Cutless sin blogg
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Cutless sin blogg
Hei.
Først vil jeg takke for all den utrolig gode hjelpen jeg har fått så langt på min reise fra 4-hjul til 2-hjul. Kommer til å skrible litt underveis hvordan dette går.
Kort om meg
Flyttet nylig til Fredrikstad. Jobber som markedssjef i et firma som driver med software til ingeniører og 3D-printing. Har tidligere jobbet som bodyguard og har 15 års erfaring innen forskjellige kampsporter - men her hjemme er det samboer som bestemmer.. Har aldri vært i en slåsskamp på gata - er feig så langt det lar seg gjøre.
Lappen
Jeg solgte RX-8'n min for en liten måned siden - veldig trist. Hadde planer om å kjøpe en Toyota GT-86 til høsten, men så fikk jeg en genial ide. Hva med å ikke kjøpe ny bil? Jeg er livredd for parkeringsbulker, og hater å kjøre fine biler gjennom saltlaken. Jeg bestemte meg derfor for å ta førerkort for klasse A - avgjørelsen ble tatt 11. juni (drøye to uker siden). Jeg kommer med andre ord til å bytte ut bilen med motorsykkel. Samboer har en nyere Toyota som bruker luft og kjærlighet til drivstoff som jeg kan låne gjennom vinteren - i nødstilfeller så kan jeg våge meg med på et tog.
Teorikurs for MC ble gjennomført i går. Utrolig flink kjørelærer. Han ga oss streng beskjed om å ta teorien så fort som mulig, slik at man fikk bestilt oppkjøring. Jeg har i tidsperioden 22. juni - 24. tatt rundt 45 teoriprøver på teoritentamen.no. Etter kjørelæreren sin oppfordring så tok jeg sjansen på å prøve teorien på trafikkstasjonen i dag rundt lunsjtider. 39 av 40 riktige ! Veldig fornøyd, og jeg kan trygt si at spørsmålene på teoritentamen.no var vanskeligere enn de som var på selve teorien (om noen i samme situasjon er nysgjerrig).
Kjøreskolen er informert, så nå venter jeg bare på å få høre hvilken dato for oppkjøring jeg får. Første kjøretime er 1. juli - gleder meg veldig til å starte med kjøringen.
Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Jakke og hjelm er i hvertfall spikret:
Valgte å gå for hvit hjelm da det er enkelte som mener at det er litt mer synlig i trafikkbildet. Koster meg ingenting ekstra, og gjør meg potensielt bedre sett - enkelt regnestykke for min del.
Sykkel
Her var det også mye frem og tilbake. Etter prøvesitting, tips og mye lesing så ser det ut til å bli en helt ny Suzuki GSX650FA - ikke i boks enda. Det som solgte meg var god ergonomi (for meg), dreiemoment tilgjengelig i lave turtall, stabil på veien og ikke minst utseende.
Sånn, da var første innlegget unnagjort.
Først vil jeg takke for all den utrolig gode hjelpen jeg har fått så langt på min reise fra 4-hjul til 2-hjul. Kommer til å skrible litt underveis hvordan dette går.
Kort om meg
Flyttet nylig til Fredrikstad. Jobber som markedssjef i et firma som driver med software til ingeniører og 3D-printing. Har tidligere jobbet som bodyguard og har 15 års erfaring innen forskjellige kampsporter - men her hjemme er det samboer som bestemmer.. Har aldri vært i en slåsskamp på gata - er feig så langt det lar seg gjøre.
Lappen
Jeg solgte RX-8'n min for en liten måned siden - veldig trist. Hadde planer om å kjøpe en Toyota GT-86 til høsten, men så fikk jeg en genial ide. Hva med å ikke kjøpe ny bil? Jeg er livredd for parkeringsbulker, og hater å kjøre fine biler gjennom saltlaken. Jeg bestemte meg derfor for å ta førerkort for klasse A - avgjørelsen ble tatt 11. juni (drøye to uker siden). Jeg kommer med andre ord til å bytte ut bilen med motorsykkel. Samboer har en nyere Toyota som bruker luft og kjærlighet til drivstoff som jeg kan låne gjennom vinteren - i nødstilfeller så kan jeg våge meg med på et tog.
Teorikurs for MC ble gjennomført i går. Utrolig flink kjørelærer. Han ga oss streng beskjed om å ta teorien så fort som mulig, slik at man fikk bestilt oppkjøring. Jeg har i tidsperioden 22. juni - 24. tatt rundt 45 teoriprøver på teoritentamen.no. Etter kjørelæreren sin oppfordring så tok jeg sjansen på å prøve teorien på trafikkstasjonen i dag rundt lunsjtider. 39 av 40 riktige ! Veldig fornøyd, og jeg kan trygt si at spørsmålene på teoritentamen.no var vanskeligere enn de som var på selve teorien (om noen i samme situasjon er nysgjerrig).
Kjøreskolen er informert, så nå venter jeg bare på å få høre hvilken dato for oppkjøring jeg får. Første kjøretime er 1. juli - gleder meg veldig til å starte med kjøringen.
Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Jakke og hjelm er i hvertfall spikret:
Valgte å gå for hvit hjelm da det er enkelte som mener at det er litt mer synlig i trafikkbildet. Koster meg ingenting ekstra, og gjør meg potensielt bedre sett - enkelt regnestykke for min del.
Sykkel
Her var det også mye frem og tilbake. Etter prøvesitting, tips og mye lesing så ser det ut til å bli en helt ny Suzuki GSX650FA - ikke i boks enda. Det som solgte meg var god ergonomi (for meg), dreiemoment tilgjengelig i lave turtall, stabil på veien og ikke minst utseende.
Sånn, da var første innlegget unnagjort.
Sist redigert av Cutless den 03 sep 2022, 18:54, redigert 26 ganger totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 23038
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Ser bra ut dette :)
Som du ser så henger jeg på deg som en klegg
Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)
Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå
Som du ser så henger jeg på deg som en klegg
Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)
Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Cutless sin blogg
Ikke stress med det. I løpet av den første sesongen vil du erfare og finne ut av det. Du vi kanskje se problemer som du ikke ante eksisterte og tilsvarende løsninger. Du kommer til å erstatte og bytte ut osvCutless skrev: Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Bra valg av sykkel, den er utrolig god! Om du skulle ende opp med å vente så lenge, så skal jo jeg sannsynligvis selge min når sesongen er over. Med LeoVince-potte og fullt veskesett. Riktignok har den da dratt seg oppunder 40 000 kjørte km
Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!
Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Ja, akkurat som damene - hehe, neida. Svinebillig forsikring, ca 230 kr måneden for full kasko! Takk for generøsiteten, men tar sikte på å hente sykkelen dagen jeg tar lappen. Føler det blir for mye press hvis jeg har sykkelen stående hjemme når jeg tar lappen.. men du skal absolutt få lov til å vise meg favorittstrekningene dine i nærområdet.Bjerknez skrev:Ser bra ut dette :)
Som du ser så henger jeg på deg som en klegg
Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)
Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå
Ja, blir sikkert det. Men tenkte det var lurt å bruke litt penger på utstyr i starten selv om det er en risiko - tenker da at det er lurt i forhold til sikkerhet og kjøreglede.SuperMorten skrev:Ikke stress med det. I løpet av den første sesongen vil du erfare og finne ut av det. Du vi kanskje se problemer som du ikke ante, eksisterte og tilsvarende løsninger. Du kommer til å erstatte og bytte ut osvCutless skrev: Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Hei mortenolb, hyggelig at du stakk innom å. Jeg har lest bloggen din, og det var vell en av faktorene for at jeg trolig går for denne sykkelen. Virker som en veldig solid sykkel. Takker for tilbudet, men har fått for meg at nå skal jeg for en gangs skyld kjøpe et kjøretøy som er nytt - så får vi se hvordan det går da.. skal si ifra om ting forandrer seg.mortenolb skrev:Bra valg av sykkel, den er utrolig god! Om du skulle ende opp med å vente så lenge, så skal jo jeg sannsynligvis selge min når sesongen er over. Med LeoVince-potte og fullt veskesett. Riktignok har den da dratt seg oppunder 40 000 kjørte km
Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!
Hvilke modifiseringer vil du anbefale på sykkelen? Holder den nok original så lenge som mulig, men kjenner jeg meg selv rett så blir det sikkert noen justeringer etterhvert..
- Bjerknez
- Innlegg: 23038
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Cutless sin blogg
Det er helt riktig det!Føler det blir for mye press hvis jeg har sykkelen stående hjemme når jeg tar lappen..
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Ser absolutt det med å kjøpe nytt. Det vurderer jeg selv til neste sesong.
Jeg har ikke gjort noe med sykkelen selv. Anbefaler slip-on på grunn av utseende og lyd. Synes den orginale potta er svær og stygg. Jeg har også kjøpt led-blinklys og extendere til speilet, men ikke fått satt det på. Hvis du er litt bredskuldra og skulle føle behovet for å få speila litt lenger ut, så kan du sikkert overta spacerne om jeg ikke har satt de på før jeg selger den.
Absolutt en god sykkel, og jeg har ikke opplevd noe trøbbel med den utenom kjølevæske fadesen som du kanskje har lest om her inne, men det var jo bare jeg som krisemaksimerte, ikke et stort problem.
Jeg har ikke gjort noe med sykkelen selv. Anbefaler slip-on på grunn av utseende og lyd. Synes den orginale potta er svær og stygg. Jeg har også kjøpt led-blinklys og extendere til speilet, men ikke fått satt det på. Hvis du er litt bredskuldra og skulle føle behovet for å få speila litt lenger ut, så kan du sikkert overta spacerne om jeg ikke har satt de på før jeg selger den.
Absolutt en god sykkel, og jeg har ikke opplevd noe trøbbel med den utenom kjølevæske fadesen som du kanskje har lest om her inne, men det var jo bare jeg som krisemaksimerte, ikke et stort problem.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Er det forresten midtstøtte orginalt? Minns forrige eier nevnte at han hadde fått det montert. Det vil jeg nesten si er et must.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Hva er greia med midtstøtte?
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Cutless sin blogg
Smøre kjede (om du har sånt), bytte dekk, parkere der det er trangt, lettere å vaske på venstre side m.m. etc. ogsåvidere.Cutless skrev:Hva er greia med midtstøtte?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Det gjør en del ting lettere, i mine øyne. I det dagligdagse så gjør det det mye lettere å smøre kjedet f.eks, og om du venter et sted og vil sitte på sykkelen er det mer behagelig å sitte på en vannrett sykkel(om enn noe trivielt). Eller ved bensinfylling hvor du ikke får sitti på sykkelen mens du fyller, så liker jeg at den står rett opp.
Utenom det så gjør det operasjonen å rengjøre kjedet veldig mye lettere, når du kommer litt bedre til og får snurra på hjulet uten å trille på sykkelen. Kan vel også være nyttig om du skal ha av bakhjulet og ikke bruker depotstøtte. Man klarer seg uten, men jeg digger å ha den.
Utenom det så gjør det operasjonen å rengjøre kjedet veldig mye lettere, når du kommer litt bedre til og får snurra på hjulet uten å trille på sykkelen. Kan vel også være nyttig om du skal ha av bakhjulet og ikke bruker depotstøtte. Man klarer seg uten, men jeg digger å ha den.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Cutless sin blogg
Jeg kan gjøre alle de tingene (unntatt dekkskifte) med en sidestøtte :)
Smøre kjedet:
Len sykkelen på støtten mot deg slik at bakhjulet står i luften, rull og smør i vei.
Smøre kjedet:
Len sykkelen på støtten mot deg slik at bakhjulet står i luften, rull og smør i vei.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Cutless sin blogg
Det er klart, fullt mulig. Nå veier riktignok sykkelen din 80kg eller noe mindre, og det hjelper også litt.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Cutless sin blogg
Tja, det med sidestøtte løfting fungerer på de aller fleste sykler uavhengig av vekten.
En løfter ikke så mye, bare flytter vekten fra bakhjulet til sidestøtten.
En løfter ikke så mye, bare flytter vekten fra bakhjulet til sidestøtten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Cutless sin blogg
Okei, takk for gode svar. Hva står sykkelen stødigst på da? Ift parkering - både på assfalt og grus.