Start-trøbbel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
LuskendeRev
Innlegg: 5
Registrert: 18 mai 2014, 17:18
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZX6R - 600 - 1998

Start-trøbbel

Legg inn av LuskendeRev »

Hei, jeg har anskaffet meg en Kawasaki ZX6R 98 modell som jeg har vært veldig fornøyd med. Men har hatt litt problemer med at den kan være vanskelig å holde i live når jeg starter den og det er kaldt ute. Må ruse den litt hele tiden for å holde den i gang, ellers dør den.
Så her forleden dag tenkte jeg at jeg skulle sjekke tennpluggene for å se hvordan de så ut, men akkurat idet jeg hadde fått av alt som skulle av og tatt ut første tennplugg (som så grei ut) begynte det selvfølgelig å regne. Måtte hive på alt i en fei og få sykkelen under tak.
Problemet mitt nå er at jeg ikke får start på den i det hele tatt. Jeg har prøvd å tømme forgasserne uten hell. Står nå som et spørsmålstegn angående hva jeg kan gjøre, så derfor ber jeg dere om hjelp. På forhånd takk :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Start-trøbbel

Legg inn av Kjellrf »

Lenge siden ventilene er sjekket? De skal kontrolleres evt justeres hver 12.000km.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

LuskendeRev
Innlegg: 5
Registrert: 18 mai 2014, 17:18
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZX6R - 600 - 1998

Re: Start-trøbbel

Legg inn av LuskendeRev »

Ventilene har ikke blitt sjekket av hverken meg eller forrige eier som også kjøpte sykkelen i år. Så jeg er ikke sikker på når siste sjekk av de var.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Start-trøbbel

Legg inn av Barbarozza »

Bruk elmineringsmetoden..

1. Du vet den startet før du begynte

Altså er sammenhengen med det du gjorde sansynligvis årsak. Ikke tenk på ventiler og bensin men konsentrer deg om hva du gjorde når jobbet på den sist

Hvis jeg leser innlegget riktig hadde du av alle plugghettene, merket du disse ??? er de satt i riktig rekkefølge ?

Har du sjekket at hettene sitter godt fast i selve kabelen ? de er antaglig av den løse typen og kan skrus av hetta, sjekk dette, sjekk for irr inni hetta, bruk et multimeter og sjekk motstanden og for brudd på selve kabelen, sjekk at plugghetta kommer skikkelig nedpå og sjekk at den evt lille "hylsa" som skrues på pluggen sitter der hvis du skal ha det.

Tror at du enten har dårlig kontakt, at noe er løst siden du slengte ting sammen, enten på coil eller pluggsiden, eller at du ikke har satt pluggledningene riktig..

Kommer du ingen vei med dette, sjekk at du har gnist på alle pluggene, så tar vi det derfra

Kryss fingra og ikke gi opp, du lærer av evt småleif du gjør underveis
Sist redigert av Barbarozza den 18 mai 2014, 20:08, redigert 2 ganger totalt.
Memento mori

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Start-trøbbel

Legg inn av RuneMC »

Tennplugger skal skrus fast med liten kraft. Tennplugghette skal sitte godt - pass på å ikke dra i kabelen, men selve hetta - ellers lett å kunne få brudd.

Hva er symptomer ellers? Startmotor drar? Går motoren et kort øyeblikk? Lyder/ulyder? (Filmsnutt... selv mobiler kan jo ta video...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LuskendeRev
Innlegg: 5
Registrert: 18 mai 2014, 17:18
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZX6R - 600 - 1998

Re: Start-trøbbel

Legg inn av LuskendeRev »

Tennplugghettene er satt på plass i riktig rekkefølge. Vet dette siden de var merket fra før. Har satt både pluggen og hetten med den lille hylsen godt på plass, men det kan være brudd på den ene kabelen mellom kabel og hette. Vet dere hvor jeg kan få tak i nye? Biltema?

Ellers så går startmotoren, uten at jeg får selve motoren til å gå. Hører ingen ulyder. Kan ta bilde eller film ved neste sjekk.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Start-trøbbel

Legg inn av Barbarozza »

Sjekk om du får gnist før du kjøper ny ..sjekk også at det sitter godt fast i coilene også.

Få tak i et multimeter så sjekker du kabelen :thumleft da kan du også sjekke om coilene får spenning inn og feilsøke litt enklere..men får du gnist er alt i orden..så du kan begynne med det enkle :-) , men du har jo hatt av tanken...?? Sjekk at alle slanger går riktig hvis dette var løsna

Sjekk at bensinpumpa går, den har jeg opplevd ryker på zx9r ...samme pumpe...

Det du da kan gjøre er å helle ørlite bensin i inntaket (alle sylindre) (hvis du tar av tanken, enkelt på den) og se om den fyrer da...da vil den gå på dette en liten stund før den stopper...

Da gir ikke pumpa bensin til gasserne, den pumpa er elektrisk...finnes noen små overhalingskit også til disse hvis du er fingerferdig...mener jeg å huske...lenge siden ...jeg dreiv på

Pumpe...http://www.ebay.com/itm/New-Fuel-Pump-f ... 1122623568" onclick="window.open(this.href);return false;

PS sjekk evt også releet til pumpa...

repairkitet ser omtrent sånn ut hvis det er pumpa jeg mener du har
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

ZZR-Erling

Re: Start-trøbbel

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg heller mot utette ventiler. Hvor langt er den gått?

