Vurdering av egen MC --> pluss/minus...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av frankh »

Ducati Supersport 900:

+:
- Utrolig gode kjøreegenskaper - sykkelen ligger stabilt som en drøm i svingene.
- Motor med veldig høyt dreimoment gjør den mer anvendelig på landeveiskjøring enn en typisk rekkefirer-ræser (gixxer, zx-xr, cbrxxrr o.s.v.), da motorens effektområde ligger mellom 3 og 8000 rpm, i stedet for fra 8000 og oppover.
- Som med alle Ducatier: Man får en helt unik feedback fra underlaget. Dette gjør at man kjenner alt som skjer fra avfalten, opp gjennom dekkene, støtdemperne rammen, styret - rett og slett full feedback. Selv på ikke-S modellene, altså de som ikke kommer med Öhlins dempere og gaffel, så er dette noe som ingen andre fabrikanter noensinne har klart å matche. Om man trenger det? Garantert ikke alltid, men når man har blitt vant til det så er det veldig rart å sette seg på en japseræser hvor du knapt merker det når forhjulet løfter seg.
- Også som med alle Ducatier, og mange twin-motorer: Du får en betraktelig bedre føling med veigrepet til bakhjulet ved pådrag gjennom og ut av svingene.
- Utrolig pent og sensuellt, åpenbart kvinnelig utseende. (Dette er jo typisk Ducati, også i større grad enn andre italienere.)
- Økonomisk motor (ned mot 0.5 pr/mil på landeveiskjøring) gjør den til den perfekte tur-ræser.
- Du får ikke lyst til å kjøre noe annet enn Ducati etter å ha hatt den en stund.

-:
- Dyr motor å vedlikeholde (selv om den er rimelig sammenliknet med Ducatis superbike-ræsere). De desmodromiske (tvangsstyrte) ventilene trenger kontroll/justering hver 10.000 km., og worst-case konsekvenser av å ikke gjøre dette er verre enn på motorer med fjærstyrte ventiler (les: Omtrent alle andre motorer).
- Lite effekt på toppen. Supert dreimoment, men få hester (80+). Dette er kun problematisk når du skal kjøre raskere enn 130 på motorveien, eller når du blir forbikjørt på langstrekkene på Rudskogen/Vålerbanen/etc. (jeg treffer turtallssperren på ca. 9200 rpm omtrent _hver_ gang).
- Italiensk elektronikk (les: Ikke _akkurat_ Honda-kvalitet.)
- Litt ujevn motorgange på de laveste turtallene. Dette regnes evt. for noen som sjarm, akkurat som tilsvarene på en trillebår-med-støttehjul (Harley).
- Du får ikke lyst til å kjøre noe annet enn Ducati etter å ha hatt den en stund.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

Som mange her inne vet så byttet jeg ut den gamle, gode TDM'en med en Triumph Tiger 1050 SE 2010 mod. i høst.
Jeg falt pladask, for å si det på den måten, etter at jeg prøvekjørte Tiger'n første gang. Og var allerede da rimelig bestemt på at, "jo, denne må jeg bare ha!"
Meeen... jeg lever ikke i et drømmeaktig vakuum siden min høyst realitetsorienterte bedre halvdel også deltar aktivt i MC-livet mitt. Det var naturlig påkrevet at hennes bestemte stemme også skulle høres.
Dermed ble det en ny prøvekjøringsrunde hvor Bakpå skulle... ja, sitte bakpå og vurdere Tiger'n mot TDM'en, hvor hun sjeldent klagde.

