KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Poenget her er selve beskrivelsen. Ulykken skjedde fordi man falt av sykkelen liksom. Det er slik jeg leser det. Ulykken skjedde fordi man mistet balansen, kjørte på noe, etc som MEDFØRTE at man falt av sykkelen.

Er formuleringen jeg hengte meg mest opp i. Jeg også skjønner at man faller av sykkelen hvis man fronter med en bil. Men har man frontet med en bil så skriver man ikke at man har falt av sykkelen og ikke noe mer.

Når man er ute å kjører så faller man ikke av sykkelen sånn uten videre, uten at det er en grunn til det slik jeg ser det.
Det er nettopp formuleringen jeg setter fingeren på. Der er ikke første gang jeg leser eller hører denne snodige formuleringen brukt, og synes den virker like håpløs hver gang. Kan i grunnen ikke skjønne hvor dette kommer fra. Det er jo strengt tatt nesten ikke praktisk mulig å falle av hverken sykkel eller motorsykkel, i alle fall ikke for fører. Passasjerer kan jo det i enkelte tilfeller.
At enkeltmennesker i enkelte områder av landet kan finne på å si det slik forstår jeg, men at formuleringen brukes av en journalist blir jo helt tullete. For meg blir det bare merkelig.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av Bjerknez »

100% enig.

Helt opplagt at journalisten aldri har kjørt sykkel eller kanskje til og med kjenner noen som gjør det. Selvnjeg hadde ikke brukt "falt av sykkelen" i en artikkel før jeg fikk lappen.

Jeg synes formuleringer og generelt innlegg i aviser rundt om blir dårligere å dårligere. Når jeg leser nyheter vil jeg ha fakta, rett på sakk med litt innlevelse hvor man føler at journalisten er litt engasjert og kunnskapsrik i måten artikkelen skrives på.

De store avisene er enkelte ganger gode på dette, men enkelte lokalaviser er så elendige at jeg nesten tror dem er der kun for å spre reklame

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

Jeg ser at AJ er på testtur. Det har jeg også vært. Sist helg ble det en spontantur for å teste ut noe utstyr, blant annet hengekøya. Jeg har noen litt svevende planer om sommerturen i år, og mye tyder på at det blir en villcamptur langs Svenske grusveier sammen med en kamerat.
Men testtur ble det. Ikke lengre enn til Lesjatraktene, og vi fant mange mil med gode grusveier. Overnatting fant vi halvveis inn i Lordalen ved tettstedet Lora. Der inne er jeg godt kjent etter flere minnerike turer på villreinjakt for en del år siden. Det er ryddet og tilrettelagt flere "campingplasser" der inne, med utedo, benker, bålplasser mv. Det er også satt igjen en klynge furutrær i ypperlig avstand for hengekøye.
Om hengekøya funket bedre denne gang..? Ja det gjorde den. Jeg sov godt.. mange ganger den natta :lol
20230611_164924.jpg
20230611_133634.jpg
20230611_124625.jpg
20230611_124558.jpg
20230611_084116.jpg
20230610_233512.jpg
20230610_200857.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av dypen »

Fint vær dere hadde men så litt kaldt ut med snø i høyden og nært på …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

dypen skrev:Fint vær dere hadde men så litt kaldt ut med snø i høyden og nært på …
Været var nydelig, og nesten for varmt. I hvertfall i lavlandet om man kan si det om fjellbygda Lesja.
Bildene der snøskavler på veien stoppet oss er tatt ved Aursjøen, der veien på østsiden av vannet uansett ender et par hundre meter unna. Men også der måtte kjørejakka tas av når vi tok et kvarters pause før vi returnerte samme vei. Dette er nesten 3 mil med flott grusvei tilbake til Lesja. Anbefales!
Fra der vi sto kunne vi se Aursjødammen (demninga) og Aursjøhytta i nordenden av Aursjøen, der Aursjøveien mellom Eikesdal og Sunndal passerer. Det er altså ikke så mange kilometer som mangler før man kunne kjørt mellom der. Men det går altså ikke.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av rolf-arne »

Høres ut som fin tur, litt sne skulle no ikke være grunn til å stoppe? Har dokker ikke spade og kjetting med,, ka slag offroad er dere.....

Ka skje æ må prøve mæ på gruskjøring, æ å... kroppen begynner å mykner litt opp..

Liker godt at andre er på tur, men er fornøyd med å se frem til august..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang

Legg inn av kjellv »

rolf-arne skrev:Høres ut som fin tur, litt sne skulle no ikke være grunn til å stoppe? Har dokker ikke spade og kjetting med,, ka slag offroad er dere.....

Ka skje æ må prøve mæ på gruskjøring, æ å... kroppen begynner å mykner litt opp..

Liker godt at andre er på tur, men er fornøyd med å se frem til august..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Det er et stykke det ikke er vei videre fra der vi sto, spade og kjettinger hadde ikke hjulpet. Veien fortsatte litt til ned til noen naust ved vannet.
Det hadde i grunnen vært kjekt om det hadde vært gjennomkjøringsmulighet, det tror jeg hadde blitt populært.
Men øket trafikk der oppe er visst ikke ønskelig, antakelig mest pga villreinsrammen som holder til i disse fjellene.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Da er jeg ferdig pakket og klar for årets sommertur. Den går i år til Sverige, og planen er å kjøre mest mulig på grusvei.
Alt for mye planlegging er gjort i forkant. Det er helt ulikt meg, men jeg skal kjøre sammen med en annen og da ble det bare slik. Men mye av planen har allerede gått i vasken, da uværet Hans veltet store mengder vann også over Sverige. Det har naturlig nok satt sine spor på grusveier og vassdrag, og mange av de steder vi hadde tenkt oss er nærmest ubesøkelige..
Så da er vi klar for tur omtrent som jeg pleier, der turen tas på sparket og planlegges underveis :)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

kjellv skrev: 13 aug 2023, 22:34 Da er jeg ferdig pakket og klar for årets sommertur. Den går i år til Sverige, og planen er å kjøre mest mulig på grusvei.
Alt for mye planlegging er gjort i forkant. Det er helt ulikt meg, men jeg skal kjøre sammen med en annen og da ble det bare slik. Men mye av planen har allerede gått i vasken, da uværet Hans veltet store mengder vann også over Sverige. Det har naturlig nok satt sine spor på grusveier og vassdrag, og mange av de steder vi hadde tenkt oss er nærmest ubesøkelige..
Så da er vi klar for tur omtrent som jeg pleier, der turen tas på sparket og planlegges underveis :)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
God tur! Jeg drar på solotur uke 34 (om en uke), og dag 2 skal jeg gjennom dine trakter, nemlig Molde.
Har tenkt meg til Kristiansund dag 2, men via Bud og Atlanterhavsveien, så blir det vel en liten fergetur fra Åfarnes og over.
Tar gjerne i mot tips eller advarsler, har faktisk aldri vært der (men ikke så langt unna, nærmeste er vel Åndalsnes og Sunndalsøra.
Håper dere for brukbart vær, kos dere!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Gammelsmurfen skrev: 14 aug 2023, 00:11
kjellv skrev: 13 aug 2023, 22:34 Da er jeg ferdig pakket og klar for årets sommertur. Den går i år til Sverige, og planen er å kjøre mest mulig på grusvei.
Alt for mye planlegging er gjort i forkant. Det er helt ulikt meg, men jeg skal kjøre sammen med en annen og da ble det bare slik. Men mye av planen har allerede gått i vasken, da uværet Hans veltet store mengder vann også over Sverige. Det har naturlig nok satt sine spor på grusveier og vassdrag, og mange av de steder vi hadde tenkt oss er nærmest ubesøkelige..
Så da er vi klar for tur omtrent som jeg pleier, der turen tas på sparket og planlegges underveis :)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
God tur! Jeg drar på solotur uke 34 (om en uke), og dag 2 skal jeg gjennom dine trakter, nemlig Molde.
Har tenkt meg til Kristiansund dag 2, men via Bud og Atlanterhavsveien, så blir det vel en liten fergetur fra Åfarnes og over.
Tar gjerne i mot tips eller advarsler, har faktisk aldri vært der (men ikke så langt unna, nærmeste er vel Åndalsnes og Sunndalsøra.
Håper dere for brukbart vær, kos dere!
Heisann, kjekt å høre at du tar en tur til våre trakter.
At du velger å kjøre hele Atlanterhavsveien fra Bud til Kristiansund tyder på at du har gjort et godt forarbeid. Alt for mange kjører korteste vei til bruene, og når de er kommet til Kårvåg blir de bare skuffet og lurer på om det var bare dette de hadde kjørt så langt for.
Skal du videre fra Kristiansund mot Trondheim? Kjør i så fall den nordlige ruten over Tustna og Aure til Kyrkseterøra, ikke kjør E39. Har du tid, så ta en tur ut til Smøla også, men været kan gjerne avgjøre denne avstikkeren.

