sak. Smiler godt når jeg er ute med min. Kjørte en tur i dag omgår faktisk ganske godt :twothumbs:

ErikW

Legg inn av ErikW »

Her er min

IMG_6379.jpeg
IMG_6380.jpeg
IMG_6210.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sono Juventino
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401

Legg inn av Sono Juventino »

AJ skrev: 03 apr 2026, 23:21Tyngden har ikke så mye å si så lenge de er letthåndterlige med lav sittehøyde uten at sittestillingen blir trang med for skarp kne- og hoftevinkel.

Synes et par av RE-syklene er veldig pene, så var fornøyd med å få prøvesittet på MC-messa i Lillestrøm for litt tid tilbake. Må si jeg ble overrasket over hvor tung clutchen på RE-syklene var! Spesielt sammenlignet med min egen Husky eller Honda-syklene jeg testet. Fant ut at Royal Enfield er kjent for hard clutch, og at dette er "by design", men dette ble i hvert fall helt feil for min del. Jeg har ingenting i mot ristingen fra thumperen min selv på lange turer, men tung clutch virker bare slitsomt. Hver sin smak. :)

Tok en langtur ned til AGM Sarpsborg nå på fredagen før påske, så da fikk jeg kjøpt meg kjøresko jeg kan bruke på jobb i tillegg til en wireless Quad Lock. Fikk også skaffet meg en strømfordelingsboks etter anbefaling fra en tekniker. Denne kobles da på en sikring som styres av tenningen, så har man opptil 4 koblingspunkter fra denne. Enkel måte å sikre at man ikke har en strømtyv som tapper batteriet ved feilinstallasjon. Etter å ha forsøkt å installere ting i påsken, så fant jeg ut at jeg manglet en flatsikringsadapter med uttak til kr 74,90 som jeg måtte vente med å få kjøpt til etter påske. Mulig slikt er allmennkunnskap, men for meg var det irriterende å måtte vente. IgrI( :knegg

Bilde

Bilde
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750

Legg inn av Domino »

I går bestilte jeg olje til Triumph (10w-40) og Moto Guzzi (10w-60), samt 3 stk tennplugger til Triumphen. Og gearolje til Guzzi. Jeg byttet jo olje på girkasse og kardang i fjor, men tar og bytter i år også. Det kan vel aldri gjøres for ofte.

Dotcom
Motorsykkelen din: Honda CBR600RR

Legg inn av Dotcom »

https://www.agm.no/sw-motech/1819731/sw ... br600rr-cb

Så er RR'en straks klar for nye turer! Har tidligere kjørt med Kriega sine tailbager, fungert ok men litt slitsomt å ta av og på.

folbjo
Motorsykkelen din: Ducati

Legg inn av folbjo »

Nye Titan bolter til calipere, samt passet på å sikre dem med låse tråd.
Flere måter å gjøre det på, men måten flymekanikere utfører det på er vell malen ?

Etterpå var det innkjøring av nye Brembo T-Drive bremseskiver med SBS RST (Racing Sinter) klosser.
Har også fått montert Evotech tail tidy.
20260411_153618.jpg
20260410_175250.jpg
20260411_153608.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Hypermotard 950 SP

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

folbjo skrev: 12 apr 2026, 23:16 Nye Titan bolter til calipere, samt passet på å sikre dem med låse tråd.
Flere måter å gjøre det på, men måten flymekanikere utfører det på er vell malen ?

Etterpå var det innkjøring av nye Brembo T-Drive bremseskiver med SBS RST (Racing Sinter) klosser.
Har også fått montert Evotech tail tidy.
Flott sykkel :thumleft Har du låsetrådtang så du gjør jobben selv …
IMG_5770.jpeg
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

folbjo
Motorsykkelen din: Ducati

Legg inn av folbjo »

jo, takk for det dypen.

Ja, jeg har tang og gjør det selv. Tenkte jeg skulle oppgradere til ny tang, som snurrer begge veier.
Avslutningen eller "pigtail'n" skal jo snurres motsatt vei for å låse, så den tar man manuelt ved å snurre tangen motsatt vei.

Den andre tangen har en omstiller slik at den kan snurre tråden begge veier.
Ducati Hypermotard 950 SP

kjland
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT 2025 modell, Triumph Tiger 900 GT Pro 2026 modell

Legg inn av kjland »

Hentet ut Triumph Tiger 900 GT i dag :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

kjland skrev: 15 apr 2026, 20:47 Hentet ut Triumph Tiger 900 GT i dag :twothumbs: :twothumbs:
Populær modell dette, ser det ut til.

Gratulerer så mye med en utvilsomt flott sykkel :thumleft !

Megaoctane
Motorsykkelen din: ‘24 BMW R1300 GS

Legg inn av Megaoctane »

Gratis med Tiger. Veldig fin sykkel.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Ikke i dag, men nylig;

et oljefilter til min GPz. Benyttet anledningen da jeg var forbi, - og jo visst - han hadde det på hylla :-)

Fantastisk å slippe å måtte bestille (enda mer) langveisfra, og å måtte betale mer for frakt enn selve delen, og dertil å måtte vente unødvendig lenge på at dagens distribusjonssystem ("posten" er ikke lenger verdt det navnet) skulle levere den.

Heia https://waagbomc.no/

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Salg på Ryobi hos OBS Bygg.

https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbe ... gIs3fD_BwE
IMG_1462.jpeg
Når du har rette ventiler på motorsykkelhjula var Ryobi sin kompressor med manometer kjempefin, kjøpte en slik også :thumleft

https://www.clasohlson.com/no/Ryobi-R18 ... /p/41-2441
IMG_5870.jpeg

Svar