Gleden var til å gripe fatt og omfavne hardt og kjærlig da Bakpå ga tommelen opp etter endt prøvekjøring. Dermed var veien til kontrakspapirene bare noen kjappe småløpende skritt unna... :P

Siden da er det gått noen uker og kilometrene er begjærlig slukt. Noen korte og noen lange turer som i sum har dannet grunnlag for hva jeg så langt kan begrunne som "pluss" og "Minus" med Tiger'n:

Pluss:
Meget behagelig kjørestilling, bredt styre, god (nesten perfekt!) avstand mellom sal og styre. Sitter høyt med god oversikt over trafikkbildet.
God og bred sal ypperlig egnet til lange etapper.
En ubetalelig sterk, sprek og god motor med utrolig jevnt drag og solid dreiemoment allerede fra underkant av 2000 omdreininger.
Voldsomt god nedleggsvinkel!
Meget god passasjerplass, sitter høyt med god oversikt og nær perfekt vinkel mellom fotpinner og sal (alt iflg. Bakpå)
Bra utseende som skiller Tiger'n fra massene, god detaljfinish og god lakk på tank, plast., motor og ramme (ser i hvert fall slik ut)
Meget gode originale varmeholker (ekstrautstyr)
God plass til småting under setet.

Minus:
Ingen direkte minussider, men det originale koffertsettet er er for små til lengre turer. Toppboksen er langt fra å romme to hjelmer (mange mener at dette måleparameteret er avgjørende for om toppboksen er bra nok eller ikke...). Koffert/veskesettet ser derimot bra ut med såkalte "infills" i sykkelen farge...
Girspak som er litt feilplassert (for nær motoren, etter min smak...) og som dermed krever en viss tilvenning.
Litt "klonkete" girkasse, som også er litt upresis om man ikke er bestemt nok med girfoten.
Høytsittende eksospotte som legger beslag på for mye plass på sykkelens høyreside som gjør at original sideveske får nærmest latterlig lite lastekapasitet. Eksospottas plassering begrenser også utvalget av softbagløsninger...
Noen vil kanskje oppleve tankens brede form som litt i veien for optimal kjørestilling.
Samme med vindstøy og tilløp til turbulens bak den originale vindskjermen (prisen man må betale for den opprette og behagelige kjørestillingen...)
Svart peilepinne for motorolje... Hallo, Triumph!? Lese av motorolje på svart pinne? Ikke akkurat genialt...
Mangler nødblink...

Mye bra, med andre ord. Har ikke angret på kjøpet et sekund, men innrømmer glatt at jeg likevel savner TDM fra tid til annen. Hadde jeg hatt råd til å eie begge så hadde jeg nok gjort det...

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Sprint »

Gratulerer med flott sykkel,sånn ønsker jeg også. :thumleft ,men finansministeren sier klart nei ](*,) .
Never say never,me leve i håpet.
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

Sprint skrev:Gratulerer med flott sykkel,sånn ønsker jeg også. :thumleft ,men finansministeren sier klart nei ](*,) .
Never say never,me leve i håpet.
Din neste sykkel blir en slik :thumleft
Du kan allerede begynne å glede deg :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av tonti »

Bilde

+:
Meget behagelig kjørestilling, perfekt avstand mellom styre og sal (selvfølgelig, siden det er jeg som har plassert sal og styre der de er...), sitter lavt og godt i perfekt symbiose med maskineriet.
Seig og god motor som trives godt fra 3.500 omdreininger og oppover.
Rimelig god nedleggsvinkel, ulempen er at det første som subber nedi er tennpluggen...
God plassutnyttelse bak fører, plass til bagasje uten å plassere vekt bak bakakselen.
Slipper å smøre kjede med jamne og ujamne mellomrom
Vanvittig enkel å vedlikeholde (ventiljustering tar f.eks under 15 minutter)
Nydelig motorlyd.
Innebyggede knevarmere - seriøst deilig å komme hjem fra en høsttur uten kalde stive knær

-:
Umulig å eie hvis man er en smule sjenert
Fåes bare i en fargekombinasjon
Tysk elektronikk (Dvs. generator/likeretterbro fra Bosch) - ikke akkurat av italiensk kvalitet, men dette skal rettes på ved neste anledning...
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

tonti skrev: Rimelig god nedleggsvinkel, ulempen er at det første som subber nedi er tennpluggen...
:oh
Vel, vel... Noen utfordringer må en Moto Guzzi eier også tåle :lol
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Gizmodude »