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Start-trøbbel

Legg inn av Anaxim »

Om du har gnist på pluggen og motoren får bensin skal den da starte? (Evt. om ikke CDI-boksen=tenninga er slått ut).
Jeg gir mitt dermed vanlige råd: Sett en vifteovn på ca. 1000W med blåsten opp mot motor og batteri i ca. 3 timer. Vent litt etter at du har skrudd på tenninga (10sek), altså sørg for at bensinpumpa har virket. Skal vel normalt komme noen summe- eller klikkelyder. Tror den starter da, faktisk...

ZZR-Erling

Re: Start-trøbbel

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvor langt er den gått??

Dersom ventilene ikke stenger, noe som skjer dersom den har gått langt uten ventiljustering, da starter den ikke, eller er tungstartet, uansett om det er både bensin og gnist, for det er ingen kompresjon da.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Start-trøbbel

Legg inn av Barbarozza »

Neppe ventilene, da hadde problemet vært der før han begynte å skru, dessuten er det spes ved varm motor ventilene gir starttrøbbel, men som alltid er det vanskelig å synse når man ikke er der.

Begynn med det enkle, sjekk gnist, hvis gnist sjekk bensin, Ikke gnist konsentrer deg om kabler, coil, osv, og bruk et multimeter for å søke

Her er en link om hvordan du sjekker pumpa på zx modellene, de er litt spesielle, du hører ikke tikking eller summing, sykkelen har elektrisk bensinpumpe men forgassere.

Er du i tvil om pumpa gjør du som jeg skreiv i posten over, hell litt bensin i innsuget å se om den fyrer..

Link til pumpa finner du her : http://www.ehow.com/how_8377158_test-pu ... -zx6r.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

ZZR-Erling

Re: Start-trøbbel

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Neppe ventilene, da hadde problemet vært der før han begynte å skru, dessuten er det spes ved varm motor ventilene gir starttrøbbel, men som alltid er det vanskelig å synse når man ikke er der.

Begynn med det enkle, sjekk gnist, hvis gnist sjekk bensin, Ikke gnist konsentrer deg om kabler, coil, osv, og bruk et multimeter for å søke

Her er en link om hvordan du sjekker pumpa på zx modellene, de er litt spesielle, du hører ikke tikking eller summing, sykkelen har elektrisk bensinpumpe men forgassere.

Er du i tvil om pumpa gjør du som jeg skreiv i posten over, hell litt bensin i innsuget å se om den fyrer..

Link til pumpa finner du her : http://www.ehow.com/how_8377158_test-pu ... -zx6r.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Han hadde jo problemer før han begyne å nævle nedi der..

LuskendeRev
Innlegg: 5
Registrert: 18 mai 2014, 17:18
Motorsykkelen din: Kawasaki - ZX6R - 600 - 1998

Re: Start-trøbbel

Legg inn av LuskendeRev »

IMAG0520_1.jpg
Takk for alle svar folkens.
Har tatt bilde av kabelen, er usikker på hvordan den skal se ut. Kan dette gjøre at den ikke får gnist?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Start-trøbbel

Legg inn av lars_helgek »

LuskendeRev skrev:Hei, jeg har anskaffet meg en Kawasaki ZX6R 98 modell som jeg har vært veldig fornøyd med. Men har hatt litt problemer med at den kan være vanskelig å holde i live når jeg starter den og det er kaldt ute. Må ruse den litt hele tiden for å holde den i gang, ellers dør den.
Så her forleden dag tenkte jeg at jeg skulle sjekke tennpluggene for å se hvordan de så ut, men akkurat idet jeg hadde fått av alt som skulle av og tatt ut første tennplugg (som så grei ut) begynte det selvfølgelig å regne. Måtte hive på alt i en fei og få sykkelen under tak.
Problemet mitt nå er at jeg ikke får start på den i det hele tatt. Jeg har prøvd å tømme forgasserne uten hell. Står nå som et spørsmålstegn angående hva jeg kan gjøre, så derfor ber jeg dere om hjelp. På forhånd takk :)
Ingen teknisk peiling i det hele tatt her, men noe jeg fikk oppleve på min (ganske gamle) sykkel... Mulig å justere tomgangen? Min døde ut om jeg ikke småruset den hele tiden, og fikk i nye plugger etc, men måtte skru tomgangen litt opp slik at den står og brummer på litt høyere turtall av seg selv..

Forferdelig kjedelig å få rødt lys i kryss, og div stopp situasjoner før en har kjørt den varm, og den stopper på veien. Min oppførte seg slik inntil den ble varm, men en liten tomgangsjustering ordnet det :)

Aner ikke om det er relevant på din sykkel som er betydelig nyere, men det jeg måtte på¨en 84mod yamaha
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

cbr1000f
Innlegg: 22
Registrert: 27 feb 2013, 22:17
Motorsykkelen din: Honda Cbr 1000f 91

Re: Start-trøbbel

Legg inn av cbr1000f »

Var borti en Kawasaki for mange år siden, hvor jeg hadde glemt å montere en vakumslange til krana etter at tanken var tatt av.
Der var det ikke tegn til liv før den var på plass.
Veit ikke om du har tatt av tanken, men er verdt en titt om du har det.


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar