Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av RuneMC »

Kjøp heller noe brukt - du kommer garantert til å oppgradere til annen MC med fulleffekt så fort det blir mulig - og kjøp av A2 sykkel kan kalles mye, men noen god investering er det ikke. De aller fleste ønsker også å prøve noe nytt etter å ha kjørt samme MC'n et par år...

Ad kjøp av fulleffekt som nedplomberes er det to typer avgifter:
1) HK-avgift til Toll & Avgifts...
- hvis denne betales for ny MC og deretter nedplomberes er det ikke noe å betale for å få den opp på full igjen (men pass på å ta vare på kvittering for at avgift ift fulleffekt er betalt)
- er det opprinnelig A2 effekt som skal oppgraderes så er det en avgift som reduseres med økende alder. Ca 10 år eller eldre kan det være 0,-
- kalkulator her: http://www.toll.no/templates_tad/change ... aspx?id=77
2) Prisen forhandler tar for endring og utstedelse av papirer - og evt skifte av ECU (engine control unit = kretskort som styrer motoren)
- avhenger av modell og merkeforhandler. (Suzuki krever f.eks. bytte av ECU som gjør at det koster ca 10K) Denne prisen reduseres ikke med alder...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av Banditmannen »

MH434 skrev:Hei :-)
Er mye fint av sykkler der ute, men hvis du ikke må ha R sykkel, så ville jeg kikket på en Suzuki GSR 750 (hvit) :roll eller en Kawa Z800E! Råtøffe sykkler som passer sporty jenter likedan som gutta.
Itillegg er de ganske komfortable iforhold til en RR :prf

Lykke til og spør gjerne om flere råd :mk
Suzuki GSR 750, kan så hvidt jeg skjønner det, ikke nedplomberes til 35kW, da den har mer enn 70kW originalt. =;

Brukeravatar
JoachimG
Innlegg: 22
Registrert: 13 jun 2014, 12:55
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar, Vespa GTS 300, m.fl

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av JoachimG »

Mitt tips, kjøp brukt. For samme budsjett vil du få veldig mye mer sykkel og sykkelglede for pengene. Husk, godt kjøreutstyr er langt fra gratis. I tillegg kommer låser, sidevesker, forsikringer, m.m.... og tusenlappene flyr. Kjøper du allerede en nedtrimmet sykkel kan prisene på brukt bli svært hyggelige. Når du siden er klar for å fjerne plomberingen er det ikke snakk om mange kronene (avhengig av alder). Kjøper du brukt kan det hende at mye av utstyr, pluss monteringskostnadene, er tatt av tidligere eier.

Norges mest solgte modell opp gjennom årene er Yamaha FZ6. Denne var helt ny på markedet når jeg skulle kjøpe min første sykkel. Den kom sterkt anbefalt, men jeg endte opp med å kjøpe en Honda CBR 600 fordi jeg ikke var så sikker på Yamahaens litt nye og spesielle utseende (jeg var opptatt av annenhåndsverdien og turte ikke prøve det nye i frykt for at det ikke ville slå an). Jeg angret på dette valget etterpå da jeg syntes det å kjøre en R-type sykkel var et sabla slit meste parten av tiden, både solo og med passasjer (spesielt for passasjer). Med veldig fremoverlent kjørestilling tar det ikke mange minuttene før både håndledd og rygg verker... du må skikkelig opp i fart for å hvile på vinden. FZ6 derimot er langt bedre egnet for Norske forhold og er en fryd å kjøre under svært mange forhold. De er sporty, hissige, man har en mer rett opp og ned kjørestilling pga høyt styre, og den er også langt bedre egnet til touring en R sykler eller mange sportstourere. FZ6 har en svært stor andel av kvinnemarkedet... det er gode grunner til dette. Den byr på sportslig kjøring, den byr på behagelig kjøring i trafikk med mye stopp og kjør og kjøring i lav hastighet, og den byr på gode touringegeneskaper... Den er ikke for tung, og ikke for stor, for kvinner flest.

Før du kjøper - prøvekjør ulike typer sykler (R, Sportstouring, Dual Sport, Chopper, osv). Det med å kjøpe sykkel er som å kjøpe seg bikkje. Du kan kjøpe bikkje etter hvordan den "kler deg", eller kjøpe bikkje som passer med den livsstilen du allerede har... den første eieren vil få bøtter med problemer, den siste vil få det bra. Kjøper du sykkel kun etter image, og sykkelen ikke passer med hvordan du kommer til å ende med å bruke den, ja da blir den neppe brukt mye. Du blir fort lei av å farte rundt i byen og fram og tilbake til jobb/skole. Du vil fort ønske å dra litt lenger med kanskje litt oppakning, kanskje med en venn bakpå

R Syklene er som nevnt også svindyre i forsikring.