Den Guzzien var lekker, likte stuket på den :thumleft

Men, .... Italiensk kvalitet og elektrisk anlegg i samme setning krasjer i mine ører, at det er bedre en Lucas (oppfinneren av mørket) det kan dem få, men ..... =;
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av tonti »

Tro det eller ei, en alternator med tilbehør fra Ducati Energia S.p.a er lysår (bokstaveligt talt) bedre enn greiene fra Robert Bosch GmbH - både for Guzzi'er og gamle BMW'er... Ducati Energia leverer motorsykkelgeneratorer til bl.a Honda og H-D så du skal ikke kimse av de gutta der. Hva kollegaene deres på Ducati Motor er troendes til å finne på derimot, er jo en helt annen greie :D
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Gizmodude »

Overraskende og nytt for meg faktisk :-k
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

Er kommet en del nye medlemmer her på MCsiden.no siden denne var høyt oppe på lista over aktive tråder.

Kanskje de nye kan skrive litt om syklene sine her?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av ArcticTiger »

Du har jo igrunnen sagt det som trengs AJ :thumleft
Svart peilepinne er ikke noe minus, for du skal ikke kjøre så lenge på ållja at den blir svart og matt.

Men jeg skjønner ikke den der "tdm" mumlingen din. Tenker det blir slutt på det når våren kommer, og du kan rette fokuset framover :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Du har jo igrunnen sagt det som trengs AJ :thumleft
Men jeg skjønner ikke den der "tdm" mumlingen din. Tenker det blir slutt på det når våren kommer, og du kan rette fokuset framover :knegg
:knegg
Gleder meg ustoppelig til våren, ja! Er bare noen få tigersprang unna \:D/ Nåja... :eh Det var vel kanskje å ta i en smule...

Ad. TDM: du vet, 60K med TDM 900 viskes ikke ut av kjørefølelsen sånn uten videre... :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Kawasaki »

ZX11/ZZR 1100 1992

Positivt:

Stabil i alle hastigheter.
Drar som et lokomotiv,kan kjøre herfra til hvorsomhelst på 6.gearet,hvis jeg ikke gidder å geare.
Rimelig i forbruk,klarer mila under halvliter'n,hvis jeg ikke har det altfor travelt.
Pen å se på,selv om den er pakket inn i plastikk:-)
Var 90-tallets høyfartstourer,og klarer seg ennå.

Negativt:

Enkelte har opplevd motorhavari pga sviktende smøring til rådelager nr3.
Noen mener den har svampete dempere,og det stemmer sikkert.Men ikke problematisk.
Dårlige bremser mener enkelte,men jeg klarer alltid å stoppe.(hittil)
Tung. Men kanskje det er delvis årsak til at den er stabil.
Tung å brekke ned i svinger,men å snu eksenterne hjelper utrolig mye.Ikke ha for breie dekk.


Og sikkert mere,både positivt og negativt. Summa summarum er jeg fornøyd med det gamle røkkelet.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av Bringisen »

Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Egen MC --> pluss/minus...

Legg inn av MaxTron »

Bringisen skrev:Hmm! Sykkelløs for tiden med blikket festet på ny sykkel. Får skrive om den jeg hadde frem til i sommer da.

BMW R1200GS

Positive:

Meget god komfort
Sikkerhet
Godt moment , kraft nesten uansett.
Kjøreegenskaper i forhold til størrelsen
Fremkommelighet , det føles som om man kan leve hele livet på denne sykkelen , til og med bo på den.

Negative:

Litt vibrasjoner og ugjevn gange (normalt)
Litt tung om man blir stående fast.
Vanskelig å finne den perfekte vindskjermen , noe jeg fant sammen med wingles(eller hva det nå enn heter)
Litt tørst.
Klikk-klakk lyder i kardang (normalt)
Du glømt det med: UFATTELIG stygg (beklager men klart ikke å dy mæ :-) )
Og upålitelig BMW-elektronikk, men GS'n er kansje ikke den værste...?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar