KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av dypen »

Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Ja det er veldig moro. Ingen krav til verken sykkel, dekk eller tidligere. I utgangspunktet kan alle sykler kjøres på grusvei, uansett hvilke dekk man har. Ikke alle deltakerne deltok på alt. Vi fikk noen utfordringer i løpet av kurset, og det var noen av deltakerne som ikke deltok på alle utfordringene. Hver og en fikk anledning til å bestemme dette selv. Men de fleste av oss gjennomførte alt, også noe offroadkjøring i alpinbakken i Raudalen.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Roargutten »

dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.

Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.

Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04
dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.

Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.

Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.

Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.

Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av JoeHugin »

Typ CRF300L eller lignende må jo være veldig selvtillitsskapende. Evt en eldre Suzuki DRZ400? Som nybegynner på grus altså.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 09:55 Typ CRF300L eller lignende må jo være veldig selvtillitsskapende. Evt en eldre Suzuki DRZ400? Som nybegynner på grus altså.
Ja, skal man få selvtillitt på grus må man fjerne frykten for å velte med de kostnader det påbeløper seg som ligger bak i hjernebarken.

En godt brukt 300-600 enduro etc. og bra med sikkerhetsutstyr er langt mere verdt enn et kurs mener jeg. Man må spinne litt rundt på forskjellige underlag samt foreta noen småvelt før man bygger seg opp erfaring.

Ullevållseter tipper jeg har gått på tryne mer enn en gang...?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04
dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.

Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.

Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.

Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.

Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Det går veldig fint å lære seg gruskjøring med en stor og tung adventuresykkel, så lenge du ikke er redd for å få noen merker på den og klarer å rette den opp etter en velt. Har du veltebøyler, holdere for sidekofferter og Barkbusters, så skal det faktisk noe til for å få skader på sykkelen ved en velt. Men skal du ut på stier, så er jeg enig at en mindre sykkel er bedre egnet for en nybegynner.
I tillegg til det Roargutten sier, så synes jeg også at man bør minst ha 70/30 dekk eller 50/50 dekk.
Jeg kjører Stelvio'n på grus og traktorveier og det går veldig fint, så lenge det ikke er dyp grus. Det liker jeg ikke, men det sitter mer i hodet enn hva Stelvio'n kan eller ikke kan :redface
Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Jeg er sikker på at du tenker GSA :knegg Men en GSA med veltebøyler er ekstremt godt beskyttet i motsetning til andre sykler :D

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av JoeHugin »

GS/GSA velter jo ikke så langt heller. :D
image_2022-09-06_164732984.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller. :D
image_2022-09-06_164732984.png
:lol :lol :lol

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Olav K »

JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller. :D
image_2022-09-06_164732984.png
Ikke velter de langt, og så lett å vippe opp igjen :thumleft

GSAen tåler masse juling uten å ta skade.
Har vært på tur i 3 uker nå, kjørt rundt 3000km på grusveger i søreuropa. 4 GSAer.
Har lagt de ned utallige ganger, ingen skader.

Å lære seg gruskjøring handler bare om å ha lyst, ha solide dekk og litt beskyttelse på sykkelen :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Audi Mannen »

JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller. :D
image_2022-09-06_164732984.png
Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vrede 😆👍
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04
dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.

Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.

Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.

Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.

Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Gruskjøring trenger ikke være ekstremsport. Strengt tatt trenger du ikke hverken en spesiell sykkeltype eller spesielle dekk. Du kan godt utfordre Rocket'n din på grusvei også, det handler bare om hvordan du kjører. Det vil helt sikkert gå veldig bra. Det koker ned til at det handler mest om hvordan du kjører.
Men på virkelig dårlige veier, eller såkalt off-road, der bør man nok stille litt krav til egenskaper på sykkel og dekk, og lære seg noen knep og ferdigheter.
Men det aller meste av veier jeg kjørte i helga kunne du godt kjørt Rocket også. Kanskje noe roligere enn det vi kjørte, men det hadde helt klart vært forsvarlig og gjennomførbart.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Roargutten »

haakeik skrev: 06 sep 2022, 16:41
Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04
dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.

Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.

Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.

Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.

Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Det går veldig fint å lære seg gruskjøring med en stor og tung adventuresykkel, så lenge du ikke er redd for å få noen merker på den og klarer å rette den opp etter en velt. Har du veltebøyler, holdere for sidekofferter og Barkbusters, så skal det faktisk noe til for å få skader på sykkelen ved en velt. Men skal du ut på stier, så er jeg enig at en mindre sykkel er bedre egnet for en nybegynner.
I tillegg til det Roargutten sier, så synes jeg også at man bør minst ha 70/30 dekk eller 50/50 dekk.
Jeg kjører Stelvio'n på grus og traktorveier og det går veldig fint, så lenge det ikke er dyp grus. Det liker jeg ikke, men det sitter mer i hodet enn hva Stelvio'n kan eller ikke kan :redface
Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Jeg er sikker på at du tenker GSA :knegg Men en GSA med veltebøyler er ekstremt godt beskyttet i motsetning til andre sykler :D
Ja vi overleve jo begge to på Finnskogen. Ikke noen krav til grusspesifik sykkel. Sitter mest i hodet på den oppå sykkelen.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29
JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller. :D
image_2022-09-06_164732984.png
Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vrede 😆👍
Enig. Savner noen nykommere her inne med litt baller :twothumbs:

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022

Legg inn av JoeHugin »

Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 21:12
Audi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29
JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller. :D
image_2022-09-06_164732984.png
Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vrede 😆👍
Enig. Savner noen nykommere her inne med litt baller :twothumbs:
GS-ianerne kan trøste seg med at jeg bare er preget av misunnelse, som all annen vennlig erting. :redface

Svar