Friis94
Innlegg: 24
Registrert: 13 jun 2014, 20:00
Motorsykkelen din: Ducati M796 2013
Sted: Drammen

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av Friis94 »

Ser at mange anbefaler å kjøpe brukt sykkel, men "greia" er at jeg har jo ikke peiling, og har ingen rundt meg som har veldig mye peiling heller..
Så da vet jeg ikke HVA får, når jeg kjøper en brukt sykkel, kan jo ende opp med å ha kjøpt "katta i sekken"? (Det kan jeg jo forsååvidt med ny sykkel også, da.. Men, ja) Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre et godt og trygt kjøp? :-k

Jeg likte utseende til Honda CBR500F! :D :yeyeye Har ikke hengt meg så veeldig mye opp i at det må være R-sykkel, men det har vært det som har fristet, men nå får jeg jo innspill fra dere, og som mange sier er det å kjøre R-sykkel veldig tung for rygg/håndledd osv. Jeg kunne godt tenke meg å ha med en venn på en litt lengre tur! Så da ser jeg jo at R-sykkel er kanskje ikke helt greia for mitt bruk ;-) (Lærdom :thumleft )

Det er nevnt Yamaha MT-07 A2, (689 cc) Med samme hk som Honda CB500F... Hva er "forskjellen" på disse to syklene?
Sist redigert av Friis94 den 15 jun 2014, 21:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
shinobi
Innlegg: 7
Registrert: 28 sep 2013, 13:24
Motorsykkelen din: 2013 BMW R1200GS og BMW K100RS

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av shinobi »

Hei.

Ja, enig med JoachimG! Prøv forskjellige sykler. Du vil ikke kjøre rundt på en sykkel du ikke er komfortabel med.
______________________________________________________________
- shinobi

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av svein690 »

Friis94 skrev:Ser at mange anbefaler å kjøpe brukt sykkel, men "greia" er at jeg har jo ikke peiling, og har ingen rundt meg som har veldig mye peiling heller..
Så da vet jeg ikke HVA får, når jeg kjøper en brukt sykkel, kan jo ende opp med å ha kjøpt "katta i sekken"? (Det kan jeg jo forsååvidt med ny sykkel også, da.. Men, ja) Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre et godt og trygt kjøp? :-k

Jeg likte utseende til Honda CBR500F! :D :yeyeye Har ikke hengt meg så veeldig mye opp i at det må være R-sykkel, men det har vært det som har fristet, men nå får jeg jo innspill fra dere, og som mange sier er det å kjøre R-sykkel veldig tung for rygg/håndledd osv. Jeg kunne godt tenke meg å ha med en venn på en litt lengre tur! Så da ser jeg jo at R-sykkel er kanskje ikke helt greia for mitt bruk ;-) (Lærdom :thumleft )

Det er nevnt Yamaha MT-07 A2, (689 cc) Med samme hk som Honda CB500F... Hva er "forskjellen" på disse to syklene?

Jeg mener "hovedforskjellen" er vel at MT-07 har 2-sylindret motor, mens cb500f er vel 4-sylindret.
Jeg fikk min 2014 cbr600f i går, og jeg bare smiler for hver meter jeg kjører.
Utrolig bra drag i lave turtall, og et skikkelig skyv når man gir på litt, virker veldig lettkjørt.

Honda har jo også gått ut med 5 års garanti! Ikke bare 2-3 år som alle de andre har, jeg er fullstendig klar over at man har forbrukerkjøpsloven, men når et firma går ut og garanterer for kvaliteten i 5 år, så sier jo dette sitt?


Hvor i landet er det du holder til?
Og hva slags bruk er det du kommer til å ha?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av kjellv »

svein690 skrev:
Friis94 skrev:Ser at mange anbefaler å kjøpe brukt sykkel, men "greia" er at jeg har jo ikke peiling, og har ingen rundt meg som har veldig mye peiling heller..
Så da vet jeg ikke HVA får, når jeg kjøper en brukt sykkel, kan jo ende opp med å ha kjøpt "katta i sekken"? (Det kan jeg jo forsååvidt med ny sykkel også, da.. Men, ja) Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre et godt og trygt kjøp? :-k

Jeg likte utseende til Honda CBR500F! :D :yeyeye Har ikke hengt meg så veeldig mye opp i at det må være R-sykkel, men det har vært det som har fristet, men nå får jeg jo innspill fra dere, og som mange sier er det å kjøre R-sykkel veldig tung for rygg/håndledd osv. Jeg kunne godt tenke meg å ha med en venn på en litt lengre tur! Så da ser jeg jo at R-sykkel er kanskje ikke helt greia for mitt bruk ;-) (Lærdom :thumleft )

Det er nevnt Yamaha MT-07 A2, (689 cc) Med samme hk som Honda CB500F... Hva er "forskjellen" på disse to syklene?

Jeg mener "hovedforskjellen" er vel at MT-07 har 2-sylindret motor, mens cb500f er vel 4-sylindret.
Jeg fikk min 2014 cbr600f i går, og jeg bare smiler for hver meter jeg kjører.
Utrolig bra drag i lave turtall, og et skikkelig skyv når man gir på litt, virker veldig lettkjørt.

Honda har jo også gått ut med 5 års garanti! Ikke bare 2-3 år som alle de andre har, jeg er fullstendig klar over at man har forbrukerkjøpsloven, men når et firma går ut og garanterer for kvaliteten i 5 år, så sier jo dette sitt?


Hvor i landet er det du holder til?
Og hva slags bruk er det du kommer til å ha?
Yamaha har også 5 års garanti på alle sykler over 125cc (unntatt konkurransesykler)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av ejs »

:mk
cb500f er 2 sylinder parallell.
If it ain't broke, I'll break it.

Toven

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av Toven »

Godt det er flere som hjelper å dra ned snittalder :knegg

Hvor lenge varer A2 lappen? Er det 2 år med A2 før du kan gå på fulleffekt ?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av kjellv »

Toven skrev:Godt det er flere som hjelper å dra ned snittalder :knegg

Hvor lenge varer A2 lappen? Er det 2 år med A2 før du kan gå på fulleffekt ?
God forklaring her:http://nmcu.org/files/Forerkortregler.pdf

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av Intruder »

Hva med en eldre Suzuki Intruder....billig og driftssikker maskin...

Lykke til uansett hva du velger !! :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JoachimG
Innlegg: 22
Registrert: 13 jun 2014, 12:55
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar, Vespa GTS 300, m.fl

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av JoachimG »

Du skal ikke være veldig redd for å kjøpe brukt... Brukt er aldri nytt, så regn med at litt av besparelsen kan gå med på en tur til verkstedet for å fikse ett eller annet småfiks.

Følgende tips til bruktkjøp for en med nerver, uten peil, og helt uten støtte:

-Kjøp brukt hos en merkeforhandler med bruktgaranti (du betaler mer for dette). Det kan derimot være vanskelig å finne en nedtrimmet sykkel rett og slett fordi det ikke er så mange av dem
-Velg en sykkel med full servicehistorikk og som er skadefri
-Velg en sykkel med normal km... tenk pluss minus 5-6000 km/år. Over 8000 km/år og sykkelen har gått lenger enn det folk flest kjører, men ikke veldig mye. En sykkel som har stått i fem år er ikke noe bra det heller, så minst 3-4 km per år bør den ha gått
-Velg en sykkel som ikke var i sitt første produksjonsår når den var ny (det er ofte barnesykdommer)
-Velg Japansk... Honda og Yamaha har best rykte
-Velg en populær modell (se hvor mange det finnes på finn.no)
-Velg en sykkel som er fem år eller mindre

Honda CBR 600 F som nevnes er en god sykkel, og du gjør neppe feil med å velge denne. Men som sagt Yamahaen jeg nevner er om enda mer populær, spesielt blant jenter.

Som også nevnes vil det neppe ta lang tid før du får lyst på noe nytt, uansett hva du ender opp med å kjøpe. Da er det bedre å ha kjøpt brukt så du slipper å ta det største tapet...

Jeg er dessuten sikker på, at dersom du forhører deg litt, så finner du en som kjenner en som kjenner en som kan være med deg å ta en titt så du ikke kjøper "katta i sekken".

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av JK95 »

Du sier du ikke har mye peiling, å at du ikke har noen rundt deg som kan stort heller. Det jeg lurer på er hvor i landet du holder til? Vi er mange MC-ister her, spredd over hele landet, noen i nærheten av deg kan sikkert være behjelpelige med prøvesitting/kjøring, enten privat eller hos forhandler, slik at du finner ut hva som passer deg ;-) :thumleft

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av tor2502 »

Første sykklelen jeg hadde var en Honda cbr 600f3 - 1995, etter min mening en veldig flott sykkel å lære seg å kjøre med
siden sykkelen er bygd for roadracing uten at f utgaven har for mye fremoverlent kjørestilling tåler den førerfeil uten at det går galt til en viss grad.
Hadde den i 11år, hadde mange flotte turer på den og den kan trygt anbefales.

Valg av sykkel er som å velge med hjerte, eller å velge med fornuften.
Selv så forelska jeg meg i v-rod cvo når jeg så den for første gang på et bilde sendt av en "dårlig kompis fra usa" ....
Da var det bare gjort for min del.

Kanskje kjøpt en fulleffekt sykkel og fått den nedplombert, så kan du senere når lappen tilsier det bare fjerne blomberinga og få den omregga...
Vet ikke , jeg bare tenker høyt.......
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Friis94
Innlegg: 24
Registrert: 13 jun 2014, 20:00
Motorsykkelen din: Ducati M796 2013
Sted: Drammen

Re: Førstegangssykkel - Jente på 20 år??

Legg inn av Friis94 »

JK95 skrev:Du sier du ikke har mye peiling, å at du ikke har noen rundt deg som kan stort heller. Det jeg lurer på er hvor i landet du holder til? Vi er mange MC-ister her, spredd over hele landet, noen i nærheten av deg kan sikkert være behjelpelige med prøvesitting/kjøring, enten privat eller hos forhandler, slik at du finner ut hva som passer deg ;-) :thumleft
Bor i Drammen ;-)

Svar