Fra lett mc til mellomtung

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Gta5freak »

Hei, jeg lurte da på hva jeg må gjennom hvis jeg skal fra (A1) til (A2), og hvor mye det koster sånn ca. Har lyst på litt mere kraft. Så tenkte eventuellt på en honda cbr 600rr. Har cbr 125 så vet at honda sykkler er veldig bra, motorene i hvertfall. Og da må jeg eventuellt plombere 600cc en fra 120hk til 44? Før jeg kan kjøre den?. Takker for svar.
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av DrGreve »

Du kan ikke blombere mer enn halvparten og det betyr at sykler over 70kw er ulovlig å blombere. Maks 35kw på A2 (eller var det 34?)
Den nedblomberte må ikke ha en vekt-hk ratio på over 0,2 hk pr. kilo netto sykkel.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Gta5freak »

Så det betyr nok at honda 600rr er under tung mc...
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av DrGreve »

Gta5freak skrev:Så det betyr nok at honda 600rr er under tung mc...
Hvis den i utgangspunktet har 120hk, så får du ikke lov til å tune den ned til 35kw. Skal du strupe en sykkel, så kan den ikke ha mer enn 70kw som original, hvis jeg har skjønt de nye reglene korrekt..
Hvis ikke mine regneferdigheter er helt på trynet, så må en nedstrupet sykkel ha kun 110-120hk som original?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av norse900 »

Har noen en rimelig grei forklaring på den EGENTLIGE forklaringen på A2-lappen før A? Forstår det slik at dette er noe som kommer fra EU-regler av ett eller annet slag, men er risikoen for å havne uti trøbbel mindre på A2 enn A?
Jeg er klar over at mange mener at det er en stein-teit regel, men et eller annet sted må det jo finnes en eller annen "gjennomtenkt" forklaring på dette?? :[-(

(Det gjelder jo uansett ikke meg, -men det hadde jo vært greit å vite noe "saklig" om årsaken...). :scratch
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg måtte ut med ca. 14.000 ved overgang fra A1 til A, jeg klarte å komme meg under de gamle reglene akkurat så jeg har nå fått fulleffekt uten noe videre styr. De 14.000 var 2 kjøretimer (veiledningstimer), banekjøring, langtur og oppkjøring. Men jeg vet ikke så spesielt mye om de nye reglene, men om du kjøper en 600rr som var godkjent som mellomklasse før de nye reglene ble innsatt så burde man vel kunne kjøre den enda, skulle jeg tro!
Nå må en vel ha ett 7 timers kurs før man får klassa A? :scratch
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av norse900 »

Fant et svar i en annen tråd hvor vegvesenet bekreftet at sykkel som tidligere var reg som mellomklasse også kunne kjøres på A2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Gta5freak »

Noen tips til hvilken sport sykkel jeg kan kjøre med mellomtung?
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Snikendeugle »

Triumph Street Triple
Kawasaki ZX3 (Heter vel Ninja 300 her til lands).
KTM RC 390 (Disse tror jeg ikke har kommet hitover enda).
KTM Duke 390/690 (Tas med en klype salt hvor mye "sport" den er om du vil ha typ R-sykkel, men 390'en er uten tvil en av de bedre mellomklasse syklene :))
Kawasaki Z800 kommer også som A2 modell.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Gta5freak »

Søkte bare A2 på finn.no, fant en del som er til den klassen, så fant jeg den skjønnheten ninja 300 special edition 2014, abs bremser og greier :D, står den har 39hk
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Blueberry »

Se på CBR 500 R om fart er viktig for deg, den har også abs. Disse får du regga som 48hk mens ninja 300 bare har 35hk. Er vel litt samme stil som cbr 600 også den 500'n.

Har lest en plass at rekkefirere fort kan virke slappe om man plomberer de. Og endunkere tåler det best, f. Eks. Duke. Kan godt hende at dette bare er vås da. :scratch Cbr 500 og zx3 er paralell-twin da.

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Gta5freak »

Hehe, fart er litt min ting ja, har sett på 500cc honda, its not just the same as 600, synes 600hondaen er sinsyk fin. Trur jeg egentlig tar en kawa 300
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Blueberry »

Enig der. Synes selv Honda bomma litt med utseende til de nye 500 modellene. Tre sykler deler samme ramme og motor. (CB500F, CBR500X, CBR500R). Men nok om de.

Ninja 300 er da iallfall veldig populær i USA. Søk den opp på youtube så finner du mye informasjon om hvordan den er å kjøre og slik.

Vet ikke om du enda har satt deg fast på zx3'n. Men her er iallfall en gixxer 600 regga på A2 til god pris. http://www.finn.no/48333456" onclick="window.open(this.href);return false; . Synes selv de ser råe ut. Når tar du A2 lappen egentli?
Edit: ser den er solgt. Bruker finn-appen på iPad og da er det fort å overse. Men ser at det ofte kommer ut A2 registrerte R6'er og GSXR 600 sykler. Er også noen andre som ligger ute nå. Søk de opp! :)

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Gta5freak »

Litt usikker på når jeg tar lappen, tenker nok våren neste år, men skjønner ikke hvorfor det finnes r6 og gsx til A2 men ikke hondaen. Selvfølgelig hadde jeg tatt noe raskere enn ninja 300, men problemet er at jeg er ca 1,65 høy, så er ganske lav, står ikke helt flatt ned på honda125 engang men greier meg helt fint, ikke no problemer
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Fra lett mc til mellomtung

Legg inn av Blueberry »

Da er vi i samme båt. Jeg er også 17 og tar a2 neste vår. Tenker å kjøpe meg en eldre KTM med LC4 motor jeg da.

Det med høyden din er ikke noe problem om du skal ha R-sykkel. De er sjeldent høyere enn 85cm på salen. Ninja 300'n er 78 cm på salen, altså en cm høyere enn den du allerede har.

Sjekk http://cycle-ergo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Der ser du høydeforskjell på sykler og om du når bakken på de

Det med at CBR ikke finnes på A2 tror jeg er fordi det ikke ble laget godkjent kit til de. Det ble laget til R6, GSXR600 og ZX6R så de som er plombert og registrert før 2013 kan kjøres på A2.

Svar