Gi en lyd fra deg når du kommer. Er jeg hjemme igjen så møter jeg deg ett eller annet sted for en kaffekopp eller noen mil i lag. Er ikke jeg hjemme enda så kanskje @Audi Mannen melder seg. Han bor i Kristiansund. Vi pleier ikke slippe forummedlemmer forbi oss uten å hilse på hvis vi kan unngå det :thumleft

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av StianM »

kjellv skrev: 14 aug 2023, 08:38 Skal du videre fra Kristiansund mot Trondheim? Kjør i så fall den nordlige ruten over Tustna og Aure til Kyrkseterøra, ikke kjør E39.
Slenger inn en +1 på dette forslaget. Den ruta er helt fantastisk, kjørte den selv for bare en ukes tid siden. Bare vær litt obs på skikkelig dårlige veier over fjellet :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 763
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Audi Mannen »

God tur Kjellv. Litt dårlige grusveiser tåler du.... kjører jo Yamaha XT i stor format. Og til Gammelsmurfen så kan jeg si at neste uke har jeg bestilt flott vær og gode temperaturer. Og har jeg mulighet etter arbeid når du er i området så er jeg ikke vond å be om en kjøretur.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

kjellv skrev: 14 aug 2023, 08:38
Gammelsmurfen skrev: 14 aug 2023, 00:11
kjellv skrev: 13 aug 2023, 22:34 Da er jeg ferdig pakket og klar for årets sommertur. Den går i år til Sverige, og planen er å kjøre mest mulig på grusvei.
Alt for mye planlegging er gjort i forkant. Det er helt ulikt meg, men jeg skal kjøre sammen med en annen og da ble det bare slik. Men mye av planen har allerede gått i vasken, da uværet Hans veltet store mengder vann også over Sverige. Det har naturlig nok satt sine spor på grusveier og vassdrag, og mange av de steder vi hadde tenkt oss er nærmest ubesøkelige..
Så da er vi klar for tur omtrent som jeg pleier, der turen tas på sparket og planlegges underveis :)

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
God tur! Jeg drar på solotur uke 34 (om en uke), og dag 2 skal jeg gjennom dine trakter, nemlig Molde.
Har tenkt meg til Kristiansund dag 2, men via Bud og Atlanterhavsveien, så blir det vel en liten fergetur fra Åfarnes og over.
Tar gjerne i mot tips eller advarsler, har faktisk aldri vært der (men ikke så langt unna, nærmeste er vel Åndalsnes og Sunndalsøra.
Håper dere for brukbart vær, kos dere!
Heisann, kjekt å høre at du tar en tur til våre trakter.
At du velger å kjøre hele Atlanterhavsveien fra Bud til Kristiansund tyder på at du har gjort et godt forarbeid. Alt for mange kjører korteste vei til bruene, og når de er kommet til Kårvåg blir de bare skuffet og lurer på om det var bare dette de hadde kjørt så langt for.
Skal du videre fra Kristiansund mot Trondheim? Kjør i så fall den nordlige ruten over Tustna og Aure til Kyrkseterøra, ikke kjør E39. Har du tid, så ta en tur ut til Smøla også, men været kan gjerne avgjøre denne avstikkeren.

Gi en lyd fra deg når du kommer. Er jeg hjemme igjen så møter jeg deg ett eller annet sted for en kaffekopp eller noen mil i lag. Er ikke jeg hjemme enda så kanskje @Audi Mannen melder seg. Han bor i Kristiansund. Vi pleier ikke slippe forummedlemmer forbi oss uten å hilse på hvis vi kan unngå det :thumleft
Takk for tips! skal ikke "spamme" i denne turloggen din, så jeg fortsetter nok i min egen "logg" med det som gjelder neste ukes tur.
Men kan likevel svare her på det du spør om, jeg bestilte de to første overnattingene (Otta og Kristiansund), resten er jeg litt usikker på så tenkte jeg skulle være litt "gæærn" og ta det på sparket samme dag etter hvordan været blir. Og det gjelder da også hvilke retning det bærer etterpå. Men tenker at dersom været er greit tirsdag 22, så kjører jeg via Bud/Atlanterhavsveien da, er det elendig vær, så tar jeg kanskje E39 bortover til Kristiansund og kjører Atlanterhavsveien dagen etter i stedet. Ønsker meg oppholdsvær og grei sikt :-)
Kommer nok til å skrive litt og legge ut noen bilder underveis, så tar vi det derfra. Kunne ha vært hyggelig og truffet dere lokale som i tillegg garantert er veldig lokalkjente. Har lyst å se Sunnmørsalpene, og det er vel nede ved Hjørundfjorden ettersom jeg har forstått det, Ørsta, Volda stranda området, så jeg antar det blir den retningen dag 3 om været ikke blir ille.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av Tore L »

Hei KjellV - kjør forsiktig når du er på grus :) Når og hvor kommer du inn i Norge igjen for å dra på mcsiden treff?
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Sommertur 2023

Legg inn av kjellv »

Tore L skrev:Hei KjellV - kjør forsiktig når du er på grus :) Når og hvor kommer du inn i Norge igjen for å dra på mcsiden treff?
Blir nok ikke forumtreff på meg i år dessverre. Da blir det igjen bare du og AJ som fortsetter en ubrutt rekke siden 2017

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar